دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر استرس بر شیر مادر و شناخت نشانه های انتقال استرس از مادر به نوزاد

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

همه ما در طول زندگی استرس های زیادی را تجربه می کنیم و همانطور که می دانید استرس بر روح و جسم آسیب های زیادی می زند و در صورتی که مادری در دوران شیردهی باشد حتی بر شیر او نیز تاثیر گذار است، در این مقاله شما عزیزان را با تاثیر استرس بر شیر مادر آشنا خواهیم کرد.

اضطراب از جمله عواملی است که بر شیر مادر تاثیر می گذارد و در نتیجه اثرات آن در نوزاد مشاهده می شود زیرا، طبق تحقیقات انجام شده اضطراب باعث کاهش شیر مادر می شود و همچنین در زمان شیر دادن بر کودک اثرات منفی بر جای می گذارد.

در زمان مواجهه شدن بدن با استرس هورمون کورتیزول آزاد می شود و در نتیجه از مادر به فرزند منتقل می شود که طبق تحقیقات انجام شده این هورمون به روش های مختلفی بر روی نوزادتان تاثیر خواهد داشت که بستگی به جنسیت نوزاد دارد که در نوزاد دختر سبب بد عنق بودن آن می شود.

اثرات استرس بر شیر مادر

آشنایی با اثرات استرس بر شیر مادر

به دلیل اینکه استرس و عصبانیت در دوران شیردهی باعث می شود مادر به میزان کافی غذا نخورد و همچنین آب ننوشد در نتیجه استرس بر مقدار شیر و ترکیبات آن تاثیر خواهد داشت و هنگامی که مادر به خشم و استرس دچار می شود در بدن او هورمون هایی از جمله کورتیزول، آدرنالین و نورفین فرین ترشح می شود که این هورمون ها سبب افزایش قابلیت مادر در مواجهه شدن با استرس می شود اما در طولانی مدت بر جسم و روح اثرات زیان باری می گذارد.

در شرایط پر تنش هورمون کورتیزول در بدن ترشح می شود و سبب تغییر بر روی ترکیبات شیر می شود، همچنین اضطراب در این دوره حساس سبب کاهش جریان خون و شیر مادر می شود بنابراین بهتر است پیش از شیر دادن به نوزاد دلبندتان تا حد امکان استرس را در بدن از بین ببرید و در محیطی امن و با آرامش به فرزندتان شیر دهید.

رابطه بین استرس و شیر مادر

نشانه های انتقال استرس از مادر به نوزاد

  • نگرفتن سینه مادر
  • گریه های طولانی مدت
  • کم وزن گرفتن
  • دلپیچه
  • دل درد
  • استفراغ
  • حالت عصبی در زمان مکیدن سینه
  • بی خوابی

اثرات استرس بر دوران شیردهی

  •  آرون گروپس

اثرات هورمون کورتیزول بر شیر مادر

در زمان نامساعد بودن شرایط زندگی میزان ترشح هورمون کورتیزول در شیر مادر افزایش پیدا می کند و به همان مقدار وارد بدن نوزاد می شود که علاوه بر زندگی فعلی در زندگی اجتماعی او در آینده نیز اثرات منفی بر جای می گذارد، این هورمون وارد مغز نوزاد می شود و در نتیجه بر روی رشد او تاثیرگذار است که بر روی کودک دختر و پسر اثرات متفاوتی دارد که نوزاد دختر به نسبت پسر، تغییرات بیشتری از جمله : بی قراری، حساسیت، ترس، احساس ناراحتی و خشم را از خود نشان می دهد.

اثرات استرس بر شیر مادر

راهکارهای مفید جهت کاهش استرس

روش های زیادی جهت کاهش استرس وجود دارند که در ادامه چند راهکار مفید و تاثیر گذار را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

تحرک داشتن

به منظور مدیریت استرس تحریک داشتن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ورزش هایی از جمله : یوگا، پیاده روی و… سبب کاهش افسردگی و اضطراب می شوند از این رو، به منظور کنترل استرس می توانید پیاده روی کنید.

راهکارهای مفید جهت کاهش استرس

دوش گرفتن با آب گرم

به دلیل اینکه استرس و اضطراب سبب کاهش جریان خون می شود از این رو بهتر است به منظور کنترل استرس دوش آب گرم بگیرد تا جریان خون را به وضعیت نرمال برگرداند.

استراحت دادن به ذهن

از دیگر راهکارهای موثر جهت کنترل استرس استراحت دادن به ذهن است و به مدت چند ثانیه هر آنچه که دوست دارید را تصور کنید مثلا خانه رویاهایتان را تصور نمایید و هر چه تصور به واقعیت نزدیکتر باشد تاثیر بیشتری را مشاهده خواهید کرد.

کنترل استرس با روش مفید

نگاه کردن به نقاط دور دست

می توانید از پنجره به نقاط دور دست چند لحظه ای نگاه کنید تا چشمانتان آرامش پیدا نمایید و هنگامی که چشمانتان آرامش دریافت کند شما نیز به آرامش خواهید رسید.

خندیدن با صدای بلند

همانطور که می دانید خندیدن بر سلامت بدن تاثیراتی بی نظیری  دارد و همچنین خندیدن با صدای بلند سبب کاهش فشار روحی، افزایش هورمون اندروفین و کاهش هورمون استرس می شود از این رو، می توانید روش های خندیدن تان را انتخاب کنید مثلا می توانید از فیلم های خنده دار یا کتاب های کمدی کمک بگیرد و یا به دیدن یکی از دوستان تان بروید که می تواند شما را بخنداند.

موزیک گوش دادن

طبق تحقیقات انجام داده شده گوش دادن به موزیک مورد علاقه یکی از روش های مفید جهت کاهش فشار خون، ضربان قلب و اضطراب است بنابراین بهتر است لیستی از تمام آهنگ ها یا صدای طبیعت که به آن علاقه دارید را تهیه کنید و در صورت نیاز به آن گوش دهید.

روش های کاهش استرس

سخن پایانی

نوزاد با چشمان خود می تواند کلافگی، خستگی، عصبانیت و غم را در چهره مادر ببیند و این احساسات منفی علاوه بر اینکه از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود بلکه از راه چشم نیز منتقل می شود، بنابراین بهتر است با راهکارهای گفته شده استرس را از بین ببرید.

امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و به خوبی با اثرات منفی استرس بر شیر مادر آشنا شده باشید باشد، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *