دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت میوه اژدها و نکاتی برای نگهداری و پرورش آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

هماطور که می دانید میوه اژدها از دسته کاکتوس های بومی مناطق جنوبی آمریکا محسوب می شود که در این مطلب سعی داریم شما را با روش ها و چگونگی کاشت میوه اژدها آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که میوه اژدها در واقع با نام گیاه پیتایا نیز شناخته می شود و یکی از میوه های شناخته شده در غرب جهان می باشد و همچنین می توانید این میوه را در سایر جهان نیز بیابید. به طور کلی میوه اژدها به دلیل شکل ظاهری آن که دارای پوستی پوشیده از فلس است به این اسم نامیده شده و با وجود اینکه از میوه های بومی مناطق مکزیک و آمریکا به شمار می آید شما می توانید این میوه را در سراسر نقاط جهان از جمله آسیا بیابید.

آشنایی با چگونگی کاشت میوه اژدها

توجه داشته باشید که میوه اژدها از خانواده کاکتوس ها محسوب می شود و مانند بسیاری از کاکتوس ها ظاهر جذابی دارد و هنگامی که آن را در باغچه یا گلدانی می کارید مورد توجه اغلب اطرافیان قرار می گیرد. به طور کلی این گیاه به صورت بالا رونده یا خوابیده و حدود ۳۰ الی ۹۰ سانتی متر رشد می کند و در واقع دارای حدود ۱۰ سانتی متر عرض می باشد. میوه اژدها در واقع در آسیا به عنوان یک میوه محبوب شناخته می شود و مزارع فراوانی از این میوه در این منطقه به چشم می خورند. به طور کلی این میوه در غرب جهان هم از محبوبیت فراوانی برخوردار است که البته با این وجود هنوز هم خیلی شناخته نشده و در اغلب میوه فروشی ها مشاهده نمی شود و معمولا مردم به آن به عنوان یک میوه عجیب و غریب نگاه می کنند.

چگونگی کاشت میوه اژدها

بهتر است بدانید که در واقع میوه اژدها دارای پنج رنگ مختلف است که البته شایع ترین آن ها که باردهی فراوانی هم دارد به رنگ های قرمز و زرد می باشد. طعم این میوه با سایر میوه های گرمسیری چندان قابل مقایسه نیست ولی نکته اصلی در این زمینه این است که این میوه طعم خوبی دارد و از نظر اغلب افراد به طعم هنداونه است. این میوه دارای دانه های کوچکی مانند کیوی می باشد و خرد کردن این دانه زیر دندان بسیار دلپذیر خواهد بود.

وسایل لازم برای کشت میوه اژها:

  • گلدان ۲۲ لیتری
  • کمپوست
  • قلمه گیاه میوه اژدها
  • خاک گلدان مخصوص کاکتوس
  • شن و ماسه
  • کود
  • دستکش
  • مالچ
  • پلاستیک

وسایل لازم برای کاشت میوه اژدها

دستورالعمل کشت میوه اژدها:

به طور کلی در ابتدا برای کاشت میوه اژدها بایستی از یک گلدان ۲۲ لیتری استفاده نمایید و در هنگام کاشت حتما از دستکش استفاده کنید. برای انجام این روش باید یک ساقه به طول ۱۵ الی ۲۰ سانتی متری را از درخت میوه اژدها جدا نمایید و آن را به مدت یک هفته در محلی سایه قرار دهید. پس از گذشت این مدت بایستی گلدان تهیه شده را با خاک فرمول شده و مخصوص کاکتوس ها که دارای زهکشی خوبی هستند پر کنید و سپس ساقه ها را درون آن قرار دهید.

توصیه می شود که گلدان حاوی بذر میوه را در یک مکان با آفتاب کامل قرار دهید و تا زمانی که رشد جدیدی در گیاه ظاهر نشده روزی ۲ الی ۴ مرتبه خاک بستر را مرطوب نمایید و همچنین پس از ظاهر شدن رشد جدید در گیاه در مناطق گرم هفته ای دو مرتبه و در مناطق خنک هفته ای یک بار گیاه خود را آبیاری نمایید. توجه داشته باشید که باید آبیاری را بر اساس رطوبت خاک تنظیم کنید و نباید اجازه دهید بستر به طور کامل خشک شود. به طور کلی حدود ۴ الی ۶ ماه طول خواهد کشید تا قلمه های میوه اژدها بتوانند ریشه ای در خاک ایجاد کنند.

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت میوه اژدها

پس از اینکه میوه اژدها ریشه ای قوی درون خاک ایجاد کرد می توانید آن را به زمین اصلی انتقال دهید و نهال میوه اژدها را در یک مکان با آفتاب کامل یا سایه جزئی بکارید تا بتواند به صورت بالا رشد کند. توصیه می شود که درختان اژدها را با فاصله ۳ الی ۵ متر از یکدیگر بکارید و برای کاشت نهال ها بایستی یک سوراخ به عمق گلدان و سه برابر عرض گلدان در زمین حفر کنید و بایستی پیش از کشت حتما به خاک بستر آب بدهید.

پس از اینکه روند کشت به پایان رسید بایستی از رطوبت بستر غفلت نکنید و زمانی که ۲ سانتی متر از خاک خشک شده آبیاری را آغاز نمایید و پس از گذشت یک ماه از زمان کشت می توانید روند کوددهی گیاه خود را شروع کنید و در طول سه سال اولیه کشت هر دو ماه یک مرتبه به نهال خود کود بدهید و در سال ها بعد کوددهی را سالی سه الی چهار مرتبه انجام دهید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش میوه اژدها:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه شما را با برخی از شرایط و اصول کاشت میوه اژدها آشنا خواهیم کرد:

آبیاری:

بهتر است بدانید که بایستی روند آبیاری تا پیش از جوانه زنی توسط یک اسپری آن هم در صورتی که رطوبت خاک کم شده انجام شود. پس از جوانه زنی بذرها و برداشتن مشما از روی بستر کشت بایستی آبیاری را زمانی انجام دهید که خاک کمی خشک شده باشد. توجه داشته باشید که پس از بلوغ گیاه نیز بایستی آبیاری را به طور منظم انجام دهید و اجازه دهید خاک پای گیاه کمی خشک شود تا مجدد آبیاری انجام بگیرد.

آبیاری لازم برای رشد گیاه اژدها

خاک:

توصیه می شود برای کاشت هر بذری در مرحله اول سراغ خاک مناسب بروید و به طور کلی بهترین ترکیب خاک برای بستر این گیاه استفاده از ترکیب پرلیت، پیت ماس و خاک برگ است و ممکن است برخی از بذرها در خاک های معمولی رشد نداشته باشند و در این مواقع بایستی از این ترکیب استفاده نمایید.

نور و دما:

توجه داشته باشید که در واقع بهترین دما برای کاشت این گیاه حدود ۲۵ الی ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد که بایستی آن را حتما فراهم نمایید. به طور کلی حداقل دمایی که این درخت می تواند تحمل کند بین بازه دمایی ۲۵ الی ۳۸ درحه سانتی گراد می باشد.

بهتر است بدانید که در مورد نور مناسب برای پرورش این گیاه بایستی برای گرفتن نتیجه ای بهتر بایستی گیاه را در معرض نور خورشید قرار دهید. به طور کلی این گیاه مناطق معتدل و مرطوب شمالی را بیشتر از مناطق گرم و خشک ترجیح می دهد و گیاه می تواند در مناطقی که زمستان های معتدل و ملایمی دارد نتیجه بهتری داشته باشد.

کوددهی:

توصیه می شود هر بار که گیاه در فصل رشد خود فعال می شود میوه اژدها را با کود معتدل بارور نمایید و بایستی در صورتی که آب و هوا سرد باشد در فصل زمستان کوددهی را انجام ندهید. توجه داشته باشید که استفاده از کودهای سالم یا کمپوست برای این گیاه بایستی به موقع انجام شود.

استفاده از مود مقوی برای بستر کشت

آفات درخت اژدها:

بهتر است بدانید که در واقع آفاتی که می توانند این گیاه را درگیر خود کنند مورچه ها و کرم ها هستند و زمانی که میوه ها رسیده باشند ممکن است مورد هجوم حمله پرندگان قرار بگیرند که البته به دلیل خاردار بودن گیاه این اتفاق به ندرت پیش خواهد آمد که شما می توانید این آفات را با استفاده از سم های مخصوصی دفع نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *