دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تکنیک های تمدد اعصاب برای رسیدن به آرامش فکری و مقابله با استرس

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

استرس و اضطراب باعث به خطر افتادن سلامت فرد می شود که با کمک تمدد اعصاب می توانید این مشکل را برطرف کنید در این مقاله چند تکنیک تسکین اعصاب را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

همه افراد در طول زندگی خود در زندگی خود استرس های ناشی از مشکلات زندگی را تجربه می کنند و باعث از بین رفتن آرامش از زندگی می شود که می توانید با کمک روش هایی جهت کاهش استرس و تمدد اعصاب به آرامش فکری و وضعیت جسمانی مطلوبی برسید.

آشنایی با ترفند های تمدد اعصاب

آشنایی با تکنیک های تمدد اعصاب

همانطور که می دانید استرس زیاد آسیب های فکری و جسمی زیادی به فرد می زند در صورتی که تسکین اعصاب و کاهش استرس باعث بازگرداندن زندگی به حالت نرمال می شود، در ادامه مطلب چند روش مفید جهت تسکین اعصاب را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد، بنابراین اگر شما نیز به دنبال روشی جهت کاهش استرس هستید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشد.

۱. مدیتیشن

مدیتیشن یک روش ساده و در عین حال تاثیر گذار جهت کاهش اضطراب و استرس است که طبق تحقیقات انجام شده مدیتیشن روزانه سبب تغییر مسیر های عصبی می شود، در نتیجه شما را جهت مقابله با استرس انعطاف پذیر تر خواهد کرد، فقط کافی است صاف نشسته و پاهایتان را بر روی زمین بگذارید سپس چشم هایتان را ببندید و بر روی یک جمله مثبت و پر انرژی تمرکز کنید و آن جمله را در ذهن تان یا با صدای بلند تکرار نمایید و یکی از دست هایتان را بر شکم قرار دهید و تلاش کنید که ریتم نفس کشیدن تان را با جمله ای که تکرار می کنید همزمان نمایید و سعی کنید فکر های منفی و آزار دهنده را از ذهن تان دور نمایید.

روش های مناسب جهت تسکین اعصاب

۲. نفس عمیق

استرس سبب کوتاه و تند شدن تنفس می شود بنابراین به منظور کاهش استرس سعی کنید ریتم نفس کشیدن تان را تغییر دهید و یک آه بلند بکشید و در واقع عمل دم و بازدم را انجام دهید و این روش را ده بار تکرار نمایید تا آرامش بیشتری را دریافت نمایید.

۳. برقراری ارتباط بیشتر با دیگران

از دیگر ترفند های تسکین اعصاب و کنترل استرس صحبت کردن با دیگران است و در صورتی که قادر به صحبت کردن رو در رو با دیگران نیستید در نهایت تلفنی یا متنی می توانید خبر ها و مشغله های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید استفاده از این ترفند تاثیر شگفت انگیزی در کاهش استرس خواهد داشت.

  •  آرون گروپس

روش های تسکین اعصاب جهت کاهش استرس

۴. خندیدن با صدای بلند

خنده با صدای بلند علاوه بر کاهش فشار های روانی سبب افزایش هورمون اندروفین و کاهش هورمون استرس می شود، که می توانید برای خندیدن از فیلم ها و کتاب های کمدی استفاده نمایید و یا می توانید به دیدن دوستی بروید که قادر به شاد کردن شما می شود.

۵. تحرک داشتن

زمانی که صحبت از تحرک می شود می توانید از هر نوع ورزشی مانند پیاده روی و یوگا کمک بگیرد زیرا تحرک سبب ترشح مواد شیمیایی در بدن خواهد شد، بنابراین به منظور کاهش استرس چند حرکت کششی در محیط کار یا بیرون و یا یک پیاده روی ساده تاثیر زیادی خواهد داشت.

روش های مفید برای کاهش استرس

۶. آرامش اعصاب با نوشیدن چای داغ

می توانید به جای استفاده از قهوه که سبب افزایش استرس در شما می شود یک فنجان چای سبز بنوشید تا آرامش زیادی را دریافت نمایید.

۷. قرار گرفتن زیر نور خورشید

بهتر است به منظور کاهش استرس و تمدد اعصاب کمی در طول زیر نور خورشید پیاده روی نمایید و حتی در صورت بودن ابری بودن هوا اندکی حرکات ایروبیک سبب سر حال تر شدن شما می شود و در نتیجه استرس را از وجودتان دور خواهد کرد.

ترفند های رهایی از استرس

۸. آرامش اعصاب با موزیک گوش دادن

گوش دادن به موزیک به کاهش اضطراب، فشار خون کمک می کند بنابراین می توانید لیستی از تمام اهنگی که به آن علاقه دارید را تهیه کنید و در زمانی که می دانید استرس سراغ تان آمده است گوش دهید همچنین داشتن تحرک همزمان با آهنگ و یا همخوانی با خواننده تاثیر بیشتر در از بین بردن استرس دارد.

تمدد اعصاب با چند روش مفید

۹. عشق ورزیدن

از تکنیک های موثر دیگر جهت تمدد اعصاب ناگهانی بغل کردن یکی از دوستان و یا افراد خانواده و یا بغل کردن حیوانات خانگی است زیرا طبق تحقیقات انجام شده روابط فیزیکی مانند بغل کردن یا نوازش سبب کاهش استرس و فشار خون می شود و همچنین صحبت کردن با دوست در مورد مسائل خوب نیز باعث تسکین اعصاب خواهد شد.

تسکین اعصاب با راه های مفید

۱۰. آرامش اعصاب با نگاه کردن به اطراف

به منظور ریلکس شدن  و تمدد اعصاب نیازی به رفتن به قلعه کوه نیست بلکه می توانید به زیبایی های اطراف تان نگاه کنید مثلا اگر در خانه یا محل کارتان تابلوی نقاشی زیبایی دارید آن را تجسم نمایید و زیبایی آن را تحسین کنید و یا اگر خارج از منزل هستید از رنگ و بوی گل و صدای پرندگان لذت ببرید.

۱۱. پرت کردن هواس به موضوعات دیگر

به منظور کاهش استرس می توانید به چیز های دیگری فکر کنید مثلا به کجا علاقه دارید سفر کنید یا خانه رویاهایتان را می توانید تصور کنید و هر چه تصور به واقعیت نزدیکتر باشد آرامش بیشتر را دریافت خواهید کرد.

تکنیک های تمدد اعصاب

۱۲. سپری کردن زمانی در خارج از منزل یا محل کار

زمانی که استرس زیادی را در خود احساس کردید بهتر است به یک مکان آرام و ساکت رفته تا بتوانید استرس را فراموش کنید و چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید خودتان را ریلکس کنید.

۱۳. تسکین اعصاب با استراحت دادن به مغز

بهتر است سی ثانیه به مغزتان استرس دهید تا آرامش زیادی دریافت کنید برای انجام اینکار به مدت سی ثانیه ذهن تان به موضوعات جالب و مثبت مشغول کنید از این رو، هر چیزی را که سبب افزایش انرژی در شما می شود را تصور کنید تا لبخند بر روی لب هایتان جاری و استرس از شما دور شود.

ترفند های مدیریت استرس

۱۴. حضور داشتن به تمام معنا

به مدت پنج دقیقه سعی کنید که همه چیز را فراموش کنید و فقط بر روی یکی از کارهایتان تمرکز نمایید مثلا در زمان پیاده روی فقط بر روی برخورد هوا به صورت تان یا صدای قدم هایتان تمرکز داشته باشید و همچنین تلاش کنید که بر روی طعم غذایی که می خورید تمرکز کنید و از آن لذت ببرید، تمرکز بر روی کاری که انجام می دهید سبب کاهش استرس خواهد شد.

تغذیه مناسب برای آرامش اعصاب

داشتن تغذیه سالم و متعادل برای سلامت و تمدد اعصاب و روح و جسم از اهمیت زیادی برخوردار است، هر چقدر از تغذیه سالم تری برخوردار باشید سلامت روحی و جسمی شما بیشتر خواهد بود، مصرف مواد غذایی مفید و مقوی علاوه بر اینکه به شما در داشتن اندامی مناسب کمک می کنند، موجب دور شدن استرس و اضطراب از شما می شوند، در زیر با برخی غذاهای مفید برای اعصاب و روان آشنا می شوید :

مغز ها و دانه های روغنی

بدن ما معمولا با کمبود منیزم مواجه می باشد و این مشکل منجر به کاهش سطح انرژی بدن خواهد شد؛ مغز هایی مثل بادام، فندق، دانه ها و … غنی از منیزیم بوده و مصرف آنها برای رفع خستگی و درمان افسردگی های فصلی بسیار مفید هستند، مغزها منابع غنی از مواد معدنی و ویتامین های b9، b6، b1، b3 و b12 می باشند.

آرامش اعصاب

اسفناج

اسفناج که از جمله سبزیجات برگ سبز و ارزشمند می باشد، حاوی ویتامین b6 بوده که در کنار فواید بیشمار برای سلامت انسان، مصرف آن برای حفظ  کنترل تعادل روحی بسیار موثر می باشد، اسفناج یک منبع عالی از منیزیم و مواد معدنی است.

موز

موز حاوی ویتامین های E ، C ، B ، A و مواد معدنی آهن، کلسیم، روی و نیز سرشار از منیزیم می باشد که همانطور که گفتیم مصرف این ماده برای رفع خستگی بسیار موثر است، موز غنی از تریپتوفان است، بنابراین خوردن موز برای رفع احساس خستگی، افسردگی و کسالت توصیه می شود.

شکلات سیاه

وجود ترکیبات فنیل‌اتیل‌آمین، تئوبرومین، آناندامید و کافئین در شکلات سیاه موجب می شود، مصرف آن بر روی خلق و خوی افراد موثر باشد، زیرا ترکیبات فنیل اتیل آمین و آناندامید نشاط آور هستند، تئوپرومین و کافئین موجود در شکلات سیاه نیز موجب تحریک مغز و بدن می شوند، از این رو برای داشتن احساس شادی و سرحال بودن می توانید شکلات سیاه بخورید، البته نباید در خوردن آن زیاده روی کنید.

راحتی اعصاب

زرده تخم مرغ، غلات، ماهی به ویژه ماهی های چربی مثل ساردین، ماهی آزاد و تن، دل و جگر، پنیر پارمیسان از دیگر خوراکی های مفید برای کمک به حفظ سلامت بدن و داشتن اعصاب آرام و آسوده می باشند.

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با ترفند های مفید جهت تمدد اعصاب آشنا کنیم، امیدواریم با کمک تکنیک های گفته شده بتوانید استرس تان را کاهش دهید،جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *