دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی قابلیت های برلیانس h330 و h320 و نگاهی به نقاط قوت و ضعف این خودروها

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

خودروهای سدان h330 و هاچبک h320 شرکت بزرگ برلیانس چندسالی است که توسط پارس خودرو به بازار کشور عرضه می شود و درطول این مدت با استقبال خوبی نیز روبرو شده اند. این دو مدل خودرو از همه نظر بایکدیگر شباهت دارند و تنها از لحاظ ساختار و کلاس متفاوت هستند. برای آشنایی بیشتر با بررسی برلیانس h330 و h320 همراه این مطلب از آرگا باشید.

برلیانس یکی از کمپانی های بزرگ خودروسازی در چین است که در سالهای اخیر با شرکت BMW همکاری گسترده‌ ای داشته است و ماحصل این همکاری سدان h330 و هاچبک h320 می باشد که توسط پارس‌خودرو  به بازار کشور عرضه می شود. اگرچه خودروهای چینی کیفیت قطعات پایین‌‌تری دارند ولی امکانات رفاهی و ایمنی خوب خودروهای چینی به همراه قیمت مناسب موجب شده تا برلیانس چینی محبوبیت خاصی در بازار خودرو پیدا کند.

بررسی سدان برلیانس h330

بررسی رانندگی با برلیانس h330

خودروهای h330 و h320 دو کلاس(سدان و هاچبک) از خودروهای شرکت چینی برلیانس هستند که از سال ۹۴ توسط پارس خودرو مونتاژ و به بازار کشور عرضه می گردند. این دو مدل خودرو از همه نظر با یکدیگر مشابه بوده و تنها از نظر ساختار و کلاس متفاوت هستند.

چنانچه قصد خرید خودرویی با امکانات رفاهی و ایمنی خوب با رنج قیمتی متوسط را دارید، خودروهای برلیانس h330 و h320 گزینه های مناسبی خواهند بود البته از نظر کیفیت قطعات و مونتاژ چندان قابل قبول نیستند. در ضمن برلیانس h330 به دو صورت جعبه دنده دستی و اتوماتیک به فروش می رسد. از مزایای خودروی برلیانس نسبت به دیگر خودروهای چینی، در دسترس بودن قطعات یدکی آن ها می توان اشاره کرد.

خودروهای محبوب برلیانس

سدان h330  و هاچبک h320  در بدو ورود خود به بازار با استقبال نسبتا خوبی روبرو شدند. این خودروها از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر بهره می برند و  یک گیربکس پنج سرعته دستی و یا چهار سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال این نیروی تولیدی را برعهده دارد.

از مهمترین رقبای داخلی برلیانس h330 می توان به دنا، دنا پلاس و تندر ۹۰ اشاره کرد و خودروهایی مانند MVM550 و جک J5 از مهمترین رقبای چینی برلیانس h330 هستند. همانطور که پیشتر اشاره شد خودروهای h330 و h320 از همه نظر با یکدیگر مشابه بوده و تنها از نظر ساختار و کلاس متفاوت هستند. به این ترتیب در ادامه این مطلب به بررسی برلیانس h330  می پردازیم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ایمنی

بازنگری ایمنی برلیانس h330

برلیانس h330 و h320 اتوماتیک به ترمزهای جلو و عقب دیسکی مجهز شده که از سیستم ABS و سیستم EBD بهره می برند ولی در نسخه گیربکس دستی، ترمز عقب از نوع کاسه ای بوده که نسبت به دیسکی عملکرد ضعیف تری دارد. به این ترتیب نسخه‌ اتومات این خودرو حس اطمینان بیشتری را در ترمزهای ناگهانی به راننده و سرنشین‌های خودرو القا خواهد کرد. ضمنا این خودروها از دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو نیز بهره می برند.

کیفیت ساخت

بازبینی موتور برلیانس h330

همواره محصولات چینی لقب بی کیفیت بودن قطعات را به یدک می کشند و متاسفانه برلیانس h330 و h320 نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند. جنس اغلب قطعات بکار فته در این خودروها از پلاستیک خشک با کیفیت بسیار پایینی بوده و ضمنا کیفیت مونتاژ قطعات پایینی نیز دارند. و این خودروها با استهلاک بالایی هم همراه هستند. از دیگر نکات قابل انتقاد این خودروها می توان به کیفیت پایین سیستم صوتی اشاره نمود که مورد رضایت مشتریان نبوده است.

با این وجود پارس‌خودرو برلیانس h330 را در مسافت ۳۰ کیلومتر تحت شرایط مختلف از قبیل جاده برون شهری، ترافیکی شهری، مسیر خاکی و کوهستانی مورد بررسی قرار داده و تلاش کرده تا همه مشکلات و ایرادات خودرو را رفع نماید تا محصولی ایده آل را به شرایط آب و هوایی و جاده‌ای کشور عرضه بدارد.

طراحی

مشخصات برلیانس h330

بیشتر خودروهای برلیانس شباهت زیادی به محصولات BMW دارند که دلیل این امر همکاری این دو خودروساز در سالهای اخیر می باشد. در هر صورت نتیجه این همکاری شباهت ظاهری محصولات برلیانس باتولیدات BMW است. البته نه این که یک کپی برداری خالص صورت گرفته باشد  بلکه برلیانس تلاش کرده تا زبان طراحی خاص خود را در محصولاتش بکار بندد اگرچه  این زبان طراحی شباهت های چشمگیری با زبان طراحی BMW دارد.

از آشکارترین بخش های مشابه  جلوپنجره ای دوقلوی برلیانس است.طراحی این جلوپنجره ای به شکل T بوده  و دو ورودی هوا به صورت قرینه زیر بال های T شکل جای گرفته اند.

وارسی برلیانس h330

نمای جلوی خودرو از طراحی حجیم و متورمی بهره می برد و مه شکن های دایره ای شکل به زیبایی در بین خطوط متعدد پایین سپر جای گرفته اند. چراغ های جلو با سایر بخش های خودرو طراحی هماهنگی داشته و از چراغ های روشنایی در روز و همچنین عدسی‌ های متمرکز کننده نور در درون چراغ ها خبری نیست هر چند فقدان آنها لطمه خاصی به به این بخش طراحی وارد نکرده است.

بازار فروش خوب برلیانس h330

بهره گیری از خطوطی که از سمت ستون A به طرف چلوپنجره ای امتداد دارند جذابیت ظاهری را دوچندان ساخته است. ضمنا خط شانه ای برجسته ای در نمای جانبی مشاهده می شود که از گلگیر جلو تا چراغ عقب امتداد دارد و با عبور از بالای درب باک خودرو و دستگیره ها یکنواختی این نما را کمتر کرده است. و بقیه این نما طراحی بسیار ساده و بدور از هیجانی دارد. البته تایرهای کوچک با عرض ۱۹۵ میلی‌متر و رینگ‌های آلومینیومی  در سادگی این نما بی‌تأثیر نبوده اند.

بازنگری موتور برلیانس h330

طراحی نمای عقب نسبت به نمای جلوی خودرو زیبایی و جذابیت خاصی ندارد و تنها خطی افقی پلاستیکی چراغهای عقب را به هم اتصال داده که نشان بزرگ پارس خود را با خود همراه کرده است. چراغ های عقب تقریبا سایز بزرگی دارند و سپر عقب با انتقال چراغ خطر سوم و چراغ های دنده عقب بر روی قسمت پایینی آن طراحی مناسبی دارند و به بیان دیگر طراحی دوگانه سپر عقب آن را از یکنواختی دور ساخته است. پیشتر گفتیم این دو خودرو تنها در کلاس متفاوتند و به خاطر هاچ بک بودن h320 این خودرو جثه کوچکتری نسبت به سدان h330 دارد.

کابین

بررسی کابین برلیانس h330

اولین گزینه ای که با ورود به داخل کابین برلیانس h330 و h320 نظر شما را به خود جلب خواهد کرد، شباهت نشانگر کیلومتر آن به مزدا ۳ می باشد که طراحی سه بعدی و اسپرت‌ی دارد. بررسی فضای داخلی خودرو نشان می دهد ارگونومی قطعات داخلی این خودروها قابل قبول بوده اما کیفیت ساخت قطعات خیلی کم و اکثرا از جنس پلاستک خشک است. ولی فضای کابین خودرو دلنشین و دوست داشتنی می باشد.

حجم صندوق عقب h330 در حالت نرمال ۴۶۰ لیتر می باشد که حتی برای خانواده های پرجمعیت هم فضای کافی بار خواهد داشت و با تا نمودن صندلی های ردیف عقب، این فضا به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

پیشرانه

بررسی های نشان می دهد پیشرانه به کاررفته در برلیانس h330 و h320  مشابه بوده و یک نسخه‌ ۱.۵ لیتری می باشد که حداکثر قدرت تولیدی  آن ۱۰۳ اسب‌ بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه بوده و گشتاور حداکثری ۱۳۸ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه را تولید می کند. این پیشرانه با ظرفیت دقیق ۱۴۹۸ سی سی ۴ سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ است.

بازنگری طراحی برلیانس h330

حداکثر سرعت ثبت شده با برلیانس h330 بسته به پیشرانه و گیربکس اتوماتیک چهار سرعته ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می باشد. یکی از نکات منفی مطرح شده برای این خودرو وزن بالای کابین آن است که قطعا موجب می شود عملکرد خودرو از نظر سرعت و در سربالایی ها کاهش یابد. شود، وزن خالص این خودرو ۱۲۵۰ کیلوگرم است که با توجه به ابعاد خودرو بالا به نظر می رسد.

 سیستم تعلیق برلیانس h330 در جلو مک فرسون بوده و در عقب سیستم نیمه مستقل با فنر پیچشی را شاهد هستیم. این خودرو  استاندارد آلایندگی یورو ۵  داشته و طبق گفته شرکت سازنده، مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. ضمنا ظرفیت باک خودرو ۵۵ لیتر می باشد.

بررسی امنیت برلیانس h330

امکانات و تجهیزات

به بررسی امکانات و تجهیزات برلیانس h330  می پردازیم. نسخه مجهز به گیربکس اتومات این خودرو امکانات رفاهی بیشتری داشته که شامل سیستم تهویه مطبوع خودکار، سانروف برقی دو حالته، سنسور دنده عقب، آینه های جانبی برقی، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان،ریموت کنترل پنجره ها، سیستم صوتی با ورودی USB و شش عدد بلندگو ( در نسخه دستی ۴ عدد)، بسته شدن پنجره‌ها با ریموت، تنظیم صندلی راننده در هشت جهت،  سیستم ورود بدون کلید ، استارت دکمه ای، روکش چرمی غربیلک فرمان ، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو و چراغ مه شکن جلو و … می باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم با بررسی خودرو برلیانس h220 نیز همراه ما باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *