دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

سندروم پیش از قاعدگی چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

  • مریم صبوری
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

اختلال ناخوشی سندروم پیش از قاعدگی در واقع همان حالت های تنش و عصبانیت و تحریک پذیری برای فرد به وجود می آید که حسی بد در قبل دوره پریودی احساس می شود.

اختلال ملال قبل از پریود شدن همان گونه که از اسمش مشخص است این اختلال پیش از پریود شدن اتفاق می افتد. در هفته قبل از پریودی شخص تغییرات خلقی شدیدی را تجربه می کند که این تغییرات تا چند روز بعد از پریودی ادامه دارد و تا یک هفته بعد پایان می یابد. هر ماه خانم ها حدود هشتاد درصد از این علائم اختلالی رنج می برند که این نشانه ها می تواند نفخ و درد دل و تحریک پذیری کلی باشد که ما در این مقاله راه های درمان این درد ها و سندروم پیش از قاعدگی را برای شما همراهان عزیز به اشتراک می گذاریم.

اختلال قبل از پریودی

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

به آشفتگی هایی که قبل از پریودی برای هر خانمی اتفاق می افتد سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می گویند. شاید اغلب خان ها مبتلا به این بیماری باشند اما بی خبر هستند، این اختلال در گاهی مواقع خفیف بوده و مشکل و آسیب جدی برای فرد نخواهد داشت. ولی در صورتی که وخیم باشد می تواند زندگی فرد و اطرافیانش را با مشکل مواجه کند پس برای درمانش باید فکر چاره بود. برای رهایی از این اختلال معالجه ۱۰۰% وجود ندارد ولی با تغییر سبک زندگی می توان کمک به کاهش آن کرد که ما در مجله آرگا راهکار هایی را آموزش می دهیم که علایم را کمتر کند.

  • داشتن ورزش مناسب

ورزش یک راه حل عالی در جهت درمان سندرم پیش از قاعدگی است که فرد می تواند با آن نشانه های روحی و جسمی (PMS) را کاهش دهد. در این زمان با این حال که انرژی زیادی ندارید ولی می توانید وقتی را برای ورزش کردن در نظر بگیرید. یک ورزشی را انتخاب نمایید که با وجود علاقه تان ضربان قلبتان را بالا ببرد.

علایم سندروم پیش از قاعدگی

  • تغییر برنامه غذایی

با اصلاح کردن رژیم غذایی تان می توانید به خود کمک کنید، با کم کردن غذاهای پرنمک از نفخ شکم جلوگیری نمایید. همچنین مصرف کافئین بدن را تحریک پذیری به تشدید اضطراب می کند و خوردن الکل وضعیت افسردگی را افزایش می دهد و موجب تغییر خلق و خو و افت و خیز قند خون شود. تا می توانید ۱ هفته قبل پریودی از سبزیجات و غلات و میوه ها بیشتر استفاده کنید. طریقه مصرف غذا نقش مهم تری از چیزی که می خورید دارد. طبق گفته متخصص زنان برای نوسان قند خون غذا را در فواصل زمانی منظم بخورید و طبق عادت رژیم غذایی تان را تغییر دهید تا دیگر سراغ درمان و دارو و عوارضش نباشید.

  •  آرون گروپس
  • مصرف ویتامین ها

طبق نظریه دکتر زنان گفته می شود خوردن ویتامین های B6 و E می تواند برای سندروم پیش از قاعدگی مفید باشد. مصرف مکمل هایی همچون؛ منیزیم، کلسیم، ویتامین A، ویتامین B6 در روز هر کدام به مقداری لازم است.

اختلال قبل از پریودی

  • استفاده از داروهای گیاهی

مصرف دارو های گیاهی به علائم خلقی و درد شکم PMS را می تواند کاهش می دهد که این دارو ها از قبیل؛ پنج انگشت، قاصدک، کوهوش سیاه، کرم پروژستون، زنجبیل، روغن گل مغربی، برگ تمشک می باشد. همچنین شما برای راهنمایی بهتر می توانید از دکتر متخصص در جهت بهبودی با داروهای گیاهی سوال بپرسید.

  • تمرکز بر روی استرس

اولین گزینه برای از بین بردن درد ها باید استراحت و خواب کافی داشته باشید تا موجب تشدیدش نشود. سپس میزان استرس خود را کم نمایید و به شکلی با ماساژ، یوگا، تنفس عمیق و مدیتیشن می توانید بدن و ذهن را آماده و آرام تر نمایید. چنانچه با کارهای دیگر مانند: بیرون رفتن و تفریح با دوستان یا نوشتن خاطرات استرس شما کمتر می شود او را به کار بگیرید.

درد های عادت ماهانه

  • مسکن بخورید

بانوانی که از درد شکم و لمس سینه و درد پشت و سردرد در هنگام سندروم پیش از قاعدگی رنج می برند با خوردن مسکن های ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ناپروکسن و ایبوپروفن و میدول و پامپرین می توانند به خود کمک کنند.

  • صرف قرص ضد بارداری

شما چنان چه از روش جلوگیری بارداری تان راضی نیستید می توانید از قرص هایی با دز پایین ضد بارداری ال دی مصرف کنید تا نشانه های PMS را کاهش ‌دهد. خوردن این دارو ها می تواند هورمون های چرخه قاعدگی یک زن را متعادل کند در برخی مواقع استفاده از این قرص ها نشانه ها را کمتر خواهد کرد.

نشانه های سندروم پیش از قاعدگی

  • خوردن داروی دیورتیک

این داروی موثر برای نفخ شکم و ورم دست و پا و صورت است که اختلال را کاهش می دهد اگر مصرف نکردن نمک و ورزش مناسب نبود می توانید با بیشتر کردن ادرار از شر آب اضافه بدن خلاص شوید. دیورتیک های اسپیرونولاکتون ها برای همه افراد تجویز نمی شود و مناسب هم نیست چون یبوست و بی اختیاری ادراری را تشدید خواهد کرد و سطوح پتاسیم را بیشتر می کند.

  • نشانه هایتان را نوشته و به پزشک نشان دهید

با نوشتن علایمی که دارید می توانید بفهمید آیا به سندروم پیش از قاعدگی مبتلا هستید و یا افسرده شده اید. برای نتیجه گیری بهتر می توانید نشانه ها را به دکتر نشان داده که اگر مبتلا به افسردگی شده اید برای بهبودی از داروی ضد افسرگی استفاده نمایید. مشکلات خلقی مربوط به PMS نیستند، اما اگر علائم شما شدید هستند و بر زندگی روزمره ‌تان تأثیر می‌گذارند باید برای کنترل آن از دارویش تا ۱۰ روز قبل قاعدگی مصرف کنید.

دلایل سندروم پیش از قاعدگی

علائم اختلال سندروم پیش از قاعدگی

  1. ناپایداری عاطفی
  2. تحریک پذیری و تعارض و خشم
  3. احساس کلافگی و حس برانگیختگی
  4. احساس تنش و اضطراب
  5. خلق افسرده و ناامیدی
  6. مشکل در تمرکز
  7. احساس و افکار سرزنش و ملامت
  8. کم شدن علاقه به مدرسه، محل کار، تفریح با دوستان
  9. احساس خستگی و نداشتن انرژی
  10. مهار نکردن خلقیات و حس ناتوانی
  11. تنوع در پرخوری و علاقه به غذایی خاص
  12. ملتهب شدن پستان و درد عضلات و افزایش وزن
  13. کم خوابی و یا افزایش خواب

درمان سندروم پیش از قاعدگی

اختلالاتی که در آینده امکان دارد ایجاد شود:

ممکن است بیماری هایی همچون: آلرژی آسم، اختلال روانی افسردگی، پرخوری عصبی، میگرن، صرع، دو قطبی، اضطرابی با خوردن مواد بدتر شود که اگر طبق تشخیص مطرح شد سندروم است و با سایر نشانه ها مطابقت کرد باید همان اختلال در نظر گرفته شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *