دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به میدان نقش جهان اصفهان و زیبایی های آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

میدان نقش جهان یکی از مهم ترین بناهای تاریخی در دنیا است جاذبه ای که به واسطه آن شهر زیبای اصفهان در دنیا شهرت یافته است این بنای تاریخی در مرکز شهر واقع شده است و هر ساله نه تنها گردشگران ایرانی برای بازدید از این میدان به اصفهان می روند بلکه از سراسر دنیا علاقه مندان زیادی هستند که برای تماشای معماری زیبای این بنا به شهر اصفهان و کشور ایران سفر می کنند.

یکی از مم ترین بناهای تاریخی که می توانید در سفر خود به اصفهان از آن دیدن کنید میدانی است که در مرکز اصلی شهر واقع شده است این میدان در زمان تیموریان ساخته شده است اما اینگونه بیان می شود که در اوایل ساخت این میدان کوچک تر از الان بوده است. توسعه و گسترش این میدان در مزان دولت عباسیان موجب شد تا میدان اصلی شکل بگیرد و اکنون یکی از مهم ترین بناهای تاریخی است که به لحاظ معماری و هنر ارزشمند خود در میان جهانیان شناخته شده است. شاید جالب است بدانید که بناهای دیگری که در اطراف این میدان نیز وجود دارند در همان زمان عباسیان برپا شده اند از این رو قدمت تاریخی بالایی دارند زمانی که پایتخت از شهر اصفهان به شیراز منتقل شد این میدان دیگر کمتر دارای اهمیت بود و کمتر کسی به سراغ آن می رفت اما حالا با گذر چندین سال ارزش تاریخی خود را حفظ کرده و مجدد به دوران شکوه خود باز گشته است. شکوه و عظمتی که در بنای این میدان می بینید متاسفانه در دوران قاجاریان به دلیل بی کفایتی و بی توجهی ها تخریب شده است اما در دوران پهلوی نیز بازسازی های متعددی بر روی آن صورت گرفته است که به اهمیت آن افزود و اکنون یکی از بناهای تاریخی تورستی مهم در دنیا محسوب می شود.

میدان نقش جهان اصفهان:

بعد ازدوران پهلوی امروزه نیز بازسازی های دیگری بر روی این بنا انجام می شود تا بیش از پیش از آن نگهداری شود و پیشینه تاریخی آن حفظ شود بنای اصلی که این میدان در آن ساخته شده است ابتدا پر از باغ های وسیع با همین نام بوده است مساحت این باغ ۸۵ هزار متر مربع است این محل در زمان عباسیان دارای اهمیت زیادی بوده است زیرا در آن دوران بسیاری از مراسم های باشکوه در این میدان برگزار می شده اند. رژه قشون، جشن ها، بازی چوگان و … از مهم ترین مراسم ها و نمایش هایی بوده اند که در این میدان برگزار می شده و برای خیلی از افراد دارای اهمیت و جذابیت بوده اند.

جاذبه های میدان نقش جهان

دو دروازه سنگی چوگان که که در این میدان قرار دارند از دوران جشن های چوگان عباسیان باقی مانده اند بناهای باشکوهی که در اطراف این میدان قرار دارند جالب توجه هستند کاخ عالی قاپو، مسجد لطف الله، سر در قیصریه، مسجد جامع عباسی و … از بناهایی هستند که می توانید در میدان نقش جهان اصفهان از آن دیدن کنید. شکوه و قدرتی که در میان این آثار وجود دارد نشان دهنده قدمت صفوی این بناها می باشند این معماری های فاخر بی شک توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. معرفی زیباترین مکان های دیدنی اصفهان که هر ایرانی باید ببینید اطلاعات تاریخی و جهانگرید مهمی را درباره این شهر در اختیار جهانیان قرار می دهد که می توانید در لینک با این جاذبه ها نیز بیشتر آشنا شوید.

معماران بنا:

این بنای ارزنده توسط هنرمندان مشهور و توانایی ساخته شده است خلاقیت و هنری که در ساخت این بنا به کار رفته است نتیجه تلاش افرادی همچون شیخ بهایی، استاد محمدرضا اصفهانی و علی اکبر اصفهانی می باشد بناهایی که در اطراف این میدان نیز وجود دارند شامل مسجد شیخ لطف الله، سردر قیصریه، کاخ عالی قاپو و مسجد امام هستند این بناها نیز توسط همین عزیزان ساخه شده اند. کاخ عالی قاپو و زیبایی های آن نیز در چشم سیاحان بسیار پر رنگ است و یکی دیگر از بناهای تاریخی به شمار می آید که خیلی از گردشگران ایرانی از آن دیدن می کنند.

بنای تاریخی نقش جهان

تاریخچه بنا:

همانطور که بیان شد این بنا در زمان عباسیان دارای اهمیت زیادی بوده است و بسیاری از جشن های باستانی در این منطقه برگزار می شده است از ابتدای حکومت شاه عباس اول بسیاری از مراسم در این میدان به شکلی باشکوه برپا می شده اند نقشه این میدان بر اساس میدان حسن پاشا در تبریز الگوبرداری شده است. میان نقش جهان در طول تاریخ به عنوان یکی از بناهایی که تحت بی مهری های حاکمان قاجار قرار گرفته است شناخته می شود آشفتگی های زیاد در این دوران موجب بر هم ریختن و تخریب بنا شد. با توجه به اینکه این میدان در گذشته ابتدا باغ و زمین بوده است می توان تصور کرد که چه مساحتی از این منطقه پوشیده از درختان بوده است و دارای جذابیت طبیعی بوده اند. در دوران رضاشاه نیز بازسازی هایی که بر روی این بنا صورت گرفته است موجب حفظ این بنای ارزشمند و تاریخی شده است یکی از جهانگردان معروف فرانسوی با نام دیو لافوا درباره این بنا تحقیقات مختلفی را انجام داده است او نظرات متعددی را درباره این بنا داشته است و به نوع هنر معماری جذاب و تاریخی آن اشاره کرد.

  •  آرون گروپس

نقش جهان چه جاذبه هایی دارد

دیدنی های اطراف:

از جاذبه های مهم و بناهای تاریخی دیگری که می توانید در اطراف میدان نقش جهان از آن دیدن کنید می توان به مسجد امام، عمارت عالی قاپو، دو دروازه سنگی چوگان در نواحی جنوبی و شمالی بنا، سر در بازار قیصریه و مسجد شیخ لطف الله اشاره کرد قدمت ساخت انیگونه از بناها نیز به دوران صفویان باز می گردد که از این حیث دارای اهمیت زیادی هستند و از جاذبه های تاریخ به شمار می آیند.

همانطور که می دانید این میدان یکی از دیدنی های اصفهان است که در میان گردشگران و علاقه مندان دارای جذابیت بسیار زیادی است چیزی که در میدان تاریخی اصفهان توجه خیلی از افراد را در طول تاریخ و امروزه به خود جلب می کند نوع معماری ارزشمندی است که می توانید از آن دیدن کنید. زیبایی و تلفیق هنر ایرانی که در ساخت این میدان به چشم می خورد در کمتر بنایی دیده می شود از سوی دیگر نوع هماهنگی که می توانید در اجزای این بنا مشاهده کنید بسیار جالب هستند. این بنا به دلیل اهمیتی که دارد در میراث جهانی یونکسو به ثبت رسیده است.

نقش جهان

میدان تقش جهان یکی از بناهایی بوده است که در سال ۱۳۱۳ به عنوان یکی از بناهای تاریخی در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است همچنین در سال ۱۳۵۸ نیز به عنوان یکی از آثار در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. خیلی از گردشگران این میدان را با وجود دیگر بناهایی که در اطراف آن وجود دارند می شناسند و جالب است بدانید که این میدان در میان جهانگردان نیز بسیار شهرت دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *