دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

۲۵ تا از بهترین مکان های دیدنی استان فارس که حداقل یکبار در زندگی تان باید ببینید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

استان فارس یکی از مهم ترین استان های پر جاذبه در ایران به شمار می آید این منطقه در جنوب ایران واقع شده است و با مکان های دیدنی جذابی که دارد هر ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کند. این استان دارای جاذبه های مهم و شناخته ده ای همچون باغ ارم و باغ نارنجستان است که طبیعت آن ها بسیار دیدنی است و ارزش تاریخی نیز دارند.

استان فارس به دلیل وسعتی که دارد به عنوان چهارمین استان در ایران شناخته می شود نقش این استان در تاریخ ایران بسیار پر رنگ و تاثیرگذار بوده است و همه ما نام این استان را به خوبی در کتاب های تاریخی و باستانی به یاد داریم. یکی از مهم ترین شهرهای این استان شهر زیبای شیراز است که به عنوان پایتخت این استان نیز شناخته می شود این شهر نیز پنجمین شهر بزرگ در کشور ایران است و هر ساله گردشگران زیادی از جاذبه های توریستی این شهر تاریخی فرهنگی دیدن می کنند. از دیگر شهرهای فارس می توان به جهرم، مرودشت و فسا اشاره کرد بازدید از جاذبه ها و مکان های دیدنی استان فارس در تمامی این شهرها می تواند برای گردشگران جذابیت بسیار زیادی داشته باشد. مردمان این منطقه از فرهنگ و آداب و رسوم بسیار خاصی برخوردار هستند فرهنگ غنی و تاریخ پر بار در این مناطق موجب شناخته شدن این استان شده است زبان مردمان فارس، زبان فارسی است و گویش های مختلفی نیز در آن دیده می شود .

مکان های دیدنی استان فارس:

اهمیت این استان و شهرهای آن در زمینه های تجاری و اقتصادی نیز بسیار بالا است مردمان این منطقه به شغل های دامداری و کشاورزی مشغول هستند همچنین با گسترش صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ها اهمیت این منطقه بسیار بیشتر شده است. این استان دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی متعددی است که هر یک از جذابیت خاص خود برخوردار هستند در ادامه شما علاقه مندان بیشتر با جاذبه های دیدنی استان فارس آشنا خواهید و بیشتر شهرهای مهم آن همچون شیراز را می شناسید.

۱- باغ دلگشا:

باغ دلگشا متعلق به دوران ساسانیان است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است این باغ دارای گونه های مختلفی از درختان است و از فضای سبز بسیار دیدنی برخوردار است از مهم ترین گونه های درختان  این باغ درختان نارنج است که عطر و بوی خاصی دارد. تماشای این باغ در اردیبهشت ماه بسیار تماشایی و جذاب است معماری که در ساخت این بنا به کار رفته است بسیار زیبا است و دارای معماری ساسانی است این عمارت دارای بخش های مختلفی همچون درب های ورودی و شاه نشین است. تالار، ایوان، محوطه و شاه نشین از بخش های مختلف این عمارت هستند.

استان پر جاذبه فارس

۲- تخت جمشید:

تخت جمشید یکی از مکان های دیدنی شناخته شده در استان فارس است این بنا به خوبی فرهنگ و تاریخ پربار ایران را به تصویر کشیده است معماری باشکوهی که در این بنا وجود دارد و از دوران هخامنشیان برجای مانده است مورد توجه خیلی از گردشگران داخلی و خارجی است. کتبه ها و آثار ارزشمند دیگری که در این بنا وجود دارند اطلاعات تاریخی مهمی را درباره این نقطه در اختیار شما قرار می دهند این بنا در شهر زیبای مرودشت واقع شده است و برای بازدید از بنای آن باید بلیط تهیه کنید.

بنای تاریخی فارس

۳- باغ ارم:

باغ ارم یکی دیگر از بناهای تاریخی و زیبا در شیراز است این بنای تاریخی به دلیل اهمیت گیاه شناسی نیز شناخته شده است این بنا در دوران آل اینجو ساخته شده است تغییراتی که در برخی از بخش های این باغ صورت گرفته است متعلق به دوران زندیه می باشد. این باغ دارای معماری بسیار باشکوهی است در دوران قاجاریان عمارت های داخلی در این باغ ساخته شده اند در معماری آن نیز از آیینه کاری و هنرهای تزیینی استفاده شده است که در طاق های آن می توانید مشاهده کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

باغ ارم فارس

۴- حمام وکیل:

یکی دیگر از مکان های دیدنی در استان فارس حمام وکیل است که توسط کریم خان زند ساخته شده است این حمام یک حمام عمومی قدیمی با معماری جالب است که نشان دهنده پیشرفت معماری در آن دوران است هنر زیبایی که در ساخت این حمام به کار رفته است بسیار تماشایی است و یکی از آثار برجسته محسوب می شود.

حمام وکیل فارس

۵- خانه شاپوری:

خانه شاپوری یکی دیگر از بناهای زیبایی است که در شیراز ساخته شده است این بنا متعلق به دوران پهلوی است و در خیابان انوری واقع شده است این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۰ توسط یکی از معماران معروف، ابوالقاسم مهندسی ساخته شده است. این بنا برای یکی از تاجران معروف شیراز عبدالصاحب شاپوری ساخته شده است معماری و پلان هایی که در این بنا به کار رفته است بسیار زیبا است و دارای گچ بری ها و کاشی کاری های زیبایی است. که باعث شده است این بنا را به یکی از مکان های دیدنی شیراز تبدیل کند.

مکان های دیدنی استان فارس را بشناسید

۶- نقش رستم:

این بنا یکی دیگر از مکان های دیدنی استان فارس است که در شهرستان مرودشت واقع شده است این مجموعه تاریخی در کوه های حاجی آباد قرار دارند در این مجموعه آثار ارزشمندی از سه دوره تاریخی عیلامی ها برجای مانده است قدمت تاریخی این بناها به دوران پیش از ساسانیان و هخامنشیان باز می گردد.

چشم انداز فارس

۷- غار شاپور:

این بنا یکی از بناهای طبیعی و تاریخی به شمار می آید این بنا از جمله دیدنی های کازرون به شما می رود. جاذبه های این غار بی شمار هستند و به عنوان یکی از آثار تاریخی در میراث ملی ایران به ثبت رسیده اند مجسمه ای عظیم که متعلق به شاپور اول است توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. هنر پیکرتراشی که در این مجموعه به کار رفته است بسیار دیدنی است همچنین کتیبه ایی از دوران تاریخی مختلف در این بنا وجود دارند که می توانید آن را مشاهده کنید.

استان فارس

۸- باغ نارنجستان:

باغ نارنجستان قوام از دیگر باغ های تماشایی در شیراز است این باغ که به موزه نارنجستان نیز شهرت دارد از مکان های دیدنی واقع در استان فارس است خیلی از گردشگران این منطقه را با عنوان باغ قوام المک نیز می شناسند. این باغ در دوران قاجاریان و به دستور محمد خان قوام ساخته شده است این باغ دارای بخش های مختلفی است که از جمله آن می توان به قسمت بیرونی یا همان موزه نارنجستان و قسمت اندرونی یا همان خانه زینت الملک اشاره کرد.

فارس و جاذبه ها

۹- حافظیه:

این آرامگاه مهد فرهنگ و هنر ایرانی است و متعلق به یکی از بزرگ ترین شعرای ایرانی است جذابیتی که در ساخت این بنا وجود دارد برای خیلی از گردشگران دارای جذابیت است و توجه خیلی از علاقه مندان را به خود جلب می کند. خواجه شمس الدین حافظ شیرازی که در سال ۱۳۸۹ در شیراز درگذشت در این آرامگاه به خاک سپرده شد ارزش فرهنگی و ادبی این فرد در طول تاریخ و فرهنگ بسیار زیاد است.

حافظیه فارس

۱۰- مسجد وکیل:

مسجد وکیل از دیگر بناهای قدیمی و تاریخی است که در استان فارس می توان به آن اشاره کرد این مسجدر در بخش غربی از بازار وکیل قرار دارد و ساخت این بنای ارزشمند نیز در دوران زندیه و به دستور کریم خان زند برپا شده است. بخش های مختلفی از شبستان ها در این بنا بسیار زیبا هستند و از معماری زیبایی برخوردار هستند معماری این بنا بسیار خیره کننده است و دارای ستون های سنگی و با گچ بری های زیبایی است.

معماری فارس

۱۱- باغ زیبای شیراز:

پارک و باغ ارم یکی دیگر از جاذبه های دیدنی است که می توانید از آن دیدن کنید این باغ یکی از مشهورترین باغ هایی است که می توانید در استان فارس از آن دیدن کنید و یکی از مکان های دیدنی مهم در این مناطق است. درختان مختلف و گونه های گل و گیاه که در این باغ مشاهده می کنید بسیار زیبا هستند این بنا نیز در دوران سلجوقیان ساخته شده است و در دوران زندیان نیز مورد بازسازی قرار گرفته است.

مکان های گردشگری فارس

۱۲- دروازه قرآن:

این بنا نیز در ورودی شهر ساخته شده است و توسط عضدوالدوله دیلمی بنا شده است علت نامگذاری این بنا با عنوان دروازه قرآن، قرآنی است که بر بالای سر در ورودی قرار داده شده است و ضامن سلامتی است این بنا در گذر زمان تخریب شده است اما در دوران زندیان نیز بنای آن بازسازی می شود.

دروازه قرآن فارس

۱۳- معبد آناهیتا:

این معبد یکی از بناهای باستانی ارزشمند در ایران است این معبد در بیشابور واقع شده است این معبد در سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار باستانی به ثبت رسیده است در ساخت این بنا دیوارهایی وجود دارند که به شکلی خاص ساخته شده اند. این بنا به دلیل قدمتی که دارد بسیار جذاب است و طرفداران خاصی برای گردشگران دارد.

قلعه تاریخی فارس

۱۴- کلیسای شمعون غیور:

این کلیسا نیز یکی از بنا و مکان های دیدنی استان فارس است که در دوران پهلویان ساخته شده است نام این کلیسا برگرفته از نام شخصیتی تاریخی با نام شمعون است که در بسیاری از روایت های قدیمی کشته شده است و این کلیسا با نام او ساخته شده است. اهمیت این بنا به دلیل نوع معماری آن است طاق های آجری، نمازگاه، پنجره های رنگی و مهندسی زیبایی که در این بنا به کار رفته شده است برای خیلی از گردشگران جالب توجه می باشد.

کلیسای فارس

۱۵- موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز:

این موزه تاریخی طبیعی در اسفند ماه سال ۱۳۵۳ ساخته شده است و یکی از مکان های دیدنی مهم در استان فارس به شمار می آید این موزه دارای بخش های مختلفی است جانورشناسی، زمین شناسی، سکه شناسی، گیاه شناسی، تاکسیدرمی، آناتومی، تکنولوژی و هنر از بخش های مختلف در این موزه می باشند. مجموعه آثاری که در این موزه می توانید مشاهده کنید ۲۵۰۰ نمونه هستند که شامل مهره دارن و بی مهره ها نیز می باشند جالب است بدانید در این مجموعه فسیل هایی با قدمت ۷۰۰ هزار سال وجود دارند.

موزه فارس

۱۶- ارگ کریم خان:

این ارگ یکی از معروف ترین بناها و مکان های دیدنی استان فارس است که در این استان می توانید از آن دیدن کنید این ارگ در شهر شیراز واقع شده است و قدمت آن به دوران زندیان باز می گردد زمانی که این شهر به عنوان پایتخت شناخته شد کریم خان زند این ارگ را در شهر برپا کرد این ارگ در دوران پهلوی نیز به عنوان زندان مورد استفاده بوده است.

جذابیت های فارس

۱۷- شاهچراغ:

این آرامگاه یکی از اماکن مذهبی مهمی است که می توانید در سفر خود از آن دیدن کنید این آرامگاه در شیراز واقع شده است و محل دفن سید احمد فرزند امام هفتم و برادر امام رضا است این آرامگاه در میان شیعیان بسیار آرامش دهنده و پر طرفدار است. کاشی کاری هایی که در این بنا به کار رفته اند به لحاظ معماری بسیار زببا و دیدنی است در سال ۱۳۳۹ مورد مرمت کاری قرار شده است این بنای ارزشمند توسط استاد عیسی بهادری ساخته شده است.

مکان های دیدنی استان فارس

۱۸- سرای مشیر شیراز:

سرای مشیر شیراز از جمله بازارهای زیبایی است که در منطقه جنوب شرقی بازار وکیل است قدمت تاریخی این بنا بسیار طولانی است و متعلق به زمان فتحعلی شاه قاجار است دستور ساخت این بنا توسط ابوالحسن خان مشیر الملک که وزیر فارس بوده است صادر شده بازدید از این بنا برای خیلی از گردشگران دارای جذابیت است.

طبیعت فارس

۱۹- عمارت کلاه فرنگی شیراز:

یکی دیگر از بناهای تاریخی و مکان های دیدنی در استان فارس عمارت تاریخی کلاه فرنگی است این آرامگاه باغی سرسبز و تماشایی در شهر شیراز است این بنای تاریخی متعلق به دوران زندیه است این عمارت در گذشته محلی برای پذیرایی سفیران خارجی است مراسمات و جشن هایی که در این عمارت برگزار می شوند بسیار ارزشمند می باشند. طبق وصیت نامه کریم خان زند جسد او در شاه نشین و در بخش شرقی این عمارت نیز دفن شده است.

دیدنی های فارس برای گردشگران

۲۰- آرامگاه سعدیه:

آرامگاه سعدی یکی از بناهای تاریخی و مهمی است که در شیراز می شناسید این بنا در ابتدا خانقاه سعدی بوده است و روزهای پایانی عمرش را در این بارگاه گذرانده است قدمت تاریخی این بنا به قرن ۷ باز می گردد این مقبره توسط شمس الدین محمد صاحب دیوانی که وزیر وقت اباقاخان ساخته شده است این بنا در سال ۹۹۸ تخریب شده است و یکی از آثار ارزشمند و مکان های در فارس است.

بناهای فرهنگی فارس

 

۲۱- باغ جهان نما:

باغ جهان نما یکی از بناهای دیدنی و جذابی است که می توانید در شیراز مشاهده کنید این باغ دارای فضای سبزی با مساحت ۲ هکتار است در حیاط این باغ درختان تنومند و سرسبزی وجود دارند که بسیار دیدنی و تماشایی هستند. شمشادهای کهن، بنفشه، گل های داوودی، نارنج، رز هفت رنگ و … از گیاهانی هستند در باغ وجود دارند و تماشای آن ها برای علاقه مندان و گردشگران دارای جذابیت است پنجره های چوبی که در عمارت این بنا وجود دارند بسیار زیبا می باشند.

مکان های دیدنی استان فارس برای گردشگران

۲۲- کتیبه اپسای دبیر:

این مجسمه یک بنای یادبود تاریخی و باستانی ارزشمند است جاذبه های باستانی در این منطقه بسیار دیدنی هستند کتیبه ای که در این بنا وجود دارد دارای قدمت تاریخی بالایی است و اطلاعات تاریخی زیادی را درباره این بنا در اختیار آن ها قرار داده است در این کتیبه عنوان شده که این یادبود در دوران شاپور اول در زمان ساسانیان ساخته شده است.

دیدنی های استان فارس

۲۳- معرفی مسجد نصیر الملک :

این مسجد که قدمت آن به دوران قاجاریه می رسد از زیباترین مساجد شیراز می باشد و امروزه به مسجد صورتی نیز شهرت دارد، این مسجد در محله ای واقع شده که به خانواده قوام تعلق داشته و آثار تاریخی دیگری از دوران قاجاریه را در آنجا قرار دارد

مسجد نصیر الملک در سال ۱۳۵۸ توسط انجمن آثار ملی و باستان شناسی ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و امروزه گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آنجا دیدن می کنند.

جاهای دیدنی استان فارس

۲۴- مجموعه پاسارگارد :

این مجموعه تاریخی که از دوران هخامنشی به جای مانده است و در استان فارس در دشت مرغاب واقع می باشد که شامل کاخ های سلطنتی، مقبره کوروش، باغ شاهی و آبراهه ها، تل تخت، برج سنگی، محوطه مقدس، کاروانسرای مظفری و مسجد اتابکی است.

پاسارگارد نخستین پایتخت هخامنشیان بوده که دارای ۱۶۰ هکتار وسعت می باشد و توسط دشتی بزرگ احاطه شده است؛ آرامگاه کورروش که در این مجموعه واقع شده از معروفترین بناهای این مجموعه در شیراز می باشد.

حال مجموعه تاریخی پاسارگارد در سال ۱۳۸۳ به عنوان پنجمین اثر ایرانی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مکان های دیدنی استان فارس +عکس

۲۵- بهشت گمشده :

بهشت گمشده یا تنگ بستانک از مکان های فوق العاده زیبا و از جاذبه های طبیعی در اطراف شیراز می باشد که در طول سال، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند، علاوه بر علاقمندان به طبیعت، کوهنوردان زیادی نیز در طول سال از این منطقه بازدید می کنند.

بهشت گمشده یا تنگ بستانک در بخش کامفیروز واقع در شهرستان مرودشت می باشد، فاصله کمی که بین  منطقه تنگ بستانک با برجسته ترین آثار تاریخی و طبیعی شیراز جود دارد، منجر شده تا ارزش این منطقه دو چندان شود. وجود آبشار ها و رود های خروشان، مناظر کوهستانی زیبا، دشتهای خرم به همراه نسیم ملایم و آفتاب دلچسب موجب شده تا از بهشت گمشده به عنوان منطقه ای دیدنی در اطراف شیراز نام برده شود.

مکانهای دیدنی استان فارس

جاذبه های تاریخی و مکان های دیدنی استان فارس جذابیت تاریخی بسیار زیادی برای گردشگران دارد این استان یکی از استان های باستانی است که در طول تاریخ ایران بسیار ارزشمند است و ارزش تاریخی آن ها به دوران هخامنشیان، ساسانیان و قاجاریان باز می گردد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *