دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روزه داری در ایام کرونا برای چه کسانی مجاز و برای چه کسانی غیر مجاز است؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از واجبات و ستون دین اسلام روزه گرفتن است که بر تمام مسلمان واجب است اما امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا در رابطه با روزه گرفتن در این روزها سوالات زیادی ذهن مردم را به خود مشغول کرده است به همین خاطر در این مقاله شما را با نظر مراجع تقلید در رابطه با روزه داری در ایام کرونا آشنا خواهیم کرد.

همانطور که می دانید خداوند روزه گرفتن را واجب کرده است و همچنین روزه گرفتن را برای آن دسته از افرادی که عذر شرعی مانند: مسافرت، بیماری و… دارند جایز نداشته است، این روزها یکی از موضوعاتی که مطرح می شود حکم شرعی روزه داری در روزهای کرونا است که بهتر است نظر مراجع تقلید را در این رابطه جویا شوید.

احکام شرعی روزه داری در ایام کرونا

حکم شرعی روزه داری در ایام کرونا

با توجه به شیوع ویروس کرونا در فضای مجازی بحث هایی در رابطه با روزه داری در ایام کرونا مطرح شده است که در ادامه دیدگاه تنی از مراجع عالی قدر را در رابطه با روزه داری در ایام کرونا ارائه داده ایم تا پاسخ سوالات خود را در این رابطه مشاهده نمایید.

حکم شرعی روزه گرفتن در ایام کرونا

آیت الله مکارم شیرازی :

سوال: با توجه به شیوع بیماری کرونا چند سوال وجود دارد: بالا بردن سطح ایمنی بدن در مبتلا نشدن و همچنین در درمان این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ از طرف دیگر به توصیه پزشکان باید در طول روز مکرر مایعات مصرف کرد؛ در این شرایط تکلیف مردم و کادر درمان برای روزه ماه مبارک رمضان چیست؟

پاسخ: انسان نمی‌تواند به این دلیل، روزه را بخورد و باید در ماه رمضان روزه بگیرد، البته می‌تواند در فاصله افطار تا سحر از غذاهای مقوی استفاده کند تا از ضعف شدید بدن در طول روز جلوگیری نماید؛ اما کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد، باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد، اما احتمال قابل توجهی می‌دهد که روزه برای او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته طبیب.

نظر مراجع تقلید درباره روزه ماه مبارک رمضان در ایام کرونا

  •  آرون گروپس

آیت الله سیستانی :

سوال: ماه مبارک رمضان در حالی نزدیک می‌شود که ویروس کرونا همچنان در حال انتشار در مناطق مختلف جهان است و پزشکان برای کاستن از احتمال ابتلا به این ویروس، نوشیدن آب در دوره‌های زمانی نزدیک به هم را توصیه می‌کنند، زیرا کمبود آب در بدن موجب کاهش توان دفاعی بدن می‌شود و در صورت خشک بودن حلق و ورود ویروس به آن، امکان انتقال ویروس مذکور به دستگاه تنفسی نیز وجود دارد، اما نوشیدن آب باعث انتقال ویروس به معده می شود و به از بین بردن آن کمک می کند، بدین ترتیب آیا با توجه به دلیل گفته شده، فریضه روزه در سال جاری بر مسلمانان ساقط می‌شود؟

پاسخ: وجوب روزه ماه مبارک رمضان یک تکلیف فردی است و هرکس که شرایط وجوب آن را داشته باشد، باید فارغ از این ‌که برای دیگران واجب باشد یا خیر، روزه بگیرد و اگر فرد مسلمان بیم آن داشته باشد که روزه گرفتن ولو با اتخاذ همه تدابیر احتیاطی، باعث ابتلایش به کرونا می شود، وجوب هر روزی که می ترسد در صورت روزه گرفتن به این بیماری مبتلا می شود، از او ساقط می گردد.

حکم شرعی روزه داری در ایام کرونا

آیت الله شبیری زنجانی :

سوال: با توجه به شیوع ویروس خطرناک کرونا و گفته های پزشکان مبنی بر تقویت بدن برای جلوگیری از اثر کردن ویروس، آیا در ماه رمضان امسال می شود، روزه نگرفت؟

پاسخ: اگر بنا به گفته پزشکان متخصص، روزه گرفتن برای فردی، احتمال ابتلای او به این بیماری و آسیب دیدن وی را افزایش دهد، نباید روزه بگیرد و این مساله در رساله عملیه هم آمده است؛ البته نباید مرتکب تظاهر به روزه‌خواری شده و به ماه مبارک بی‌احترامی کند.

نظر مراجع تقلید در مورد روزه گرفتن در روزهای کرونا

آیت الله وحید خراسانی :

سوال: با توجه به شیوع بیماری کرونا در این روزها، اگر خدای ناکرده این وضعیت ادامه داشته باشد، حکم روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان امسال چیست؟

پاسخ: کسی که می‌داند روزه برای او ضرر ندارد، اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد و کسی که یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشا عقلایی [علت بجایی] داشته باشد دارد اگر چه پزشک بگوید ضرر ندارد، نباید روزه بگیرد و اگر هم روزه بگیرد، صحیح نیست، مگر این ‌که روزه برای او ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد که در این صورت روزه‌اش صحیح است

روزه داری در روزهای کرونا

آیت الله صافی گلپایگانی :

سوال: احتراما با توجه به اطلاعیه فرهنگستان علوم پزشکی که روزه را زمینه‌ساز ابتلا به کرونا تشخیص نداده‌اند، در وضع فعلی، آیا روزه ماه مبارک رمضان واجب است؟

پاسخ: به طور کلی روزه برای هر مسلمانی در ماه مبارک رمضان واجب است و افطار بدون عذر شرعی علاوه بر قضا، کفاره عمد دارد؛ بلی، اگر کسی خوف عقلائی ضرر ابتلا به بیماری یا تشدید آن داشته باشد، افطار نماید و قضای آن را بجا آورد. واللّه العالم. موفق باشید.

همانطور که در این مطلب با حکم شرعی روزه داری در ایام کرونا آشنا شدید به منظور آشنایی با دیگر مسائل فقهی دیگر می توانید بر روی دانستنی های مذهبی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *