دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای خرید هدفون برای انتخاب بهترین هدفون متناسب با نیازتان

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

اگر از علاقمندان به شنیدن موسیقی در هنگام ورزش یا انجام کارهای منزل و حتی محل کارتان هستید باید از هدفون هایی استفاده کنید که مطابق با نیاز شما باشد. برای آشنایی بیشتر در این مطلب با راهنمای جامعی از خرید هدفون همراه ما باشید.

اگر جزو افرادی هستید که هنگام ورزش به شنیدن موسیقی پرانرژی از طریق هدفون می پردازید یا مشغول انجام کارهای منزل هستید و دوستدارید موسیقی گوش کنید یا حتی در محیط کار خود مایلید از هدفون بهره ببرید بسته به نیازی که دارید هدفون مناسب خود را خریداری کنید تا استفاده مطلوب تری از آن داشته باشید.

راهنمای جامع خرید هدفون

       

در دنیای امروزی هدفون یکی از وسایل بسیار همراه بیشتر افراد می باشد. این وسیله شنیدن موسیقی را جذاب تر و دلنشین تر ساخته است. ممکن است برای شما هم سوال باشد که چه هدفونی را خریداری کنید تا بهره بیشتری از آن ببرید. با این مطلب همراه باشید ما راهنمای جامعی از حرید هدفون را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

امکانات جذاب هدفون ها

حذف نویز صدا و عایق بودن

ویژگی حذف نویز هدفون ها در حقیقت به این نحو است که دارای چند میکروفون بسیار کوچک بوده که به صداهای اضافی و مزاحم اطراف گوش داده و بعد با برخی روشهای فنی صدای دفاعی با طول موج مخالف و تقریبا نزدیک به صدای مزاحم را تولید می کند. به این ترتیب دو صدا یکدیگر را خنثی ساخته و کاربر تقریبا هیچ صدای مزاحمی را نخواهد شنید و در عوض صدای موسیقی خالصی را از هدفون می شنود. هدفون عایق صدا مواد خاصی را در گوشی های داخلی خود دارا می باشد که به جداره گوش چسبیده و مانع از ورود صداهای مزاحم به درون گوش می شوند، غالب هدفون های داخل گوش عایق صدا می باشند.

صدای فراگیر

در حالی که اکثر هدفون های حرفه ای و گران قمیت ویژه بازی و تماشای فیلم، چندین پخش کننده صوتی مجهز هستند تا از زوایای مختلف تجربه سه بعدی شنیدن موسیقی و صدا را به ارمغان آورند  هدفون های با صدای فراگیر می توانند این قابلیت را تنها با دو پخش کننده صوتی موجب شوند.

محدود سازی حجم صدا

از جمله ویژگی های کاربردی بعضی هدفون ها به ویژه برای استفاده کودکان امکان محدود سازی صدا بوده به حدی که به گوش آسیبی نرساند. هدفون های دارای این قابلیت حداکثر حجم خروجی صدا را تا ۸۵ dB یا کمتر حفظ می کنند.

انواع هدفون از لحاظ شکل و کاربرد

۱. هدفون داخل گوش یا In-ear

این هدفون جزو کوچک‌ ترین هدفون ها بوده که داخل گوش‌ها قرار می‌گیرد و به آن ایرفون نیز می گویند. این گروه از هدفون‌ها در فاصله‌ نزدیکی از پرده‌ی گوش جای می‌گیرندو به این خاطر کیفیت صدای بالایی را تولید می کنند. همچنین ایرفون‌ به دلیل جایگیری درون گوش، به طرز قابل توجهی مانع از ورود نویز و صدای محیط به داخل گوش می گردد. به عبارت دیگر ایرفون ها عایق صوتی بسیار خوبی هستند. به طور کلی هدفون این ایر یا ایرفون هدفونی است که کاملا کانال داخلی گوش رو پر کرده و به جداره داخلی گوش میچسبد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از جمله این ایرها می توان به هدفون های ورزشی اشاره کرد. جنس بیرونی فوم و پلاستیک منعطف ایرفون ها موجب می شود که موقع ورزش یا فعالیت های شدید از داخل گوش خارج نشود. در بخش انتهایی ایرفون‌ پوشش نرمی به نام  ایرباد (Earbud) مشاهده می شود که در اندازه های مختلف وجود دارد و متناسب با سوراخ گوش هر فرد قابل تهیه و تعویض می باشد. بوده که از ورود صداهای خارجی به داخل گوش جلوگیری می کند.

می توان گفت هدفون این ایر  معمولا راحت ترین نوع هدفون ها می باشند (هرچند لزوما کاربر پسند نبوده) و از لحاظ قیمت هم خیلی مقرون به صرفه هستند. این نوع هدفون به طور معمول همراه  با موبایل یا دستگاه های پخش موسیقی عرضه می شود. ضمنا  این ایرها به خاطر اندازه‌ کوچشان، قابلیت حمل بالایی داشته و شنیدن موسیقی را در فعالیت های بدنی و باشگاهی لذت بخش می سازند.در مقابل اندازه‌ کوچک این محصول، موجب شده خروجی صدایی مشابه با هدفون های بزرگ‌تر را نداشته باشد. و ضمنا گره خوردن سیم های ایرفون یکی از بزرگ ترین معضلات آن‌ می باشد.

۲. هدفون روی گوش یا On-ear

هدفون روگوشی از لحاظ ظاهر شبیه هدفون خارج از گوش می باشد با این فرق که بالشتک بادی به جای پوشاندن دور گوش روی آن قرار می گیرد.  به عبارت دیگر لاله گوش محل قرارگیری این هدفون است. هدفون آن ایر کیفیت صوتی تقریبا مناسبی داشته ولی قدرت خروجی باس ضعیف تری نسبت به هدفون خارج از گوش دارد. ضمنا این هدفون نسبت به ایرفون ها اندازه بزرگتری دارد و به این خاطر که عایق صوتی مناسبی ایجاد نمی کند، کاربر صدای زیادی از محیط بیرون را درون گوش خود می شنود. البته قابل ذکر است بیشتر هدفون های آن ایر به لطف بهره گیری از درایورهای بزرگ خروجی صدای خوبی را به ارمغان می آورند.

کاربران زیادی هدفون آن ایر را راحت تر از این ایر دانسته بعلاوه این گروه از محصولات علاوه بر قابلیت حمل خوب حرارت کمتری درون گوش ایجاد نموده که در دراز مدت آسیب کمتری را برای سیستم شنوایی به همراه دارد. اما در مقابل می توان گفت هدفون‌ آن ایر به خاطر قرار گیری روی گوش‌، در استفاده‌ طولانی مدت موجب آزار لاله‌‌‌ گوش می‌شود. به این ترتیب نمونه‌ مناسب و مطابق با گوشتان را بخرید.

۳. هدفون دور گوش یا Over-ear

هدفون اور ایر یا دور گوشی به نام هدفون فول سایز یا خارج از گوش نیز شناخته می شود. این هدفون تقریبا بزرگترین نوع هدفون ها بوده و تمام لاله گوش توسط یک بالشتک بادی احاطه می شود. هدفون دور گوش یکی از بهترن هدفون ها از لحاظ کیفیت صوتی می باشد ضمنا نسخه های باکیفیت این هدفون عایق صوتی مناسبی ایجاد کرده تا از ورود صداهای بیرون به داخل گوش جلوگیری کند.

قابل ذکر است اندازه‌ بزرگ این گروه از هدفون ها موجب شده تا سازندگان قادر باشند درایور‌های بزرگ‌ و قدرتمند‌تری را به کا گیرند تا سطح بالاتر صدا و باسی عمیقتر را به ارمغان آورند. همچنین در هدفون دور گوش، درایور‌ها در فاصله‌ دورتری نسبت به پرده‌ گوش جای می‌گیرندتا صدایی فراگیر مشابه با تجربه‌ موسیقی در استودیو‌ها را موجب شوند. البته سایز بزرگ این هدفون قابلیت حمل آن را سخت تر می سازد.

از جمله نقاط قوت هدفون اور ایر می توان به بهترین کیفیت صدا، باتری های حجیم  و راحتی قرارگیری روی گوش اشاره کرد و به طور کلی این گروه از محصولات همچنان در صدر انتخاب کاربران حرفه ای قرار دارد. البته شایان ذکر است این هدفون مدل بسیار مناسبی برای دور کردن صدا از محیط کاری خواهد بود.

۴. هدفون سیمی

هدفون سیمی به وسیله سیم به دستگاه پخش موسیقی، موبایل و دستگاه پخش خانگی متصل می شود. از فواید این هدفون کیفیت صوتی خیلی عالی و عدم نیاز به باتری اشاره کرد. این هدفون جزو انتخاب های اول گیمرهای حرفه ای است. ضمنا بعضی از هدفون های سیمی کابلی از جنس بازتاب دهنده نور دارند که موجب میشود کاربر هنگام استفاده از هدفون در شب، سیم هدفون را به خوبی ببیند.

۵. هدفون بی سیم

قابل ذکر است این هدفون برای مواقع ورزش و فضاهای باز بسیار مناسب می باشند به این خاطر که برای اتصال به دستگاه پخش موسیقی به سیم نیاز نبوده و ضمنا به دلیل فناوری اتصال بدون سیم با امکان حرکات آزادانه تری همراه است. بیشتر هدفونهای بی سیم توسط تکنولوژی بلوتوث به دستگاه های پخش موسیقی متصل می گردند. بهره گیری از بلوتوث در هدفون وایرلس بسیار مناسب می باشد به این خاطر که نوع اتصال بسیار قابل اعتماد و سریعی دارد.

با استقابل وسیع کاربران از گوشی های همراه بهره گیری از هدفون های بلوتوثی و بی سیم نیز بازار داغتر پیدا کرد. ضمنا حذف جک هدفون درگوشی های پرچمدار نیز رغبت کاربران به این گروه از هدفون ها را بیشتر ساخت.  قابل ذکر است هدفون‌ بدون سیم از باتری داخلی برای فعالیتهایش بهره می برد. و پیش از خرید این هدفون ها توجه داشته باشید که پخش‌کننده‌ موسیقی تان از نسخه‌ بلوتوث هدفون پشتیبانی نماید. این هدفون مناسب مسافرتها می باشد.

۱-۵. هدفون بی سیم واقعی

با اینکه حتی بعضی از هدفونهای وایرلس از نوعی ارتباط سیمی بین دو بلندگوی خود برخوردارند ولی هدفون بیسیم واقعی هیچ گونه ارتباط سیمی نداشته و دو بلندگوی این نوع هدفون ا به طور مستقل به دستگاه پخش متصل میشود و به این خاطر هیچ احتیاجی به ارتباط سیمی وجود ندارد.

۲-۵. هدفون بی سیم گردنی

این هدفون یک کابل اتصال دهنده بین دو اسپیکر خود دارد که به پشت گردن کاربر تکیه میکند. بسیاری از افراد  این نوع هدفونها را بسیار راحت تر از انواع دیگر می دانند و  جزو هدفون های بسیار کاربرپسند به شمار می رود.

۶.هدفون پشت بسته و پشت باز

هدفون ها جدای از اندازه شان، به دو دسته‌ پشت بسته (Closed back) و پشت باز (Open back) نیز تقسیم می شوند که به بسته یا باز بودن بخش پشتی هدفون ارتباط دارد. به طور کلی هدفون های پشت بسته، صدای محیط را ایزوله نموده و شدت صدای بیشتری را به گوش‌ می رسانند. ولی نمونه‌ پشت باز، صدای محیط را هم به گوش ها انتقال داده و درضمن موسیقی در حال پخش به محیط اطراف نیز نشت می یابد.

۷. هدفون هدایت استخوانی

این هدفون بر روی استخوان گوش قرار گرفته و صدا را به وسیله لرزش استخوان جمجمه به گوش داخلی ارسال می کند. این  برای افرادی مناسب خاواهد بود که علاقمندند به جز شنیدن موسیقی، صداهای اطرافشان را نیز بشنوند. بعضی از مدل های این نوع هدفون  به صورت تخصصی برای بهره گیری زیر آب ساخته و پرداخته شده اند، به این ترتیب شما میتوانید حتی در حال شنا هم موسیقی مورد علاقه تان را گوش کنید. از سوی دیگر بیشتر استفده کنندگان از هدفون هدایت استخوانی تمایل کمتری برای بالا بردن صدای موسیقی دارند، به این خاطر فشار کمتری به گوش داخلی آنها وارد خواهد شد.

۸. هدفون بیومتریک

هدفون بیومتریک یا زیست سنج میتواند تعداد ضربان قلب کاربر را توسط قرار گیری درون گوش در حالی که مشغول شنیدن موسیقی است، بسنجد. برخی از این مدل هدفون نشانه های صوتی برای راهنمایی بهتر هنگام تمرینات ورزشی دارد. هدفون زیست سنج نیاز خیلی از ورزشکاران جهت داشتن دستگاه های مجزای شمارش ضربان قلب را مرتفع نموده  از طرفیعموم این هدفون ها از قابلیت ارتباط با اپلیکیشن های سلامت گوشیهای هوشمند نیز بهره می برند.

۹. هدفون کودک

این هدفون مخصوص کودکان طراحی و ساخته شده اند که بسیار با دوام بوده و با رنگ های شاد و جذاب نقوش کودک پسندانه ای هم دارند. ظاهر برخی از این هدفون ها مشابه شخصیت های محبوب کارتونی آن هاست. ضمناهدفون کودک، دارای قابلیت محدود کنندگی حجم صدای خروجی بوده تا از لحاظ بهداشتی به گوش کودک آسیبی وارد نشود.

۱۰. هدفون ویژه دی جی ها (DJs)

هدفون ویژه دی جی قطر گوشی بسیار ضخیمی داشته و به همراه بالشتک های خالی جهت ایجاد دقیق سطوح حجم بالای صدا و ترکیب آن با موسیقی زنده، طراحی شده است. ضمنا خروجی این نوع هدفون نسبت به مدل های دیگر هدفون ها خیلی بالاتر می باشد. برخی از هدفون های دیجی ویژگی چرخش یک طرفه داشته تا فرد دی جی حتی با استفاده از یک گوش هم بتواند موسیقی را تنظیم کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *