دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های ماردین و جاهای تماشایی آن

  • محدثه خاکشور
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله با دیدنی های ماردین ملقب به «شهر زرد» واقع در کشور ترکیه آشنا خواهید شد، این مکان هرساله میزبان توریست های خارجی و داخلی بسیاری می باشد که برای بازدید از بناهای تاریخی آن پر از زیبایی و شکوه می آیند.

ماردین یکی از استان های معروف و البته تاریخیو پرجاذبه ی کشور ترکیه می باشد که با توجه به نهادینه داشتن فرهنگ و تاریخ ارزشمند بازگو کننده ی زیبایی های تاریخی بسیاری می باشد.

استان ماردین واقع در کشور آسیایی ترکیه ای، با مساحتی ۸.۹ هزار کیلومتری و جمعیتی ۸۰۰ هزار نفره می باشد که اهالی ان استان شامل گروه هایی با دین های اسلام و مسیحی و مذاهب سنی و شیعه هستند که قومیت های مختلف عرب، کرد و آشوری مسلط به دو زبان ترکی و کردی در کنار یکدیگر به زندگی مشغول هستند.

ماردین در سال ۱۵۱۷ به امپراطوری عثمانی ملحق شد، علاوه بر شرق کشور ترکیه، شمال کشور عراق، شمال شرقی سوریه، و شمال غربی ایران، ماردین هم در طی جنگ جهانی اول نسل کشی آشوری ها و ارمنی ها، یونانی ها را تجربه نمود. در سال ۱۹۲۳ جمهوری ترکیه ایجاد شد که ماردین بخشی از کشور ترکیه گردید.

جاذبه های دیدنی زیبا و منحصر به فرد ماردین در ترکیه

وضعیت جغرافیایی ماردین

این استان یکی از شهرهای کشور ترکیه است که از جمله جاذبه های گردشگری این کشور محسوب می شود. هر ساله تعداد زیادی بازدید کننده به این استان تاریخی برای تماشای چشم اندازهای متفاوت آن می آیند.

ماردین بر بلندی تپه ای رو به دشت بین النهرین ور جنوب شرقی ترکیه واقع شده است، استان ماردین دارای مرکزی به نام ماردین است که دلیل شهرت آن گوناگونی فرهنگی و بنای ماسه سنگی آن شناسایی شده است. گفتنی است که این شهر یکی از کهن ترین اقامتگاههای ماردین محسوب می گردد.

ماردین

ماردین بر روی جاده ابریشم واقع شده است که از جمله مراکز سکونتی در میان بین النهرین شمالی می باشد. مصالح بکار رفته در منازل این شهر از سنگ آهک زرد بوده که قابل توجه بوده و با درب های جهانی که دارای شهرت جهانی می باشند به دشت بین النهرین باز می شود، خانه ها در این منطقه دو طبقه بوده اند، اما به گونه ای بنا شده اند که سایه آنها بر روی یکدیگر نمی افتد.

  •  آرون گروپس

شهر زرد لقبی است که به استان ماردین بخشیده اند، و دلیل آن درخشیدن و تلالوی رنگ زرد سنگهای به کار رفته در این منازل می باشد، همچنین از دیگر ویژگی های این خانه ها خنک بودن فضای داخل آنهاست که دلیل این ویژگی نیز کاربرد سنگ آهک زرد می باشد.

باید گفته شود که در حال حاضر امنیت به صورت کامل برقرار است، و توریست ها می توانند به راحتی به گردش و بازدید بپردازند، ولی بهتر است که نکات بهداشتی و امنیتی رعایت گردد. این شهر دارای جاذبه های گردشگری و دیدنی بسیاری می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

دیدنی های ماردین واقع در کشور ترکیه در قاره آسیا

شهر تاریخی دارا

شهر باستانی دارا که یکی از دیدنی های ماردین محسوب می شود دارای قدیمی ترین منازل مسکونی ساخته شده بشر در بین النهرین است. شهر تاریخی دارا چشم اندازهای خیره کننده ای از قبیل آب انبارها، کلیسا و آسیاب و همچنین بازاری زیبا می باشد.

معبد دیر الزعفران

صومعه دیرالزعفران که از چشم اندازهای گردشگری شهر ماردین محسوب می گردد در قرن پنجم ایجاد گردیده که این بنای تاریخی نماد ماردین به حساب می آید، در حال حاضر این مکان به عنوان ستایشگاه، و مرکز دینی ارتدوکس های سریانی به کار می رود.

قلعه ماردین

یکی از دیدنی های این شهر قلعه ماردین است که به آشیانه عقاب شهرت دارد که دلیل شهرت آن جای گیری آن در ارتفاع ۱۰۸۵ متری می باشد. پادشاهان و حکومت های بسیاری از جمله بابلی، سوابری، آشوری، سومری، فارسی، بیزانس، میتانی، امویید، حمدانی، رومی، سلجوقی، اکوایونلو، آرتقید، قرقویوونلو، صفویه، و سلطان عثمانی مهمان این قلعه بوده اند و گذران حکومت و قدرت نموده اند.

آشنایی با دیدنی های فوق العاده و تاریخی ماردین

معبد مور گابریل

از جمله دیدنی های ماردین و یکی دیگر از معابد این شهر میدیات شهر ماردین است که از آثار ارزشمند و دارای شهرت و قدمت سریانی محسوب می گردد. در واقع این صومعه کهن ترین معبد ارتدوکس سریانی در دنیا می باشد که تاریخ احداث آن به سال ۳۹۷ بازمیگردد، در طول زمان قسمت های مختلفی به فضای داخلی و بیرونی این بنای تاریخی افزوده شده است.

موزه ی ماردین

از جمله جاذبه های دیدنی و زیبای شهر که دارای قدمت تاریخی هم می باشد، موزه ماردین است که بنای قدیمی آن به وسیله ی آرتوکیدس در قرن ۱۴ ایجاد شد اما بنای جدید این موزه در سال ۱۹۹۵ به وسیله ی پدرسالاری آشوری احداث گردید.

در سالن فرهنگی این موزه آثاری همچون گوشواره، خلخال، گوهرهای مو، دستبند، مداد، شمشیر، دستگاه های قهوه، زیور آلات نقره و مس و … دیده می شوند. واما در سالن های باستان شناسی وسایل قدیمی دوران برنز، هلنیستی، آشوری، ارواتو، امپراطوری های بیزانس، هخامنشی، روم و آرتوکید و عثمانی در معرض دید می باشند.

شهر حصن کیفا

یکی از دیدنی های زیبا و جذاب ماردین شهری کوچک به نام حصن کیفا می باشد که در دو سمت رود دجله قرار گرفته است. این شهر نخست پاسگاهی نگهبانی در مرز حکومت رومیان و پارس ها بوده، ولی در دوران حکومت بیزانس از سوی این حکومت مورد رسیدگی  و آبادانی قرار گرفت که این جلا و رونق در طول نبردها و یورش هایی که پس از آن متحمل شد، این بنای کنونی را برجای گذاشت. ستون های خارج شده از رودخانه که در حال حاضر مشاهده می نماییم، در واقع همان پایه های پل بزرگ و کهن شهر بوده اند.

کلیساهای کوه عبدین

از دیگر چشم اندازهای دیدنی و تاریخی ماردین کوه عبیدین (کوه ستایش کنندگان) می باشد که در شرق ماردین قرار گرفته است. در این کوه چند کلیسا قرار گرفته که تاریخ تاسیس آنها به دوران بیزانس باز می گردد. مسیحیان این مکان پس از جنگ های به وجود آمده بسیار و خسارت های فراوان از این منطقه رفتند.

آشنایی با دیدنی های ماردین واقع در کشور ترکیه

شهر ساوور

ساوور شهری کوچک دارای منازلی زیبا، یکی از دیدنی های ماردین محسوب می شود. این شهر که در دامنه کوه استقرار یافته است در واقع ماردین شماره ۲ در ابعادی کوچکتر می باشد که البته دارای جذابیت های طبیعی گردشگری بسیاری نظیر خانه ها، منظره ها، کوچه های منحصر به فرد است. شما پس از حرکت از ماردین ابتدا شهر زیبای دارا را بازدید نموده و سپس به ساوور (نسخه ی ماردین) می رسید.

مسجد جامع ماردین

مسجد جامع ماردین (Ulu) از جمله جاذبه های گردشگری ماردین واقع در بخش شرقی بازار می باشد که در قرن ۱۱ میلادی در زمان حکومت سلسله ارتقیه بر ماردین احداث گردید. این مسجد دارای مناره ای از جنس تماما سنگ است که همین موضوع جلوه ای خاص به آن اعطا کرده که گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می نماید.

در فاصله ای نزدیک از این مسجد بازاری تقریبا مدرن و شیک واقع شده که توریست ها می توانند در این بازار گشت و گذاری زده و خرید نمایند، همچنین سری هم به کوچه های کم عرض و قدیمی این شهر زده باشند.

شهر تاریخی میدیات

ماردین استانی تاریخی در کشور ترکیه است که دارای جاذبه های گردشگری بسیاری می باشد که مهمترین این چشم اندازها را شهرهای تاریخی ماردین تشکیل می دهد. شهر قدیمی میدیات یکی از این شهرها و از دیدنی های ماردین محسوب می شود که در ۵۰ کیلومتری شهر ماردین پایتخت این استان واقع شده است.

خانه های قدیمی، مسجدها، کوچه های کم عرض و کلیساهای باستانی، و همچنین بازار کهن و صنایع دستی در این منطقه توریست های بسیاری را جذب می نماید.

مسجد اولوجامی

اولوجامی مسجد معروف و مهمی است که در قلب شهر ماردین قرار گرفته است، تاریخ احداث این مسجد به قرن دوازدهم باز می گردد. مسجد اولوجامی که یکی از مسجدهای باستانی مساجد آناتولی محسوب می شود دارای ساختاری منحصر به فرد و فوق العاده می باشد.

مسجدهای ملک محمود، لطفیه، شهیدیه و نجم الدین نیز از مکانهای دیدنی ماردین به شمار می روند اما مسجد اولوجامی جذابیت معماری متفاوتی دارد که بر شکوه شهر تاثیر چشمگیری داشته است.

آشنایی با چشم اندازهای دیدنی ماردین شامل کلیساها و مساجد

معبد چهل شهید

یکی از مکانهای دیدنی ماردین که آن هم کلیسا می باشد و با وجود تاریخی بودن و محسوب شدن به عنوان یک منطقه گردشگری، این مکان هنوز هم روزهای یکشنبه هر هفته مسیحیان بسیاری را درون خود برای انجام مراسم و دعا جمع می کند. این صومعه در قرن چهارم میلادی ساخته شده است.

شما در صورت نمایل و برای آشنایی همزمان با این مکان و مردمان شهر و مراسم دینی آنها می توانید در روزهای آخر هفته به این منطقه بیایید. اما تنها زمان بازدید در این روزها نبوده و شما می توانید در روزهای غیر از این هم می توانید از سرایدار آنجا تقاضا نمایید تا شما را به داخل مسجد راهنمایی کند. در قسمت فوقانی ورودی اصلی حکاکی های شهیدان مسیحی کاپادوکیه دیده می گردد که بر همین اساس اسم چهل شهید در قرن پانزدهم بر روی آن نهاده شد.

وضعیت جغرافیایی ماردین

استان ماردین در کشور ترکیه قرار گرفته است که از شرق با استان شرناق، از شمال با استان های دیاربکر، باتمان، و از شمال شرقی با استان سیرت، و از سمت غرب با استان شانلی اورفه، از جنوب هم با استان حسکه دارای مرز مشترک می باشد. جالب توجه است که این استان دارای مرکزی به نام ماردین می باشد.

بازارهای خرید

بازارهای زیبایی که کالاهای خود را با بهایی مناسب به فروش می رسانند و دارای زیبایی خاصی می باشند یکی از دیدنی های ماردین محسوب می شود. در ماردین انواع صنایع دستی و جواهرات و زیورآلات به فروش می رسد که توسط افراد خود این مکان تهیه می گردد.

جاذبه های دیدنی گردشگر پذیر ماردین در کشور ترکیه

غذاهای معروف ماردین

ماردین هم مانند بسیاری از مکان های گردشگری دیگر دارای غذاهایی خوش طعم و خاص خود می باشد که ترکیبات اصلی آن شامل گوشت قرمز بره، گاو، گوسفند و انواع سبزی ها است که گوشت در اکثر غراهای آنها وجود دارد و نقش مهمی را ایفا می کند.

غذاهای معروف و محبوبی همچون سمبوسک، هاووچلو پیلاو (هویج پلو)، اکشیلی کوفته (کوفته ی ترش) که همگی آنها ازرزش غذایی بالایی برخوردار هستند.

آب و هوای ماردین

شهر ماردین دارای آب و هوایی گرم و معتدل مدیترانه ای است که تابستان ها در این مکان خیلی گرم و آفتابی و زمستان هایی سرد و مرطوب همراه با بارش برف (بیشتر در ماههای دسامبر تا مارس) می باشد. دما در تابستان ها در این مکان به ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد هم می رسد ولی میانگین دما در طی سال از ۱۰ تا ۲۲ درجه قابل تغییر می باشد.

معرفی چشم اندازهای دیدنی و تماشایی ویژه و زیبای ماردین

استان ماردین یکی از استان های تاریخی و گردشگر پذیر کشور آسیایی ترکیه می باشد که مرکز آن نیز ماردین نام دارد. وجود کلیساها، مسجدها، موزه و شهرهای باستانی توابع این استان همگی تشکیل دهنده ی جاذبه های ماردین می باشد. همچنین برای آشنایی با مکان های دیدنی استانبول کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *