دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

انواع الیاف برای بالش و ویژگی های آن ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

همانطور که می دانید استفاده از بالش مناسب برای داشتن خوابی آسوده بسیار ضروری می باشد و در این مقاله سعی داریم به بیان انواع مختلف الیاف برای بالش و ویژگی های بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که یکی از مهم ترین نیاز های اولیه و مهم بدن انسان خواب مفید است که در حفظ سلامتی نیز نقش فراوانی خواهد داشت و به همین خاطر استفاده از الیاف برای بالش مناسب تاثیر زیادی در کیفیت خواب خواهد داشت و می تواند موجب افزایش سرعت خواب و سلامتی فرد شود و همچنین می تواند شما را از برخی بیماری ها مانند سردرد های شدید،خروپف و گرفتگی شدید شانه دور نماید.

آشنایی با الیاف برای بالش

همانطور که می دانید امروزه اغلب ما بر روی بالش هایی می خوابیم که اغلب کثیف،قدیمی و بی کیفیت هستند. متخصصان توصیه می کنند که هر بالش بایستی هر ۱۲ الی ۱۸ ماه تعویض شود ولی اکثر افراد گاهی تا چندین سال هم از یک بالش استفاده می کنند و جالب است بدانید که یک بالش نامناسب و قدیمی هیچگاه مناسب رفع نیاز خواب شما نیست زیرا این گونه از بالش ها با گذر زمان کیفیت خود را از دست خواهند داد و می توانند باعث بروز بیماری ها شوند. به طور کلی یک بالش قدیمی ممکن است پس از مدتی درون صدها مواد آلرژی زا مانند کپک،قارچ و گرد و غبار ریز تولید کند که نیمی از بالش را اشغال کرده است و به همین خاطر بایستی توصیه متخصصان را جدی بگیریم.

آشنایی با الیاف مناسب برای بالش

انواع الیاف مناسب بالش:

بهتر است بدانید که در واقع بالش مهم ترین جز یک خواب راحت و استاندارد و بدون احساس درد و کوفتگی پس از خواب است و این در حالی است که جنس بالشتی را که انتخاب می کنید بسیار مهم است. به همین منظور در ادامه بیان انواع مختلف الیاف برای بالش پرداخته ایم:

بالش پر:

توجه داشته باشید که اغلب بالش های پر را از ماکیان به خصوصی مانند مرغ و غاز انتخاب می کنند و از سوی کارشناسان نیز بهترین نوع بالش محسوب می شوند. دلیل این امر نیز حرکت آسان پر زیر سر و گردن است که در نتیجه احتمال درد های عضلانی و درد گردن را تا حدود زیادی کاهش خواهد داد. به طور کلی بالش پر بایستی فشار روی عضلات را کاهش دهد و موجب بروز امراضی مانند دیسک گردن و فشار بر روی مهره ها نشود و به همین خاطر است که پزشکان توصیه می کنند حتی اگر بالش شما از نوعی به جز پر شده است بهتر است که حداقل نیمی از آن را با پر پر کنید. توجه داشته باشید که معمولا بالش های پر از انواع بالش های دیگر قیمت بیشتری دارند ولی در مقابل نرم تر و راحت تر از سایر انواع بالش ها می باشند. البته که استفاده از بالش های پر ممکن است برای کسانی که عادت دارند بر روی شکم بخوابند چندان مورد توجه قرار نگیرد چون معمولا نوک تیز به سر و صورتشان فرو خواهد و رفت و در نتیجه آن ها را آزار خواهد داد.

استفاده از پر برای درست کردن بالش

بالش پلی استر یا بالش الیافی:

بهتر است بدانید بالش هایی که از جنس پلی استر می باشند اغلب نازک و از جنس فوم یا نخ های پلی استر می باشند که خطر آلرژی را برای افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند را به حداقل خواهد رساند. به طور کلی بر اساس عقیده کارشناسان بالش های پلی استر برای تمامی کسانی مناسب هستند که عادت دارند بر روی شکم یا پهلو بخوابند. از سوی دیگر نیز افراد مبتلا به بیماری واریس می توانند از این نوع بالش برای گذاشتن زیر پا و جریان بهتر خون در بدن استفاده کنند. توجه داشته باشید که بالش های پلی استر نسبت به سایر انواع بالش ها قیمت های ارزان تری دارند و از نرمی و راحتی خوبی برخوردار می باشند. دقت کنید که این نوع بالش ممکن است در اثر شستشو برآمده و قلنبه شود به همین خاطر بایستی راهنمای شستشوی بالش که بر روی کاور درج شده توجه داشته باشید.

  •  آرون گروپس

آشنایی با بالش پلی استر

بالش مموری فوم:

بهتر است بدانید که بالش مموری فوم در واقع از دسته جدیدترین بالش ها در بازار هستند و به دلیل راحتی و کم کردن فشار روی عضلات هواداران زیادی پیدا کرده است. این نوع به دلیل اینکه شکل سر و گردن را به خود می گیرد و از افتادن سر و گردن موقع خواب پیشگیری می کند و در نتیجه در دراز مدت مشکلات فراوان و درد های عضلانی گردن و دیسک را اصلاح خواهد کرد. توجه داشته باشید که این بالش ها اغلب جنبه طبی دارند و از سوی پزشک ارتوپد تجویز خواهد شد و ممکن است در ابتدای استفاده چندان راحت نباشد ولی با گذر زمان بدان عادت خواهید کرد. به طور کلی می توان گفت که این بالش بر اساس انحنای گردن شما طراحی شده است و به این دلیل که موقع خواب شکل سر و گردن را به خود می گیرد در نتیجه درد کمتری را احساس خواهید کرد و به همین خاطر این نوع بالش مناسب افرادی است که عادت دارند بر روی پهلو بخوابند چون از ستوت فقرات آن ها مراقبت خواهد کرد. بهتر است بدانید که طریقه شستشوی این بالش بسیار آسان است و همچنین در برابر گرد و غبار نیز مقاومت بیشتری دارد. به طور کلی برای تمیز کردن این نوع بالش بایستی از یک اسفنج یا پارچه نم دار استفاده نمایید.

آشنایی با بالش مموری فوم

بالش لاتکس:

توجه داشته باشید که بالش لاتکس نیز مانند بالش های مموری فوم انعطاف پذیر و طبی هستند و معمولا از جنس صمغ درخت لاتکس تهیه می شوند و ۱۰۰ درصد هم طبیعی می باشند. همینطور که متوجه شدید بالش های لاتکس مانند بالش های مموری فوم قابلیت انعطاف پذیری دارند و شکل سر و گردن را به خودشان می گیرند و در نتیجه از تمامی انحناها و خطوط سر و گردن نیز محافظت خواهد کرد. بهتر است بدانید شاید زمانی که برای اولین مرتبه بالش لاتکس را از کاور یا جعبه بیرون آورید بوی خاصی از آن به مشام برسد که البته اهمیت زیادی هم ندارد و پس از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید بر روی شکم بخوابید توصیه می شود که از بالش لاتکس نرم استفاده نمایید و اگر از دسته افرادی هستید که به پهلو می خوابند می توانید از نوع سفت آن استفاده نمایید. بهتر است بدانید که بالش های لاتکس غیر قابل شستشو هستند ولی لازم نیست نگران این موضوع باشید زیرا این نوع در برابر گرد و غبار مقاومت فراوانی از خود نشان می دهد و می توانید در صورت لزوم آن را با یک پارچه نخی نم دار تمیز کنید.

ویژگی های بالش لاتکس

بالش میکروژل:

توجه داشه باشید که از دسته جدیدترین انواع بالش،بالش های میکروژل هستند که اغلب از الیافی شبیه به ابریشم و ضد حساسیت پر شده است. این نوع از بالش بسیار نرم و لطیف هستند و همچنین از دسته گران ترین بالش ها محسوب می شوند. بهتر است بدانید که برای شستشوی این بالش می توانید از ماشین لباسشویی و حتی آب سرد هم استفاده نمایید و هرچند که این بالش با یک اسفنج نرم هم به خوبی تمیز خواهد شد.

ویژگی های بالش ایده آل:

توصیه می شود که پیش از خرید یک الیاف برای بالش حتما به مواد درون آن توجه کنید زیرا الیاف مضر باعث انتقال انواع آلرژی ها به پوست و موی سر می شوند. به طور کلی باید درزی از بالش باز باشد و حتما پارچه روی آن را کامل گرفته باشد و در واقع بالش ها بایستی توسط دستگاه بسته بندی مانند وکیوم پلمپ شوند تا از ورود آلودگی به آن ها جلوگیری شود. از اینکه روی بالش انتخاب خود در همان فروشگاه به منظور امتحان سر بگذارید اصلا خجالت نکشید و حتما به این نکته توجه داشته باشید که بالش خوب برای خوابیدن بایستی سر را هم تراز شانه های ما قرار دهد بدون اینکه سر کم عقب یا جلو شود.

الیاف برای بالش و ویژگی های آن

همچنین ارتفاع بالش نیز یکی از معقوله های مهم در این زمینه است و به راحتی فرد استفاده کننده مرتبط خواهد بود اما ارتفاع استاندارد آن چیزی در حدود ۵۰ تا ۶۶ سانتی متر می باشد و ارتفاع بیش از این می تواند باعث ایجاد گرفتگی گردن و سردرد گردد اما اگر عادت به خوابیدن بر روی این بالشت ها دارید نیاز به ترک عادت نیست.

توصیه می شود که حتما در روند انتخاب الیاف برای بالش به نوع کاربرد و شخص استفاده کننده نیز توجه داشته باشید زیرا اغلب متخصصان معتقدند که نباید از بالش برای کودکان کمتر از یک سال استفاده نمود چون که بالش و نرمی آن می تواند جلوی تنفس کودک را بگیرد و خطر آفرین باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *