دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اختلال نوشتن در کودکان چه نشانه هایی دارد و چطور با آن مقابله کنیم؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با یکی از رایج ترین اختلالات روانشناسی کودکان آشنا می کنیم که می توانید با استفاده از روش های صحیح این اختلال را در کودکان به حداکثر برسانید. اختلال نوشتن در کودکان درمان قطعی ندارد اما می توانید علامت های آن را به حداقل برسانید. تا پایان این مقاله همراه باشید.

در نظر داشته باشید که اختلالات یادگیری و نوشتاری در کودکان بسیار شایع می باشد و نمی توان گفت کودکان این وی‍ژگی ها را اکتسابی بدست می آورند یا از طریق وراثت به آن ها به ارث می رسد. در این اختلالات کودکان نمی توانند به خوبی هجی کنند و یا نمی توانند مطالبی را به خوبی بنویسند. در ادامه به بررسی این اختلال می پردازیم.

اختلال نوشتن در کودکان

اختلال نوشتن در کودکان

باید کودک خود را در نظر داشته باشید و وقتی که او در حال نوشتن می باشد باید کاملا او زیر نظر بگیرید تا بتوانید کودکانی را که دچار این بیماری می باشند را به راحتی تشخیص بدهید. زیرا تشخیص چنین کودکانی می تواند درمان را برای شما راحت تر کند. بهتر است نگران این اختلال نباشید زیرا با وجود غیر قابل درمان بودن می توانید علامت های آن را کم کنید.  باید بدانید که کودکان در سن های مختلف می توانند مهارت های نوشتاری را بروز دهند و برخی از آن ها ممکن است در سال های متفاوتی از زندگی این مهارت ها را بیاموزند. باید بدانید و آگاه باشید که تنها یک دست خط بد نمی تواند نشانه ای از این اختلالات و یا تنبلی فرزند شما باشد. اختلال نوشتن در کودکان بر اثر یک اختلال در پردازش مغزی می باشد. مغز انسان در ابتدا می تواند اطلاعات  داده شده را ذخیره کند و در نهایت می تواند آن را به نوشتار تبدیل کرده و از طریق نورون های حرکتی به دست ها فرمان نوشتن می دهد. افرادی که اختلال در نوشتن دارند مشکل در پردازش اطلاعات دارند و نمی توانند به خوبی اطلاعات داده شده را ذخیره کنند. در کودکانی که این اختلال وجود دارد گرفتن یک مداد و نوشتن بسیار سخت تر از سایر کودکان عادی می باشد. البته بیش تر کودکان برای غلبه بر زبان از طریق خوش خطی هم دچار این مشکل هستند. اگر کودک شما مشکلاتی درباره هجی کردن کلمات و نوشتن آن ها مشکل دارد می توانید به یک روانشناس مراجعه کنید و فرزند خود را مورد ارزشیابی قرار بدهید. با توجه به تحقیقات انجام شده نمی توان گفت درمان دارویی برای این اختلال وجود دارد اما می توانید با استفاده از روش های تجربی به نوشتن فرزندان خود کمک کنید و این مشکل را در آن ها کاهش دهید.

محکم گرفتن مداد در دست

نشانه های اختلال در نوشتن

اگر می خواهید بدانید که کودک شما دچار این اختلال هست یا نه باید حداقل چهار مورد از مواردی که در ادامه به شما می گوییم را در آن ها مشاهده کنید.

  • محکم گرفتن مداد در دست
  • دست خط بد در صورتی که شما نمی توانید نوشته ها را بخوانید.
  • خستگی بیش از حد در حین نوشتن
  • خواندن کلمه ها با صدای بلند در هنگام نوشتن
  • اختلال در خواندن و حفظ کردن مطلبی از روی کاغذ
  • رها کردن کلمه ها در صورتی که نمی توانند آن ها را بیان کنند.
  • نداشتن افکار منظم
  • اجتناب از نوشتن و خواندن تکالیف درسی

نکته : در واقع کودکان در سنین ۵ الی۷ سال ممکن است نتوانند رنگ کنند و یا دوست نداشته باشند این کار را انجام بدهند بنابراین می گویند که نمی توانند این کار را انجام بدهند و شما را نگران می کنند. البته نشانه های این اختلال در هر سنی متفاوت است. کودکان مدرسه ای ممکن است مشکلاتی در نوشتن روی یک خط داشته باشند و نتوانند به خوبی روی یک خط بنویسند و در سنین بالاتر ممکن است اشتباهات گرامری بیش تر از نوشتاری رخ بدهد.

  •  آرون گروپس

انواع اختلال در نوشتن

باید بدانید که اختلال نوشتاری در کودکان انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

انواع اختلال های نوشتاری

فکری و حرکتی

این اختلال در نوشتن های یک مرحله ای مشکلاتی را ایجاد می کند. در نظر داشته باشید که اختلال در نوشتن ممکن است خیالی باشد زیرا کودکان قدرت خیال پردازی بسیار بالایی دارند.

اختلال در نوشتن ساختمانی

این اختلال نشانگر این است که کودک نمی تواند درک کند که چگونه یک شیء به یک سری دیگر از اشیاء مربوط می شود. اکثر این کودکان از بازی کردن با بلوک های اسباب بازی و لگو ها اجتناب می کنند و نمی خواهند با آن ها بازی کنند. در صورتی که اختلال در نوشتن با اختلال کم توجهی همراه باشد می توان گفت کودک دچار کمبود توجه و یا DAMP می باشند.

تحت الفظی

باید بدانید که هر اختلالی در نوشتن می تواند مهارت های زبانی را تحت تاثیر قرار بدهد که به آن اختلال سخنرانی هم گفته می شود.این کودکان کلمات را بریده بریده می گویند و نمی توانند همه کلمات را با هم ادا کنند. باید بدانید که بریده بریده گفتن کلمات نمی تواند ناشی از ضعف ماهیچه ها باشد بلکه تفاوت هایی در مورد ارسال کردن پیام ها به بدن می باشد که نشان دهنده وجود یک اختلال در ساختمان و پردازش مغزی می باشد.

یاد گیری در اختلال نوشتن در کودکان

یادگیری در کودکان مبتلا به اختلال نوشتن

باید بدانید که دولت های غربی این اختلال را به عنوان یک نا توانی یادگیری دسته بندی نمی کنند و نمی توان گفت که این اختلال می تواند اثرات مخربی داشته باشد. باید بدانید که اختلال نوشتن در کودکان ربطی به هوش آن ها ندارد ولی یادگیری و مهارت های صحبت کردن در آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که این اختلال می تواند در اثر وجود اختلالات دیگر هم رخ بدهد.

راه های بهبود اختلا نوشتن

باید بدانید که توانایی های یک کودک می تواند تاثیرات به سزایی روی مهارت های وی داشته باشد در ادامه به بررسی راه هایی می پردازیم که با استفاد از آن ها می توانید به بهبودی فرزند خود کمک کنید.

کمک کردن به سازمان دهی

بهتر است برنامه های کودک خود را سازمان دهی کنید تا بتوانند کار های مفید انجام بدهند. می توانید این کار را با متصل کردن یک برنامه به دفتر آن ها شروع کنید و کار هایی را که باید انجام بدهند را مشخص کنید. با این کار شما می توانید کودک را درگیر کنید و این کار می تواند پردازش مغز آن ها را افزایش می دهد.

تهیه وسایل مورد نیاز

برای کودکانی که به دیسگرافیا مبتلا می باشند بهتر است وسایلی را تهیه کنید که بتوانند به راحتی مانند کودکان عادی در کلاس حضور پیدا کنند. این کودکان ممکن است سر کلاس درس خسته شوند و نتوانند با دانش آموز های دیگر همگام پیش بروند در نهایت ممکن است مورد تمسخر کودکان دیگر قرار بگیرند. برای برخی از این کودکان نوشتن با مداد ها و ماژیک های کلفت راحت تر است. می توانید برای کودک خود کاغذ های گراف را تهیه کنید زیرا این کاغذ ها دارای حاشیه های بزرگ تری می باشند و به کودک کمک می کند تا روی یک خط بنویسند و نوشتن را آسان تر می کند.

راه های بهبود اختلال نوشتاری

استفاده از کامپیوتر

به کودک خود اجازه بدهید از کامپیوتر استفاده کند. این کودکان اگر همراه با درس خواندن بنویسند دچار مشکل می شوند. در نظر داشته باشید که آموزش نوشتن با کامپیوتر و درس خواندن می تواند این اشکالات را بر طرف کند.

تکرار کردن

در نظر داشته باشید که می توانید گفته های معلم را ضبط کرده و در خانه برای کودک خود تکرار کنید زیرا تکرار می تواند باعث ثبت اطلاعات گذشته شود و این روش یکی از روش هایی می باشد که می توانید برای کودکانی که اختلال در نوشتن دارند استفاده کنید.

بررسی دستور العمل ها

باید بدانید که می توانید با بررسی دستور العمل های لازم یادگیری و نوشتن کودکان خود را اصلاح کنید. بیش ترین مدلی که می تواند برای این کودکان مفید باشد رویکرد مدل سازی می باشد. با این روش می توانید بیش تر مغز آن ها را درگیر کنید تا بتوانند به خوبی یاد بگیرند و اطلاعات را ذخیره کنند.

راه های درمان اختلالات نوشتن

به روز رسانی زمان انجام تکالیف

کودکانی که مبتلا به دیسگرافیا هستند ممکن است زمان بندی بسیار دشوار باشد ولی شما می توانید با گذاشتن یادداشت هایی از آن ها بخواهید که کار هایشان را انجام بدهند. می توانید با نواختن یک صوت خاص، استفاده از یک زنگ و سوت این کار را انجام بدهید. در نظر داشته باشید که این کودکان به زمان بیش تری نسبت به سایرین احتیاج دارند و باید با معلم آن ها صحبت کنید که اجازه بدهند اگر زمان کم آوردند پروژه هایشان را در خانه انجام بدهند.

به حداقل رساندن عوامل حواس پرتی

باید بدانید که این کودکان بیش تر از سایرین دچار حواس پرتی می شوند. باید برای نوشتن آن ها یک مکانی عاری از عوامل حواس پرتی تهیه کنید. در واقع با این کار کمک می کنید که کودک تمرکز بیش تری برای انجام کار های خود داشته باشد. سعی کنید همیشه ارتباط چشمی را با آن ها داشته باشید تا بتوانید حواس پرتی و بازیگوشی آن ها را کنترل کنید.

کاهش استرس

بهتر است استرس و اضطراب کودکان خود را کاهش دهید زیرا استرس باعث ایجاد اختلال در پردازش مغزی می شود و این کودکان ممکن است بیش تر از قبل درگیر این اختلال شوند. بازی های کلاسیک، بازی کردن در هوای آزاد و نواختن موسیقی می تواند کودکان را از استرس دور کند. به کودک خود صاف نشستن را آموزش بدهید و حتما یاد آور شوید که در ساعت های استراحت به بیرون بروند وبازی کنند تا در هنگام بازگشت به کلاس بتوانند تمرکز بیش تری داشته باشند.

حواس پرتی را به حداقل برسانید

استفاده از تکنولوژی

یکی از راه هایی که به این کودکان کمک می کند این است که بتوانند با صفحه کلید بنویسند. تایپ کردن بدون نگاه کردن به صفحه کلید می تواند تا حدود بسیار زیادی اختلال در نوشتن آن ها را کاهش دهد. می توانید از برنامه های تبدیل گفتار به نوشتار استفاده کنید این کار برای کودکان بسیار آسان می باشد و می تواند برای آن ها بسیار مفید باشد

تشویق کنید

شما تنها کسی هستید که باید از کودک خود حمایت کنید. برای این کار می توانید او را تشویق کنید. البته تشویق کردن راه های مختلفی دارد و می تواند برای کودک بسیار جذاب باشد و او را وادار کند که بهتر عمل کند در نهایت می تواند این اختلال را کاهش دهد باید بدانید که اختلال در نوشتن کودکان ممکن است با رفتار های نا بالغ و تکانشگری همراه است. این کودکان نیازمند تشویق هستند زیرا نمی توانند مانند دیگر کودکان رفتار کنند و گاها ممکن است خجالت بکشند و شما باید از این عوارض احساسی در کودکان جلوگیری کنید. در واقع کودک شما با تشویق شدن یاد می گیرد که با انگیزه باشد و در برابر چالش ها استقامت بیش تری نشان می دهند و بیش تر از سایرین مقاومت می کنند.

سخن پایانی

در نظر داشته باشید که تشخیص سریع این کودکان می تواند در پیشگیری از عوارض اختلالات نوشتاری بسیار مفید باشد. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه کودک و والدین، روش های تربیت کودکان دو قلو و از پوشک گرفتن کودک را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *