دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طریقه پرورش و نگهداری از گل کاکتوس کریسمس

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

کاکتوس کریسمس، کاکتوس گلدار زیبایی است که نیازهای مراقبتی کمی دارد و می توانید برای مدت طولانی از این گیاه محبوب در خانه نگهداری کنید. برای آشنایی با شرایط پرورش و نگهداری این کاکتوس زیبا همراه این مطلب باشید.

کاکتوس کریسمس به دلیل گلدهی در ماه ژانویه یا زمان کریسمس به این نام معروف شده است. این گیاه نیازهای کمی داشته و  با نگهداری آن در منزل می توانید هر سال موقع کریسمس از مشاهده گلهای زیبای آن لذت ببرید.

اصول پرورش گل کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس با نام علمی Schlumbergera truncata متعلق به خانواده  Cactaceaeبوده  و هرسال با رسیدن کریسمس شروع به گلدهی می کند. این کاکتوس زیبا بومی مناطق استوایی و جنگل های پرباران برزیل می باشد که در این نواحی بر روی شاخه درختان به شکل هوازی رشد دارد. شاخه های کاکتوس کریسمس با حالت آویزان طولی حدود ۳۰-۹۰ سانتی متر داشته و دارای بخش های پهن و تختی به رنگ سبز روشن هستند. با نزدیک شدن به زمان گلدهی گلهای زیبای این کاکتوس از نوک ساقه ها ظاهر می شوند و اندازه ای حدود ۵.۲ تا ۵.۷ سانتی متر دارند.

هر یک از گل ها را چند ردیف گلبرگ تشکیل داده و تا چندین روز می توانید از تماشای آن ها لذت ببرید. دوره گلدهی کاکتوس کریسمس تقریبا چندین هفته طول می کشد. اگر مایلید تا با شرایط پرورش و نگهداری این گل زیبا در منزل  آشنا شوید با ادامه این مطلب همراه باشید

شرایط  نگهداری گل کاکتوس کریسمس

نور

این کاکتوس نور پسند بوده و به محیطی روشن با نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد ضمنا از تابش مستقیم آفتاب دور نگه داشته شود چرا که موجب آفتاب سوختگی گیاه خواهد شد. ضمنا اگر به کاکتوس نور کمی برسد، گیاه  فرمی دراز و باریک پیدا می کند و گلدهی آن کم می شود. در تابستان می توانید کاکتوس خود را در بیرون از منزل قرار دهید اما در مکانی با تابش غیر مستقیم خورشید و دارای سایه نگهداری شود. در منزل مکانی پرنور اما بدور از اشعه مستقیم خورشید (پنجره جنوبی)را برای پرورش این کاکتوس انتخاب کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

 آبیاری

برای آبیاری کاکتوس کریسمس بر خلاف دیگر کاکتوس ها نیاز نیست حتما خاکش کاملا خشک شده باشد. این کاکتوس را مرتب آبیاری نموده و اجازه دهید خاک آن در فاصله دو آبیاری اندکی خشک بشود. در مدت گلدهی کاکتوس خاک همواره اندکی مرطوب نگه داشته شود. کاکتوس کریسمس در فصل تابستان به آب زیاد و سایه جزئی نیاز دارد، ولی باید خاک بین دو آبیاری کمی خشک شود . غرقابی شدن بستر کاکتوس را دچار بیماری قارچی یا پوسیدگی طوقه و ریشه می سازد.

دما

این کاکتوس بومی جنگلهای گرم و مرطوب بوده  و محیطی با دمای حدود ۲۰-۲۷ درجه سانتیگراد برای رشد گیاه مناسب است.

خاک

این گیاه برای رشد به خاک معمولی و مخصوص گلدان نیاز دارد. ترکیبی از پیت ماس و پرلایت بستر مناسبی برای کاکتوس خواهد بود.

رطوبت

در طول فصل رشد به غبار پاشی کاکتوس کریسمس خود بپردازید. و این کار را با آب بدون املاح و هم دما شده با محیط انجام دهید. البته از آب مقطر هم می‌توان بهره برد. جهت راحتی کار می توان از زیر گلدانی دارای سنگریزه هم استفاده نمود. به این نحو که، زیر گلدانی را از سنگریزه پر کرده و حدود نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب داخل زیر گلدانی ریخته و گلدان کاکتوس را روی آن بگذارید. توجه داشته باشید که کف گلدان با آب داخل زیر گلدانی در تماس نباشد تا موجب پوسیدگی ریشه ها یا خفگی گیاه نشود.

 تغذیه

از فصل بهار تا پاییز که فصل گلدهی گیاه شروع می شود کاکتوس را به طور مرتب کود دهی نمایید.

هرس

نخستین هرس را یک ماه پس از ریشه زدن قلمه ها انجام دهید و جهت تحریک رشد برگ های جدید در شهریور دومین هرس را انجام دهید.

تعویض گلدان

این گیاه هر ۳ سال یکبار به تعویض گلدان با یک سایز بزرگتر احتیاج پیدا می کند و  بهترین نشانه برای انجام این کار بیرون زدن ریشه ها از کف گلدان می باشد.

ریزش گلهای کاکتوس

دلایل مختلفی می تواند موجب ریزش گلهای کاکتوس کریسمس باشند. یکی از این دلایل اختلاف دما و جابجایی بعد از خرید تا منزل می باشد توصیه می شود گلدان کاکتوس را پیش از گلدهی خریداری کنید تا با دمای منزل سازگار  شده و گل دهد، از دلایل دیگر ریزش گل می توان به تعویض بی موقع  گلدان، کمبود نور ، هوای بسیار گرم (نزدیک به ۳۰ درجه) ،بزرگ بودن گلدان نسبت به سایز گیاه و کمبود مواد غذایی خاک اشاره نمود.

گلدهی

این کاکتوس برای آغاز گلدهی به شب های طولانی و دمای سرد احتیاج دارد تا غنچه ها رشد خود را شروع کنند. در فصل پاییز که هوا سرد می شود و طول شب نیز افزایش می یابد کاکتوس  تولید گل را آغاز خواهد کرد. برای تحریک گیاه خود به به گلدهی حدود ۸ هفته زمان احتیاج دارید.کاکتوس را ۱۳ – ۱۵ ساعت در تاریکی مطلق و بی وقفه قرار دهید، به این مفهوم که تحت هیچ منبع نوری(حتی یک لامپ) نباشد. می توانید از یک انباری یا اتاق تاریک در این ۸ هفته بهره بگیرید. هنگامی که غنچه های گل پدیدار شدند، کاکتوس‌ را به محل قبلی اش برگردانید.

تکثیر

تکثیر و پرورش گل کاکتوس کریسمس توسط کاشت دانه و قلمه گیری امکان پذیر است. در اوایل فصل رشد چند قلمه تقریبا جوان را به وسیله چاقویی تیز و استریل شده از کاکتوس جدا کنید. قلمه ها را داخل هورمون ریشه زایی گذاشته  تا احتمال موفقیت کار را بالا ببرید. سپس چند گلدان کوچک را از شن و ماسه یا خاک مخصوص جوانه زنی پر نموده و قلمه ها را در آنها بکارید. بعد گلدان ها را را در محیطی گرم و با رطوبت زیاد بگذارید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *