دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

لب شکری شدن نوزاد چه دلایلی دارد؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

به طور کلی لب شکری شدن نوزاد در اثر عوامل محیطی و ارثی مختلف ایجاد خواهد شد که در این مقاله سعی داریم شما را با علل،عوارض و حتی نحوه درمان این نقش مادرزادی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع لب شکری شدن نوزاد یا لب شکافته شدن یکی از نواقص مادرزادی به شمار می آید که در هنگام جنینی لب بالا به درستی تشکیل نخواهد شد و یک الی دو شکاف در آن ایجاد می شود که این شکاف ایجاد شده کوچک است و قسمتی از لب را درگیر خواهد کرد و حتی در مواردی ممکن است بزرگ باشد و به حفره بینی هم کشیده شده باشد.

آشنایی با لب شکری شدن نوزاد

توجه داشته باشید که شکاف لب یا شکاف کام که می تواند به صورت همزمان بر روی لب ایجاد شود نوعی ناهنجاری مادرزادی به شمار می آید که در واقع ناشی از رشد غیر طبیعی صورت در دوران بارداری می باشد. همچنین این شکاف می تواند بخش های دیگر صورت مانند چشم ها،گوش ها،بینی و گونه ها را نیز درگیر نماید و باعث قرارگیری دندان ها در حالتی غیر طبیعی شود. به طور کلی بهتر است بدانید که شکاف های لب اغلب در ناحیه کام نرم و زبان کوچک رخ خواهد داد و گاهی اوقات نیز ممکن است به کام سخت و زبان کوچک نیز سرایت نماید و منجر به ایجاد زبان دو شاخه شود. دقت کنید که اگر این شکاف تنها بر روی لب باشد و در ساختار کام هیچ گونه نقشی نداشته باشد تنها به عنوان شکاف لب شناخته می شود ولی گاهی نیز ممکن است شکاف در کام اتفاق بیوفتد و نشانه ای از آن در لب ها وجود نداشته باشد. بهتر است بدانید که بر اساس آمارهای بین المللی شکاف لب یا لب شکری شدن نوزاد در پسر ها بیشتر اتفاق می افتد ولی در بررسی هایی که در کشور ما انجام شده شیوع آن در میان دختر ها نیز کمی افزایش پیدا کرده است. توجه داشته باشید که اغلب شکاف لب به صورت یک طرفه رخ می دهد ولی گاهی نیز به صورت دو طرف مشاهده می شود.

آشنایی با دلیل لب شکری شدن نوزاد

دلایل ایجاد شکاف کام در نوزادان:

توجه داشته باشید که شکاف های لب اغلب زمانی به وجود خواهند آمد که بافت های صورت و دهان کودک به درستی جوش نخورند زیرا این بافت ها اغلب در ماه های دوم الی سوم بارداری تشکیل می شوند و در نوزادانی که این مشکل را دارند این اتفاق نخواهد افتاد که در این زمینه برخی از محققان معتقد هستند عوامل محیطی، ژنتیکی و وراثتی نیز می تواند در بروز این مشکل موثر عمل کند. به طور کلی عواملی را که در ادامه بیان کرده ایم می توانند موجب لب شکری شدن نوزاد شوند:

مصرف برخی از داروها

کمبود فولیک اسید در مادران باردار

مصرف سیگار و دخانیات

  •  آرون گروپس

مصرف الکل

بروز برخی از بیماری های دوران بارداری

استرس در دوران بارداری

سن بالای پدر

عوامل بروز شکاف لب در نوزاد

کارهایی که بایستی مادر باردار برای جلوگیری از شکاف لب در نوزاد خود انجام دهد:

توجه داشته باشید که مادر به هیچ وجه نباید در طول دوران بارداری خود سیگار مصرف کند زیرا برخی از مادرانی که سیگار می کشند باعث ایجاد هیپوکسی در جنین خواهد شد و این امر درصد ابتلای جنین به شکاف لب را دو چندین خواهد کرد.

همچنین مادرانی که در دوران پیش از بارداری نیز به دیابت مبتلا بوده اند بایستی به صورت دقیق قند خون خود را کنترل نمایند و در تمام طول بارداری نکات مهم را رعایت کنند تا هیچ تاثیری بر روی نوزاد نداشته باشد.

بهتر است بدانید که بسیاری از مادران در دوران بارداری خود به بیماری هایی مانند صرع مبتلا هستند و به همین منظور بایستی داروهای خاصی را مورد استفاده قرار دهند که این داروها می توانند در سه ماه اول بارداری جنین را در معرض بروز این عارضه قرار دهد. به همین منظور توصیه می شود که مادران این چنینی بر اساس نظر پزشک خود میزان داروهای مصرفی را کم یا کلا قطع کنند تا به جلوگیری از لب شکری شدن کودک کمک کرده باشند.

دقت کنید که مصرف داروهای کورتونی در دوران بارداری بایستی حتما تحت نظر پزشک انجام شود و همچنین مادرانی که از داروهای آرام بخش و ضدتشنج استفاده می کنند بایستی به این نکته توجه داشته باشند که باعث ایجاد شکاف در کام نوزاد خواهد شد و لازم است مصرف آن ها را تا پایان دوران بارداری کنار بگذارید.

توصیه می شود که عفونت های دوران بارداری را به شدت جدی بگیرید و بیماری هایی از قبیل سرخک،سرخجه و سایر بیماری های عفونی و باکتریایی سریعا درمان گردد تا سیستم ایمنی بدن دچار اختلال نشود.

 

آشنایی با نقش مادرزادی در نوزادان

عوارض جانبی شکاف کام در نوزادان:

بهتر است بدانید که شکاف لب یا کام می تواند والدین و نوزادان را با مشکلات مختلفی روبه رو کند که البته بیشتر به نوع و شدت شکاف بستگی خواهد داشت و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از عوارض و مشکلات این نقش مادرزادی خواهیم پرداخت:

مشکلات تغذیه ای:

به طور کلی یکی از نگرانی ها پس از تولد نوزاد تغذیه او است زیرا نوزادانی که شکاف لب یا شکاف کام دارند از توانایی لازم برای گرفتن سینه مادر یا شیشه شیر های معمولی برخوردار نیستند. به همین خاطر بایستی از سرشیشه های مخصوص استفاده کنید و به این نکته توجه داشته باشید که شیردهی برای این کودکان از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

عفونت های گوش و کاهش شنوایی:

توجه داشته باشید نوزادانی که شکاف کام دارند نسبت به نوزادانی که شکاف لب دارند بیشتر در معرض خطر های افزایش مایع گوش و کاهش شنوایی هستند زیرا مایع بیشتری در گوش میانی آن ها ساخته شده و در صورت درمان نشدن عفونت گوش می تواند منجر به کاهش شنوایی در کودک شود. به همین خاطر می توانید برای یشگیری از این اختلال از لوله های خاصی استفاده نمایید تا این مایع ها تخلیه شوند و بایستی هر سال شنوایی آن ها توسط متخصص چک شود.

معایب لب شکری شدن نوزادان

مشکلات گفتاری:

همانطور که می دانید کودکان مبتلا به شکاف لب با مشکل در صحبت کردن نیز روبه رو می باشند و صدای این افراد به خوبی انتقال داده نخواهد شد و ممکن است برای سایرین تودماغی و غیر قابل فهم باشد. البته که تمامی کودکان این مشکل را ندارند و برخی از این نقش ها با مشکلات گفتاری رفع خواهد شد اما بعضی نیز نیاز به اقدامات بیشتر مانند تمرینات مکرر یا حتی جراحی دارند.

مشکلات دندان یا فک:

به طور کلی به دلیل عدم تکامل کامل دهان، دندان ها هم می توانند به هم ریخته،نامنظم و گاهی در محل شکاف در بیایند که برای رفع این مشکل لازم است کودک خود را تحت نظر یک دندان پزشک قرار دهید و شاید نیاز به ارتودنسی دندان باشد.

ایجاد حالت خفگی هنگام غذا خوردن:

همانطور که می دانید به دلیل یکی بودن راه های دهان و بینی در این کودکان هنگام شیر خوردن می تواند وارد بینی شود و ایجاد حالت خفگی بکند. به همین خاطر بایستی برای رفع این مشکل نحوه درست شیر دادن نوزاد خود را از پزشک بپرسید و در صورتی که روش صحیح شیردهی به مادران آموزش داده شود این مشکل به وجود نمی آید.

اختلال در ظاهر کودک:

بهتر است بدانید به دلیل تفاوت ظاهر و مشکلات تکلمی که کودکان لب شکری دارند گاهی ممکن است در طول روند درمان خود دچار کمبود اعتماد به نفس و مشکلاتی از این قبیل شوند.

عوارض لب شکری شدن نوزاد

چگونگی درمان شکاف کام یا لب در نوزادان:

توجه داشته باشید که درمان این اختلال توسط یک تیم پزشکی انجام خواهد شد و اغلب در هفته سوم پس از تولد نوزاد جراح به کمک روش های مخصوص خود بین قطعات لب و کام یک اتصال اولیه ایجاد خواهد کرد و به طور کلی این جراحی می تواند موجب تسهیل در روند عمل ترمیمی در سه ماهگی نوزاد شود.

همچنین ترمیم کام نرم و پس از آن کام سخت حدود ۹ الی ۱۱ ماهگی انجام خواهد شد و در صورت وجود اختلالات گفتاری و فرار هوا به داخل بینی نوزاد در سه سالگی هم پزشک اقدام به ترمیم اسفنکترها خواهد کرد. همچنین اگر هنوز هم شکافی در میان ناحیه آلوئول وجود داشته باشد پزشک در بازه ۶ تا ۹ سالگی نیز اقدام به پیوند استخوان در این ناحیه می کند و در نهایت در سن ۱۸ سالگی جراحی های ترمیمی فک و اسکار ها انجام می شوند.

به طور کلی در طول روند درمان تیم پزشکی شامل جراح اطفال، پزشک اطفال، دندانپزشک اطفال، روانشناس کودک، متخصص گفتار درمانی، جراح فک و صورت، متخصص ارتودنسی و جراح حلق و گوش و بینی با یکدیگر نهایت همکاری را خواهند داشت.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *