دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دانستنی های بارداری از هفته اول بارداری تا زایمان

  • سحر هودانلویی
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱
  • ۰

۹ ماهه بارداری از زمان های حساس و بسیار مهم در طی زندگی هر خانمی به شمار می رود. در این زمان بدن شروع به ترشح هورمون های بسیاری می کند که در طولانی موجب ایجاد تغییرات بسیار در عملکرد های بدن می شود. برای آشنایی بیشتر با دانستنی های بارداری در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

تمامی خانم ها با وارد شدن به این دوره از زندگی خود، تغییرات جسمی و روحی بسیاری را تجربه خواهند کرد که در هر فرد با توجه به عوامل محیطی و فیزیکی متغیر می باشد. همچنین جالب است بدانید این دوره حساس، دارای دانستنی و حقایق بسیار است که با در نظر گرفتن نکات مورد نظر می توانید این بخش از زندگی را با رضایت کامل پشت سر بگذارید. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا نکات مربوط به حاملگی که باید به خوبی رعایت شود را برایتان بیان کنیم. همچنین با آشنایی از دانستنی های بارداری به خوبی این دوره حساس از زندگی خود را پشت سر بگذارید.

نکاتی در داشتن دوران بارداری لذت بخش

آشنایی با دانستنی های بارداری

از زیبا ترین و لذت بخش ترین دوران در طی زندگی هر خانمی را می توان، به ۹ ماه حاملگی و در انتظار چشیدن شیرینی زندگی خود اشاره کرد. در آن زمان با ملاقات فرشته ی زندگی خود، زمان و زندگی برایتان رنگ و بویی دیگر می گیرد. با تمام لذت و شیرینی که در این دوران تجربه خواهید کرد، قابل به ذکر است که آشنایی با دانستنی های بارداری و حقایق مرتبط با حاملگی شما را در پرورش و تولد فرزندی که به تازگی در رحمتان شکل گرفته است، همراهی می کند. گفتنی است که بعد از پشت سر گذاشتن این دوران به سلامتی، با هر یک از اولین های فرزندتان جانی دیگر به روحتان اضافه خواهد شد.

مراقبت های سه ماهه اول بارداری

دوران بارداری از حساس ترین دوران زندگی مادر باردار و جنین وی است، بنابراین مراقبت های این دوران از اهمیت زیادی برخوردار است، به طور کلی بارداری به سه دوره سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم تقسیم می شود که دوره اول، مهمترین دوران بارداری را شامل می شود.

دانستنیهای بارداری

در واقع مراقبت های سه ماهه نخست دوران بارداری از زمان مثبت شدن آزمایش بتا (HCG) تا هفته چهاردهم بارداری است، در این دوران بعد از مثبت شدن آزمایش بتا لازم است، مادر باردار به متخصص زنان و زایمان مراجعه کند تا بررسی ها و سونوگرافی های لازم برای وی انجام گیرد و مشخص شود که بارداری داخل رحم یا خارج از رحم اتفاق افتاده است.

بعد از اطمینان از اینکه بارداری در داخل رحم رخ داده است، در هفته هفتم بارداری باید حتما قلب جنین از طریق سونوگرافی چک شود، اگر قلب جنین تشکیل شده باشد، لازم است آزمایش های روتین حاملگی برای مادر باردار توسط متخصص زنان و زایمان تجویز گردد که این آزمایشات شامل؛ آزمایش تیروئید، تست گروه خون، آزمایش دیابت و چند آزمایش دیگر.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

همه چیز در مورد بارداری

بعد از انجام این آزمایش ها و در هفته دوازدهم بارداری نیز لازم به انجام سونوگرافی NT می باشد، در واقع از طریق این سونوگرافی که مایع پشت گردن جنین بررسی می شود، مشخص خواهد شد که آیا جنین مبتلا به برخی آنومالی ها هست یا خیر.

همزمان با سونوگرافی NT، آزمایش غربالگری سه ماهه اول انجام می گیرد و این آزمایش نیز یک نوع آزمایش خون بوده که آزمایش غربالگری اول نامیده می شود.

آشنایی با تغییرات جنین در هفته های ابتدایی بارداری

این دوران در زمان عدم آگاهی می تواند، در هر لحظه و با توجه به هریک از تغییرات در مادر و جنین به شدت شما را دچار استرس کند. در این رابطه گفتنی است که با آشنایی هر یک از تغییراتی که در هفته و ماه ها دچار مادر و جنین می شود، می توانید این لحظات را از نظر ترس و استرس به زببایی و لذت انتقال دهید. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا تمامی تغییرات هفته به هفته مادر و نوزاد را برایتان بیان کنیم.

معرفی تغییرات بدن در طی بارداری

  • تغییرات بدن در بارداری

در ابتدا گفتنی است که از رایج ترین نشانه ها در ۱۹ هفته بارداری، یبوست می باشد. قابل به ذکر است که در این دوران تغییر بسیاری در سایز شکم شما به وجود می آید، و افزایش حدود ۱۰ الی ۱۳ کیلوگرم وزن را تجربه خواهید کرد. در ادامه فهرستی از نشانه و تغییرات فیزیکی مختص به دوران بارداری را مطالعه خواهید کرد.

  1. یبوست
  2. افزایش اشتها
  3. تشخیص حرکت و تکان های جنین
  4. گرفتگی بینی
  5. ابتلا به واریس
  6. ایجاد گرفتگی در عضلات پا
  7. کمر درد
  8. سرگیجه
  9. کشیدگی پوست

قابل به ذکر می باشد که در هفته های ۶ الی ۲۴ حاملگی، ابتلا به عفوت های دستگاه ادراری وجود دارد که با مشاهده هر یک از علائم و نشانه های مختص به عفونت، هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

آشنایی با مراحل رشد جنین در بارداری

مواردی که در ادامه بیان می شود، از دیگر دانستنی های بارداری به شمار می رود که با رعایت هر یک به هیچ کدام از مشکلات احتمالی در زمان حاملگی بر نخواهید خورد.

  • حقایق و دانستنی های بارداری

  1. امکان دارد در شما سبب ایجاد خرناس و خرف و پف هایی در خواب شود. چرا که در این زمان غشاهای موجود در بینی شما گرفته می شوند، و نفس کشیدن را سخت می کنند.
  2. بهتر می باشد در انتخاب لباس های زیر خود دقت داشته باشید و حد امکان استفاده نکنید، چرا که امکان دارد در رشد غدد های شیری شما اختلال ایجاد کند.
  3. مصرف مایعات را در این دوران فراموش نکنید، نوشیدن آب در طی روز از جمله نکات بسیار مهم در بارداری به شمار می رود.
  4. در زمان افزایش فعالیت امکان دارد که هورمون های بارداری سرعت متابولیسم را بالا ببرند، که این امر سبب احساس گرما و بالا رفتن دمای بدن شما می کند.
  5. به علت نوسان و کشیدگی پوست، امکان دارد احساس خارش در این نواحی را داشته باشید. توجه داشته باشید که احساس خارش بیش از حد نشانه از یک اختلال جدی است و باید به پزشک مراجعه کنید.
  6. با تایید شدن بارداریتان، سریعا در کلاس های بارداری شرکت کنید و به صورت حضوری با دانستنی های بارداری آشنا شوید.
  7. از معاینات مخصوص به هر دوره از حاملگی غافل نشوید.

آشنای با دانستنی های بارداری

  • نکات ایمنی

  • برای حمل نقل کودک در ماشین، بهتر می باشد از صندلی های خودرو مخصوص به کودکان استفاده کنید.
  • در کنار تخت یک عدد موز و یا شکلات برای جلوگیری از افت ناگهانی قند در زمان خواب خود، قرار دهید.
  • موهایتان را حد امکان کوتاه کنید، چرا که امکان دارد برای مدت طولانی از انجام این کار منع شوید.
  • تعطیلات را با حفظ نکات ایمنی برنامه ریزی کنید. چرا که اکثر شرکت های هواپیمایی سه هفته بعد از زایمان با توجه به مشاهده گواهی پزشکی به شما بلیط خواهند داد.
  • فرزند شما در رحم مادر هیچ گاه از رابطه جنسی تان باخبر نمی شود. پس با خیال راحت این آرامش روحی را به خود و همسرتان هدیه دهید.
  • از دیگر دانستنی های بارداری استفاده از روغن بادام برای کاهش درد و پارگی پرینوم در زمان زایمان است.
  • تمامی مشکلات خود را پزشک در میان بگذارید و هیچ گاه از بروز مشکل ترس نداشته باشید. طبق تحقیقات مادران شاد به خوبی از پس تمامی مشکلات این دوران بر خواهند آمد.

ورزش و تناسب اندام در دوران بارداری

  • ورزش را در بارداری فراموش نکنید

  1. بارداری به معنای فراموش کردن و کنار گذاشتن ورزش نیست. شما با توجه به تمامی محدودیت هایی که در این دوران دارید، می توانید به ورزش و سلامتی خود نیز اهمیت دهید.
  2. اگر با افزایش سایز کفش مواجه شدید، جای هیچ تعجبی نیست. چرا  که در سه ماهه دوم مایعات اضافی بدن به صورت تورم در عضلات بدن شما شکل پیدا خواهند کرد.
  3. از دیگر دانستنی های بارداری، خرید لباس نوزاد به صورت چند سایزی بزرگ تر است.
  4. دیگر حقایق بارداری مربوط به نوع تغذیه می باشد. به این صورت که باید مصرف نوشیدنی را در میان وعده های غذایی خود حذف کنید، چرا که کافئین از جذب آهن به بدن شما جلوگیری می کند.
  5. برای تعیین جنسیت فرزند خود عجله ای نداشته باشید، و از روش های سوپرایز برای غافلگیر کردن بیشتر خود استفاده کنید.

معرفی تغییرات مربوط به پوست و مو در بارداری

  • ایجاد تغییر در بدن

  1. در زمان مشاهده هریک از ترشحات به رنگ سبز، غلیظ، بودار و خونی به پزشک مراجعه کنید. همچنین از دیگر ترشحات و عادی خود نترسید، چرا که تمامی این شرایط بسیار طبیعی می باشد.
  2. بارداری در برخی افراد سبب کاهش و در دیگر افراد موجب افزایش میل جنسی می شود. پس در این زمان توجه به احساسات خانم باردار بسیار مهم است.
  3. توجه داشته باشید هر تجربه ای که دارید، طبیعی و زود گذر است.
  4. در این زمان از عینک های تجویزی و یا لنز های تماسی استفاده کنید. چرا که در این دوران محبوس شدن مایع در چشم هایتان امکان دارد، سبب ایجاد ضعف چشم در شما شود.
  5. در این زمان شما بویی متفاوت از قبل خواهید داشت، اما نیازی به نگرانی نیست چرا که این بو نیز از جذابیت شما نمی کاهد.
  6. اگر برای بعد از زایمان خود به فکر برنامه ریزی دقیقی برای رسیدن به کار های عقب افتاده هستید، در این رابطه می توانید از مرکز های مراقبت نوزاد کمک بگیرید.
  7. از دیگر دانستنی های بارداری می توان به شنیدن صدا های اطراف توسط جنین در رحم اشاره کرد. پس بهتر می باشد در این رابطه از خواندن شعر و داستان های کودکانه برای فرزند خود غافل نشوید.

اهمیت نوع تغذیه در دوران بارداری

  • تغذیه

  1. مصرف کلسیم را جدی بگیرید. در صورت دارا بودن حساسیت به محصولات لبنی حتما از نوشیدنی های دارای کلیسم، همانند عصاره پرتغال و شیر سویا کمک بگیرید.
  2. احساس فراموش کاری امری طبیعی است در این دوران؛ پس نیازی به ترس و یا استرس نیست.
  3. یکسان بودن نوع تغذیه در بعد و قبل از بارداری به جنین در مصرف شیر شما کمک بسیار می کند و در او احساسات خوشایند به وجود خواهد آورد.
  4. از تغییر حالات روحی خود تعجب نداشته باشید. چرا که به ناگهان عصبی شدن و لحظه ای بعد فروکش کردن آن بسیار عادی می باشد.

معرفی انواعی از تغییرات هورمونی

در رابطه با آشنایی دانستنی های بارداری، بد نیست با تغییراتی که بدن در این دوران تجربه خواهد کرد، آشنا شوید.

معری بیماری های مرتبط با بارداری

  1. کج خلقی و احساساتی همچون حالت تهوع امری عادیست، چرا که در این دوران هورمون های استروژن و پروژسترون در سطح بالایی قرار دارد.
  2. همچنین با ترشح هورمون ریلاکسین، علائم فیزیکی همچون درد لگن، از دست دادن تعادل و یبوست را تجربه خواهید کرد.
  3. آزمایش ژنتیک در این دوران از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این باره حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید و در صورت لزوم به انجام آزمایش هایی همچون غربالگری بپردازید.
  4. در رابطه با آزمایش های بارداری، آزمون غربالگری وجود دارد که به شما در سلامت جنین از بیماری هایی همچون؛ سندروم داون، تریزومی ۱۸، اسپینا بیفیدا، اطمینان خواهد داد.
  5. در ۳ ماهه دوم از بارداری پزشک مربوطه از شما در خواست آزمایش دیبات می کند. در این رابطه باید قبل از انجام این آزمون نوشیدنی شیرین بنوشید.
  6. همچنین آزمایش دیگر در هفته ۱۵ ام بارداری انجام خواهد گرفت که اختلالاتی همچون؛ آمنیوسنتز ژنتیکی را تشخیص می دهد. این غربالگری در بیشتر مواقع برای خانم هایی تجویز می شود که سن آنان بیشتر از ۳۵ می باشد.
  7. همچنین برای آگاهی از سلامت جنین در هفته های ۱۷ تا ۲۰ بارداری، سونوگرافی ابتدایی طبق خواسته پزشک انجام خواهد گرفت. گفتنی است که برای آگاهی از وجود نقص و یا بیماری احتمالی در جنین، می توانید از سونوگرافی سطح ۲ استفاده کنید.

دانستنی های بارداری

آشنایی با نحوه رشد جنین

در طی ۹ بارداری، جنین دچار تغییرات بسیاری می شود. در ادامه این مطلب لیستی مرتبط با تغییرات جنین در ۱۹ ماهه بارداری مطالعه خواهید کرد.

  • خون:

خون جفت به طور کامل در سراسر بدن او شکل گرفته است.

  • استخوان:

در این شرایط غضروف ها به استخوان تغییر شکل خواهند داد.

  • سر:

کرک های جنین به خوبی رشد کرده اند، ابرو به خوبی شکل گرفته است.

  • لگن:

این قسمت از بدن جنین به صورت کامل رشد خواهد کرد.

  • اندام:

دست و پا ها به صورت متناسب با بدن نوزاد، رشد خواهد کرد.

  • پوست:

در بافت چربی قهوه ای و رونیکس وجود دارد.

 

مشکلات مربوط به بارداری

تغییر در سبک زندگی

گفتنی است که در هفته های اول بارداری، به خوبی متوجه خواهید شد که از حالا به بعد باید تغییر عظیمی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. علاوه بر آشنایی با حقایق و دانستنی های بارداری، باید به فکر تنظیم برنامه ای دقیق برای سبک زندگی و تغذیه خود باشید.

در دوران بعد از زایمان باید از هر عملی که سلامت نوزاد شما را به خطر می اندازد، دوری کنید. در این زمان باید از مصرف هر گونه مشروبات الکی، استعمال دخانیات و مصرف مواد مخدر اجتناب کنید. بهتر می باشد قبل از مصرف مواد غذایی برای حصول اطمینان از سالم بودن آن در این دوران، با پزشک تغذیه و یا متخصص نوزادان مشورت کنید. همچنین از انجام فعالیت های ورزشی غافل نشوید و برای خود برنامه ای دقیق از فعالیت های روزانه تهیه کنید.

مصرف مواد غذایی های همچون ماهی بسیار مناسب می باشد. سعی کنید در هفته به صورت مرتب از ۶۰۰ گرم ماهی استفاده کنید، همچنین آن ها را به خوبی بپزید و از مصرف به صورت نیم پز جلوگیری کنید. همچنین خریداری از فروشگاه مواد پروتئینی معتبر بسیار مهم می باشد. در این دوران می توانید از نوشیدنی های کافئین دار استفاده کنید، ولی مواظب باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

در آخر گفتنی است که برای پاسخ به هریک از سوال های مهم در بعد و حین بارداری، می توانید از پزشک مربوطه خود کمک بگیرید.

نکاتی که در بارداری باید در نظر داشته باشید

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

همان طور که مطالعه کردید، تجربه بسیاری از موارد و تغییر هورمون ها در زمان بارداری امری کاملا طبیعی می باشد. با بارور شدن تخم و تشکیل جنین در رحم، هورمون هایی ترشح می شود که در تغییر عملکرد های بدن و خلق و خوی شما تاثیری مستقیم خواهد گذاشت. در این زمان بدن هورمونی به نام گونادوتروبین ترشح خواهد کرد که مربوط به جفت می باشد. قابل به ذکر است که ترشح این هورمون در تشخیص بارداری بسیار موثر می باشد. هورمون گونادوتروبین سبب تنظیم هورمون های استروژن و پروژسترون می شود، که در برخی موارد عامل ایجاد تکرر ادرار است.

در رابطه با آشنایی از دانستنی های بارداری، گفتنی است ک هورمون پروژسترون نیر در رشد و نمو جنین تاثیر به سزایی می گذارد و از زایمان زود رس نیز جلوگیری می کند. علاوه بر موارد گفته شده؛ این هورمون در رشد اندام های جنین، رشد جفت و رشد غده پستان بسیار تاثیر گذار است. همچنین این هورمون در ترشح و تنظیم دیگر هورمون های بدن اثری مستقیم می گذارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *