دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین مراقبت های بعد از کاشت مو برای جلوگیری از بروز عوارض احتمالی

  • سحر هودانلویی
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

کاشت مو از انواع عمل های زیبایی است، که بسیار حساس به شمار می‌رود. همچنین در پی این عمل اگر به خوبی مراقبت و محافظت نشود، می‌تواند عوارض بسیاری به دنبال داشته باشد. در این بخش از مجله آرگا به مراقبت های بعد از کاشت مو پرداخته ایم.

زیبایی پوست و مو از عوامل بسیار موثر در زیبایی فرد به شمار می رود، و بسیاری از افراد به دنبال روش های تقویتی برای موهای خود هستند. به طوری که اگر تعدادی از آن ها ریزش پیدا کند، به شدت نگران و ناراحت می شود.

اما در این میان افرادی هستند که موهای خود را به کلی از دست داده‌اند، و به روش های  کاشت مو روی آورده‌اند. قابل به ذکر است که این مورد اگر به خوبی مراقبت نشود، ممکن است در آینده عوارض جدی به دنبال داشته باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا روش های مناسب برای مراقبت های بعد از کاشت مو را برای شما بیان کنیم.

بعد از کاشت مو چه تغییری ایجاد می شود

مراقبت های بعد از کاشت مو

همانطور که گفته شد عمل کاشت مو فرآیندی پیچیده است، که می‌تواند در آینده با برخی عوارض همراه باشد. هرگونه فعالیتی که مغایر با توصیه های پزشکی باشد، می تواند شدت عوارض احتمالی کاشت مو را افزایش دهد. در نتیجه این فرایند که ریشه موها ضعیف می‌شود، و قسمتی از آن دچار ریزش می شود. همچنین می تواند دیگر پیامدهای نا خوشایند به همراه داشته باشد که در صورت عدم مواظبت بروز پیدا خواهد کرد. در ادامه این مطلب، مراقبت های بعد از کاشت مو بیان شده است.

  • مصرف داروهای شیمیایی

طبق نظریه پزشکان ملزوم به مصرف برخی از قرص های شیمیایی بعد عمل هستید، که در ادامه به معرفی آن و نکاتی که باید رعایت کنید پرداخته شده است.

  1. اولین قرص آنتی بیوتیک ها می باشد، که به شما در جلوگیری از بروز برخی از عفونت ها تجویز می شود. این آنتی بیوتیک ها را معمولا بعد از صرف شام باید استفاده کنید.
  2. قرص های پین کیلور که هر ۴ تا الی ۶ ساعت در صورت لزوم باید دو عدد از آن‌ها را مصرف کنید.
  3. قابل ذکر است که تا سه روز بعد از عمل جراحی باید از مصرف قرص‌های آسپرین جلوگیری کنید مگر اینکه طبق تجویز پزشک باشد، زیرا این قرص ها سبب تشدید خونریزی های شما می شوند.
  4. همچنین تا دو هفته بعد از عمل کاشت مو باید از استعمال هرگونه دخانیات و قلیان پرهیز کنید.
  • شرایط بدنی

برای جلوگیری از ورم کردن صورت باید تا حداقل ۵ روز بعد از عمل کاشت مو از خم شدن خودداری کنی. همچنین هنگام سوار شدن داخل ماشین مراقب باشید، که سرتان به سقف ماشین برخورد نکند.

آشنایی با پیامد های کاشت مو

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • رژیم غذایی متناسب

در این رابطه بهتر است از مصرف بیش از حد مواد غذایی خودداری کنید زیرا این عمل سبب ناراحتی معده شما می شود که در نتیجه با داروهای مصرفی شما تداخل پیدا می کند.

  • نحوه خوابیدن

یکی دیگر از مراقبت های بعد از کاشت مو نحوه خوابیدن شما و قرار گیری سر بر روی بالش می باشد. در این شرایط بهتر است سر خود را بر روی دو عدد بالش قرار دهید و از یک حوله رول شده در زیر گردن استفاده کنید. از خوابیدن بر روی صورت به طور جدی جلوگیری کنید، زیرا این عمل سبب افزایش ورم در ناحیه صورت و سر می شود.

  • حالت تهوع و استفراغ

قابل ذکر است که حالت تهوع استفراغ ناشی از عمل جراحی برای کمتر از ۱۰ درصد افراد رخ می‌دهد‌ این امر به دلیل استفاده از داروهای بیهوشی در حین عمل جراحی اتفاق می افتد. این نشانه ها بعد از گذشت مدت کوتاهی از بین می‌رود و در صورت تمایل به استفراغ کردن ممکن است، نیازمند استفاده از مایع داخل وریدی شوید.

  • احساس درد

در بیشتر موارد جدا از برخی ناراحتی های جزئی سردرد های غیر معمول در افراد رخ می دهد، با این حال ممکن است برخی بیماران دچار سردرد های میگرنی شوند. در این شرایط از داروهای ضددرد تجویز شده توسط پزشک می تواند به کمک شما بیاید. همچنین بعد از عمل باید از انجام فعالیت‌های ذهنی و تمرکزی همانند رانندگی به شدت خودداری کنید.

مراقبت های مربوط به بعد از کاشت مو

  • نکروز های محل گیرنده

این عارضه که به صورت نادر اتفاق می‌افتد، در حقیقت از جدیدترین مشکلات کاشت مو به حساب می آید. این اتفاق که نتیجه را تحت تأثیر قرار می دهد، موجب می‌شود که موها در یک منطقه رشد کند و در دیگر در این نواحی به صورت کامل به رشد خود ادامه دهد. از عواملی که حتمال بروز این مشکل را تشدید می کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مصرف سیگار و دخانیات
  2. سرهایی به شکل پهن
  3. کاشت با تراکم های خیلی بالا
  4. استفاده از آدرنالین

قابل به ذکر است که در صورت بروز نکروز محل گیرنده کاشت مو باید دوباره این عمل انجام شود.

  • احتمال ایجاد سکسکه

بعد از عمل کاشت مو ممکن است که به صورت گاه و بیگاه بروز پیدا کند، و ۲۴ ساعت به طول ادامه پیدا کند نوشیدن مقادیر بسیاری از آب به رفع این وضعیت کمک بسیاری می‌کند. اما قابل به ذکر است که به طور کلی نیازی به نگرانی در این زمینه نخواهد بود، زیرا این وضعیت موقتی و زودگذر می‌باشد.

  • ورم کردن پیشانی و چشم

علت تزریق سرم در محل گیرنده قالب موارد در ناحیه پیشانی و دور چشم به عارضه ورم منجر می شود. این حالت که گذرا می باشد، بعد از گذشت چند روز به صورت کامل رفع می شود.

  • خونریزی

در برخی موارد دیده شده است که در ناحیه اهداکننده و یا ناحیه پیوند زده شده خونریزی به وجود می‌آید. برای وارد کردن خونریزی با استفاده از گاز استریل و یا پارچه ای تمیز به مدت ۵ دقیقه و فشار ملایم بر روی ناحیه مورد نظر را اعمال کنید. هنکامی که بعد از گذشت ۵ دقیقه خونریزی متوقف نشد، به پزشک مربوط به خود مراجعه کنید.

آشنایی با مراقبت های بعد از کاشت مو

  • ورم کردن صورت

از دیگر مراقبت های بعد از کاشت مو جلوگیری از ورم کردن صورت می باشد. در حدود ۳ درصد از افرادی که تحت عمل پیوند مو قرار می‌گیرند، این تورم ها ایجاد می‌شود. اما با این حال در حال حاضر داروهای بی حسی که حاوی داروهای ضد تورمی هستند، از همین رو تعداد کمی از بیماران بعد از عمل پیوند به تورم سر و صورت دچار می‌شوند. قابل ذکر است که تورم ایجاد شده، معمولاً بدون درد و بدون هیچ گونه تاثیرگذاری در رشد ناحیه پیوند زده شده می باشد. استفاده کردن از بسته‌های حاوی یخ که درون حوله پیچیده شده است، و قرار دادن آن بر روی پیشانی به مدت ۱۰ دقیقه و ۴ مرتبه در طول روز به کاهش میزان این تورم ها کمک بسیار می کند.

  • احساس بی حسی و مور مور شدن

این عارضه که معمولاً سطحی و زود گذر می باشد، بعد از این مدت معین به طور کامل از بین میرود.

  • قرمز شدن پوست سر

بعد از عمل کاشت مو احتمال ایجاد قرمزی در نواحی تحت درمان قرار گرفته، بسیار زیاد می باشد. اما قابل به ذکر است که با این وجود نیاز به نگرانی و استرس نمی باشد، بلکه این علائم به خودی خود و به مرور زمان از بین خواهد رفت.

  • احتمال بروز بی حسی در برخی نواحی پوست سر

احتمال ایجاد بی حسی در پوست و نواحی اطراف محل اهدا کنند و پیوند زده شده به طور قطعی وجود خواهد داشت. اما قابل به ذکر است که این بی‌حسی معمولا بعد از گذشت ۶ الی ۸ هفته بعد از عمل جراحی و در برخی موارد نادر بعد از گذشت چندین ماه به طور کامل برطرف خواهد شد.

نشانه های کاشت مو

  • بروز عفونت

ورم کردن و حساس شدن ناحیه اهدا کننده و بروز  تب می‌تواند نشان‌دهنده ایجاد عفونت باشد. در صورت بروز این گونه علائم حتماً به پزشک مربوطه مراجعه کنید و برای جلوگیری و پراکنده شدن این عفونت ها، موارد و توصیه های بهداشتی زیر را اقدام کنید:

  1. از آلوده شدن نواحی تحت درمان قرار گرفته، اجتناب کنید.
  2. حتما آنتی بیوتیک های تجویز شده از طرف پزشک را مصرف کنید.
  3. از دست زدن به نواحی تحت درمان جلوگیری کنید و در صورت لزوم ابتدا دستان خود را به خوبی تمیز و استریل کنید.
  • ایجاد خارش

اولین ویژگی در خوب شدن زخم، احساس خارش در نواحی پیوند زده شده و اهدا کننده می باشد. اگر این نشانه ها را دارا هستید، قاب به ذکر است که باید از دست زدن و خاراندن آن جلوگیری کنید. برای از بین بردن جنین سقط می تواند دست خود را به صورت ملایم بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید، ولی از خاراندن با شدت اجتناب کنید. در این رابطه استفاده از روغن بچه به تسکین خارش و کمک بسیاری خواهد کرد، و در صورت عدم برطرف شدن ناحیه مورد نظر می‌توان به پزشک مورد نظر مراجعه کنید و داروهای ضد هیستامین کمک بگیرید.

  • پوسته پوسته شدن زخم ها

به طور معمول زخم ایجاد شده در ناحیه اهدا کنند و پیوند زده شده برای گذشته ۵ الی ۱۴روز پوسته پوسته خواهند شد، که استفاده از ژل آلوورا در طول روز دو مرتبه بعد از دوش گرفتن به برطرف شدن آنها کمک بسیاری خواهد کرد. قابل ذکر است که باید از کندن این پوسته ها به صورت جدی دوری کنید.

  • ایجاد فولیکولیت در ناحیه پیوند زده شده

در برخی از موارد امکان دارد که در ناحیه پیوند زده شده فولیکولیت ایجاد شود.فولیکولیت که ضایعاتی همانند جوش و آکنه می باشد، در صورت بروز آن باید به خیساندن سر به مدت ۱۵ دقیقه با آب گرم و استفاده از پماد آنتی بیوتیک در ناحیه مورد نظر و سه مرتبه در طول روز بپردازید.

چه علائمی در عمل کشت مو همراه می باشد

  • استفاده از باند الاستیک

پوشیده کردن نواحی اهداکننده و پیوند زده با این باند به مدت ۴۸ ساعت و به جز در مواقع شستشوی سر بعد از کاشت مو، ضروری می باشد. مگر در شرایطی که پزشک انجام این کار را به شما توصیه کند،  اما بهتر است تا حداکثر سه روز اولیه از این باند استفاده کنید.

  • آشنایی با نوع بخیه

بعد از مراقبت های بعد از کاشت مو آشنایی با نوع بخیه می باشد. در صورتی که در انجام عمل کاشت مو از بقیه های جدا شونده برای دوختن زخم ها کمک گرفته شود، نیاز به برداشتن آنها نمی باشد. اما برخی از بخیه ها قابل جذب معمولا بعد از گذشت سه الی چهار هفته بعد از عمل شروع به جذب شدن خواهند کرد، اما با این حال در صورتی که برای بیمار از بخش غیر قابل جذب استفاده شده باشد باید ۵ الی ۷ روز بعد از عمل جراحی برای کشیدن بخیه ها به پزشک مربوطه مراجعه کند.

قابل ذکر است که بعد از انجام عمل جراحی نوع بخیه به بیمار اطلاع داده خواهد شد.

تورم صورت و سر در بعد از کاشت مو

  • ورزش های فعالیت های مناسب

چهار روز بعد از عمل کاشت موی بیمار باید از انجام هرگونه فعالیت و ورزش سنگین خودداری شو. در غیر این صورت احتمال بروز برای از دست رفتن پیوند افزایش پیدا خواهد کرد. بیمار بعد از عمل پیوند مو مجاز به انجام تمرینات سبک و بعد از درد می تواند به انجام فعالیت های طبیعی و روتین طبیعی زندگی خود ادامه دهد.

  • خودداری از شانه کردن

از شانه زدن در نواحی تحت درمان قرار گرفته تا یک هفته بعد از عمل کاشت مو به شدت خودداری کنید.

  • اصلاح مو و زیبایی و رنگ

توصیه پزشکان به افرادی که تحت عمل کاشت مو قرار می گیرد این است که بیمار حداقل تا ۳ الی ۴ هفته بعد از انجام این عمل از اصلاح مو و رنگ کردن آن به شدت دوری کنند.

  • عدم استفاده از محصولات زیبایی

استفاده کردن از ژل، اسپری مو بعد از کاشت مو مجاز می باشد. تا دو هفته بعد از انجام عمل کاشت مو می توانید از سشوار و بادهای گرم و اتوهای مو استفاده کنید.

  • اجتناب از رفتن به سونا

قابل ذکر می باشد که از دیگر مراقبت های بعد از کاشت مو جلوگیری از رفتن به حمام و سونا تا یک ماه بعد از عمل زیبایی می باشد.

مراقبت های بعد از کاشت مو

  • خودداری از انجام رابطه زناشویی

بهتر می باشد که حداقل تا یک هفته بعد از عمل کاشت مو از انجام هرگونه رابطه زناشویی دوری کنید. گفتنی می‌باشد که سخت‌ترین قسمت پروسه کاشت مو انتظار کشیدن برای رشد موهای پیوند داده شده می باشد. زیرا مو در ناحیه پیوند زده شده تا ۳ الی ۴ ماه بعد از عمل کاشت مو رشد نخواهند کرد. در ابتدا موهای کاشته شده بعد از گذشت ۷ روز شروع به ریختن خواهد کرد، که جای هیچ نگرانی نیست و این بسیار طبیعی می باشد. در این فرآیند موی شما شروع به تولید سابقه جدیدتر خواهد کرد و طی ۳ الی۴ ماه شروع به تولید و رشد ساقه های جدید می کند. همچنین با گذشت زمان در حدود ده ماه به تراکم و افزایش مو منجر می‌شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *