دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

در صورت شل شدن و افتادن ایمپلنت چه اقدامی انجام دهیم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

زیبایی دهان و دندان برای هر آدمی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این جهت به نکاتی راجع به افتادن ایمپلنت و مواردی را که در بر می گیرد، در این بخش از مجله آرگا پرداخته ایم.

ایمپلنت دندان بسیار حساس می باشد و باید از آن ها مراقبت کنید تا خراب نشوند و نیفتند زیرا هیچ درمانی جز جایگزینی برای آن ها وجود ندارد. بهتر است به ایمپلنت های خود زبان نزنید تا شل نشوند. البته شل شدن و افتادن ایمپلنت ها به ندرت اتفاق می افتد و اگر از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید احتمال بروز این کار برای شما کاهش می یابد.

زیبایی دهان و دندان با ایمپلنت

افتادن ایمپلنت

کاشت دندان ها ممکن است پس از چند سال کیفیت خود را از دست داده و شل شوند و بیفتند. ایمپلنت یک درمان دائمی برای دندان های شما محسوب می شود ولی جایگذاری آن هیچ گواهی ندارد و بسیاری از دندان پزشکان این کار را بدون آموزش کافی انجام می دهند. البته باید در نظر داشته باشید که شل شدن دندان ها در ابتدای کاشت کاملا طبیعی است و ممکن است تا زمانی که استخوان اطراف ایمپلنت رشد کند این شل بودن ادامه داشته باشد.

دلایل شل شدن

در نظر داشته باشید که شل شدن ایمپلنت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و از مهم ترین دلایل آن می توان به رژیم غذایی نا مناسب اشاره کرد. در ادامه دلایل شل شدن ایمپلنت را برای شما بازگو می کنیم.

  • شل شدن روکش

در نظر داشته باشید که شل شدن روکش ایمپلنت می تواند باعث افتادن آن شود. این مشکل چندان جدی نمی باشد ولی باید به دندانپزشک مراجعه کنید و مورد معاینه قرار بگیرید. ممکن است نیاز باشد تا روکش دندان شما تعویض شود

  • تحلیل استخوان

یکی دیگر از دلایل شل شدن ایمپلنت ها تحلیل استخوان می باشد. در واقع این یکی از علامت های مهمی می باشد که نشان می دهد در فرایند استئواینتگریشن شکست خورده اید ولی احتمال شکست کاشت پایین است.

  •  آرون گروپس
  • پری ایمپلنت

یکی دیگر از علل شایع ایمپلنت ها پری ایمپلنت می باشد. یکی از بیماری های شایع در لثه که با پروتز مصنوعی همراه می باشد. در صورتی که در مراحل اولیه بیماری مورد درمان قرار بگیرد می توان به سلامت ایمپلنت ها کمک کرد.

معرفی ایمپلنت

تشخیص شل شدن

شل شدن ایمپلنت ها به راحتی تشخیص داده می شود و علامت ها و نشانه هاییی دارد که کاملا واضح می باشد. با دانستن علامت های این مورد می توانید از افتادن ایمپلنت جلوگیری کنید این نشانه ها عبارت اند از:

  1. درد
  2. تحلیل استخوان فک
  3. خونریزی حین لمس
  4. تغییر رنگ بافت

نحوه تشخیص شل شدن ایمپلنت های دندانی

شاید خوب باشد با علائم و نشانه های شل شدن ایمپلنت آشنا شوید تا بدانید چه زمانی به کمک دندانپزشک نیاز دارید. کاملاً واضح است، اگر ایمپلنت داخل استخوان فک تکان بخورد یا از آن خارج شود نیاز به کمک دندانپزشک خواهید داشت، اما علائم دیگری نیز هستند که می توانند به شما کمک کنند از جمله:

  1. درد
  2. تحلیل مشهود استخوان
  3. خونریزی حین لمس ایمپلنت یا بافت لثه اطراف آن
  4. تغییر رنگ بافت اطراف آن

نکته : در نظر داشته باشید که در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید به دندانپزشک مراجعه کرده و معاینات لازم را انجام دهید.

افتادن ایمپلنت

درمان شل شدگی و اقتادن ایمپلنت

گزینه های درمانی بسیار متفاوتی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  • پاکسازی اطراف ایمپلنت

یکی از بهترین روش های پاکسازی دندان های ایمپلنت شده می باشد. در واقع هیچ وقت به شما توصیه نمی شود که صبر کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد زیرا ممکن است عفونت ها در حد عمیق گسترش یابد. بعد از این که ایمپلنت ها را پاکسازی کردید می توان گفت که آیا نیاز به تعویض هست یا که نمی باشد.

  • خارج کردن ایمپلنت

در نظر داشته باشید که تنها جراح لثه و متخصص کاشت می تواند تصمیم بگیرد که آیا نیازی به خارج کردن ایمپلنت هست یا نمی باشد. متخصص این تصمیم را بر اساس عفونت و عدم جوش خوردن استخوان به لثه می گیرد.

نکا تی راجع به ایمپلنت

چه عواملی باعث می شود اپملبنت دندان دچار مشکل شود؟

یک سری از عوامل باعث می شوند ایمپلنت دندان دچار مشکل شود و باعث افتادن ایمپلنت شود که این عوامل عبارتند از :

  • افرادی که به دندان قروچه عادت دارند.
  • قبل از انجام ایمپلنت بیماری لثه داشتند.
  • افرادی که سیگار می کشند با سیگار خون رسانی در فرد کم می شود و در نتیجه سبب کاهش موفقیت ایمپلنت خواهد شد.
  • افرادی که دیابت دارند و باید حتما دیابت فرد کنترل شود.

مراقبت های لازم از روکش ایمپلنت

دندان کاشته شده یا ایمپلنت مانند دندان طبیعی یا حتی بیشتر نیاز به مراقبت دارد و رسیدگی از ایمپلنت باعث می شود طول عمر آن افزایش پیدا کند از این رو، به بهداشت دهان و دندان تان اهمیت دهید و مسواک زدن، نخ دندان و دهانشویه را در برنامه تان قرار دهید  و به دلیل اینکه در اطراف ایمپلنت دندان نقاطی به منظور جمع شدن باکتری ها وجود دارد از این رو، مسواک زدن را با حساسیت زیادتری انجام دهید و همچنین بعد از چسباندن روکش ایمپلنت باید کمی برنانه غذایی تان را تغییر دهید زیرا، استفاده از غذا های چسبنده و سفت امکان دارد به روکش ایمپلنت آسیب بزند.

انواع روکش ایمپلنت دندان

پزشکان در کاشت دندان از دو نوع روکش دندان با کیفیت مختلف استفاده می کنند که عبارتند از :

روکش پی اف ام

این روکش ساخته شده از ترکیب مواد مختلف است و بر پایه دندان کاشته می شود و بعد از مدتی از قرار گرفتن این روکش، بافت لثه کنار دندان حالت کبودی می شود و این نوع روکش نسبت به روکس سرامیکی ارزان تر می باشد  و برخی از افراد نسبت به این روکش ها حیساسیت دارند.

روکش سرامیک یا زیرکونیا

این نوع روکش نسبت به پی اف ام زیبا و درخشنده تر می باشد و طرفدران زیادی دارد و همچنین دارای قیمت بالاتری نیز است و با بدن انسان سازگاری بیشتر دارد و منجر به آلرژی نیز نمی شود.

عوارض درمان

در نظر داشته باشید که درمان ایمپلنت ها می تواند عوارضی به همراه داشته باشد و حتی ممکن است عوارض ایمپلنت زندگی شما را به خطر بیندازد.

  1. ممکن است عفونت هایی که ایجاد می شود در سطح کل دهان و فک پخش شوند و در سطوح بالاتر ممکن است به مغز و گردن نیز منتقل شود.
  2. ممکن است این عفونت به قدری پیش برود که خون را نیز درگیر کند و سرطان های فک و دهان، خون و ..   را ایجاد کند.
  3. در صورت ضعف سیستم ایمنی شما متوجه عفونت ها نخواهید شد و ممکن است یک یا چند دندان خود را با هم از دست بدهید این عادی ترین حالت می باشد ولی در  حالت وخیم  ممکن است این عفونت ها باعث مرگ شوند.

 ایمپلنت به چه معناست؟

اقدامات لازم در صورت افتادن ایمپلنت

در نظر داشته باشید که اگر ایمپلنت شما افتاد باید چند اقدام ضروری انجام بدهید که این اقدامات عبارت اند از:

  1. نگه داشتن قطعه
  2. پرهیز از جویدن غذا
  3. شستن دهان با دهانشویه

نکته : در نظر داشته باشید که باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید اما اگر به تعطیلی برخورد کردید و یا بنا به هر دلیلی نتوانستید به دندانپزشک مراجعه کنید باید مراحل بالا را به دقت انجام دهید.

  • درمان ایمپلنت افتاده

این نوع از بین رفتن ایمپلنت چاره ای جز کاشت دوباره ندارد. با توجه به نوع عارضه و از بین رفتن ایمپلنت باید جایگزینی صورت بگیرد.ممکن است ایمپلنت دوباره جایگزین همان مورد قبلیش شود و نیازی به پیوند استخوان نداشته باشد.

ایمپلنت به چه صورت است؟

نکته ای که در این رابطه باید توجه کرد

به طور کلی احتمال موفقیت ایمپلنت دندان بسیار بالا می باشد و یکی از راه های درمانی محسوب می شود و می توان به مراقبت از دندان ها بیش ترین استفاده را از ایمپلنت ها برد، و طول عمر آن ها را افزایش داد.

 

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *