دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دلایل خروپف و روش های مقابله با آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با خروپف آشنا می کنیم. همانطور که می دانید بسیاری از افراد دچار این عارضه هستند. همراه ما باشید تا به شما راه های درمان این عارضه را معرفی کنیم.

بسیاری از افراد در طی شب و هنگامی که خواب می باشند خروپف می کنند. باید بدانید که در بیش تر موارد خروپف کردن علت و دلیل خاصی ندارد ولی ممکن است به علت برخی گرفتگی ها و التهابات درون گلو باشد. در ادامه برای شما علت ها و روش های درمان خروپف کردن را بیان می کنیم.

التهاب گلو و خروپف

دلایل خروپف

خروپف کردن یک صدای بسیار آزار دهنده است و می تواند در زمانی که شما خواب هستید ایجاد شده ولی شما از آن خبر نداشته باشید و فقط اطرافیانتان متوجه آن هستند و ممکن است شما ناخواسته برای اطرافیانتان مزاحمت ایجاد کنید. این صدای ناخوشایند به دلایلی بوجود می آید که در ادامه مطرح می کنیم.

خروج هوا و ارتعاشات بافت ها

در واقع باید بدانید که خروپف در اثر ارتعاشات بافت های نرم دستگاه تنفسی در اثر خروج هوا از راه های بالایی اتفاق می افتد این بافت های نرم شامل :

  1. کام نرم است که درست در پشت دهان قرار می گیرد.
  2. پشت زبان و پشت گلو که شامل لوزه ها نیز می شود و بافت های نرم و برجسته ای را تشکیل می دهد. اگر هوا از بخش فوقانی آن ها عبور کند می تواند صدا های نا بهنجار ایجاد کند که به آن خروپف می گویند.

نقص در بینی

در نظر داشته باشید که انحراف بینی از اولین دلایلی است که می تواند این صدای نا مناسب را ایجاد کند و باعث خروپف شما شود و اطرافیانتان را آزار دهد. می توانید با مراجعه به پزشک و عمل جراحی این نقص را برطرف کرده و از شر این صدا در هنگام خواب راحت شوید.

نقص در بینی و ایجاد مشکلاتی مانند خروپف

  •  آرون گروپس

اضافه وزن

داشتن وزن اضافه موجب می شود که دستگاه های بدن شما به خوبی کار نکنند و آسیب ببینند. در واقع اضافه وزن به علت انباشته شدن چربی ها ایجاد می شود. باید بدانید که این چربی ها به گلو فشار وارد می کنند و موجب خروپف در هنگام خواب  می شوند.

قرص و مواد شیمیایی

در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد قرص ها مخصوصا قرص های خواب آور می تواند باعث ایجاد خروپف شود با این که ممکن است اثر آرامبخش بسیار زیادی برای شما داشته باشد می تواند باعث آزار هم اتاقی و یا همسرتان شود.

تورم گلو

در نظر داشته باشید که یکی از دلایل خروپف تورم گلو می باشد. این تورم ممکن است بر اثر سرماخوردگی و یا استفاده از دخانیات باشد.

سن و جنسیت در ایجاد خروپف

خروپف می تواند در افراد بسیار زیادی رخ بدهد و سن مشخصی ندارد البته بیش تر این خروپف ها در افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال رخ می دهد و در آن ها شایع تر است. خروپف از نظر جنسیت بیش تر در مردان و کودکان شایع می باشد. در کودکان به دلیل بسته شدن مجاری تنفسی و  در افراد دیگر بیش تر به علت لوزه ها، آدنوئید های بزرگ و ضعف در قسمت پشتی گلو و همچنین اضافه وزن رخ می دهد.

عوارض خروپف

در نظر داشته باشید که خروپف برای شما هیچ ضرری ندارد مگر در یک مورد آن هم انسداد خواب است و در بقیه موارد مفید هم می باشد و شما را از یک عارضه در بدن آگاه کند و مشکلاتی مانند اضافه وزن را برای شما آشکار سازد. در واقع اگر اضافه وزن داشته باشید می تواند برای شما خطر آفرین باشد و انسداد خواب را برایتان ایجاد کند که در این هنگام تنفس شما در مدت زمان ۱۰ تا ۱۵ ثانیه متوقف شده و می تواند مضر باشد. البته ممکن است برای دیگران آزار دهنده باشد و آن ها را از خواب رم (rem) باز می دارد. باز ماندن از خواب رم (rem) می تواند احساس خستگی ذهنی و خستگی بدنی را برای افراد در پی داشته باشد و باعث شود که آن ها روز کسل کننده را پشت سر بگذارند.

دلایل خروپف و عوارض آن

موارد مراجعه به دکتر

در نظر داشته باشید که برای خروپف های عادی نیازی به مراجعه به دکتر ندارید. اما در مواردی باید به پزشک مراجعه کنید که این موارد عبارت اند از :

  • بیدار شدن با نفس نفس زدن به صورت منظم
  • اگر اطرافیان معتقدند که دچار آپنه در خواب می شوید
  • احساس خستگی مزمن در طی روز
  • تاثیر منفی خروپف بر روابط زناشویی

درمان خروپف

در نظر داشته باشید که خروپف به چند روش درمان می شود که شامل روش های پزشکی، استفاده از وسایل مخصوص و درمان های خانگی که در ادامه به آن ها می پردازیم.

استفاده از روش های پزشکی

بهترین راه حل از بین بردن دلایل خروپف استفاده از روش های پزشکی می باشد که به چند شاخه تقسیم می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

عمل جراحی

این کار برای اکثریت مردم قابل قبول نیست و با این که درصد بیش تری از افراد خوب می شوند ولی باز هم حاضر نیستند برای خروپف به زیر تیغ جراحی بروند و جان خود را به خطر بیندازند برای همین هم از راه ها و روش های دیگر استفاده می کنند. اما اگر می خواهید از این روش استفاده کنید باید نظر یک جراح بینی و گوش را در این مورد بپرسید.

دلایل خروپف و درمان آن

عمل بینی

اگر احساس می کنید و یا تشخیص داده اید که پولیپ بینی دارید برداشتن این مورد می تواند درمان قطعی خروپف شما باشد البته انحراف بینی هم به همین صورت می باشد و شما می توانید با یک عمل جراحی ساده برای همیشه از شر خروپف های آزار دهنده خود راحت شوید و زندگی مشترکتان را تداوم بخشید.

تنزیلکتومی

نامی است که ممکن است تا بحال آن را نشنیده باشید. این روش درمان برای کودکانی استفاده می شود که خروپف می کنند. در واقع این کار برای لوزه هایی که قابلیت عمل ندارند نیز انجام می شود.

UPPP

این نوع از روش های درمانی با بیهوشی انجام می شود و ممکن است کمی سخت باشد و بسیاری از افراد که مشکل حاد ندارند هرگز از این عمل استفاده نمی کنند. در این عمل بخشی از بافت داخل دهان و اطراف گلو را بر می دارند تا تنفس راحت تر از قبل صورت بگیرد. در واقع این درمان مورد تایید نیست و برای مدت کوتاهی می تواند خروپف شما را درمان کند و در نظر داشته باشید که این کار ممکن است بسیار دردناک باشد.

لیزر

این هم یک روشی مشابه با روش قبلی است منتهی با لیزر انجام می شود و به جای بیهوشی از بی حسی استفاده می کنند. در واقع با لیزر قسمتی از زبان کوچک و کام نرم را می سوزانند. این کار هم خطرات احتمالی بسیار زیادی دارد.

درمان پزشکی خروپف

ایمپلنت کام نرم

این نوع ایمپلت یک تزریق است و در قسمت کام صورت می گیرد و کام نرم را صفت می کند و از ارتعاش های بسیار زیاد جلوگیری می کند. این روش درمان مانند لیزر با بی حسی صورت می گیرد و ممکن است بسیار دردناک هم باشد و پس از ازبین رفتن بی حسی باعث اذیت شدن کام شما شود. در نظر داشته باشید که بسیاری از درمان هایی که گفته شد به طور رسمی اثبات نشده است ولی افرادی که مشکلات بسیاری با این عارضه دارند مجبور می شوند یکی از این روش ها را انجام بدهند. در نظر داشته باشید که خروپف خاصیت باز گشت دارد و اگر شما آن را درمان کنید مطمئن باشید که بر می گردد. برای همین برخی از دولت ها سرمایه ای برای درمان این عارضه به عهده نمی گیرند.

ایمپلنت پاناتولد

این نوع از ایمپلنت به نام روش های ستونی یا عمودی معروف می باشند و این هم یکی از روش های تزریق به کام نرم می باشد ولی در این روش به جای ژل از رشته های بافته شده از پلی استر استفاده می شود.

تخریب بافتی رادیوفرکانسی

این روش به سومنوپلاستی معروف است و یک درمان جدید برای خروپف می باشد. در این نوع درمان از امواج رادیویی با شدت کم برای کاهش برآمدگی ها روی کام نرم استفاده می شود.

استفاده از وسایل مخصوص

در نظر داشته باشید که می توانید از وسایلی برای کاهش خروپف استفاده کنید که به طور خلاصه درباره آن ها توضیح می دهیم.

گیره گوش

می توانید یک گوش گیر برای شریک زندگی خود بخرید تا خروپف های شبانه شما را نشنود و خوابی راحت داشته باشد.

دلایل خروپف و کاهش آن

رقیق کننده بینی

در نظر داشته باشید که این مورد می تواند مفید باشد و اگر صدای خروپف شما عمدتا از بخش بینی باشد این دستگاه می تواند باعث کاهش و حتی درمان خروپف شود.

دستگاه بزرگ کننده فک پایینی

این دستگاه شامل برآمدگی ها و پوشش هایی می باشد که فک پایین و زبان را به جلو حرکت می دهد. این دستگاه را قبل از خوابیدن روی دهان خود می گذارید و باعث افزایش هوا در مجرای هوایی می شوید و می توانید به راحتی نفس بکشید و از شر  خروپف راحت شوید. این وسیله باید توسط دندان پزشک انتخاب شود و اگر چنین باشد می تواند برای درمان خروپف مفید باشد.

نکته  بهتر است در خریدن این وسایل دقت کنید زیرا بسیاری از وسایلی که به نام درمان خروپف یا کاهش دلایل خروپف خریداری می کنید ممکن است شواهد علمی نداشته باشند و نباید مدت زمان زیادی از آن ها استفاده کنید.

درمان خانگی

می توانید با استفاده از کاهش دلایل خروپف این عارضه را در خود کاهش دهید. البته در برخی از موارد خروپف بسیار مهم است و باید به دنبال یک راه پزشکی باشید اما برخی از این خروپف ها به دلایلی مانند وضعیت خوابیدن بی خطر می باشد. این خروپف های بی خطر را می توانید با درمان های خانگی و گیاهی از بین ببرید.

کاهش وزن

در نظر داشته باشید که با کم کردن وزن خود می توانید خروپف را در خود کاهش دهید و بدون هزینه این عارضه را درمان کنید. راه های کم کردن وزن بسیار زیاد می باشد و می توانید با در نظر گرفتن یک رژیم غذایی صحیح و ورزش کردن به صورت مداوم این کار را با هزینه کم تری انجام دهید.

درمان خانگی خروپف

خوابیدن به پهلو

خوابیدن به پشت باعث می شود که زبان در قسمت پشتی گلو حرکت کند و این کار می تواند خروپف ایجاد کند. می توانید با خوابیدن به سمت پهلو به راحتی خروپف ساده و سطحی خود را درمان کنید. این کار به شما اجازه می دهد تا هوا به راحتی جریان پیدا کرده و خروپف کاملا قطع شود.

بالا بردن سر

بهتر است قبل از خواب از بالشت های بلند تری استفاده کنید و سر خود را چهار تا پنج اینچ بالا تر ببرید. این کار به شما کمک می کند تا راه های هوایی را در بینی و گلوی خود باز نگه دارید و مانع از خروپف شوید.

درمان آلرژی

یکی از دلایل خروپف داشتن آلرژی است. آلرژی ها می توانند جریان هوا را در بینی کاهش دهند و با این کار می توانند یکی از دلایل خروپف باشند. این کار شما را مجبور میدکند تا از راه دهان نفس بکشید. به همین دلیل توصیه می شود برای رفع خروپف ابتدا باید آلرژی های خود را درمان کنید.

دارو های آرامبخش

بهتر است از دارو های آرامبخش قبل از خواب استفاده نکنید. این دارو می توانند باعث ایجاد خروپف شوند. بهتر است در این باره با پزشک خود مشورت کنید و دوز دارو ها و نوع آن ها را در صورت نیاز تغییر دهید. زیرا افراد بسیاری نمی توانند با خروپف دیگران سازگاری کنند و این عارضه می تواند رابطه زناشویی شما را خراب کند.

ترک سیگار و مواد مخدر

استفاده از مواد مخدر و سیگار یکی از عادت های ناسالم می باشد و همچنین یکی از دلایل خروپف است. اگر شما هم خروپف می کنید بهتر است برای ترک سیگار و مواد مخدر اقدام کنید.

مصرف چای

یکی از راه های درمان گیاهی خروپف استفاده از چای می باشد. مطالعاتی که انجام شده است نشان می دهد که ترکیب آب جوش و بخار گیاهان می تواند باعث کاهش مخاط و مجاری تنفسی شود. می توانید از دمنوش بهار نارنج، دمنوش به لیمو و دمنوش های گیاهی دیگر برای این کار استفاده کنید.

درمان خروپف و عسل

استفاده از عسل

خواص عسل بسیار زیاد می باشد و برای درمان بسیاری از بیماری های داخلی و عفونت ها از این ماده استفاده می شود. شاید برایتان عجیب باشد اما این ماده می تواند خروپف را نیز درمان کند. ترکیب یک چای و کمی عسل قبل از خواب کاملا مناسب می باشد و می تواند صدای خروپف را کاهش دهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *