دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شناخت خواص گندم و آشنایی بیشتر با ارزش غذایی این دانه های محبوب

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

گندم یکی از پرکاربرد ترین غلات ها می باشد که مواد غذایی از جمله برنج، نان، ماکارونی، بیسکوییت، کیک، کلوچه و… از آن تهیه می شوند که طبق تحقیقات انجام شده گندم نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می کند، به همین خاطر در این مقاله شما را با خواص گندم بیشتر آشنا خواهیم کرد.

گندم یکی از رایج ترین غلات هایی می باشد که مورد مصرف همه افراد در طول روز قرار گرفته می شود و از زمان های قدیم بیشترین غذای مورد استفاده بوده است، این غلات فواید شگفت انگیزی برای سلامت بدن دارد و همچنین به منظور داشتن یک زندگی سالم مصرف آن بسیار مهم است و دارای مواد معدنی فراوانی از جمله : پتاسیم، منیزیم، فسفر، آهن و روی می باشد. در ادامه با خواص گندم بیشتر آشنا می شوید.

اثرات شگفت انگیز خواص گندم

گندم امروزه به عنوان یکی از غلات های پر مصرف در تمام کشورهای دنیا شناخته شده است که یکی از سالم ترین مواد غذایی می باشد همچنین از محبوب ترین غلات ها در بین مردم است که مصرف سه فنجان از آن در طول روز به منظور داشتن زندگی عاری از بیماری بسیار مفید است و در درجه اول جهت تهیه نان مورد استفاده قرار گرفته می شود که به منظور استفاده مستقیم جای خود را به دیگر غلات ها مانند برنج یا ذرت در آشپزخانه می دهد.

بررسی خواص گندم و تاثیر آن بر سلامت بدن

همانطور که می دانید قسمت های مختلف گندم از جمله سبوس، جنین گندم و درون دانه منبع انرژی هستند و دارای خواص و فواید بی نظیری است که کمک شگفت انگیزی به سلامت بدن و پوست می کند، در ادامه مطلب با خواص گندم آشنا خواهید شد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه باشید تا با کمک گرفتن از خواص این غلات بدنی سالم و به دور از بیماری ها داشته باشید

۱. افزایش سطح انرژی بدن

گندم کامل به دلیل داشتن ویتامین B سبب بالا رفتن انرژی بدن می شود همچنین کل دانه دارای کربوهیدرات های پیچیده ای است که سبب احساس سیری طولانی مدت و افزایش انرژی در مدت زمانی طولانی خواهد شد.

فواید گندم برای سلامت بدن

۲. پیشگیری از سرطان سینه

سبوس گندم به عنوان یک عامل ضد سرطان محسوب می شود که سبب پیشگیری از سرطان سینه در خانم ها می شود از این رو، مصرف سبوس گندم و غلات با افزایش استروژن که علت اصلی سرطان پستان می باشد مقابله می کند، همچنین گندم به دلیل داشتن لیگنان سبب گرفته شدن هورمون های اضافی بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان می شود بنابراین بهتر است گندم را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

  •  آرون گروپس

۳. کنترل چاقی

از دیگر خواص شگفت انگیز گندم کمک به کنترل وزن بدن می باشد که در بین خانم بیشتر دیده می شود از این رو زنانی که فراورده های گندم کامل را به صورت طولانی مدت مصرف می کنند وزن شان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند، همچنین طبق تحقیقات انجام شده گندم کامل به جای فرم تصفیه شده آن گزینه خوبی برای آن دسته از افرادی می باشند که به چاقی مبتلا هستند.

اثرات شگفت انگیز و باور نکردنی گندم

۴. کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

گندم کامل به خاطر داشتن مقادیر فراوانی فیبر و آنتی اکسیدان ها از ابتلا به سرطان روده بزرگ تا حدودی جلوگیری می کند زیرا، مصرف زیاد فیبر خطر مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ را تا چهل درصد کاهش می دهد.

۵. پایین آوردن قند خون

گندم دارای مقادیر زیادی منیزیم است که به بهبود عملکرد آنزیم هایی که سبب تولید انسولین و ترشح گلوکز می شوند کمک شگفت انگیزی می کند و طبق مطالعات نشان داده شده مصرف گندم باعث کاهش خطر مبتلا شدن به دیابت نوع دو می شود.

آشنایی با خواص گندم

۶. پیشگیری از بروز حمله قلبی

گندم کامل حاوی مقادیر فراوانی لیگنان به نام آنترولاکتون است که سبب محافظت از بدن درمقابل بیماری های قلبی می شود علاوه بر این مصرف محصولات تهیه شده از غلات کامل که دارای فیبر غذایی زیادی هستند سبب پایین آوردن فشار خون می شوند و در نتیجه از بروز حمله قلبی پیشگیری می کنند همچنین مصرف زیاد این دانه باعث کاهش چربی خون و در نهایت به کند شدن روند پیشرفت سکته مغزی و تصلب شرایین کمک می کند.

۷. پیشگیری و درمان یبوست

وجود مقادیر فراوانی فیبر نامحلول در گندم سبوس دار به تغذیه برخی از باکتری های مفید موجود در روده کمک می کند و همچنین سبب بهبود هضم غذا می شود و با افزایش حرکات روده به درمان و پیشگیری از یبوست در کودکان و بزرگسالان کمک شگفت انگیزی می کند.

خواص گندم بر سلامت روده ها

۸. بهبود سلامت چشم

گندم کامل دارای ویتامین E، روی و نیاسین است که خطر تباهی لکه زرد و آب مروارید را کاهش می دهد، همچنین گندم تصفیه نشده به دلیل داشتن لوتئین سبب بهبود سلامت چشم می شود.

۹. حفظ سلامت پوست

از دیگر خواص شگفت انگیز گندم کمک به تغذیه پوست، درمان آکنه و پیشگیری از آسیب نور خورشید می باشد همچنین مقادیر فراوانی فیبر در گندم کامل به حذف سموم بدن کمک کرده و در نتیجه سبب حفظ سلامت پوست می شود.

فواید بی نظیر گندم

۱۰. سلامت مو

گندم دارای مقادیر فراوانی روی است که به حفظ سلامت مو کمک شگفت انگیزی می کند همچنین سبب محافظت از مو در برابر آسیب های ناشی از عوامل محیطی می شود بنابراین راز داشتن موهای سالم این است که مصرف گندم را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

۱۱. بهبود خلق و خو

گندم به خاطر داشتن ویتامین B، E، آهن و فولات سبب افزایش سطح انرژی و تولید سروتونین می شود و در نتیجه سبب جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات سلامت روان می شود و به کاهش افسردگی و بهبود خلق و خو کمک زیادی می کند.

فواید و ارزش بی نظیر گندم

۱۲. پیشگیری از التهاب مزمن

بتائین موجود در گندم به جلوگیری از التهاب مزمن کمک کرده از این رو، مصرف محصولات غذایی دارای گندم سبب کاهش التهاب می شوند و در نتیجه خطر مبتلا شدن به التهاب مزمن و دیگر بیماری ها از جمله : بیماری قلبی، پوکی استخوان، آلزایمر و دیابت نوع دو را کاهش می دهد.

۱۳. درمان سندروم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری رایج در بین مردم است که همراه با نفخ، درد شکم، اسهال، اجابت مزاج نامنظم و یبوست می باشد که طبق تحقیقات انجام شده نان گندم خراسان به جای گندم معمولی سبب کم رنگ تر شدن نشانه بیماری می شود.

خاصیت باور نکردنی گندم

۱۴. کاهش استرس

روغن جوانه گندم به دلیل اینکه دارای اسید های چرب امگا ۳ و ویتامین ب می باشد سبب تنظیم سیستم عصبی، افزایش انرژی و در نهایت کاهش استرس در فرد می شود.

۱۵. بهبود باروری

مصرف جوانه گندم در زنان برای یک مدت طولانی سبب افزایش شانس باروری در آن خواهد شد بنابراین می توانید به منظور بهبود باروری از رژیم غذایی که دارای جوانه گندم می باشد مصرف کنید.

فواید جوانه گندم در زیبایی

۱۶. پیشگیری از تشکیل سنگ صفرا

یکی از علت های اصلی بروز سنگ کیسه صفرا تولید اسید های صفرآوی بیش از حد می باشد که یکی از فواید شگفت انگیز گندم وجود فیبر نامحلول در آن می باشد که به بهبود عملکرد روده کمک کرده و سبب کاهش ترشح اسید های صفرآوی می شود و در نتیجه مانع از تشکیل سنگ کیسه صفرا خواهد شد.

۱۷. کاهش نشانه های پس از یائسگی

مصرف مقادیر فراوانی محصولات گندم تصفیه نشده در رژیم غذایی زنان یائسه سبب تعادل هورمونی، مدیریت وزن و تسکین نشانه بعد از یائسگی می شود بنابراین بهتر است زنان پس از یائسگی از مصرف این محصول غذایی غافل نشوند.

فواید شگفت انگیز گندم

۱۸. جلوگیری از اختلالات متابولیسم

مصرف محصولات غذایی تهیه شده از گندم کامل از بدن در برابر انواع مختلفی از سندرم متابولیک از جمله : چاقی شکمی، سطح پایین کلسترول HDL محافظ ، تری‌گلیسیرید بالا و فشار خون بالا محافظت می کند.

۱۹. سم زدایی کبد

همانطور که می دانید بزرگترین اندام داخلی در بدن کبد است که نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می کند زیرا سموم را به صورت منظم از بدن دفع می کند و به دلیل اینکه جوانه گندم سرشار از آنتی اکسیدن ها و فیبر می باشد به سم زدایی کبد کمک بی نظیری می کند.

خواص گندم بر سلامت بدن

۲۰. رفع چین و چروک پوست

کمک به جوان سازی پوست یکی دیگر از فواید معجزه آسای گندم است زیرا دارای مقادیر فراوانی فیبر است که سبب دفع سموم و در نهایت از بین بردن چین چروک صورت می شود بنابراین اگر می خواهید صورتی به دور از چین و چروک داشته باشید بهتر است از مصرف گندم غافل نشوید.

خواص گندم بر سلامت پوست

۲۱. کاهش مشکل آسم در کودکان

استفاده از غلات و ماهی در رژیم غذایی سبب کاهش خطر مبتلا شدن به آسم در کودکان می شوند از این رو آن دسته از کودکانی که در برنامه غذایی خود ماهی و غلات قرار می دهند نسبت به دیگر کودکان کمتر به آسم گرفتار می شوند زیرا گندم حاوی ویتامین E و منیزیم است و سبب کاهش مشکل آسم در بین کودکان خواهد شد.

گندم و یک دنیا خاصیت

۲۲. افزایش بنیه

جوانه گندم دارای اکتاکوزانول است که سبب افزایش استقامت و عملکرد ورزشی فرد می شود و در صورت مصرف منظم گیاهگ گندم به حفظ انرژی روزانه ورزشکاران کمک خواهد کرد، علاوه بر این پروتئین و کلسیم در جوانه گندم سبب قوی تر شدن بدن و افزایش بنیه خواهد شد.

آشنایی با انواع گندم

گندم کامل : در صورتی که محصولات تهیه شده از گندم ۱۰۰ درصد کامل را خریداری نمایید از تمام مواد مغذی موجود در سبوس، جنین و همچنین داخل دانه بهره مند خواهید شد.

گندم فرآوری شده : با پردازش و بعد از استخراج شصت درصد از دانه، آرد سفید تهیه می شود و معمولاً چهل درصد که شامل لایه های بیرون قهوه ای که دارای سبوس بسیار مغذی و جنین گندم است از بین می رود و همچنین در مراحل تولید آرد سفید بیشتر از نیمی از ویتامین ها ۱B، B۲، ۳B و E،فسفر، کلسیم، مس، اسید فولیک، آهن، فیبر و روی حذف خواهد شد.

فواید بی نظیر گندم

انواع مختلفی از آرد فرآوری شده

  • آرد کیک
  • آرد نان
  • آرد همه منظوره
  • آرد دوروم
  • آرد سلف‌ رایزینگ

 بررسی کاربردها

  1. نان، غلات صبحانه مانند چیپس گندم و کلوچه
  2. جوانه گندم :جوانه این غلات را می توانید در تهیه انواع مختلف سالاد ها مورد استفاده قرار دهید.
  3. جنین گندم : این قسمت از گندم را می توانید در تهیه نان، شیرینی و کیک استفاده کنید و یا به منظور دریافت مواد غذایی بیشتر می توانید آن را بر روی ماست بیافزایید.
  4. تهیه روتی
  5. تهیه پاستا و پیتزا

خواص گندم بر سلامت بدن

مصرف بیش از حد گندم و عوارض جانبی آن

هر ماده غذایی در کنار فوایدی که دارد در صورت مصرف زیاد عوارضی را نیز به همراه دارد که عبارتند از:

۱. بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن

۲. واکنش های آلرژیک از قبیل : راش پوستی، کهیر، خارش و اگزما

۳. سندروم روده تحریک پذیر

۴. گندم به دلیل داشتن مقادیر فراوانی اگزالات سبب بروز مشکلات مانند سنگ کلیه، نقرس و سنگ های صفرآوی می شود.

۵. اسید فیتیک موجود در گندم امکان دارد سبب کاهش جذب مواد معدنی از قبیل روی و آهن شود.

۶. افرادی که از داشتن دیابت رنج می برند باید از مصرف محصولات فرآوری شده که سبب بالا رفتن شاخص گلیسمی می شود اجتناب نمایند.

مضرات استفاده بیش از حد از گندم

ارزش غذایی گندم

  • کالری : ۳۴۰
  • آب : ۱۱٪
  • پروتئین : ۱۳.۲ گرم
  • کربوهیدرات : ۷۲ گرم
  • شکر : ۰.۴ گرم
  • فیبر : ۱۰.۷ گرم
  • چربی : ۲.۵ گرم
  • اشباع : ۰.۴۳ گرم
  • اشباع نشده : ۰.۲۸ گرم
  • اشباع نشده : ۱.۱۷ گرم
  • امگا ۳ :۰.۰۷ گرم
  • امگا ۶ :۱.۰۹ گرم

برخی فواید گندم بو داده شده

  • گندم برشته دارای طبیعت گرم و تر است و ۱۰۰ گرم کالری دارد.
  • مصرف گندم برشته برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی مفید است و نیز خطر ابتلای آسم در کودکان را نیز تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.
  • روی موجود در این نوع غلات برشته شده با آکنه مبارزه کرده و موجب تغذیه پوست می شود، همچنین سلنیوم و ویتامین E موجود در آن از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند. مصرف روی موجود در گندم به تقویت ریشه موها کمک کرده و با افزایش مقاومت ساقه مو از ریزش آنها جلوگیری می کند.
  • گندم برشته شده تاثیر زیادی در افزایش و نشاط خانم ها دارد.
  • اگرچه غلات تصفیه نشده موجب اضافه وزن می شود، اما مصرف غلات کامل و سبوس دار می تواند وزن را کاهش دهد.
  • گندم برشته کامل سطح انرژی و نشاط در زنان را بالا می‌برد.
  • جالب است بدانید غلات تصفیه شده می‌تواند منجر به اضافه وزن شما شود، اما غلات کامل و سبوس‌دار باعث کاهش وزن شما می‌شود.

فواید گندم

  • گندم برشته به دلیل خاصیت ضد التهابی خود، ابتلا به بیماری هایی مثل پوکی استخوان، آلزایمر، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
  • این ماده غذایی همچنین غنی از منیزیم بوده و حاوی بیشتر از ۳۰۰ آنزیم مورد نیاز بدن می باشد، این آنزیم ها در استفاده بدن از انسولین و ترشح گلوکز نقش دارند.
  • گندم برشته سبوس دار دارای تاثیر بیشتری به نسبت جوانه گندم که البته خواص بسیاری نیز دارد, می باشد.
  • با مصرف یک رژیم غذایی سرشار از فیبر که شامل  نان گندم برشته و غلات و حبوبات با سبوس زیاد است، می توانید بروز مشکلاتی همچون نفخ شکم، درد، تهوع و یبوست بکاهید.
  • همچنین مصرف گندم برشته می تواند افزایش استروژن را که معمولا منجر به سرطان پستان می شود را کنترل نماید.
  • فیبر موجود در گندم برشته کامل، موجب تقویت فرآیند هضم در بدن شده و متابولیسم (سوخت و ساز) بدن را بهبود می بخشد.

خاصیت گندم

در این مطلب سعی داشتیم شما عزیزان را با خواص گندم آشنا کنیم و امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با خواص جوانه گندم ، گندم سیاه و نیز خواص سبوس گندم بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *