دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مکانیسم تنظیم تنفس در بدن انسان چگونه است؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با اهمیت تنفس و راه های صحیح آن آشنا می کنیم و می توانید با استفاده از آن به ریلکس شدن بدن و کارکرد بهتر دستگاه های بدن کمک کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تنفس یکی از اوامری می باشد که زندگی انسان ها به آن وابسته است و اگر چیزی مانع از این امر شود خطر مرگ در پیش خواهد بود. تنفس صحیح به تنفسی گفته می شود که به صورت غیر ارادی برای بدن شما تعبیه شده است و باید بدانید که هر بدنی مختص به خودش می تواند تنفس مخصوصی داشته باشد. در واقع بدن انسان به گونه ای است که غیر آگاهانه همه کار های خود را انجام می دهد. در ادامه مکانیسم سیستم تنفس را بررسی می کنیم.

راه های ایجاد تنفس صحیح

نحوه تنظیم تنفس در بدن

در بدن ما اعضایی وجود دارد که می توانند به تنظیم تنفس بپردازند و هرکدام از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. این دو عضو بصل النخاع و پل مغزی هستند که در ادامه بیش تر برای شما توضیح داده می شود.

تنفس

تنفس از دو بخش دم و بازدم تشکیل می شود که در ادامه هر کدام را برایتان توضیح می دهیم.

دم

در نظر داشته باشید که تنفس با عمل دم آغاز می شود. وقتی شما هوا را به صورت دم وارد شش هایتان می کنید دیافراگم و عضلات بین دنده ای خارجی تحت تاثیر قرار گرفته و با پیامی که از بصل النخاع دریافت می کنند منقبض شده و با این تفاسیر شروع شدن پیامد دم تحت تاثیر بصل النخاع می باشد. در نظر داشته باشید که ماهیچه ها توسط پل مغز تنظیم می شوند و می دانند که چه زمانی باید انقباص های خود را کم کنند. در واقع پیام هایی که از پل مغز به ماهیچه ها می رسد بصل النخاع را وادار می کند تا منبسط شده و در نهایت انقباص ماهیچه ها به پایان می رسد. در پایان دم شش ها پر از هوا شده اند و دیواره نایژک ها تا حدود بسیار زیادی کشیده شده است از این رو باعث ارسال پیام عصبی به پل مغز شده و تنفس را خاتمه می دهد.

نحوه ایجاد مکانیسم های دم و بازدم

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بازدم

در نظر داشته باشید که با پایان دم، بازدم شروع می شود و باید بدانید که این عمل بدون نیاز به پیام عصبی شروع می شود و می تواند هوای کثیف و کربن دی اکسید دار را از شش ها خارج می کند. در واقع عوامل موثر در بازدم خاصیت کشسانی شش ها و گنبدی شکل شدن دیافراگم و عضلات بین دنده ای می باشند.

نکته : در میان دم و بازدم مبادلات گاز های  تنفسی به سرعت در حال انجام می باشد و با کاهش اکسیژن خون، گیرنده های شیمیایی سرخرگ مهم بدن از ناحیه گردنی تحریک می شود و پیام عصبی در بصل النخاع ایجاد شده و نیاز مجدد به اکسیژن را اطلاع رسانی می کند. به همین دلیل ورود و خروج اکسیژن  اطلاع رسانی می شود. در نظر داشته باشید که این چرخه در طی دقیقه بار ها اتفاق می افتد و بی وقفه این چرخه ادامه پیدا می کند.

تنظیم تنفس طبیعی

مرکز اصلی تنظیم تنفس بصل النخاع می باشد. باید بدانید که این مرکز بر اساس تاثیر میزان دی اکسید کربن در خون عمل می کند. در واقع دستگاه تنظیم تنفس با افزایش میزان دی اکسید کربن خون پیام حسی را به بصل النخاع فرستاده و تعداد دم را افزایش داده تا بدن بتواند به سرعت به دفع دی اکسید کربن بپردازد.

تنظیم تنفس

تکنیک های تنفس صحیح

نحوه نفس کشیدن بسیار جالب است و هزاران روش برای ایجاد تنفس صحیح وجود دارد که برخی از ان ها را در ادامه برای شما مطرح می کنیم.

نفس کشیدن آگاه

این نوع نفس کشیدن یعنی از هر دم و بازدم خود آگاهی داشته باشید و چند بازه را در طی روز انتخاب کنید و در این بازه ها به صورت آگاه نفس بکشید و روی نفس کشیدن خود تمرکز داشته باشید. می توانید از ساعت گذاشتن برای این کار استفاده کنید و هر بار که ساعت زنگ می خورد تا دو دقیقه روی تنفس خود دقت کنید و تمرین های تنفسی را در این بازه ها انجام بدهید.

تنفس از بینی

برای این که بتوانید این نوع تنفس را انجام بدهید بهتر است دهان خود را ببندید و سپس با بینی نفس بکشید. در نظر داشته باشید که باید از بسته بودن دهان خود اطمینان حاصل کنید. اگر بنا به هر دلیل بینی شما گرفتگی دارد باید بهتر است پس از بهبودی این کار را انجام بدهید.

افزایش بازدم

در نظر داشته باشید که تنفس دارای یک ریتمی می باشد و با بازدم افزایش می توانید دم را نیز افزایش داده و آرامش بیش تری را برای خود بوجود بیاورید. بین هر دم و بازدم می توانید ۴ الی ۵ ثانیه وقفه ایجاد کنید. در واقع با افزایش بازدم، دم نیز افزایش می یابد.

ژست مستقیم

با یک ژست عمیق و مستقیم می توانید تنفس بهتر و آرامشی عمیق تر را برای خود ایجاد کنید زیرا در این حالت دیافراگم فضای بیشتری را در بر می گیرد و می تواند بهتر کار کند. در واقع با این کار می توانید احساسات و افکار های مثبت تری داشته باشید و تنفس از طریق بینی را آسان می کنید.

آگاهی از بدن

بهتر است در هر شرایطی از بدن خود آگاهی داشته باشید و در هر شرایطی کشش و آرامش برای اندام ها نیاز می باشد. در واقع بدن افرادی که در حالت ریلکس قرار گرفته است تنفس ریتمیک و ریلکس تری را تجربه می کنند.

تکنیک هایی برای نفس کشیدن صحیح

همانطور که خواندید تنفس عمیق به عمل دم و بازدم گفته می شود و هر تنفسی که اشتباها صورت بگیرد می تواند اثرات منفی بر زیبایی و شفافیت صورت، کارکرد بهتر اندام های داخلی و انقباض منظم ماهیچه ها داشته باشد. با استفاده از روش های گفته شده می توانید به تنظیم تنفس  و افزایش کارآیی بدن خود بپردازید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *