دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای سبزی کاری در آپارتمان و فوت و فن هایی که باید بدانید

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

همانطور که می دانید امروزه به دلایل آپارتمان نشینی اغلب افراد امکان کاشت و سبزی کاری در آپارتمان ها کاهش پیدا کرده که ما در این مطلب سعی داریم شما را با روش های مختلف کاشت سبزی در آپارتمان آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید امروزه با آپارتمان نشینی همه ما از نعمت داشتن حیاط و باغ در خانه هایمان و لذت از سبزی کاری در آپارتمان و مزل محروم شده ایم اما بهتر است بدانید که سبزی کاری تنها مختص آپارتمان ها نیست و می توانید در گلدان های بزرگ آپارتمانمان نیز سبزی بکاریم و هر روز با دیدن چند میلی متر جوانه های آت ذوق زده شویم.

چگونگی سبزی کاری در آپارتمان

توجه داشته باشید که آپارتمان نشینی در واقع خیلی از علاقه مندان به سبزی کاری را از این لذت محروم کرده ولی گروهی دیگر از آپارتمان نشین ها هستند که تحت هر شرایطی تلاش در پرورش هر نوع سبزی در آپارتمان خود دارند. به طور کلی بذر اغلب سبزی ها در هر شرایطی پرورش داده می شود و برای این منظور می توانید از جعبه های چوبی، سطل های پلاستیکی و گلدان های بزرگ و کوچک استفاده نمایید. بهتر است بدانید که در واقع بهترین فصل برای انجام سبزی کاری در آپارتمان ها فصل بهار است و از آنجایی که این عمل بسیار کم هزینه و آسان است می توانید در طول سال سبزی خوردن های سالم و تازه ای داشته باشید از مصرف سبزی های سالم،بهداشتی و ارگانیک لذت ببرید.

آشنایی با چگونگی سبزی کاری در آپارتمان ها

ابزار های لازم برای کاشت سبزی در آپارتمان:

  • خاک استاندارد
  • بذر
  • گلدان مناسب
  • آبپاش کوچک
  • بیلچه
  • الک
  • دستکش
  • خاک مناسب برای کاشت سبزی

ابزار لازم برای کاشت سبزی در خانه

مراحل و دستورالعمل کاشت سبزی:

توجه داشته باشید که برای سبزی کاری در آپارتمان بایستی پس از تهیه گلدان بزرگ برای بستر کشت خاک مناسب را انتخاب و سپس الک نمایید. حالا گلدان را پر از خاک بکنید تا ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی متری گلدان پر از خاک شود و سپس سطوح آن را مرطوب نمایید.

دقت کنید که باید در هر گلدان حدود ۱۰ بذر سبزی شامل بذر ریحان، نعنا، جعفری، شاهی و ترپچه بکارید اما روز قبل از کشت بایستی بذر ها را درون آب ولرم به مدت ۸ ساعت بخیسانید و سپس برای کشت آن ها را از درون آب خارج کنید و برای گرفتن نمشان می توانید آن ها را بر روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی قرار دهید.

توصیه می شود قبل از هر چیزی خاک را با بیلچه یا هر چیزی دیگر زیر و رو کنید و بایستی خاک بستر از رطوبت فراوانی برخوردار باشد ولی خیس نباشد که کار برایتان سخت نشود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

حالا نوبت به کاشت بذرها در سطوح رویی خاک است.

پس از کشت بذر ها بایستی روی دانه ها یک لایه نازک از خاک یعنی دو برابر اندازه خودشان خاک بریزیم و توجه داشته باشید که اگر بیش از اندازه بر روی بذرها خاک بریزید منجر به خفه شدن آن ها خواهد شد و رشدی نخواهند کرد.

دستورالعمل کاشت سبزی در آپارتمان

توصیه می شود که در ابتدای رشد برای آبیاری گیاه یک روزنامه یا گونی روی گلدان پهن کنید طوری که روی سطح خاک به کامل گرفته شود و بعد با آبپاش شروع به آبیاری کنید تا زمانی که بذرها شروع به جوانه زنی کنند. توجه داشته باشید که برای رشد دو الی سه میلی متری سبزی ها بایستی گلدان آماده شده دور از نور و در جایی تاریک قرار دهید تا روزنامه ها آرام آرام بالا بیاید.

پس از بالا آمدن روزنامه ها بایستی روزنامه را بردارید و به صورت مستقیم به گیاه آب دهید و سپس گیاه را در معرض نور خورشید قرار دهید. توجه داشته باشید که سبزی ها با قرار گرفتن در معرض نور رشد بیشتری خواهند داشت اما اگر فضای آپارتمان از نور مناسبی برخوردار نبود می توانید از لامپ های فلورسنت استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که هر وقت خاک گلدان رطوبت خود را از دست داد دوباره آن را آبیاری نمایید ولی دقت داشته باشید که اگر خاک خیس باشد و شما آن را آبیاری نمایید ریشه جوانه ها نمی توانند اکسیزن لازم را دریافت کنند و در نهایت از بین خواهند رفت.

بهتر است بدانید که باید دو هفته بعد از کاشت کوددهی را آغاز نمایید و برای این کار بایستی از کود طبیعی استفاده نمایید و در صورت در دسترس نبودن کودهای طبیعی می توانید کودهای شیمیایی استاندارد را تهیه کنید و با توجه به نوشته های روی بسته دوز مورد نیاز گیاه را تغذیه نمایید.

به طور کلی اگر در روند کاشت سبزی ها هیچ گونه اشتباهی نداشته باشید پس از گذشت دو هفته سبزی ها آماده خوردن خواهند شد.

نحوه پرورش سبزی در آپارتمان ها

شرایط مورد نیاز برای سبزی کاری در فضای آپارتمان ها:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایط و اصولی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین دلیل در ادامه به بیان برخی از شرایط و نیاز های محیطی سبزی ها در طول رشد پرداخته ایم:

آبیاری:

توصیه می شود که برای آبیاری سبزی ها از روش و سیستم آبیاری قطره ای استفاده نمایید و از این طریق می توانید در وقت خود نیز صرفه جویی نمایید. توجه داشته باشید که بایستی آبیاری گیاه را زمانی انجام دهید که بستر کشت رطوبت خود را از دست داده باشد.

آبیاری لازم برای سبزی کاری در آپارتمان ها

خاک:

توجه داشته باشید که بذر هر نوع سبزی مانند تره، شنبلیله، جعفری و گوجه فرهنگی را می توان در هر زمان و مکانی کشت نمود و از مصرف آن لذت برد برای مثال یک بستر مناسب برای کاشت سبزی ها بایستی برخوردار از خاک پرلیت و خاک برگ باشد ولی برای رشد سالم تر نیاز به کودهای مخصوصی دارید که در بازار در دسترس است.

نور خورشید:

به طور کلی می توان گلدان حاوی سبزی ها را دور از نور خورشید و در فضایی تاریک قرار دهید تا سبزی ها حدود دو الی سه میلی متر رشد کنند و به تدریج روزنامه ها بالا بیایند. در این مرحله بایستی روزنامه ها را از روی گیاه بردارید تا نور مستقیم به گیاه برسد و توجه داشته باشید که هر چه نور دریافتی برای گیاه بیشتر باشد بهتر است اما اگر از این امکان برخوردار نیست می توانید از لامپ های فلورسنت نیز استفاذه نمایید.

کوددهی:

همانطور که می دانید کود تغذیه گیاه محسوب می شود اما لازم نیست که حتما از کودهای شیمیایی استفاده نمایید زیرا شما می توانید پس از الک نمودن خاک مقداری زغال درون خاک بریزید تا وجود کربن مانع از بیمار شدن گیاه شود. همچنین تفاله های خشک شده چای، پودر استخوان و خاکستر چوب نیز از دسته کودهای ارگانیک به شمار می آیند.

کوددهی مود نیاز سبزیجات

جلوگیری از آفت زدن سبزی ها:

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آفت زدن گیاه بایستی مقداری آب را با الکل ترکیب نمایید و حتی در برخی از موارد به جای سم آن را بر روی گیاه بپاشید تا در صورت حمله شته ها به سبزی آن ها را از بین ببرد. همچنین توصیه می شود که در طول رشد سبزی ها به هیچ وجه از سم استفاده نمی کنیم زیرا سبزی ها کاملا ارگنیک می باشند.

بهتر است بدانید که برای جلوگیری از آفت زدن سبزی ها روش های مختلفی اعم از نگه داشتن یک گلدان گیاه جعفری یا همیشه بهار در کنار گلدان سبزیجات موجب خواهد شد تا ۶۰ درصد از بیماری های گیاه و حمله آفات کاهش پیدا کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *