دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص روغن شاهدانه و ویژگی های فوق العاده آن برای سلامتی و زیبایی

  • ساناز براتی
  • ۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

روغن شاهدانه از گیاه ماری جوانا استخراج می شود، اما برخلاف ماری جوانا خواص روانگردانی ندارد. این روغن دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن، پوست و موها می باشد که در این مطلب به معرفی آنها می پردازیم.

شاهدانه قسمتی از گیاه کانابیس یا ماری جواناست، که یکی از گیاهان محبوب در طب سنتی می باشد و به منظور درمان برخی از دردها و بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب به بررسی خاصیت های روغن شاهدانه می پردازیم.

بررسی خواص روغن شاهدانه

روغن شاهدانه از گیاه کانابیس یا همان ماری جوانا بدست می آید به همین دلیل خیلی به خواص آن توجه نشان داده نمی شود. اما باید بدانید که شاهدانه مثل ماری جوانا دارای واکنش های روان گردانی نیست. روغن شاهدانه حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان می باشد که برای مقابله با بیماری های کشنده مانند سرطان، التهاب و دیابت بسیار مفید می باشد. روغن شاهدانه دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن می باشد که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

خاصیت ها و ویژگی های روغن شاهدانه

خاصیت مبارزه با التهاب

روغن شاهدانه دارای مقدار زیادی از GLA یا همان گاما لینولنیک اسید می باشد که نوعی چربی امگا ۶ می باشد. این ماده باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با التهاب مبارزه می نماید. GLA باعث افزایش تولید پروستاگلاندین می شود که نوعی ماده شبه هورمون می باشد و باعث کنترل التهاب می شود. همچنین این روغن منبع مناسبی از پروتئین گیاهی نیز می باشد که باعث می شود تا در وضعیت های التهابی مفید تر عمل نماید. خاصیت ضد التهابی روغن شاهدانه باعث می شود تا علائم آرتریتی تسکین پیدا کنند، البته این موضوع نیاز به تحقیقات گسترده تری دارد. برخی از تحقیقات نشان داده اند که روغن شاهدانه می تواند در درمان بیماری ام اس که ممکن است در اثر التهاب به وجود آید، تاثیر گذار باشد. از دیگر مشکلات التهابی که به کمک این روغن درمان می شود مشکل فیبرومیالژیا می باشد.

انواع خاصیت های روغن شاهدانه

افزایش دهنده سلامت قلب

روغن شاهدانه دارای ترکیبات بیواکتیو یا زیست فعالی می باشد که این ترکیبات می توانند باعث پایین آمدن کلسترول شده و از این طریق از قلب محافظت نمایند. وجود اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ که در این روغن به نسبت ۳ به ۱ وجود دارند برای سلامت قلب بسیار مفید می باشد. محققان با توجه بر تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات، به این نتیجه رسیده اند که این روغن باعث کاهش جذب کلسترول می شود. مصرف روزانه ۳۰ میلی لیتر از این روغن برای ۴ هفته متوالی باعث می شود تا نسبت کلسترول کل به کلسترول بد کمتر شود که در نهایت باعث افزایش سلامت قلب خواهد شد. وجود اسیدهای چرب در روغن شاهدانه باعث کاهش چربی های ناسالم در بدن شده و از این لحاظ سلامت قلب و عروق را به دنبال خواهد داشت.

درمان کنندگی دیابت

بیماری دیابت با کمبود اسیدهای چرب ضروری در ارتباط می باشد. مصرف روغن شاهدانه به دلیل مملو بودن از اسیدهای چرب به عنوان نوعی درمان دیابت بسیار مفید است. با این وجود برای اطمینان از مفید بودن این روغن برای افراد دیابتی نیاز به تحقیقات و بررسی های بیشتری می باشد. بیماران باید قبل از مصرف این روغن با پزشک خود مشورت نمایند.

  •  آرون گروپس

خاصیت های روغن شاهدانه

مبارزه با سرطان

وجود GLA و امگا ۳ در روغن شاهدانه باعث شده تا این روغن توانایی مبارزه با التهاب و سرطان را داشته باشد. با توجه به مطالب مندرج در مجله انگلیسی سرطان، شاهدانه توانایی مهار «گلیوبلاستوم مولتی فرم»که نوع وخیمی از سرطان مغز می باشد را دارد. در برخی از مطالعات انجام شده در این باره مشخص شد کانابینوئیدهایی که از شاهدانه استخراج می شود باعث کمک به درمان سرطان ریه و سینه می شوند. این مواد با جلوگیری از رشد و تکثیر سرطان اینکار را انجام خواهند داد.

کمک به افزایش سلامت مغز

کانابینوئید کی از ترکیباتی است که به بعضی از گیرنده های خاص در مغز متصل می شوند و باعث می شوند تا اضطراب به خصوص اضطراب اجتماعی کمتر شود. روغن شاهدانه دارای ترکیباب کانابینوئید می باشد. برخی تحقیقات انجام شده در برزیل مشخص کرده است که روغن شاهدانه خواص ضد افسردگی دارد. وجود اسیدهای چرب در روغن شاهدانه به روش های مختلف باعث سلامت مغز می شود و باعث افزایش این موضوع می شود. اسیدهای چرب باعث افزایش حافظه شده و باعث کاهش توانایی بازشناختی مربوط به افزایش سن می شود. استنشاق روغن شاهدانه یا همان رایحه درمانی شاهدانه باعث بهبود خلق و خو و اعصاب می شود.

برخی از خاصیت های روغن شاهدانه

کاهش دهنده وزن

بر طبق تحقیقات انجام شده کسانی که به مدت یکسال از مکمل های GLA را دریافت نموده اند، تجربه بازگشت وزن کمتری را داشته اند. روغن شاهدانه به دلیل اینکه میزان زیادی از GLA را دارد در این باره بسیار مفید و کمک کننده می باشد. بعلاوه وجود امگا ۳ در روغن شاهدانه می تواند به طریقی در کاهش وزن موثر باشد. در رابطه با این موضوع و خواص این روغن نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.

خواص مختلف روغن شاهدانه

تقویت سیستم ایمنی

یکی از مهمترین خواص روغن شاهدانه تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن می باشد، چربی امگا ۳ و GLA موجود در این روغن باعث شده تا شاهدانه یک درمان عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن باشد و باعث درمان سیستم ایمنی ضعیف شود. این موضوع باعث می شود تا بدن در برابر بیماری ها قوی تر عمل کرده و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

خاصیت های مختلف روغن شاهدانه

مفید در دوران بارداری

استفاده از روغن شاهدانه به دلیل وجود امگا ۳ در آن، برای مادران باردار یک گزینه خوب می باشد. دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ به اندازه کافی در دوران بارداری بر سلامت مادر و جنین تاثیر گذار می باشد. وجود امگا ۳ باعث پیشگیری از افسردگی پس از زایمان می شود. امگا ۳ یکی از مواد مهم سازنده مغز و شبکیه جنین می باشد. همچنین امگا ۳ باعث می شود تا زایمان زود رس اتفاق نیافتد و زنان زایمان راحتتری را داشته باشند. البته برخی از منابع از تاثیرات منفی این روغن در دوران بارداری صحبت کرده اند به همین دلیل قبل از استفاده از این روغن با پزشک مشورت نمایید.

انواع خواص روغن شاهدانه

کمک به سلامت دستگاه گوارش

روغن شاهدانه به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. وجود فیبر محلول و نامحلول در روغن شاهدانه باعث برطرف شدن یبوست و نفخ شده و این مشکلات را کاهش می دهد و باعث آسان شدن حرکان روده می شود. پروتئین موجود در روغن شاهدانه مانند پروتئین موجود در خون می باشد به همین جهت مصرف آن به کسانی که مشکلات گوارشی دارند پیشنهاد می شود، زیرا این پروتئین به سادگی در بدن هضم خواهد شد. ایکوزانوئیدها که به وسیله اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ تولید می گردند باعث تنظیم شیره گوارشی و هورمون ها می شوند. این موضوع به فرایند کلی گوارش کمک می نماید و آن را بهبود می دهد.

روغن شاهدانه و خواص آن

کاهنده علائم PMS

وجود GLA در روغن شاهدانه باعث می شود تا دردهای دوره قائدگی کمتر شوند. بر طبق تحقیقات انجام شده در این مورد بعضی از علائم دوره قائدگی مثل سفتی سینه، دردناکی سینه ها و احساس ناراحتی و افسردگی و ورم با استفاده از روغن شاهدانه کمتر می شود.

روغن شاهدانه و خاصیت های آن

خاصیت مراقبت از پوست

روغن شاهدانه باعث زیبایی و سلامت پوست می شود، این روغن مانند مرطوب کننده باعث جلوگیری از خشک شدن پوست در فصول سرد و خشک می شود. روغن شاهدانه باعث می شود تا پوست هیدراته شده و شاداب بماند. استعمال روغن بر کل بدن بعد از حمام بسیار تاثیر گذار خواهد بود. روغن شاهدانه منافذ پوست را نمی بندد، این روغن دارای ۶۰ درصد لینولنیک اسید می باشد که باعث تنظیم تولید سبوم یا همان چربی پوست می شود. نبودن لینوانیک اسید در رژیم غذایی باعث می شود تا جوش های سر سیاه و سر سفید و یا اکنه در پوست ظاهر شوند. صورت خود را کمی مرطوب کرده و بعد خشک نمایید و سپس مقداری از روغن را بر روی نقاط اسیب دیده پوست خود بمالید و ماساژ دهید. از این روغن همچنین می توان به عنوان یک پاک کننده آرایش استفاده کرد.

سلامت بدن با خاصیت های مختلف روغن شاهدانه

حفاظت از پوست در مقابل بیماری های پوستی

در برخی از مطالعات انجام شده در این مورد مشخص شده است که روغن شاهدانه در درمان اگزما می تواند مفید واقع شود. اسیدهای چرب در این روغن مثل یک مرطوب کننده درونی عمل می کنند و در کاهش علائم اگزما مفید می باشند. روزانه سه مرتبه از این روغن را بر محل مورد نظر بمالید تا تاثیرات مفید آن را مشاهده کنید. مصرف این روغن به مدت ۲۰ هفته باعث کاهش علائم درماتیت شده و خارش مربوط به آن را کاهش می دهد. همچنین استفاده از این روغن باعث درمان شینگلز که نوعی راش پوستی می باشد، خواهد شد. مصرف این روغن می تواند در مقابله با درد شینگلز تاثیر گذار باشد. اما بهتر است به دلیل بودن انواع مختلف شینگلز، قبل از استفاده از روغن با پزشک مشورت شود. بعلاوه این روغن برای پیشگیری از افتاب سوختگی موثر می باشد، در این روغن SPF6 وجود دارد که برای اغلب مردم در شرایط معمولی کفایت می کند، برای بیشتر شدن این مقدار می توانید به این روغن زینک اکسید اضافه کرده و بعد از آن استفاده نمایید. روغن شاهدانه به دلیل محافظت از لایه های حساس و نازک پوست برای تسکین آفتاب سوختگی مناسب می باشد.

خواص روفن شاهدانه بر پوست و مو

افزایش دهنده رشد مو

یکی دیگر از خواص روغن شاهدانه کمک به افزایش رشد موها می باشد. روغن شاهدانه به دلیل سرشار بودن از لیپید باعث می شود تا رطوبت و درخشندگی موها بیشتر شود. روغن شاهدانه باعث تقویت ساقه های شکننده موها می شود و آنها را ضخیم تر می کند، همچنین این روغن باعث افزایش رشد موهای جدید می شود. استفاده از روغن شاهدانه همچنین می تواند مشکلات مربوط به پوست سر مثل خارش، خشکی و شوره را کمتر نماید. گردش خون با این روغن در پوست سر بیشتر می شود و می تواند روشی خوب برای درمان پسوریازیس در سر باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *