دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کلیبر چه جاذبه های گردشگری دارد؟

  • محدثه خاکشور
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

این مقاله را آرگا برای آشنایی با مکان های دیدنی کلیبر اختصتص داده است. کلیبر با چشم اندازهای تاریخی و مذهبی و طبیعی بینظیرش همیشه یکی از منطقه های پربازدید گردشگران بوده است. جنگل های ارسباران و قلعه های زیبا و محصولات طبیعی آن از جمله زغال اخته از موارد جذب این توریست ها به شمار می رود.

شهرستان کلیبر دارای مکان های دیدنی تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی زیادی می باشد که می توان پس از طی کردن ۱ ساعت به جنگل ارسباران و تبریز رسید. چشم اندازهای جذاب و زیبای این شهر با کلی تنوع خاطره سازترین لحظات را برای شما می سازد.

 آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی یکی از شهرستان های محبوب کشور عزیزمان ایران می باشد که دارای جاذبه های بسیاری می باشد، از جمله مکان های دیدنی این استان می توان به شهرستان کلیبر اشاره نمود که به بهشت گمشده ایران معروف است.

انواع مکان های تماشایی و جذاب شهرستان کلیبر

شهرستان کلیبر

این شهرستان واقع در استان آذربایجان شرقی می باشد که در کوهپایه قرار گرفته است، شهرستان کلیبر در فاصله ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۸۱۲ کیلومتری شمال غرب تهران و ۶۳ کیلومتری شمال غرب اهر می باشد. شاید دلایل خاصی برای تبدیل شدن این شهر به یک جاذبه گردشگری از جمله قرار داشتن در کنار جنگل ارسباران و مکان های حفاظتی زیبا، و آب و هوای سالم و روحبخش دانست.

مکان های دیدنی کلیبر

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران در مجاورت کشور  جمهوری آذربایجان و ارمنستان واقع شده است، پوشش گیاهی بیابان های نیمه خشک، علفزارهای آلپی، چراگاه ها  و جنگل های متراکم می باشد که از جمله ذخیره های زیست محیطی با اهمیت دنیا محسوب می گردد.

جنگل ارسباران یا جنگل قره داغ دارای درخت های سرسبز با تنوع بسیار، همچنین حیوانات گوناگونی می باشد. به طوری که در پارک ملی ارسباران بالغ بر ۳۲۰ گونه جاندار زندگی می نمایند، و موشوع جالب تر اینکه ۱۰۸۰ نوع گیاه در این جنگل وجود دارند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کونه های گیاهی شاخص با تعداد بالای این جنگل شامل درخت افرا، گردو، گیلاس وحشی، بلوط، سرخدار، ممرز بوده و در گونه های جانوری بیشتر شاهین، کبک، عقاب، خرس قهوه ای، روباه، گرگ، شغال دیده می شوند.

معرفی مکان های دیدنی کلیبر و چشم اندازهای طبیعی و تاریخی

قلعه بابک

قلعه بابک یا همان قلعه جمهور، دژ بابک و .. که تاریخچه ی تاسیسش به دوره ی ساسسانیان باز می گردد، یکی از مکان های دیدنی کلیبر به شمار می رود. این دژ در فاصله ۳ کیلومتری شهرستان کلیبر قرار دارد که دارای دو مسیر آسفالت شده و مسیر خاکی دیگری که در پایان به یکدیگر ملحق می شوند.

پس از رسیدن به بالا، پله های سیمانی را باید پشت سر بگذارید تا به قلعه برسید. در میانه ی راه پله ها کافه ای وجود دارد که جهت استراحت و نفس تازه کردن مکان خوبی است، از آن جا می توانید حین میل نمودن چای به منظره زیبای درختان نظاره کرده و از هوای سالم و خوب آنجا نهایت لذت را ببرید.

قلعه زیبا و تاریخی بابک دارای ارتفاع ۲۳۰۰ متری می باشد که در زمان ساسانیان ایجاد شد اما بابک خرمدین سردار معروف ایرانی هنگام نبرد با حکومت عباسیان وارد این قلعه گردید که بر همین اساس هم نام این دژ، قلعه ی بابک نام گرفت. این قلعه اقامتگاه بابک خرمدین بوده است.

انواع منطقه های دیدنی کلیبر و قلعه پیام و بابک

قلعه پیغام

نزدیک به رودخانه کلیبر و در جنوب شهرستان کلیبر قلعه پیغام واقع شده است که زمان اشکانیان برای محافظت از این شهر در کوهپایه احداث شده است.
این قلعه ی تاریخی و بااهمیت در نتیجه بی توجهی مسئولان، و همچنین کاوش و چاه کنی های نامناسب به این قلعه لطمات زیادی وارد شده است.
آشنایی با مکان های تماشایی کلیبر مکانی تاریخی و مذهبی

قلعه پشتو

قلعه پشتو یا پشتاب بر روی قله ای با ارتفاع ۳۰۰۰ متری، بین دو روستای کوجان و پشتاب قرار گرفته است. این قلعه در حقیقت در آن زمان نقش نظامی داشته و برای محافظت از شهر احداث شده بوده است.

قلعه ی آوارسین

در روستای آوارسین قلعه ی تاریخی دیگری به نام قلعه ی آوارسین وجود دارد که از جاذبه های گردشگری شهرستان کلیبر به حساب می آید. این بنای تاریخی به ثبت جهانی رسیده است.
شرح و پرداختن به منطقه های دیدنی کلیبر یکی از جاذبه های طبیعی مشهور

پل خداآفرین

در شهرستان خداآفرین پل خداآفرین قرار گرفته که بر روی رود مرزی ارس احداث شده است. خداآفرین دو پل جدا از یکدیگر بوده که یکی از این پل ها زوال یافته است. دو پل خداآفرین دارای فاصله ای به اندازه ۸۰۰ کیلومتر در قره داغ و قره باغ ایجاد شده اند.

عمارت طومانیانس

عمارت طومانیانس دارای دو طبقه با سقف های گچ بری شده زیبا می باشد که در دشتی بزرگ احداث شده است. ساخت این بنا که یکی از بناهای خاص و معروف زمان خود بوده، در دوران قاجار انجام شده است.
این عمارت منحصر به فرد یک ایوان و چهار برج دارد که معماری آن به سبک قلعه های قرن ۱۹ اروپایی می باشد، چنانچه قصد اسقرار جادری برای استراحت می باشید، در مجاورت این بنا می توانید این کار را انجام دهید.

پارک جنگلی مکیدی

پارک جنگلی مکیدی در فاصله ۱۴ کیلومتری قلعه بابک قرار دارد؛ به این صورت که برای رسیدن به این پارک باید جاده ی آسفالت قلعه را ادامه داده و به جهت غرب بروید و از روستاهای شجاع آباد، هجران دوست، آغویه، علی آباد عبور کنید.

این پارک جنگلی زیبا در دره ای خرم در روستای مکیدی در فاصله ۲۰ کیلومتری کلیبر ساخته شده است که دارای آلاچیق، پارکینگ، بوفه می باشد، تمام شرایط خوب موجود است اما رستوران وجود ندارد پس بهتر است که تمام تدارکات سفر و یک پیک نیک را همراه خود داشته باشید.

پارک جنگلی مکیدی شامل درختا های میوه مانند گردو، فندق، زغال اخته، تمشک و گیاهان دارویی می باشد، همچنین گیاهان جنگلی از جمله آویشن، بومادرات، شیرین بیان نیز دیده می شود.

آشنایی با منطقه های دیدنی کلیبر یکی از جاذبه های آذربایجان شرقی

مکان گردشگری آینالو

یکی از جاذبه های گردشگری زیبا و واقعا سرسبز کلیبر منطقه توریستی آینالو می باشد که در فاصله ۴۵ کیلومتری کلیبر قرار دارد. پس از طی کردن ۴۵ کیلومتر در جاده قلعه بابک در طرف چپ تابلوی آینالو را مشاهده می کنید که راه فرعی را به شما نمایش می دهد و در واقع شما را راهنمایی می کند.

آینالو در منطقه ای زیبا و دست نخورده در جنگل ارسباران قرار گرفته که دارای پوشش گیاهی زیبا با تنوع بالایی می باشد. این مکان همچنین از تنوع زیادی در گونه های جانوری برخوردار است که وجود نسل مارال آن را از محبوبیت و شهرت بالایی برخوردار کرده است.

آینالو برگرفته از عمارت طومانیاس یکی از تاجران ارمنی در زمان قاجار بوده که در این منطقه قرار داشته است. این بنا دارای سقف فلزی بوده که نور را مانند آیینه منعکس می کرده و مردمان بومی آن منطقه به آن نام «آیینه لو» نامیدند که بعدها به آینالو شهرت یافت.

بازار سرپوشیده و مسجد اهر

برای رسیدن به اهر زمانی یک ساعته نیاز است که پیشنهاد می کنیم بعد از تفریح و طبیعت گردی به اهر نیز سری بزنید. بازار سرپوشیده ی اهر واقع در خیابان امام یکی از مکان های دیدنی کلیبر محسوب می شود که این بازار تاریخی با معماری تاریخی قطعا می تواند لحظات خوشی را برای شما عزیزان رقم بزند.

مسجد جامع اهر با ۲۱ گنبد در دوران سلجوقیان ایجاد شده است و اکنون میزبان گردشگران بسیاری می باشد. پس از گشت و گذار در بازار اهر به این مسجد رفته و چند ساعتی را به سیر در دنیای تاریخ معنوی اختصاص دهید.

معرفی مکان های تماشایی تاریخی و طبیعی شهرستان کلیبر

مقبره شیخ شهاب الدین اهری

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کلیبر واقع در اهر، مقبره شیخ الدین شهاب الدین اهری ، عارف قرن هفتم می باشد که در پارکی با همین نام قرار گرفته است. در این مکان علاوه بر این مقبره آجری؛ موزه شیخ شهاب الدین اهری نیز وجود دارد که در این موزه اثرهای عرفانی و ادبی زیادی متعلق به زمان صفوی تا قاجار در آن به نمایش گذاشته شده است، برای گردشگران علاقه مند به موزه گردی باید گفت که مسجد جامع نیز در نزدیکی این مقبره قرار گرفته است.

امامزاده کلیبر

امامزاده کلیبر بنایی دارای قدمت که در سال ۱۲۹۰ خورشیدی احداث شد.

آشنایی با مکان های دیدنی شهرستان کلیبر

برج های سفید و امید

برج امید و برج سفید(آق سفید) که به دوران زرتشت برمی گردد و در حال حاضر ویرانه ای بیش از این بناهای تاریخی نمانده است.

دژ خانلار

اخیرا مسیری از درون شهر کلیبر به طرف جانانلو رفته است که توریست های داخلی و خارجی، و همچنین مردمان آن مکان می توانند از آن راه به طرف مرزهای آذربایجان و ارمنستان، و رود ارس بروند. در فاصله ۵ کیلومتری این راه، کاروانسرای شاه عباسی وجود دارد که از جذابیت های خاصی برخوردار است هرچند دارای مساحت زیادی نمی باشد.

مقبره شاه قاسم

یکی از مکان های دیدنی مذهبی کلیبر، آرامگاه شاه قاسم می باشد که ۵۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد، قابل توجه است که این مقبره متعلق به برادر امام رضا (ع) می باشد.

اسامی سایر مکان های دیدنی کلیبر

  • مسجد کبیر

  • قلعه وینه

  • کلیسای استپانوس

  • دره پیغام

  • حمام مهرآباد

  • قلعه فرخی

  • آبشار آسیاب خرابه

  • چشمه ثریا

  • آبگرم قلعه کندی

  • چشمه آبگرم موتاللیق

  • رود ارس

  • هتل آنزا

  • ییلاق ایل بسطاملو

  • روستای علی آباد

آشنایی با مکان های دیدنی کلیبر از شهرستان های آذربایجان شرقی

محصولات طبیعی

زغال اخته از مهمترین تولیدات کلیبر محسوب می شود که هم به طور خالص در این طبیعت این مکان یافت می گردد و هم محصولات خوش طعمی مانند ترشی ها، شربت و لواشک و …. از آن تهیه می شود. هرساله جشنواره زغال اخته در این منطقه انجام می شود که نمایش دهنده ی از ریشه دار بودن این محصول در فرهنگ آن می باشد.

آشنایی با مکان های دیدنی و طبیهی کلیبر

فرهنگ و موسیقی

کلیبر دارای مردمانی با فرهنگ و قومیتی منحصر به فرد و سنتی می باشند که زبان و لهجه ی آنان آذری بوده و موسیقی «عاشیق» زیبا و محبوبی را به خود اختصاص داده اند که مورد توجه گردشگران بوده و است.

اقتصاد کلیبر

این منطقه دارای موقعیت اقتصادی مهم و باثباتی می باشد که با وجود چراگاه های فراوان و پربار، تولید بالای ۹۵% پنبه، ۸۰ درصد سماق، ۵۲ درصد زغال اخته، زنبورداری به سبب داشتن چراگاه ها و جنگل ها، جنگل های ارسباران باعث شده تا این شهرستان بر روی دامداری، کشاورزی و گردشگری خود سرمایه گذاری نماید.

جغرافیای کلیبر

شهرستان کلیبر دارای گستردگی به اندازه ۲۰۷۲ کیلومتر مربع (۴.۵ درصد مساحت استان) ) از طرف شمال با شهرستان خداآفرین، و از طرف شرق با استان اردبیل، از طرف غرب با شهرستان ورزقان، از طرف جنوب با شهرستان اهر دارای مرز مشترک می باشد. در ۱۶۵ کیلومتری تبریز قرار گرفته است.

مکان های دیدنی کلیبر با جاذبه های بیشمار و دوست داشتنی

کلیبر در تقسیم بندی های کشوری

بر اساس تقسیمات کشوری که آخرین بار انجام شد، شهرستان کلیبر دو بخش است، بخش مرکزی کلیبر در برگیرنده ی «دهستان های میشه پاره، پیغان چایی، ییلاق، مولان» و آبش احمد شامل «دهستان های سیدان، قشلاق؛ آبش احمد» می باشد. در واقع شامل دو منطقه شهری به اسامی کلیبر و آبش احمد و ۲۴۴ روستا است.

آب و هوای کلیبر

آب و هوای شهرستان کلیبر چهار فصل است، این منطقه تابستان هایی معتدل و کوههای جنگلی پر از درخت و همچنین زمستان هایی با بارش برف فراوان هستند. از نظر بلندی و پستی شهرستان کلیبر کوهستانی است که رشته کوه اصلی اش قره داغ قله های زیادی دارد که هر کدام دارای ارتفاعات مختلف می باشد.

آشنایی با مکان های دیدنی شهرستان کلیبر

در این مقاله به مکان های دیدنی کلیبر پرداخته ایم، کلیبر شهرستانی زیبا پر از جاذبه های تاریخی و متفاوت می باشد که هر کدام به تنهایی می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای گردشگران به شمار برود. برای آشنایی با دیدنی های تبریز کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *