دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

یک کفش طبی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

همانطور که می دانید استفاده از کفش طبی برای افرادی که از مشکلات پا رنج می برند بسیار مفید خواهد بود و به همین دلیل در این مطلب سعی داریم شما را با ویژگی ها و خصوصیات کفش های طبی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که استفاده از کفش های طبی برای تمام کسانی که از مشکلات و بیماری های مخصوص رنج می برند مناسب است و برای تمامی افرادی که به دنبال راهی برای جلوگیری از بیماری های مختلف هستند نیز توصیه می شود. البته با وجود اینکه هر بیماری متناسب با نوع بیماری که دارد بایستی از کفش های طبی استفاده نماید هرچند که اغلب این کفش ها دارای خصوصیات مشترکی می باشند.

خصوصیات کفش طبی استاندارد و ایده آل

بهتر است بدانید که در واقع پاها مهم ترین قسمت اعضای بدن و در واقع تکیه گاه بدن به شمار می آیند که تمامی نیروی وزن بدن به وسیله آن به زمین منتقل می شود و پس از برخورد به زمین به وسیله پا به زانو و از آنجا به مفاصل و ستون فقرات منتقل خواهد شد و به همین خاطر مراقبت از پاها از اهمیت فراوانی برخوردار است و توصیه می شود برای مراقبت از آن ها از کفش های طبی استفاده نمایید. امروزه اغلب افراد به علت مشکلات فراوانی که در پای خود دارند به دنبال کفش های طبی هستند و البته برخی نیز برای پیشگیری از مشکلات آینده در جست و جوی این کفش ها می باشند و به طور کلی انتخاب یک کفش طبی مناسب می تواند سلامت پاهای شما را تضمین کند و سبب بهبود برخی از بیماری های پا شود.

آشنایی با ویژگی های کفش طبی

ویژگی های یک کفش طبی ایده آل:

همانطور که می دانید انتخاب یک کفش مناسب برای سلامت پاها بسیار تاثیرگذار خواهد بود و به همین منظور در ادامه شما را با برخی از ویژگی کفش های طبی آشنا خواهیم کرد:

استحکام کفش:

توجه داشته باشد که یک کفش مناسب بایستی دارای استحکام لازم باشد تا شوک وارد شده با کف پا را جذب نماید. به طور کلی نیروی منتقله از زمین و کف پا هنگام راه رفتن دو برابر وزن بدن خواهد بود و می توان آن را ۱۰ برابر وزن بدن هنگام دویدن دانست. به همین خاطر کفی کفش از اهمیت فراوانی در انتقال و پخش نیرویی به کف پا و بدن دارد.

اندازه کفش:

در صورتی که کفش مورد استفاده تنگ باشد و به پاها فشار وارد کند به تدریج خونرسانی به پا را کاهش خواهد داد و پا را زخم خواهد کرد. در مقابل هم اگر کفش برای پا تنگ باشد و پا درون آن بازی کند موجب ساییدگی و ایجاد اختلال در روند انتقال نیرو خواهد شد. پس به همین منظور بایستی کفش مورد استفاده اندازه پا باشد و فروشنده کفش تنگ یا گشاد را با راهکارهایی مانند بهبود سایز با قالب زدن کفی به شما ندهد.

مزیت استفاده از کفش های طبی

  •  آرون گروپس

کفش های پاشنه چوبی:

توصیه می شود که به هیچ وجه کفش هایی با پاشنه یا کفی از جنس چوب نپوشید حتی اگر این کفش ها طبی بودند زیرا جنس چوب باعث آزار پاشنه پا و ایجاد درد خواهد شد و این در حالی است که کفش هایی با پاشنه و کفی هایی با خاصیت الاستیکی که دارند پاشنه و کف پا را اذیت نمی کنند.

شکل مناسب کف داخلی کفش:

توجه داشته باشید که باید کف داخلی یک کفش قوس هایی هماهنگ با قوس های کف پا داشته باشد و هنگامی که این کفش پوشیده می شود وزن بدن به صورت متناسب بر روی تمامی سطح کف پا پخش گردد و پا درون آن حس راحتی داشته باشد. به طور کلی قوس طولی مهم ترین قوس کف پا به شمار می آید و به همین خاطر بایستی کف داخلی کفش در قسمت میانی و داخلی برجسته گردد.

فضای مناسب قسمت جلویی کفش طبی برای انگشتان:

بهتر است بدانید که قسمت جلویی یک کفش بایستی فضای مناسبی برای انگشتان پا داشته باشد و این فضا به اندازه ای تنگ نباشد که انگشت ها روی هم بیوفتند و فشرده شوند و در مقابل نیز بیش از حد گشاد و باز نباشد که در برابر ضربه های احتمالی امکان مراقبت وجود نداشته باشد. به طور کلی کفش طبی مناسب بایستی از فضای خالی بین نوک انگشتان برخوردار باشد و نوک کفش حدود ۱ سانتی متر باشد تا از وارد شدن فشار به انگشت ها جلوگیری شود.

فواید پوشیدن کفش طبی برای سلامتی

جنس چرم و انعطاف کفش:

به طور کلی کفش طبی باید از جنس چرم و انعطاف پذیری ویژه ای برخوردار باشد تا سرما و گرما را با خوبی به پا منتقل نماید. البته که امروزه جنس های ترکیبی مختلف و با قیمت کمتری که دارای این خاصیت هستند برای رویه کفش های طبی در نظر گرفته خواهند شد.

پنجه کفش:

توجه داشته باشید که مهم ترین قسمت یک کفش پنجه آن است و همانطور که می دانید کم بودن عرض یا ارتفاع پنجه کفش باعث ایجاد بیماری های مختلفی مانند مورتون نوروما، میخچه و هالوکس والگوس می شود. بهتر است بدانید که انگشتان پا باید در پنجه کفش فضای کافی برای باز شدن از هم و بالا و پایین رفتن را داشته باشد و به همین منظور توصیه می شود که از کفش های پنجه گرد به جای کفش های نوک تیز استفاده نمایید.

کفش طبی با کفی Insole قابل تعویض:

پیشنهاد می شود که برای خود کفی Insole قابل تعویض بخرید زیرا با عوض نمودن کفی می توان به کم یا زیاد کردن اندازه و حجم کفش پرداخت و حتی می توانید در صورت ورم کردن پا جای آن ها را با کفی باز کنید یا در صورت مشکلات به وجود آمده در پا به سادگی از طریق کفی درمان نمایید.

آشنایی با ویژگی های کفش طبی

سفت و محکم بودن پشتی کفش:

بهتر است بدانید که در واقع پشتی کفش قسمتی از کفش به حساب می آید که در پشت پاشنه کفش قرار می گیرد و بایستی خیلی سفت و محکم باشد. به همین خاطر توصیه می شود که در هنگام خرید کفش پشتی آن را با شست خود فشار دهید و اگر پشتی کفش فرو نرفت پشتی محکم است.

پاشنه کفش:

توجه داشته باشید که یکی دیگر از مهم ترین قسمت های کفش پاشنه آن است. در واقع بدون پاشنه یا پاشنه بلند بودن کفش هر دو برای سلامتی پا مضر هستند و اندازه استاندارد برای پاشنه بایستی بین ۱.۵ الی ۴ سانتی متر باشد.

کف قوسی شکل کفش:

بهتر است بدانید که بایستی کف بیرونی کفش گوژ باشد طوری که دو انتهای کفش بالاتر از وسط کفش قرار بگیرند و به طور کلی راه رفتن با این نوع کفش بسیار راحت تر خواهد بود و هنگام برخورد پاشنه به زمین و هنگام بلند شدن از زمین به مچ پا صدمه ای وارد نخواهد کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *