دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

برخورد با بچه ای که دست بزن دارد

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با نحوه برخورد با کودکی آشنا می کنیم که دست بزن دارد و شما باید با استفاده از رفتار های صحیح به رفع این مشکل در کودک خود بپردازید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید

دست بزن داشتن یکی از مشکلاتی می باشد که در بین کودکان فراوانی بسیار زیادی دارد و هستند والدینی که نمی توانند از راه های درست برای از بین بردن این عادت نا مناسب کودکان استفاده کنند زیرا راه های مقابله با این کودکان را نمی دانند. در ادامه نحوه برخورد با این کودکان را به شما آموزش می دهیم.

برخورد با بچه ای که دست بزن دارد

برخورد با دست بزن  در کودکان

بهتر است برای این کودکان از رفتار های خشن استفاده نکنید زیرا این رفتار شما باعث می شود که کودک لجبازی کرده و باز هم کارش را تکرار کند. باید بدانید که پرخاشگری در کودک یک مسئله بسیار متفاوت با داشتن دست بزن می باشد و نمی توان این مشکلات را یکی دانست. باید بدانید که دست بزن داشتن کودک در جامعه امروزی بسیار فراوان می باشد و می توانید آن را به وفور ببینید البته این رفتار کودکان هم بر اثر تربیت نا درست آن ها می باشد. این کار علل بسیار متفاوتی دارد که می توان به برونی سازی احساسات و جلب توجه اشاره کرد که مهم ترین عامل بروز این رفتاردر کودک می باشد. اگر شما هم کودکی دارید که بچه های دیگر را می زند بهتر است به جای تنبیه کردن و نشان دادن رفتار نا مناسب راه درست را در پیش بگیرید و جزء والدینی نباشید که به جای رفتار مناسب به تنبیه کردن کودک می پردازند و نمی دانند چه رفتاری باید از خود نشان بدهند. در ادامه راه های مناسب برای این کودکان را مطرح می کنیم.

پیشگیری

یکی از راه های درست برخورد با کودکی که دست بزن دارد این است که احساس امنیت را در وی تقویت کنید و خودتتان را بیش تر به او نزدیک کنید. بهتر است همیشه در کنار او باشید تا سریعا متوجه شوید که او قصد کتک کاری دارد و با مداخله به موقع از وقوع یک کتک کاری پیشگیری کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از دست بزن در کودکان پیشگیری می باشد

حفظ آرامش

بهتر است هرگز در زمانی که کودک شما در حال گریه کردن می باشد او را متوقف نکنید زیرا کودکان نمی توانند با استفاده از زبان احساسات خود را بروز بدهند برای همین از رفتارشان کمک می گیرند. متوقف نکردن آن ها می تواند باعث شود که احساسات بد آن ها تخله شود و کم تر به کتک زدن کودکان دیگر بپردازد. باید بدانید که یکی از دلایل کتک زدن ترس می باشد بنابراین بهتر است آرام باشید و با آرامش ترس کودک خود را از بین ببرید. باید بدانید که عصبانیت شما چیزی را حل نمی کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

جبران کردن

بهتر است به کودک خود یاد بدهید که کار های بد خود را جبران کند. برای این کار نیاز است با کودک خود صمیمی شوید و او شما را نزدیک ترین فرد به خود حس کند. بهتر است ابتدا به سراغ کودکی بروید که کتک خورده است و سعی کنید که او را آرام کنید. این کار به شما کمک می کند تا عصبانیت خود را کنترل کنید. سپس بهتر است به سراغ کوک خودتان بروید و به او بگویید که باید کارش را جبران کند و این جبران می تواند یک معذرت خواهی ساده باشد.

سرزنش نکردن

بهتر است کودک را هرگز سرزنش نکنید و به جای این کار به او یاد بدهید که اشتباهاتش را جبران کند و برای جبران کردن لازم است آن ها را بپزیرد. با سرزن کردن ترس و پرخاشگری را در کودک افزایش می دهید بهتر است به جای این کار با او همدلی کنید و با این کار نحوه بر خورد با دیگران را به او بیاموزید.

دور کردن

بهتر است کودک را برای چند دقیقه از محل دعوا دور کنید تا آرامش به هر دوی شما باز گردد. با این کار می توانید کودک خود را کنترل کرده و او را با احساساتش رو به رو کنید.

شناخت احساسات

بهتر است برای برخورد با کودکی که دست بزن دارد به او احساساتش را آموزش بدهید. باید کمک کنید تا احساساتش را شناخته و بتواند آن ها را با زبان برای شما بیان کند تا اعمالی مانند زدن را در پیش نگیرد. با این کار می توانید احساس امنیت را در کودک خود بالا ببرید و یکی از موثر ترین راه ها را برای از بین بردن دست بزن در کودک را جرا کنید.

شناخت احساسات کودکان

کاهش ترس

بهتر است قبل از این که کودک شما در تعامل با دیگران قرار بگیرد بهتر است ترس او را کم کنید و امنیت را برای او بوجود بیاورید. برای این کار می توانید از حرف زدن و بغل کردن هم استفاده کنید. بهتر است احساسات کودک را تحلیل نکنید و فقط به آن ها آرامش و اطمینان خاطر بدهید تا ترس آن ها از بین برود و بتوانند احساساتشان را به راحتی بروز بدهند.

بخندانید

اگر کودک شما گریه نمی کند بهتر است نگذارید که او به میان کودکان بر گردد زیرا ممکن است دوباره دعوا راه بیندازد و کتک کاری شود. بهتر است در این مواقع کودک را به خنده بیندازید زیرا این کار احتمال کتک کاری را کاهش می دهد.

مدیریت هیجان

بهتر است به کودک خود یاد بدهید که هیجان های خود را کنترل کند و آن ها را بروز ندهد. بهتر است از کودک خود بخواهید که دلیل ناراحتی و این کارش را بپرسید و به حرف های او گوش بدهید. اگر از دوستش عصبانی شده بود بهتر است دلیل این عصبانیت را جویا شوید و بیش تر از گذشته با او وقت بگذرانید و راه های دیگری را برای این کار به او یاد بدهید. این راه ها می تواند ترک کردن محیط و یا صحبت کردن با دوستی دیگر باشد. می توانید این رفتار ها را از طریق بازی کردن نیز به او آموزش بدهید.

انجام ندادن خواسته

گاهی کودکان از این روش استفاده می کنند تا بتوانند به خواسته هایشان برسند و هیچ  رقمه از آن ها کوتاه نمی آیند. بهتر است خواسته های او را اجابت نکنید و با مهربانی با او سخن بگویید و از او بخواهید کارش را جبران کند تا شما به خواسته های او عمل کنید.

مدیریت احساسات خود

بهتر است به عنوان یک مادر یا پدر احساسات خود را کنترل کنید و با این کار به کودک خود کمک کنید. اگر نتوانید این کار را انجام بدهید ممکن است رفتاری را نشان دهید که کودک با شما لجبازی کند و در نتیجه دوباره کارش را تکرار می کند.

الگو باشید

بهتر است برای کودکان خود الگوی خوبی باشید و احساساتتان را کنترل کنرد تا آن ها از شما یاد بگیرند که احساسات بد خود را کنترل کرده و از خود رفتار های درست نشان دهند. این کودکان اگر ببینند که والدین از تنبیه های بدنی استفاده می کنند بیش تر تمایل دارند که کودکان دیگر را کتک بزنند و از آن ها باج بگیرند. شما به عنوان اولین الگوی فرزند خود بهتر است رفتار های خود را اصلاح کنید.

ریشه را پیدا کنید

بهتر است علت های رفتاری کودک خود را پیدا کنید. از معروف ترین عللی که می توان به این کار اشاره کرد شرایط جسمی نا مناسب، ساعت خواب ، خورد و خوراک و جلب توجه می باشد. بهتر است علت این رفتار های کودک خود را برطرف کنید. اگر علت این رفتار آن ها جلب توجه بود بهتر است بیش تر به کودک خود توجه نشان دهید تا او برای این که توجه شما را جلب کند به کتک زدن دیگران نپردازد.

ریشه رفتار کودک خود را بشناسید

سخن آخر

کودکان یکی از موهبت های الهی می باشند بهتر است از آن ها بهتر مراقبت کنید تا دچار کمبود محبت نشوند زیرا این کار باعث می شود که آن ها بیش تر به سمت کار های خلاف کشیده شوند. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه کودک و والدین،عواقب تنبیه بدنی و جملات مخرب برای کودکان را مطالعه کنید و از روش های درست برای تربیت کودک خود استفاده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *