دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

عوارض انسولین و نحوه استفاده بی خطر از این دارو

  • مریم صبوری
  • ۳ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

از عوارض انسولین می توان به سردرد، افسردگی و اضطراب، سرفه، خستگی، اضافه وزن برای سازگاری بدن با شروع درمان، کاهش دهنده قندخون که به اسم هیپوگلیسمی، موجب جوش ها یا تومور هایی در اطراف محل تزریق و بروز راش در پوست می شود، اگر قندخونش زیاد پایین آید به دشواری در صحبت مبتلا خواهد شد.

کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند برای درمانشان لازم است از انسولین استفاده کنند که این افراد زمانی می خواهند برای بار اول استفاده اش کنند کمی می ترسند و مضطرب هستند. این کشف پزشکی مهم برای نجات جان افراد دیابتی امری مهم تلقی می شود که از دارو های حیاتی برای این سری از افراد است. کسانی که دیابت نوع ۲ دارند برای درمان خود از این ماده استفاده می کنند که مانند داروی متفورمین عمل می کند. کسانی که قند خون بالایی دارند به خاطر نتوانستن کنترلش از انسولین استفاده می کنند در ادامه مطالب همراه ما باشید تا اطلاعات کافی کسب نمایید.

خطرات مصرف عوارض انسولین

درباره انسولین چه می دانید؟

انسولین به عنوان یکی از هورمون های بدن می باشد که نقشش حفظ ذخیره و توزیع قند از انرژی مواد غذایی می باشد. در افراد دیابتی این هورمون در داخل بدن به اندازه کافی کارایی ندارد به همین علت داروی هورمونی انسولین طبق نظر پزشک تجویز می گردد که طبق روال مانند بقیه دارو ها عارضه هایی دارد. وقتی شخصی مشغول غذا خوردن است دستگاه گوارش او مواد غذایی را به قند ساده یعنی همان گلوکز تبدیل می کند که در سطح قند خون را بالاتر می برد. ترشح انسولین (پانکراس) این شرایط را طبق واکنشی نشان می دهد که قند را از جریان خون به طرف سلول بدن راهنمایی می کند تا به منبع انرژی برسد. می توان به این نکته اشاره کرد که بدن میزان کمی از قند را در قسمت کبد ذخیره می کند. انسولین با دارا بودن همانندی در بدن به اسم (گلوکاگون) این هورمون را که به روشی مخالف از انسولین در بدن کار می کند قند خون را بیشتر از حد میزان کاهش داده که پانکراس گلوکاگون ترشح شده باعث ترشح گلوکز در جریان خون به دست کبد خواهد شد. در همین رابطه بدن با به کار بردن انسولین و گلوکاگون در جهت اطمینان از مقدار متناسبی تامین گلوکز لازم و قند خون را برای فعالیت سلول ها به کار می برد.

عوارض جانبی تزریق انسولین

عوارض انسولین چیست؟

اگر بخواهیم درباره انسولین سخن بگوییم باید گفت گه برند های متفاوتی در بازار برای استفاده وجود دارد که عوارض انسولین بستگی به نوع آن دارد خطرات جانبی آن از به شرح ذیل است:

  • سردرد
  • افسردگی و اضطراب
  • سرفه
  • خستگی
  • اضافه وزن برای سازگاری بدن با شروع درمان
  • کاهش دهنده قند خون که به اسم هیپوگلیسمی می باشد.
  • باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شده که گلودرد و سرماخوردگی را در پی دارد.
  • سرگیجه دارد.

درمورد عوارض انسولین چه می دانید؟

  •  آرون گروپس
  • رنگ پریدگی پوست را در پی دارد.
  • موجب جوش ها یا تومور هایی در اطراف محل تزریق و بروز راش در پوست می شود.
  • اگر قند خونش زیاد پایین آید به دشواری در صحبت مبتلا خواهد شد.
  • در مواردی سردرگم خواهد شد.
  • باعث تعریق و گرفتگی ماهیچه ها می شود.
  • در برخی افراد تشنج و از دست دادن هوشیاری هم دیده می شود.
  • حمله قلبی و سکته مغزی طی بررسی های پژوهشی اطلاع داده شده است.
  • همچنین فرد به مشکل کلیوی و عارضه چشمی هم مبتلا می شود.

تزریق انسولین در افراد دیابتی

در دیابت نوع ۲ عوارض انسولین به خطراتی مشاهده می شود که بیشتر از فواید آن بوده که به شرح زیر می باشد:

  • افزایش به خطر رسیدن هیپوگلیسمی شدید
  • افزایش خطر احتمالی به مبتلا شدن انواع سرطان ها
  • نیاز بیش از حد به دوز پیچیده در درمان با گذشت زمان
  • خسارت و خطر بالقوه برای مرگ فرد

خطر جانبی استفاده از انسولین

چه افرادی به انسولین نیاز دارند؟

کسانی که به دریافت انسولین محتاج هستند دارای دیابتی می باشند که باعث افزایش سطح قند خون می گردد به ۳ نوع تقسیم می شوند که از این قبیل است؛

  1. افرادی که به دیانت نوع ۱ مبتلا هستند از دوران کودکی خود شروع شده که این بیماری بدن قادر به تولید انسولین مورد نیاز نیست. در این دیابت به شکلی عادی در نتیجه حمله اشتباه دستگاه ایمنی به پانکراس جایی که انسولین تولید می شود اتفاق می افتد.
  2. گونه دیگر دیابت نوع ۲ آن است که اشخاص بالای چهل و پنج سال به آن مبتلا می شوند در این مدل پانکراس انسولین را تولید نکرده و سلول ها واکنش بد و ناصحیحی به هورمون را از خود نشان می دهد.
  3. نوعی دیگر از این بیماری متعلق به بانوان حامله است که به دیابت بارداری معروف می باشد. در این گونه بدن زن به انسولین واکنش نشان می دهد و استفاده از آن را مشکل می سازد. که این دیابت بعد از تولد بچه از بین خواهد رفت ولی خطر دوباره مادر به دیابت نوع ۲ زیاد خواهد بود.

عوارض انسولین در افراد دیابتی

در این جا می توان اشاره داشت که دیابت نوع یک و دو تا آخر عمر همراه فرد خواهد بود که بیشتر در دیابت نوع دوم تاثیر زیادی دارد. کسانی که دیابت نوع ۱ دارند برای سلامت خود نیازمند انسولین هستند که برنامه غذایی آن ها از یک شخص به شخص دیگر متمایز است. به طور مثال در بعضی افراد تزریق ۲ انسولین و در برخی دیگر تزریق ۴ تا روزانه نیاز است که به نحوی انسولین روزانه اش تامین گردد. فرد مبتلا به دیابت نوع دوم می تواند با کنترل و مدیریت روی سبک زندگی و رژیم غذایی اش و استفاده از دارو های غیر انسولینی مثل: متفورمین جایگزینی در مصرف انسولین کند. چنانچه کسی نتواند قند خون را مهار کند نیاز است برای درمان به پزشک مراجعه نماید. بانوان باردار هم می توانند از انسولین برای درمان استفاده کنند با مصرف آن مدیریت ببخشند.

عوارض انسولین در همه افراد

چگونه انسولین را بی خطر استفاده کنیم؟

ما در این مقاله نکاتی برای استفاده بی ضرر از انسولین را برای شما به اشتراک می گذاریم که فرد قبل استفاده با دکتر خود صحبت نماید. با مشورت از پزشک که کدام نوع انسولین می تواند برایش مفید باشد، عوارض انسولین و خطرات جانبی احتمالی اش چه چیز هایی است، چطور می توان برای استفاده از انسولین روشی کارساز و بی خطر استفاده نمود. کسانی که به دیابت بارداری و نوع ۲ مبتلا هستند بهترین درمان برایشان تزریق انسولین است. همچنین می توان از دارو های دیگر غیر انسولینی و تغییر روش در سبک زندگی و رژیم برای مدیریت سطح قند خون باشد. با کنترل به موقع قند خون بدن می توان آن را نظم بخشید پس اگر زیادتر و یا کمتر از حد مصرف شود موجب عوارض انسولین می شود که فرد باید برای درمان خود به پزشک متخصص مراجعه کند. اگر شخصی شاهد عوارضی از مصرف انسولین را داشت می تواند با پزشک خود در میان بگذارد که او با ارائه درمان غیر انسولینی کمک به پیشگیری از خطرات ناشی از مصرف او گردد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *