دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش مرحله به مرحله دور دو فرمان بر افراد تازه کار

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

دور دو فرمان یکی از انواع دور زدن در خیابان می باشد که از دور زدن عادی اندکی سخت تر به نظر می رسد. به این ترتیب ما قصد داریم در این مطلب به آموزش دور دو فرمان بپردازیم تا با یادگیری شیوه صحیح این کار بتوانید در مکان های مجاز دور زدن بدون هیچ مشکلی به آسانی و با سرعت عمل مناسب دور دو فرمانه انجام دهید.

دور دوفرمانه یکی از آیتم هایی است که امکان دارد در آزمون رانندگی مورد سوال باشد. برای انجام این کار باید نکات متعددی را رعایت کنید. با این مطلب همراه باشید تا شیوه انجام دور دو فرمان را به صورت کامل فراگیرید.

آموزش دور دو فرمان به صورت کامل

دور زدن با دو فرمان

دور دوفرمان که در اصطلاح عامه به آن دور سه فرمان، نیز می گویند ممکن است در روز آزمون رانندگی یکی از درخواست های افسر باشد با یادگیری و اجرای صحیح این کار می توانید نمره قبولی را از این مرحله کسب کنید. قبل از پرداختن به آموزش دور دوفرمانه ابتدا باید بدانید که در چه مکان هایی مجاز به انجام این کار هستید.

مکان های مجاز برای انجام دور دوفرمان

خطوط وسط نقطه چین و بریده بریده خیابان

مراحل اجرای دور دو دستور

برای اجرا دور دوفرمانه فقط در قسمت هایی از خیابان که خطوط وسط نقطه چین و بریده بریده دارد، مجاز به اجرای این کار هستید. و باید بدانید اگر در وسط خیابان خط ممتد مشاهده کردید دور دوفرمان حتی دورزدن با یک فرمان، ممنوع می باشد و جریمه رانندگی مشمول  حالتان می شود. ضمنا چون خودروهای دیگر که در حال تردد می باشند، انتظار ندارند که شما قصد دور زدن دارید خطر تصادف نیز وجود دارد.

خیابان با عرض کمتر از ۱۲ متر

 در خیابان با عرض کمتر از ۱۲ متر و دو طرفه، دور دو فرمانه معنا پیدا می کند. در خیابان هایی که عرضشان بیش از ۱۲ متر باشد، می توان به راحتی به کمک دور یک فرمانه، به تغییر مسیر حرکت خود بپردازید. در ضمن برخی مواقع  پارک خودروها در کنار خیابان، عرض واقعی آن را کاهش داده و سبب می گردد خودروها به ناچار از دور دو فرمان استفاده کنند.

مکان های مجاز برای دور زدن دو فرمانه

  •  آرون گروپس

 هنگامی که در یک خیابان کم عرض قصد دور زدن دارید باید کنترل کلاج خوبی داشته باشید تا بتوانید به صورت سانتیمتری خودروتان را حرکت دهید. این کار سبب می گردد تا کنترل بالا و سرعت عمل خوبی در چرخاندن فرمان، پیدا کنید و این امر با مهارت داشتن در حرکت لاک پشتی امکان پذیر خواهد بود پس توصیه می شود قبل از انجام دور دو فرمان چند دقیقه ای به تمرین حرکت لاک پشتی بپردازید.

آموزش کامل دور دو فرمان

اولین قانون در انجام دور دو فرمانه، کنترل سرعت پایین می باشد. فرد باید سرعت خود را با کمک نیم کلاچ حفظ نموده و به آهستگی حرکت کند. بعضی از رانندگان که خود را حرفه ای می دانند، این کار را با سرعت بالا انجام می دهند و ریسک تصادف با جدول یا خودروهای دیگر را ایجاد می کنند. می توان دور دو فرمانه را در یک خیابان بدون رفت و آمد با دنده یک انجام داده و سریع تر از آن تحت هیچ شرایطی پیشنهاد نمی شود. ضمنا در این دور زدن رعایت حق تقدم در رانندگی اهمیت ویژه ای دارد.

ممنوعیت دو دو فرمانه در خطوط ممتد

پس از مهارت یافتن در کنترل سرعت با نیم کلاچ عبور مراحل زیرا را برای اجرای دور زدن با دو فرمان ادامه دهید.

۱. قبل از اینکه فرمان خودرو را بچرخانید ابتدا چراغ راهنمای سمت راست را زده تا خودروهای دیگر را مطلع سازید

۲. بعد آینه های وسطی و سمت راست را نگاه کنید و تمام نقاط کناری و پشت اتومبیلتان را خوب وارسی نمایید.

۳. در ادامه اتومبیل را به اولین خط حرکت سمت راست خیابان رانده و در آن جا توقف نمایید.

۴. حالا راهنمای سمت چپی را بزنید.

۵. از آینه سمت چپ و آینه وسطی، خیابان را بررسی نموده و در لحظه مناسب که اتومبیلی در حال نزدیک شدن نباشد، به سمت چپ بپیچید و سر اتومبیلتان را به نیمه خیابان برسانید.

دور دو فرمان

نکته: در این مرحله باید فرمان تا انتهایی ترین نقطه به چپ، پیچانده شود. به این مفهوم که فرمان کامل به چپ صورت گیرد.

۶. حرکت به نیمه خیابان تا زمانی ادامه یابد که دیگر نتوانید از شیشه اتومبیل جدول را رویت کنید.

۷. اکنون فرمان را به طرف راست برگردانید و چرخ های اتومبیل را صاف کنید. در این حالت حرکت بسیار ضعیف و ریزی به اتومبیل بدهید، تا وقتی که قسمت پایینی جدول کناری موازی چرخ جلوی اتومبیل، در قسمت پایینی قاب آینه مشخص گردد. در این نقطه توقف کنید.

۸. مجددا راهنمای سمت راست را  زده و با کمک آینه وسط و برگشتن به طرف عقب اتومبیل، از اینکه فاصله ایمنی با خودروهای پشتی وجود دارد مطمئن شوید بعد دنده عقب زده و به آهستگی عقب بروید. این عقب رفتن تا جایی ادامه یابد که قسمت پایینی جدول، از شیشه داخل اتومبیل دیده شود. (توجه کنید که این قسمت از جدول باید روی درب کاپوت قرار گیرد)

۹. در ادامه دوباره راهنمای طرف چپ را روشن نموده و با همان حرکت نیم کلاچ، دنده را روی شماره یک قرار داده و به طرف جلو برای تکمیل دور دو فرمان برانید.

۱۰. در این مرحله مسیر حرکت اتومبیل به طور کامل عوض شده و چرخش ۱۸۰ درجه صورت گرفته است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *