دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش و تکثیر کاکتوس دم موشی و نکاتی برای نگهداری اصولی از این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که در واقع کاکتوس دم موشی از دسته گیاهان تزئینی محسوب می شود که به راحتی می توان آن را تکثیر نمود و به همین منظور در این مطلب شما را با نحوه تکثیر کاکتوس دم موشی آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع کاکتوس دم موشی از دسته کاکتوس هایی به شمار می آید که در طبیعت به صورت آویزان از درختان و صخره ها قابل مشاهده خواهد بود و به طور کلی یکی از زیباترین و خوشرنگ ترین گیاهان تزئینی به شمار می آید که می تواند محیط خانه را جلوه دهد. توجه داشته باشید که این گیاه نسبت به شایستگی و ارزش آن معرفی نشده است زیرا هم قادر خواهد بود به راحتی رشد کنتد و هم از سال چهارم زندگی شروع به گلدهی کند.

آشنایی با نحوه تکثیر کاکتوس دم موشی

بهتر است بدانید که گیاه کاکتوس دم موشی با نام علمی آپوروکاکتوش نیز شناخته می شود و به دلیل داشتن ساقه های آویخته و شبیه به دم موش به این نام معروف گردیده است. در حقیقت این کاکتوس دارای ساقه های بسیار متمایزی می باشد که مشابه چوب گردگیری وارونه با بافت موی حجیم است که گل های لوله ای شکل زیبایی در کنار این ساقه ها رشد می کنند. جالب است بدانید که این نوع از کاکتوس مانند سایر اعضای خانواده اش به شرایط سخت مقاوم است و می توانید به راحتی در هر شرایطی آن را پرورش دهید ولی توجه داشته باشید که کاکتوس دم موشی تنها در اواخر زمستان و اوایل بهار به گل خواهد نشست. گل های دم موشی دارای ۵ سانتی متر عرض با رنگ های قرمز و بنفش و لوله ای شکل هستند. این گیاه همانند سایر گیاهان آویزی لازم است تا بر روی پایه های مخصوص قرار داده شود تا ساقه ها از فضای کافی برای رشد و تکثیر شدن برخوردار باشند.

آشنایی با نحوه تکثیر کاکتوس دم موشی

دستورالعمل تکثیر دم موشی:

توجه داشته باشید که اگرچه می توان کاکتوس دم موشی را به وسیله کاشت دانه هم تکثیر نمود اما در واقع بهترین روش برای تکثیر کاکتوس دم موشی قلمه زنی ساقه ها است به طور کلی توصیه می شود که برای تکثیر این گیاه از طریق قلمه زنی توصیه می شود که ساقه های سالم و قوی را انتخاب نمایید و سپس آن ها را به کمک یک تیغ یا چاقوی استریل شده با احتیاط از گیاه جدا نمایید. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید چندین گیاه داشته باشید بایستی ساقه بزرگ ترین از گیاه را جدا نمایید و سپس از آن چند قلمه بگیرید.

توصیه می شود که اجازه دهید قلمه ها چندین روز بمانند تا محل بریدگی کاملا خشک گردد ولی اگر بلافاصله قلمه ها را درون خاک بکارید قارچ ها و عوامل بیماری زا از طریق همین زخم وارد گیاه خواهند شد و به آن حمله می کنند. پس از خشک شدن کامل قلمه ها بایستی آن ها را درون گلدانی با خاک ارگانیک قرار دهید. پس از گذشت چند هفته قلمه ها ریشه خواهند داد و توصیه می شود که در این مدت گلدان را در مکانی آفتابی و مرطوب قرار دهید.

دستورالعمل تکثیر گیاه کاکتوس

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شرایط محیطی مورد نیاز برای پرورش کاکتوس دم موشی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به فراهم کردن شرایطی دارند و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای تکثیر کاکتوس دم موشی پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

توصیه می شود که گیاه خود را در طول رشد به صورت مرتب آبیاری نمایید و می توانید این عمل را در طول فصول پاییز و زمستان انجام دهید که رشد آن کمتر باشد. توجه داشته باشید که پیش از آبیاری بایستی حتما از باز بودن سوراخ های ته گلدان مطمئن شوید و اگر تعداد آن ها کم بود بایستی به وسیله دریل یا هر شی دیگری تعدادی سوراخ به انتهای آن اضافه نمایید تا آب اضافی درون خاک نماند و در نهایت ریشه را پوسیده نکند.

آبیاری منظم گیاه کاکتوس

خاک:

بهتر است بدانید که در واقع خاک مرغوب برای بستر کشت این گیاه خاک همراه با پرلیت و پیت ماس است و همچنین بایستی از زهکشی مناسبی نیز برخوردار باشد تا گیاه بتواند در آن به راحتی رشد کند.

دما:

توجه داشته باشید که به طور کلی بهترین دما برای تکثیر کاکتوس دم موشی بین ۱۰ درجه سانتی گراد تا ۲۳.۸ درجه سانتی گراد است و اگر دمای محیط کمتر از ۵ درجه سانتی گراد شود در روند رشد گیاه اختلال ایجاد خواهد شد و بایستی گیاه خود را از یخ زدگی محافظت نمایید.

کوددهی:

توجه داشته باشید که در طول روند رشد گیاه به ویژه در فصول بهار و تابستان از کود های مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه می باشند استفاده نمایید. به طور کلی برای تغذیه گیاه خود در روند تکثیر کاکتوس دم موشی می توانید محلول کودی را با نصف غلظت گفته شده بر روی بسته کود درست کنید و هر دو هفته یک بار از استفاده نمایید.

کوددهی مناسب برای تکثیر کاکتوس دم موشی

نور:

بهتر است بدانید که بایستی تکثیر کاکتوس دم موشی را در محیط پر نور انجام داد اما به این نکته توجه داشته باشید که این گیاه به نور خورشید مستقیم نیز نیازی ندارد. به طور کلی از گرمای خورشید در فصول تابستان نهایت لذت را می برد البته به شرطی که در محیط سایه قرار بگیرد. توجه داشته باشید که ناحیه های نیمه آفتاب و نیمه سایه نیز برای تکثیر این گیاه مناسب خواهند بود.

تعویض گلدان:

به طور کلی توصیه می شود که گلدان حاوی گیاه کاکتوس را هر ۲ الی ۳ سال تعویض نمایید و همچنین به خاطر داشته باشید که خار های آن بسیار تیز هستند و بایستی هنگام انجام تعویض گلدان حتما از دستکش استفاده نمایید.

هرس کردن:

توجه داشته باشید از آنجایی که گل های کاکتوس دم موشی اغلب بر روی ساقه های جوان ایجاد می شوند برای گلدهی بیشتر توصیه می شود که آن را در طول سال و با آغاز فصل بهار یک مرتبه هرس نمایید تا تعداد شاخه های گل دهنده افزایش پیدا کند. همچنین ساقه های این گیاه حالت آویزان دارد و خیلی سریع بلند خواهد شد و شما می توانید برای حفظ ظاهر زیبایش ساقه های بلند را جدا نمایید و از آن به عنوان قلمه استفاده نمایید.

روش های هرس کردن کاکتوس دم موشی

آفات و بیماری های کاکتوس دم موشی:

بهتر است بدانید که از دسته مهم ترین آفات این کاکتوس، شپشک آرد آلود و بیماری سیاه شدن ریشه می باشد که به همین منظور توصیه می شود مراقبت های لازم را از گیاه خود انجام دهید تا در طول روند رشد خود دچار بیماری و آفات نشود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *