دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آیا افزایش بزاق دهان در بارداری نشانه بیماری است؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را تاثیرات یکی از نشانه های بارداری آشنا می کنیم. در واقع این نشانه می تواند جزء اولین نشانه هایی باشد که در زنان باردار ایجاد می شود. در ادامه فواید افزایش بزاق در زنان باردار و راه های کاهش آن را برای شما مطرح می کنیم. تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

شما به عنوان یک مادر و یک زن باردار باید مراقبت های لازم را برای بارداری انجام بدهید. در نظر داشته باشید که مراقبت های بارداری به صلاح خودتان و جنین می باشد و می تواند باعث پیشگیری از خطر ها در دوران بارداری برای شما و جنین شود. در ادامه یکی از نشانه هایی که نشان می دهد شما باردار هستید را برایتان مطرح می کنیم. ترشح بیش از حد بزاق در سه ماهه اول یکی از شایع ترین عللی می باشد که نشان می دهد شما باردار می باشید و این حالت می تواند استفراغ و حالت تهوع بسیار شدید را برای شما بوجود می آورد.

افزایش بزاق دهان در بارداری

افزایش بزاق دهان در بارداری

باید بدانید که ترشح بزاق در بارداری امری کاملا طبیعی می باشد و در میان زنان باردار بسیار شایع می باشد. در نظر داشته باشید که بیش ترین زمان این عارضه در سه ماهه اول بارداری می باشد و به تدریج کاهش می یابد. این مشکل در زنان باردار باعث ایجاد حالت های دیگری مانند حالت تهوع هم می شود و گاها ممکن است تا اوایل سه ماهه دوم بارداری هم ادامه یابد. باید بدانید که این مشکل بسیار شایع می باشد و ممکن است در موارد بسیار نادری تا زمان زایمان باقی بماند. بنابراین نیازی نیست نگران این حالت ها باشید زیرا نشانه بیماری نمی باشد.

زمان شروع

افزایش بزاق دهان در بارداری از هفته دوم و سوم بارداری شروع می شود و در برخی از زنان تا سه ماهه دوم و گاها در موارد نادر تا پایان زایمان ادامه می یابد و پس از آن خود به خود نا پدید می شود. در نظر داشته باشید که این عارضه در افراد مختلف فرق می کند و شدت و میزان آن می تواند در یک فرد بسیار زیاد و در فرد دیگر بسیار کم باشد.

علل افزایش بزاق در بارداری

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است دلیل قطعی برای این مورد پیدا نشده است و نمی توان گفت چرا این اتفاق برای خانم های باردار رخ می دهد. اما عللی وجود دارد که می تواند منجر به این حالت در مادران باردار شود که در ادامه آن ها را برای شما بازگو می کنیم.

علل افزایش بزاق در بارداری

  •  آرون گروپس

تهوع

حالت تهوع یکی از رایج ترین نشانه های بروز حاملگی در زنان می باشد و می توان گفت بیش تر زنان با این حالت متوجه حاملگی خود می شوند. این علامت را در هفته های ابتدایی بارداری مشاهده می کنید. باید بدانید که حالت تهوع داشتن در زنان باردار می تواند مانع از قورت دادن بزاق شده و در نهایت ممکن است میزان بزاق را در دهان خانم های باردار افزایش دهد. در نظر داشته باید که اگر ویار های صبح گاهی خانم ها شدید باشد با این مشکل بیش تر رو به رو می شوند.

مصرف دارو های خاص

در نظر داشته باشید ممکن است دارو هایی که در بارداری مصرف می کنید عوارض جانبی داشته باشند و گاها باعث افزایش بزاق دهان می شوند. البته برخی از دارو ها هم می تواند با هورمون هایی که در بارداری ترشح می شوند تداخل ایجاد کنند و در نتیجه این عارضه را در مادران باردار افزایش دهند که شامل آرامبخش ها، دارو های مسکن و دارو های آنتیکولینرژیکی می باشد.

سوزش بخشی از معده

در نظر داشته باشید که شیره معده در صورتی که به معده برگردد می تواند برای افراد سوزش ایجاد کند. زمانی که این اتفاق در زنان باردار رخ بدهد می تواند سوزش گلو و سوزش معده را بوجود بیاورد. در نظر داشته باشید که اسید معده می تواند باعث افزایش ترشح بزاق شود و اگر فرد حساسیتی داشته باشد ممکن است آنمی ایجاد کند.

تغییرات هورمونی

افزایش بزاق می تواند به دلیل تغییرات هورمونی در بارداری باشد و در طی بارداری ممکن است افزایش پیدا کند. در نظر داشته باشید که هیچ گونه شواهد علمی برای تایید این گفته ها وجود ندارد بلکه متخصصان احتمال می دهند یکی از دلایل افزایش بزاق به دلیل تغییرات هورمونی باشد.

افزایش بزاق دهان در بارداری

عفونت های دهان

در نظر داشته باشید که سلامت دهان و دندان در دوران بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد ولی اکثر بانوان نمی توانند این مشکل را به درستی از بین ببرند بنابراین ممکن است به عفونتهای دهانی مبتلا شوند. باید بدانید که ترشح بزاق می تواند یک پاسخ دفاعی باشد و برای مقابله با عفونت های دهان بزاق افزایش می یابد و غدد بزاقی ترشح بزاق را به حداکثر می رسانند.

سموم و مواد شیمیایی مضر

در نظر داشته باشید که مبتلا شدن زنان باردار به پاتالیسم به دلیل قرار گیری آن ها در معرض سموم می باشد. در نظر داشته باشید که مواد شیمیایی و سموم بزاق را افزایش می دهند. این حالت در زمانی رخ می دهد که سم ها به همراه دارو ها وارد بدن زنان باردار شده باشند.

استرس و اضطراب

بسیاری از مادران باردار در دوران بارداری ممکن است دچار استرس شوند و این هم یکی از دلایلی می باشد که می تواند بزاق را افزایش بدهد. در واقع هر فردی در حالت استرس کم تر بزاق خود را می بلعد و همین امر باعث می شود که فکر کند بزاق او افزایش یافته است. بهتر است خانم های باردار برای سلامت جنین استرس خود را کم کنند زیرا ممکن است بر رشد جنین تاثیرات منفی داشته باشد.

نکته : در واقع بهتر است زیاد نگران این مورد نباشید زیرا امری کاملا طبیعی می باشد و مادران زیادی آن را تجربه کرده اند.

فواید ترشح بزاق بیش از حد

در نظر داشته باشید که بزاقی که ترشح می شود و گاها در بارداری افزایش پیدا می کند می تواند برای مادر و جنین مفید باشد که در ادامه فواید بزاق دهان را برای شما باز گو می کنیم.

فواید ترشح بزاق بیش از حد

هضم غذا

در نظر داشته باشید که برخی از فعالیت ها ممکن است  با شروع بارداری در بدن مختل شود. یکی از این فعالیت ها می تواند دستگاه گوارش باشد. در نظر داشته باشید که ترشح بیش از حد بزاق می تواند به فرآیند هضم غذا کمک کند.

افزایش ترشح فسفر و کلسیم

در نظر داشته باشید که بزاق دهان مادران باردار سرشار از کلسیم و فسفر می باشد. این دو از عنصر های بسیار مهمی در بدن می باشند و کار های بسیار زیادی انجام می دهند. در نظر داشته باشید که بزاق با داشتن کلسیم و فسفر بیش از حد می تواند باعث خنثی شدن اسید معده شود در نهایت می تواند باعث کاهش سوزش معده در زنان باردار شود.

جلوگیری از خشکی دهان

با شروع بارداری یکی از علامت هایی که در برخی از زنان بوجود می آید خشکی دهان می باشد. افزایش بزاق دهان از این امر جلوگیری می کند و مانع از آسیب دیدن به لثه ها و دندان های مادر باردار می شود.

حفظ بهداشت دهان و دندان

در نظر داشته باشید که تهوع و استفراغ می تواند باعث افزایش عفونت دهان و دندان ها در زنان باردار شود که ترشح بیش از حد بزاق می تواند از این امر جلوگیری کند و از دندان ها و لثه های مادر باردار محافظت می کند. در واقع بزاق خاصیت آنزیمی دارد و می تواند بسیاری از باکتری های موجود در دهان را از بین ببرد.

افزایش ترح بزاق و حفظ بهداشت دهان

راه های درمان

در نظر داشته باشید که بزاق بیش از حد فواید بسیار زیادی دارد اما اگر با ویار صبح همراه باشد می تواند باعث تحریک روده ها شود بنابراین بهتر است آن را در این مواقع درمان کنید. راه کار ها و تکنیک های ساده ای برای این کار وجود دارد که آن ها را به صورت خلاصه برایتان مطرح می کنیم.

  1.  دور ماندن از استرس و اضطراب
  2. استفاده از دهان شویه
  3. کاهش مواد غذایی نشاسته دار
  4. استفاده از غذا های مقوی و متعادل
  5. کوچک کردن وعده های غذایی و افزایش تعداد آن ها
  6. استفاده از بیسکویت های خشک
  7. استفاده از سبزیجات و میوه های فیبر دار
  8. جویدن آدامس های بدون قند
  9. استفاده از آب نبات
  10. مکیدن یخ

نکته : در نظر داشته باشید که اگر با بلعیدن بزاق خود مشکل دارید می توانید آن ها را جمع کنید و در ظرف یکبار مصرف تخلیه کنید. در نظر داشته باشید که اگر می خواهید برای درمان این حالت خود در بارداری از قرص و دارو ها استفاده کنید باید بدانید که عوارض جانبی این قرص ها بسیار زیاد می باشد و می تواند باعث یبوست و کاهش خشکی دهان شود.

جلوگیری از ترشح بزاق

در نظر داشته باشید که نمی توانید از افزایش بزاق دهان در بارداری پیشگیری کنید. این امر بسیار طبیعی می  باشد و برای بیش تر افراد باردار بوجود می آید و با توجه به سیستم بدن شما ممکن است این حالت خفیف و یا شدید باشد. باید بدانید که نیازی نیست نگران این حالت شوید زیرا این حالت برای مادران باردار مفید هم می باشد. البته باید بدانید که بزاق نمی تواند بر سلامت کودک در رحم اثر داشته باشد. بنابراین بهتر است از راه های دیگر برای کاهش این عارضه استفاده کنید زیرا نمی توانید آن را متوقف کنید.

زمان پایان

باید بدانید که این نشانه بارداری هم یکی از ناراحت کننده ترین حالت هایی می باشد که برای زنان باردار بوجود می آید و نمی توان به صورت دقیق مشخص کرد که چه زمانی تمام می شود. در واقع زمان پایان یافتن افزایش بزاق دهان در بارداری در افراد مختلف فرق می کند و در برخی از افراد ممکن است در انتهای سه ماهه اول تمام شده و در برخی از افراد ممکن است تا انتهای بارداری ادامه داشته باشد.

راهی برای جلوگیری از ترشح بزاق وجود ندارد

در نظر داشته باشید که نیازی نیست برای این نشانه به دکتر مراجعه کنید زیرا بهتر است از قرص ها و دارو ها برای کاهش بزاق استفاده نکنید. مصرف قرص و دارو می تواند در بارداری بسیار مضر باشد و عوارض بسیار زیادی را برای شما و جنین به دنبال داشته باشد. مادران باردار باید نسبت به سایرین بیش تر مراقب جنین خود باشند و از او مراقبت کنند زیرا جنین ها بیش تر از نوزادان و سایر کودکان به مراقبت نیاز دارند. باید بدانید که کار های بسیار زیادی را باید برای مراقبت از خود و جنین در دوران بارداری انجام بدهید. یادتان نرود که شما مسئول مراقبت از جنین هستید بهتر است این کار را به بهترین نحو ممکن انجام بدهید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل سایر مقالات آرگا را در زمینه بارداری، واکسیناسون در بارداری و نوشیدنی های مضر در بارداری مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *