دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی رانا lx و شناخت ویژگی های مثبت و منفی این خودرو

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

رانا lx محصول جدید ایران خودرویی در اواخر سال ۱۳۹۲ روانه بازار شد. طراحی این خودرو برپایه پلتفرم پژو ۲۰۶ اس دی می باشد که از پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 بهره می برد و سرعتی برابر با ۱۸۹ کیلومتر برساعت دارد. با بررسی این سدان خانوادگی همراه این مطلب از آرگا باشید.

شرکت ایران خودرو مدل جدید رانا lx را با ویژگی های جدیدی مانند نمایشگر کامپیوتری سفری روی داشبورد، بهبود تریم داخلی، اسپیکرهای درب عقب و… نسبت به مدل پایه ای رانا EL در اواخر سال ۱۳۹۲ روانه بازار کرد و در آذرماه سال ۹۴ گارانتی آن را از دوسال به سه سال افزایش داد تا موجبات رضایت بیشتر مشتریان را از این اسب دونده فراهم آورد.

بررسی خودروی رانا lx

وارسی رانا lx   دارای

  • ترمزهای پر قدرت
  • در دسترس بودن قطعات یدکی
  • فضای جادار صندوق عقب
  • سیستم تهویه ای خوب

در مقابل

  • بالا بودن استهلاک
  •  طراحی داخلی ساده

ایران خودرو در اواخر دهه هشتاد پس از کسب موفقیت در عرضه پژو ۲۰۶ اس دی تصمیم گرفت تا به تولید نسخه ای اقتصادی تر و جایگزین پیکان بپردازد که نتیجه آن ارائه فیس لیفت ارزان سازی شده پژو ۲۰۶ اس دی به نام رانا در سال ۱۳۹۱ بود. این خودرو در ابتدا با مدل پایه ای رانا EL تولید می شد و اقتصادی شدن رانا موجب کاهش کیفیت آن شد. به این خاطر از اواخر ۱۳۹۲ ایران خودرو تیپ جدید آن را با نام رانا LX با امکانات جدید شامل نمایشگر کامپیوتری سفری روی داشبورد، بهبود تریم داخلی، اسپیکرهای درب عقب، سنسور عقب و شیشه بالابر برقی عقب را روانه بازار کرد.

رانا lx محصول ایرا ن خودرو

در ضمن در آذر ماه ۱۳۹۴ گارانتی خودرو را از دو سال(چهل هزار کیلومتر) به سه سال (پنجاه هزار کیلومتر) افزایش داد تا رضایتمندی بیشتر مشتریان را فراهم نماید. قابل ذکر است ایران خودرو از ابتدای سال ۹۸  به حذف قابلیت ترمز دیسکی عقب از تجهیزات استاندارد رانا اقدام کرد. رانا LX که سدان خانوادگی ایران خودرو محسوب می شود از پلتفرم  پژو ۲۰۶ صندوقدار بهره می برد و از لحاظ ظاهری و آپشن ها با کمی تغییر همراه شده است در ادامه به بررسی بیشتر این خودرو می پردازیم.

طراحی

پیشتر ذکر شد که خودروی راناLX طبق پلتفرم پژو ۲۰۶ اس دی ساخته شده و از لحاظ ظاهری شباهت های زیادی با یکدیگر دارند.  هرچند از چهره امروزی ترینسبت به پژو ۲۰۶ صندوق دار بهره می برد ولی با هیجان خاصی همراه نیست. البته باید گفت قسمتهای  مختلف بدنه با یکدیگر هماهنگ می باشد. سپرها حجم مناسبی داشته و بین مه شکن ذوزنقه ای با چراغ ها تناسب خوبی برقرار است. آیینه های جانبی خودرو فرم هندسی شکسته داشته که موجب دید بهتر راننده خواهند شد.

  •  آرون گروپس

بررسی طراحی رانا lx

خودرو در نمای جانبی یادآور پژو ۲۰۶ صندوق دار می باشد ولی در نمای جلو چراغها و جلو پنجره ای کاملا تغییر کرده و اثری از  تهاجمی بودن ۲۰۶ در آن نیست. در واقع رانا خودروی خانوادگی است که ظاهر با آرام جذابیت چندانی برای قشر جوان ندارد. این شیوه طراحی در نمای عقب نیز دیده می شود. به نحوی که چراغهای عقب بسیار ساده و فاقد هر نوع جذابیت بصری هستند. ناگفته نماند اضافه شدن لبه اسپویلر شکل به درب صندوق اندکی نمای عقب را زیباتر ساخته است.

کابین

بازنگری پیشرانه رانا lx

خودرو طراحی داخلی ساده ای دارد و از متریال با کیفیت پایین در کابین استفاده شده است. کنسول میانی با طراحی مشابه با پژو ۲۰۶ اس دی همچنان قدیمی است و دکمه های کنترل آینه بغل و شیشه جلو روی آن قرار دارد. صندلی ها تقریبا راحت و نرم هستند ولی سرنشینان عقب فضای پا به اندازه کافی ندارند، به ویژه هنگامی که صندلی جلو را به عقب بکشید این مشکل بیشتر خود را نشان می دهد. رانا از کولر و تهویه هوای تندر ۹۰ بهره برده که از قابلیت های خوب داخل کابین خودرو محسوب می شود. از نکات مثبت این خودرو فضای مناسب صندوق عقب می باشد که حدودا ۴۰۰ لیتر حجم داشته و برای خانواده های ۴ الی ۵ نفره مناسب به نظر می رسد.

پیشرانه و ایمنی

طراحی ساده کابین رانا lx

رانا LX به موتوری TU5با حجم با ۱.۶ لیتر مجهز است. بررسی های نشان می دهد این خودرو قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخارتولید کرده و گشتاور حداکثری ۱۴۲ نیوتون بر متر دارد. برای رسیدن از شتاب صفر به صد حدود ۱۲ ثانیه احتیاج دارد و حداکثر سرعت آن  ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت می باشد. مصرف سوخت شهری و جاده ای  رانا LX به ترتیب ۶.۹ لیتر و ۵.۷ لیتر می باشد که از این نظر نسبت به پژو ۲۰۶ اس دی مصرف کمتری دارد. ضمنا این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره می برد.

در بررسی  ایمنی رانا LX  هرچند موفق به دریافت گواهی استاندارد ایمنی نشده ولی دارای تجهیزات ایمنی شامل ایربگ ایمنی راننده و سرنشین جلو، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، سیستم ضد سرقت، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز، سیستم هشدار موانع عقب، سیستم عیب یاب هوشمند، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع  می باشد. ضمنا باید گفت بر اساس گزارش های موجود، رانا نخستین خودروی ایرانی بوده که با الزامات استاندارد محافظت از عابر پیاده هنگام تصادف در تطابق می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *