دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم سرطان پروستات و نحوه درمان و مبارزه با این بیماری

  • ساناز براتی
  • ۳ دی ۱۴۰۲
  • ۰

سرطان پروستات نوعی بیماری مخصوص مردان است که در ابتدا علائم بخصوص ندارد، اما با پیشرف بیماری ممکن است دارای نشانه هایی مثل تکرر ادرار، ناتوانی در کنترل ادرار یا نعوذ، وجود خون در ادرار یا مایع منی و … باشد.

سرطان پروستات در برخی از مردان به شکل پنهان پیشروی می کند و وقتی نشانه های آن دیده می شود که بیماری به مرحله پیشرفت رسیده باشد، به همین دلیل آشنایی با نشانه ها و علائم سرطان پروستات به تشخیص زودتر آن کمک کرده و بیمار سریعتر می تواند درمان را شروع کند.

بررسی علائم سرطان پروستات

در حال حاضر سرطان پروستات تعداد بالایی از مردان بالای ۴۰ تا ۵۰ سال را درگیر کرده است. این مشکل مثل تمام بیماری ها با علائم و نشانه هایی در بدن به وجد می آید، به همین دلیل با شناخت به موقع نشانه های بیماری می توان از پیشروی و بزرگ شدن پروستات جلوگیری نمود. برای درمان این مشکل تفییر سبک زندگی و انتخاب بهترین گزینه درمانی توسط پزشک به عنوان مهم ترین اقدامات عنوان می شود. در ادامه مطلب با این سرطان و علائم سرطان پروستات و روش های درمانی آن آشنا خواهیم شد.

بررسی نشانه های مختلف سرطان پروستات

پروستات چیست؟

پروستات در واقع غده ای کوچک است که در دستگاه تناسلی مردان قرار دارد. غده پروستات به ساخت مایع منی کمک ویژه ای می کند. غده پروستات تقریبا به شکل و اندازه یک گردو می باشد و در قسمت عمقی لگن، در زیر مثانه و در قسمت جلویی رکتوم یعنی روده راست قرار دارد. بعلاوه غده پروستات قسمتی از پیشاب راه، یعنی لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج و از طریق آلت تناسلی حمل می کند، را در بر گرفته است.

برخی از علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات و انواع آن

همانطور که گفتیم سرطان پروستات یکی از بیماری های شایع در بین آقایان می باشد که در سنین زیر ۵۰ سال به ندرت اتفاق می افتد و در دوران میانسالی دیده می شود. سرطان پروستات انواع مختلفی دارد که علت به وجد آمدن و پیشرفت هر کدام از آنها با هم متفاوت می باشد. در بیشتر موارد سرطان در طول زمان و کم کم ایجاد می شود و خطر منتشر شدن وسیعی را به همراه ندارد، اما در بعضی از موارد این نوع سرطان می تواند خیلی سریع و مخرب پیش برود. در ادامه با انواع سرطان پروستات آشنا می شویم:

سرطان پروستات و نشانه های آن

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • سرطان پروستات اولیه:

این نوع از سرطان پروستات که در مراحل آغازی یعنی وقتی که در حد غده پروستات باشد و هنوز بخش نشده است، اگر شناسایی شود شانس بیشتری برای درمان خواهد داشت و درمان موفق تری را در پی خواهد داشت.

  • سرطان پروستات پیشرفته:

در سرطان پیشرفته پروستات سرطان به خارج از کپسول پروستات انتشار می یابد، به طور معمول این سرطان در استخوان ها و گره های لنفاوی دیده می شود. سرطان پیشرفته پروستات به اسم سرطان متاستازیک نیز شناخته می گردد. سرطان متاستازیک به سرطانی گفته می شود که در بدن کاملا پخش شده باشد. وقتی سرطان پروستات متاستاز می گردد در اغلب موارد در استخوان ها انتشار می یابد که این وضعیت ممکن است در قسمت های ناحیه لگن، کمر و قفسه سینه ایجاد درد نماید. سرطان وقتی در طناب نخاعی منتشر شود فرد بیمار حس خود را در پاها و مثانه از دست خواهد داد. جالب است بدانید که برخی از آقایان می توانند بدون داشتن هر نوع علائم سالها به سرطان پروستات مبتلا باشند.

نشانه هایی برای سرطان پروستات

نشانه های سرطان پروستات

همانطور که گفته شد سرطان پروستات در مراحل اولیه علائم خاصی به همراه نداشته و کاملا مخفی است ولی کم کم با پیشرفت بیماری علائم آن در فرد بیمار ایجاد خواهد شد. در ادامه با علائم سرطان پروستات آشنا می شویم:

  • تکرر در ادرار، به ویژه در ساعت های خواب شبانه یعنی فرد در طول شب چندین بار بیدار شود و به دستشویی برود.
  • دشواری در شروع و پایان ادرار، طوری که فرد مجبور باشد کمی زور بزند و در آخر ادرار توانایی کنترل و یا قطع آن را نداشته باشد.
  • وجود ضعف و اختلال در سیستم ادراری
  • وجود حس درد یا سوزش در زمان ادرار یا نعوذ
  • وجود خون در ادرار یا مایع منی
  • در مراحل پیشرفته سرطان پروستات امکان دارد علائم درد پشت و بخش پایینی لگن نیز وجود داشته باشد.

علائم متفاوت سرطان پروستات

عوارض جانبی سرطان پروستات

این سرطان زمانی که  به شکل محلی گسترش یابد و یا زمانی که به سایر بخش های بدن از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی گسترش می یابد، می تواند عوارضی ایجاد کند که عبارتند از :

درد لگن : سرطان پروستات می تواند با درد همراه باشد که درد لگن به دلیل حمله به بافت نرم در لگن از جمله این دردها می باشد.

احتباس ادرار : این سرطان می تواند موجب حبس ادرار  از راه بستن مجرای ادراری شود و در حالت پیشرفته تر به دلیل انسداد مجاری ادرار (لوله هایی که از کلیه به مثانه متصل می شوند) اتفاق می افتد، زمانی که مجرای ادرار به طور کامل  به وسیله پروستات بزرگ شده، مسدود شود به آن احتباس حاد ادراری گفته می شود.

احتباس اداری حاد اغلب با درد شدید همراه است، زیرا پر شدن و متورم شدن مثانه توسط ادرار منجر به وارد آمدن فشار در مثانه می شود و در صورتی که ادرار دفع نشود، می تواند به کلیه ها به سمت بالا بازگردد که در چنین شرایطی منجر به عفونت و آسیب کلیه خواهد شد، در واقع ناتوانی در ادرار کردن یک موقعیت اوراژنسی پزشکی است.

نشانه های پروستات

حال با قرار دادن کانتر می توان مشکل انسداد را به سرعت از بین برد، ضمن اینکه به منظور پیشگیری از انسداد مجدد در آینده، احتمال تجویز دارو برای کاهش اندازه پروستات توسط پزشک و یا عمل جراحی برای برداشتن انسداد ضرورت پیدا می کند.

بی اختیاری ادرار : این مشکل می تواند یک اثر جانبی جراحی برای سرطان پروستات باشد، اما ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد که شامل کمپوست های نخاعی به دلیل متاستاز استخوان است.

متاستاز استخوان : استخوان ها شایع ترین محل متاستاز سرطان پروستات می باشند، گاهی مواقع برای اشخاصی که غربالگری و آزمایشی ندارند، امکان دارد اولین علائم سرطان پروستات باشند، متاستاز استخوان می تواند موجب درد، شکستگی، فشرده سازی نخاع و هایپرکلسمی شود.

علایم سرطان پروستات

دلایل ابتلا به سرطان پروستات

دلایل ابتلا به سرطان پروستات هنوز مشخص نیست ولی مواردی وجود دارد که باعث می شود تا خطر ابتلا به این بیماری افزایش یابد، موارد عبارتند از:

  • افزایش سن: در بیشتر موارد سرطان پروستات در افراد سالخورده و مسن دیده می شود.
  • سابقه خانوادگی و ژنتیک: در افرادی که پدر یا برادرشان در سنین زیر ۶۰ سال به بیماری سرطان مبتلا شده باشند، شانس ابتلا به این بیماری در آنها بیشتر می شود.
  • نژاد: سرطان پروستات در ساکنین قاره آفریقا شایع تر از افراد ساکن در قاره آسیا می باشد.
  • رژیم غذایی: رژیم های غذایی که دارای چربی بالا هستند و میوه و سبزیجات در آنها کم باشد شانس مبتلا شدن به سرطان پروستات را بیشتر می کند.
  • تماس با کادمیوم: کادمیوم نوعی عنصر شیمیایی است که تماس با آن امکان ابتلا به سرطان پروستات را بالا می برد.

انواع نشانه ها در سرطان پروستات

روش های درمانی

در ادامه با انواع روش های درمانی سرطان پروستات آشنا می شویم:

  • جراحی سرطان پروستات:

این روش در بیمارانی استفاده می شود که توانایی جسمی تحمل جراحی را داشته باشند، روش های مختلف جراحی پروستات در طول سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده است. انواع جراحی پروستات شامل موارد زیر می شود:

رادیکال پروستاتکتومی: در این روش تمام قسمت های پروستات، بافت اطراف و وزیکول سمینال برداشته خواهد شد.

رتروپوبیک پروستاتکتومی: در این روش برش جراحی بر روی شکم زده می شود و در حین پروستات امکان دارد بعضی از غدد لنفاوی اطراف برای بررسی خارج شود.

پرینه آل پروستاتکتومی: در طی این روش برش جراحی را بین مقعد و کیسه بیضه می زنند و در حین انجام آن امکان برداشت غدد لنفاوی اطراف پروستات وجود دارد.

علامت هایی برای سرطان پروستات

لنفادنکتومی لگن: در این جراحی غدد لنفاوی اطراف لگن برداشته و به پاتولوژی ارسال می شود و پاتولوژیست نمونه ها را بررسی کرده و در صورت قطعی بودن سرطان و منتشر شدن وسیع آن امکان دارد روشی به جز جراحی استفاده شود.

برداشتن پروستات از طریق مجاری ادرار: این روش جراحی با استفاده از ابزاری به اسم رزکتوسکوپ صورت می گیرد. رزکتوسکوپ میله ای است ظریف و مجهز به ابزارک برش که وارد مجاری می شود و پروستات را خارج می کند. این نوع جراحی برای افرادی که به بزرگی پروستات خوش خیم مبتلا هستند و امکان جراحی وسیع در آنها وجود ندارد استفاده می شود.

در حال حاضر جراحی پیشرفت زیادی داشته است اما ممکن است مشکلات مختلفی را به همراه داشته باشد، برخی از این مشکلات عبارتند از:

نشت ادرار از طریق مقعد، کوتاه شدن طول آلت تناسلی، ناتوانی جنسی، فتق رانی

بررسی علائم سرطان پروستات

  • پرتودرمانی سرطان پروستات:

علاوه بر جراحی درمان سرطان پروستات با اشعه درمانی نیز امکان پذیر است و بعد از جراحی نقش زیادی در انهدام سلول های سرطانی دارد. بعلاوه این روش نقش تسکینی در متاستازهای به استخوان که با درد همراه است دارد. اشعه درمانی در مردان با عوارضی مثل کاهش قدرت نعوذ، اسهال، خستگی و مشکلات ادراری همراه است.

  • هورمون درمانی سرطان پروستات:

روش دیگر درمانی برای سرطان پروستات هورمون درمانی است. این روش باعث کند شدن رشد سلول های سرطانی می شود و باعث توقف تولید هورمون های تستوسترون و دیگر هورمون های مردانه می شود زیرا هورمون های مردانه باعث تقویت رشد سلول های سرطان پروستات می شوند. برخی از عوارض این روش عبارتند از: برافروختگی، رشد سینه ها، افزایش وزن و ناتوانی جنسی.

سرطان پروستات و علائم آن

  • شیمی درمانی سرطان پروستات:

شیمی درمانی باعث از بین رفتن سلول های سرطانی در کل بدن می شود، به همین دلیل وقتی این روش استفاده می شود که سلول های سرطانی به دیگر نقاط بدن رسیده باشند و هورمون درمانی نتوانسته باشد این سرطان را درمان کندو در اغلی موارد شیمی درمانی داخل وریدی انجام می شود و دوره درمان بین ۳ تا ۶ ماه به طوا می انجامد. عوارض استفاده از روش شیمی درمانی شامل تهوع و استفراغ، خستگی و زخم در دهان می شود.

  • کرایورتاپی برای درمان سرطان پروستات:

در روش کرایورتراپی از سرمای زیاد استفاده می شود و سلول های سرطانی به شکل موضعی و با سرمای خیلی زیاد نابود می شوند. از این روش خیلی کم برای درمان سرطان پروستات استفاده می شود زیرا هنوز کارامدی آن در طولانی مدت به اثبات نرسیده است. این روش دارای مزایایی می باشد که از مهمترین آنها دوره بهبودی کوتاه مدت آن است. این روش باعث آسیب رسیدن به ناحیه اعصاب می شود به همین دلیل در ۸۰ درصد مردان کاهش میل جنسی را به دنبال دارد و به طور موقت باعث سوزش و حساسیت در مثانه و روده می شود.

نشانه های سرطان پروستات

  • بیولوژیک درمانی:

بیولوژیک درمانی به ارتقاء سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سلول های سرطانی گفته می شود. در طی این روش موادی که توسط بدن یا آزمایشگاه ساخته می گردند برای بازسازی و ارتقاء سیستم دفاعی بدن بکار برده می شوند. یکی از انواع درمان های بیولوژیکی تاثیر گذار در سرطان پروستات Sipulecel-T می باشد که در بیشتر موارد ۳ بار در ماه تجویز می گردد. روش بیولوژیک درمانی دارای عوارضی مثل خستگی، تب و تهوع می باشد.

  • بیس فسفونات درمانی:

این روش وقتی کاربردی است که سرطان پروستات به استخوان متاستاز داده باشد. داروهای بکار رفته در این روش باعث کاهش تخریب سرطان بر بافت های استخوانی خواهند شد. بعلاوه مردانی که به خاطر سرطان پروستات هورمون درمانی می شوند در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند.

راهکارهای پیشگیری از سرطان پروستات

هیچ راه دقیقی به منظور جلوگیری از سرطان پروستات و دیگر سرطان ها نمی باشد اما با تغیبرات سبک زندگی می توانید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید از این رو، به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات راهکارهای زیر را انجام دهید:

رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید :

رژیم شما باید دارای مقادیر فراوانی میوه و سبزیجات باشد بنابراین، انواع میوه و سبزیجات و غلات کامل را در برنامه غذایی تان بگنجانید زیر،ا این مواد دارای ویتامین ها و مواد معدنی هستند و کمک زیادی به سلامت بدن می کنند.

غذا های سالم را جایگزین مکمل ها نمایید :

هیچ مطالعه نشان نداده است که مکمل ها در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات نقش دارند از این رو بهتر است به جای آن از غذا های سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی استفده نمایید تا کمک زیادی به بالا نگه داشتن سطح ویتامین های سالم بدن تان کنید.

ورزش کنید :

ورزش کمک زیادی به بهبود سلامت بدن می کند و باعث حفظ وزن و بهبود روحیه می شود از این رو، بهتر است بیشتر روز های هفته را ورزش کنید.

تناسب اندام تان را حفظ کنید :

از دیگر راهکارهای کاهش خطر ابتلا به سرطان حفظ وزن بدن است که اگر دارای وزن مناسبی هستید با ریم غذایی سالم و ورزش وزن تان حفظ کنید اما اگر داری اضافه وزن هستید به متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

با پزشک تان صحبت کنید  :

در مورد خطر ابتلا به سرطان پروستات می توانید با پزشک تان صحبت کنید و در صورتی که خطر ابن بیماری در شما بالا باشد پزشک به منظور کاهش خطر ابتلا دارو یا درمان هایی را تجویز می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *