دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

از کاربردهای دارویی و خواص گیاه تنگرس چه می دانید؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

گیاه تنگرس یکی از گیاهان دارویی می باشد که در تسکین درد و درمان سرماخوردگی کاربرد بسیار زیادی دارد و میوه های این گیاه شباهت بسیار زیادی به بادام دارد. در این مقاله شما را با خاصیت های دیگر آن آشنا می کنیم.

تنگرس یکی از درختان پر شاخه و خار داری می باشد که شاخه های جوان آن بدون کرک هستند و به تدریج با گذر زمان به خاکستری متمایل می شوند. شاخه هایی که خار دار هستند بسیار محکم می باشند. برگ های  این گیاه خطی است و نوک تیز می باشند. برگ های این درخت بدون دمبرگ می باشند. گل های این گیاه قبل از تشکیل برگ ها در فصل زمستان تشکیل می شوند و رنگ آن ها صورتی و قرمز می باشد. طول این گل ها بسیار کم و تا حدود ۵ میلی متر است. میوه این درخت سفت و مخملی بوده و ۱.۵ سانتی متر طول و ۱ سانتی متر عرض دارد. در ادامه با خواص گیاه تنگرس آشنا می شوید.

محل رویش درخت تنگرس در استان های گیلان در اطراف رودبار، تبریز، شمال شرق کرمانشاه، بین کرمانشاه و سنندج، طاق بستان، خرقان در همدان، شهرستان دورود بین درود و خرم آباد، دره دام گاهان مهریز در یزد، کوه های جبل بارز کرمان، شمال آباده در فارس، شهرستان های آبعلی، شهرستانک، علی آباد کرج، کوه کلاک و کوه قم در تهران، بین سرخه و بشم در سمنان می باشد.

خواص گیاه تنگرس

خواص گیاه تنگرس

این گیاه از خانواده گل سرخیان است و در استان های شمالی مانند گیلان، شمال غرب مانند کرمانشاه و در برخی از مناطق کویری مانند یزد می روید. این درخت خار دار می تواند در دامنه کوه ها و پای کوه ها نیز رشد کند. این نوع بادام تنها در کشور ایران می روید و به کم آبی و خشکی سازگاری بسیار زیادی دارد. خاکی که برای این نوع گیاه استفاده می شود خاک رس قلوه سنگ دار می باشد. در ادامه فواید این گیاه را برای شما بیان می کنیم.

درمان دیابت

در نظر داشته باشید که دیابت نوع یک هنوز درمان قطعی ندارد بنابراین از این گیاه برای درمان دیابت نوع دو استفاده می شود. باید بدانید که این نوع دیابت به نوع زندگی کردن و نوع غذایی که می خورید بستگی دارد و زمینه وراثت چندان اهمیتی در این نوع دیابت ندارد.

کاهش چربی خون

این گیاه بیابانی می تواند برای درمان چربی خون شما مفید باشد و کلسترول موجود در خون را تا حدود بسیار زیادی کاهش می دهد و شما از بیماری های وابسته به چربی خون مصون می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کاهش التهاب پروستات

پروستات یکی از بیماری هایی می باشد که سالانه افراد بسیار زیادی را در گیر می کند. باید بدانید که می توانید با مصرف گیاه تنگرس به کاهش التهابات پروستات کمک کنید و از عوارض بعدی آن جلوگیری کنید.

سنگ کلیه

در نظر داشته باشید که سنگ کلیه با توجه به عوامل متعددی ایجاد می شود و این عوامل شامل آب مصرفی، محیط زندگی و نوع خوابیدن می باشد. باید بدانید که کلیه ها یکی از مهم ترین ساختار های بدن انسان می باشند و بدون آن ها نمی توانید مواد سمی و اضافی را از بدن خارج کنید. اگر کلیه شما سنگ ساز می باشد بهتر است از گیاه تنگرس استفاده کنید تا به سرعت سنگ آن را از بین ببرید.

خواص ضد درد گیاه تنگرس

کاهش درد

این گیاه می تواند به عنوان مسکن عمل کرده و بسیاری از درد های مفصلی و درد های موضعی را کاهش می دهد.

درمان یبوست

باید بدانید که یبوست یکی از بیماری هایی می باشد که ممکن است زمینه ارثی هم داشته باشد. برای درمان یبوست می توانید از گیاه تنگرس استفاده کنید. باید بدانید که از این گیاه به عنوان داروی مدر هم استفاده می شود.

درمان سرماخوردگی

یکی دیگر از خواص گیاه تنگرس درمان سرماخوردگی می باشد. از این گیاه می توانید به عنوان درمان خانگی استفاده کنید و کمتر از دارو های شیمیایی استفاده کنید.

ویژگی های گیاه تنگرس

شرایط محیط رشد درختچه تنگرس

خاک مناسب : مناسب ترین خاک برای کاشتن این گیاهان، خاک های لومی یا لومی رسی بوده و همراه با ذرات سنگریزه و قوای سنگی می باشد.

زمان گلدهی : درخت تنگرس در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار شروع به گلدهی می کند.

آبیاری : درخت بادام تنگرس آبیاری کمی نیاز دارد و در برابر خشکی مقاوم می باشد.

میزان نور لازم : این گیاه به نور خورشید مستقیم نیاز دارد، البته می تواند در برابر سایه نیز مقاوم باشد.

بن سای درخت درختچه تنگرس

جالب است بدانید که این گیاه را می توانید به روش بن سای در داخل گلدان در منزلتان کشت کنید و از زیبایی آن به این صورت بهرمند شوید.

فواید گیاه تنگرس

نکاتی در مورد پرورش گیاه تنگرس

این درختچه خاردار معمولا در اراضی آبرفتی دامنه مخروط افکنه ها و نواحی صخره ای و سنگلاخی دامنه کوه ها و نیز پای کوه ها رشد می کند، گلهای صورتی و انبوه آن در روزهای پایانی فصل زمستان و اوایل فروردین شکوفا می شود و برگ های آن نیز در اوایل بهار مشاهده خواهد شد.

میوه های این درختچه که نسبتاً درشت هستند، در همین زمان رسیده و قابل جمع آوری می باشد، تکثیر این گیاه نیز از طریق بذر و کاشتن آن ممکن می باشد.

تنگرس در برابر کم آبی و خشکی مقاومت دارد و به منظور ایجاد مراتع مشجر و نیز در دامنه کوه ها و اراضی سنگلاخی توصیه می شود.

امیدواریم مطالعه خواص گیاه تنگرس برای شما مفید بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با خواص گیاه لگجی و خواص گیاه تاغ می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *