دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چند راهکار اساسی برای تقویت موی کودکان و پرپشت شدن موی فرزندان تان

  • سحر هودانلویی
  • ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

بسیاری از والدین برای رفع کم پشت بودن موی سر کودک خود، دست به اقداماتی همچون تراشیدن موی سر می کنند، که نیازی به آن نیست. گفتنی است که برای حجیم شدن موی سر و تقویت موی کودکان در ابتدا باید علت راشناسایی و سپس با اقداماتی که در این بخش از مجله آرگا به آن اشاره شده است، به رفع و درمان آن بپردازید.

موی کم و ریزش موی کودک می تواند به عوامل بسیاری وابسته باشد، که با تشخیص درست در رابطه با علت اصلی می توان اقدام به رفع آن کرد.

برای تقویت موی کودکان روش های بسیاری اعم از بهبود شرایط فیزیکی و تغذیه وجود دارد، که می توان با استفاده از هر یک آنان در جلوگیری از ریزش بی رویه موی سر اقداماتی انجام داد.

علت کم پشت بودن موی سر نوزادان چیست؟

آشنایی با علت کم پشتی موی سر کودکان

ریزش موی سر کودکان و کرکی بودن آن، بسیاری از والدین را دچار نگرانی و اضطراب کرده است که برای بهبود این روند دست به هر کاری می زنند. از جمله اقداماتی که بیشتر پدر و مادر ها انجام می دهند؛ تراشیدن مو و یا خریداری محلول و یا شامپو های مخصوص تقویت موی کودکان می باشد. اما قابل به ذکر است که شما بدون صدمه زدن به زیبایی کودک و هزینه های کلان، تنها بارعایت برخی نکات می توانید به تقویت موی کودک خود بپردازید.

طبیعی است که اغلب نوزادان در دوره سنی ۶ ماهه اول دچار ریزش موی شدید می شوند، در اثر این ریزش های بی رویه مو در برخی مواقع تغییر بافت و رنگ مو نیز مشاهده می شود. گفتنی است که این اتفاق کاملا طبیعی می باشد و جای هیچ نگرانی نیست، خیال نکنید که با ریزش مقداری از مو های کرکی کودک ممکن است در بزرگسالی به طاسی مبتلا شود. توصیه می شود در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا علت ریزش مو را به همراه راه های تقویت موی کودکان به شما معرفی کنیم.

  • امکان طاس شدگی برای کودکان دو ساله وجود دارد؟

قابل به ذکر است که ریزش موی کودکان نوپا نسبت به نوزادان بسیار کمتر می باشد، اما جای هیچ نگرانی برای این ریزش ها وجود ندارد؛ چرا که تمامی این موارد موقت و قابل پیشگیری می باشد. در ابتدا اگر خیلی نگران این امر هستید می توانید به دنبال علت اصلی آن باشید و در صورت لزوم از آن پیشگیری کنید، این اطمینان وجود دارد که اگر دنبال روش های بهبود آن نیز نباشید بعد از گذشت مدت زمان معلوم تمامی مو های ریخته شده دوباره شروع به رشد می کند.

در ابتدای بررسی شرایط و جویای علت اصلی ریزش مو شدن؛ بهتر می باشد که وضعیت خواب کودک خود را بررسی کنید، اگر کودک شما عادت دارد که همیشه به یک جهت بخوابد، و موهای خود را به روی باشت مالش دهد؛ امکان ریزش و نازک شدن مو در آن ناحیه بیشتر از دیگر نواحی وجود دارد. نتیجه این فرایند کم پشت شدن مو در ناحیه مورد نظر می شود که به مرور زمان و در صورت عدم پیشگیری، قابل مشاهده در زمان خواب و یا برخی مواقع می شود.

  •  آرون گروپس

نحوه صحیح شانه کردن موی سر

  • آسیب های فیزیکی تاثیر گذار در کم پشتی موی سر

همچنین گفتنی است که اگر موی سر برای ساعت های طولانی خیلی محکم و یا دم اسبی بسته شود، امکان تشدید ریزش موی طبیعی را به همراه دارد. همچنین در صورت عدم رسیدگی به موها، و خشکی و ژولیدگی آن ها امکان نازک شدن و ریزش بی رویه آن ها وجود دارد.

  • برس های نا مناسب

در این رابطه می توانید از برس های نرم و طبیعی برای شانه کردن موهای کودک خود استفاده کنید. اگر به نرمی و لطافت با مو رفتار کنید، و در شانه کردن از خشونت کمتری استفاده کنید می تواتید میزان ریزش موی سر را به میزان چشم گیری کاهش دهید.

  • رفتار های مرتبط با روان

در برخی موارد نیز فشار و استرس های متحمل شده به کودک، سبب می شود که موهای خود را به میزان بسیاری بکشد. گفتنی است که این عمل آسیب بسیاری به ربشه مو وارد می کند که در نهایت سبب سستی ریشه و ریزش آن ها می شود. همچنین وارد کردن آسیب های روانی به نوزاد همانند جدا کردن فرد مورد علاقه اش، به مرور عارضه ریزش مو را در او پدید می آورد.

معرفی راه های تقویت موی کودکان

عوامل مرتبط با کم پشتی موی سر کودکان

ریزش و کم حجم شدن موی سر کودکان به عوامل بسیاری مرتبط می باشد، که در ادامه این مطلب مطالعه خواهید کرد. اما قابل به ذکر است که عواملی همچون ژنتیک و وسوء تغذیه تاثیر بسیاری در این فرایند دارند.

  • کم کاری تیروئید

این علت در کودکان خیلی نادر اتفاق می افتد، اما گفتنی است که از عوامل مهم در ریزش و کم پشت شدن موی سر کم کاری و یا پرکاری فعالیت های تیروئید می باشد. این بیماری را می توان با انجام آزمایش های خون تشخیص داد و توسط پزشک مربوطه روند بهبود را طی کرد. قابل به یاد آوری است که کم پشت بودن موی سر کودکان نوپا امری کاملا طبیعی می باشد، که نیازمند مراجعه به پزشک نمی باشد. اگر صحت این بیماری تایید شد، با پزشک مربوطه مشورتی داشته باشید که این امر در طی روند بهبود مشکلی برای موی سر کودک شما ایجاد نکند.

شرایط تولد در هر کودک کاملا متفاوت می باشد، در برخی موارد مشاهده می شود که کودک تازه متولد شده دارای مو های ضخیم و کاملا مشکی می باشد، و در موردی دیگر نوزاد به طور کامل طاس و موهای کرک دار می باشد. همچنین وجود طاسی در نوزادان می تواند وابسته به شرایطی باشد که در صورت لزوم پزشک با شما در جریان خواهد گذاشت.

روش های تقویت موی کودکان

  • ژنتیک

 

 

برخی کودکان از همان ابتدای تولد به علت دارا بون استعداد ژنتیکی، از رشد موی خوبی برخوردار هستند، که در این شرایط نیازمند راه های موثر برای تقویت موی کودکان نمی باشد. اما قابل به ذکر است که در برخی موارد و کودکان دارای پوست سفید، موهایشان اغلب کرک و یا طاس می باشد. در نواحی متخلفی از اروپا به علت بور بودن نوزادان، بسیار دیده شده است که تا دو سالگی طاس بوده اند و بعد از آن موی سر شروع به رویش کرده است.

  • عفونت های قارچی

ابتلا به انواعی از عفونت های قارچی، سبب ریزش و طاس شدن موی سر می شود. عفونتی به نام قارچ پهن در بیشتر مواقع، بر سر نوزادان ایجاد می شود که در صورت عدم پیشگیری و درمان به از دست رفتن موهای سر در ناحیه مورد نظر سبب می شود. در این میان برای پیشگیری از ابتلا، استفاده از مواد حاد دارای چربی پوست و کلاه گهواره ای بسیار مناسب می باشد.

  • آلوپسی آرتا

قابل به ذکر  است که ابتلا به این چنین اختلال سبب آسیب و از دست رفتن گرد مو های موجود بر سر می شود، این روند در طی عدم درمان ممکن است طاسی را برای کودک به وجود آورد. همچنین این بیماری وابسته به سن خاصی نیست و در بیشتر مواقع دیده شده که نوزادان نیز به آن مبتلا خواهند شد. این بیماری از گونه مواردی است که درمان ندارد و در طی یک سال نوزاد را به طور کامل طاس خواهد کرد. اما نکته ی خوشحال کننده آن، نادر و بروز آن بسیار کمیاب می باشد.

معرفی بیماری های مربوط به سر کودکان

  • آلوپاسی کششی

کشش از عوامل اصلی در از دست رفتن موی سر به خصوص دختران می باشد. بروز پیوسته این اتفاق سبب ریزش موی شدید و در نتیجه طاسی می شود، که برای جلوگیری از آن باید هر چه سریع تر به فکر درمان و اقدام به تقویت موی سر کودکان خود کرد. در این باره گفتنی است که از شانه کردن حد امکان موی سر کودکان نوپا باید پیشگیری کنید.

  • کمبود تغذیه مغذی

گفتنی است که کمبود شدید مواد غذایی مورد نیاز در بدن، عوارض را همچون ضعیف شدن ریشه مو و نازکی قطر مو را به همراه دارد. آهن، روی و پروتئین از جمله مواردی است که سبب رشد مو و زیبایی آن می شود، پس در نتیجه کمبود آن به ریزش مو منجر می شود. در عصر امروز بیماری و عارضه های کمتری بر اثر سوء تغذیه مشاهده می شود که تمامی آن ها به پیشرفت علم و افزایش سطح آگاهی افراد ارتباط دارد.

برای تقویت موی کودکان چه باید کرد؟

تقویت موی کودکان چگونه انجام می شود؟

در هر ماه، موی هر فرد به میزان یک چهارم سانتی متر رشد خواهد کرد، اما طبیعی است که این میزان در افراد متفاوت باشد. موی انسان ۲ الی ۶ سال قبل از وارد شدن به فاز استراحت، نیازمند ۳ ماه زمان برای بازسازی می باشد، بدین ترتیب از کیسه ترشحی مایعی خارج می شود. در مرحله بعدی که موی سر آرام آرام تضعیف می شود در طی هر روز حدود ۵۰ الی ۱۰۰ رشته مو را از دست داده خواهد شد. کودکان دارای کیسه ترشح قوی، از موهای ضخیمی برخوردار هستند که به سختی از ریشه خود خارج می شود. همچنین در این رابطه گفتنی است که افراد دارای کیسه ترشحی مناسب از مو های معمولی و گاه نازک برخوردار هستند.

عوامل بسیاری در تقویت موی کودکان تاثیر گذار می باشد که با رعایت هریک می توان ریشه مو را قوی و از کم حجم شدنشان جلوگیری کرد.

نکاتی که در تقویت موی سر کودک باید در نظر گرفت

بار رعایت توصیه هایی که در ادامه مطالعه می کنید، می توانید فرایند بهبود را سرعت ببخشید.

تاثیر مصرف میوه جا تازه در سلامت موی سر کودکان

  • تاثیر میوه جات:

  1. به طور کلی موی سر، سلامت بدن را نشان می دهد. تغذیه نادرست و گاه سوء تغذیه سبب خشک شدن آب موی سر می شود، که در نهایت حالتی زبر و خشن به خود می گیرد. برای درمان این امر باید از مصرف نوشیدنی های هیدراته و مواد غذایی ناسالم اجتناب کنید.
  2. سبزیجات و میوه جات تازه، سرشار از ویتامین A می باشند که برای سلامت پوست و مو بسیار مناسب به حساب می آیند. در این رابطه می توانید از سبزیجات و میوه هایی به رنگ زرد و نارنجی هستند، استفاده کنید.
  3. میوه و صیفی جاتی همچون توت فرنگی، گوجه فرنگی، مرکبات و سبزیجات تازه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C هستند، که از مو در برابر آسیب محافظت می کنند.
  4. همچنین تاثیر مصرف ویتامین E از این قاعده مستثنی نمی باشد.
  • مواد غذایی مغذی:

  1. سیلیس موجود در برگ های محکم چغندر و یونجه، سبب تقویت ریشه مو می شود که در طی این فرایند به تقویت موی سر کودکان نیز منجر می شود.
  2. مصرف تخم مرغ و گنجاندن مواد پروتئینی در وعده های غذایی را فراموش نکنید. تخم مرغ با دارا بودن مقادیر بالایی از سیستئین، از دیگر آمینو اسید های مفید و ضروری برای سلامت مو به حساب می آید. همچنین تخم مرغ با دارا بودن ویتامین B و منگنز به رشد و تقویت ریشه مو کمک بسیار می کند.

تاثیر غلات بر زیبایی موی سر

  • غلات سفید رنگ

  1. منظور از این گروه، مواد غذایی سفید رنگ و مناسب برای موی سر می باشند. این مواد غذایی شامل نان سفید، کراکر ونودل های اسپاگتی می باشد که در کنار خوشمزگی تاثیرات بسیاری بر سلامت موی کودک می گذارد.
  2. کراتین ماده مورد نیاز برای سلامت و رشد مو می باشد که بیوتین وظیفه تولید آن را دارد. غلاتی که گفته شد تماما دارای بیوتین و اینوزیتول فسفات هستند که از کیسه مو مراقبت می کنند.
  • تامین امگا ۳

  1. انواعی از ماهی ها و غذاهای دریایی حاوی مقادیر بالایی از امگا ۳، چربی های شباع شده، ترانس و اسید های چرب ضروری برای بدن هستند. مصرف تمامی این موارد سبب رشد و تقویت موی کودکان می شود که در نهایت از ریزش آن ها جلوگیری می کند.
  2. همچنین اسید های چرب و امگا ۶ موجود در گوشت های ارگاینک، اسید های چرب امگا ۹ روغن زیتون در مراقبت از کیسه های ترشح مواد در موی سر، تاثیر به سزایی خواهند داشت.
  • مقادیر بالایی از روی و آهن

  1. در اولین قدم بهتر می باشد میزان دریافتی روی و آهن کودک خود را بسنجید. کمبود روی و آهن در بدن سبب از دست رفتن موی سر می شود که می توان کمبود میزان روی در بدن را با مصرف گوشت گاو، گوشت مرغ، روغن آفتابگردان، ملاس، سبوس و جو دوسر از بین برد.
  2. همچنین برای تامین مقدار آهن در بدن می توان به مصرف کدو حلوایی، ملاس، شیره قند، گوشت و سبزیجات برگ سبز پرداخت.

تاثیر مصرف لبنیات در سلامت موی کودکان

  • مصرف لبنیات

  1. مصرف لبنیاتی همچون ماست و گنجاندن آن بر وعده های غذایی علاوه بر تاثیرات بسیاری که بر سیستم گوارش و استخوان بندی کودک می گذارد، می تواند در استحکام بخشیدن به ریشه مو و حجیم شدن آن ها نیز کمک بسیار کند.
  2. همچنین برای آب رسانی به مو و خارج کردن حالت خشکی و وزی از آن، می توان به مصرف روزانه آب مورد نیاز بدن پرداخت.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *