دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

روش صحیح تخلیه جوش صورت در خانه و شناخت خطرات این کار

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

جوش و آکنه از جمله ضایعات پوستی و اغلب عذاب آور هستند، حال بسیاری افراد برای رفع سریع جوش های صورت آنها را می ترکانند که این عمل موجب برجای ماندن جای جوش می شود، در ادامه شما را با روش های صحیحی از تخلیه جوش صورت آشنا می کنیم.

بهترین راه حفظ سلامت پوست، دست نزدن به آن است؛ اگرچه فشار دادن جوش های صورت و خالی کردن چرک درون آن اغلب وسوسه انگیز است، اما زمانی که شما به جوش فشار وارد می کنید، تنها کمی چرک خارج می شود و بیشتر چرک و هسته جوش به پایین و داخل حفره فرو می رود، برای آشنایی با روش های تخلیه جوش صورت این مقاله را تا پایان بخوانید.

معرفی روش هایی برای تخلیه جوش صورت

جوش یک ضایعه پوستی است که به دلایل مختلفی بر روی پوست ظاهر می شود و التیام آن کمی زمانبر است، اما به دلیل اینکه چرک آن ممکن است تصویر نازیبایی داشته باشد، بنابراین بسیاری از افراد برای از بین بردن فوری جوش و تخلیه چرک جوش (چربی و سلولهای مرده) از روش های نامناسبی از جمله ترکاندن جوش استفاده می کنند که این عمل وسوسه انگیز در بین برخی از افراد بسیار رایج است، ولی باید بدانید که با انجام این کار، شما در واقع در مکانیسم بهبود طبیعی پوست دخالت کرده اید و احتمال قرار گرفتن پوست در معرض عفونت و زخم را افزایش می دهید.

تخلیه جوش صورت+تصویر

خطرات ترکاندن جوش صورت

زمانی که یک جوش را فشار می دهید، اگر چه امکان دارد مقداری چرک آن خالی شود و به نظر آید که این عارضه در عرض چند ثانیه برطرف شود، اما با فشار دادن جوش بیشتر چرک، سلولهای مرده و چربی در داخل حفره باقی مانده و به پایین می رود.

همچنین با فشار دادن پوست، احتمال دارد دیوار حفره زیر سطح پوست تان ترکیده و در نتیجه مواد آلوده در قسمت غشای میانی پخش شود و این یکی دیگر از آسیب های پوست است، حال هر چه بیشتر پوست آسیب ببیند، احتمال برجای ماندن زخم بیشتر می باشد، برای آشنایی با روش های درمان فرو رفتگی جای جوش می توانید اینجا کلیک کنید.

رفع جوش صورت

  •  آرون گروپس

لازم است بدانید که متخصصان پوست، فشار دادن جوش را آخرین راه حل می دانند، بنابراین تا جایی که امکان دارد از انجام آن اجتناب کنید، در ادامه برای جلوگیری و یا کاهش برخی خطرات و آسیب پوست در این زمینه به ارائه نکاتی پرداخته ایم که خواندن این مطالب می تواند برای شما سودمند باشد.

روش هایی مؤثر برای از بین بردن جوش

ترکاندن جوش ها تنها راه حل برای از بین بردن جوش صورت نمی باشد، بلکه در اینجا به معرفی راهکار هایی پرداخته ایم که مناسب تر می باشد و می توانید آنها را امتحان کنید.

چای سبز

چای سبز به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به منطور درمان جوش ها گزینه بسیار است از این رو، می توانید صورت تان را با یک فنجان چای سبز سرد شست و شو دهید و یا می توانید کیسه چای را بر روی ناحیه مورد تظرتان بگذارید تا التهاب ضایعات جوش کاهش پیدا کند اما استفاده از این روش به منظور رفع کامل جوش های صورت نیست.

عسل

از دیگر راهکارهای طبیعی به منطور بهبود جوش و آکنه عسل است زیرا، دارای خواص ضد باکتریایی می باشد بنابراین، یک قاشق چای خوری عسل را بر روی ناحیه مورد نظرتان بگذارید و یا می توانید نصف فنجان عسل را با یک فنجان بلغور جوی دو سر مخلوط نمایید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند.

لیمو

استفاده از لیمو به عنوان یک لایه بردار، روشن کننده پوست و همچینن یک ماده ضد عفونی به منظور کاهش جای زخم و جلوگیری از ایجاد جوش های جدید می باشد بنابراین، یک گلوله پنبه یا گوش پاک کن به آب لیمو آغشته نمایید و بر روی پوست تمیز نواحی دارای آکنه به صورت ضربه ای بزنید و بعد با آب خنک صورت تان را بیشویید.

سرکه سیب

می توانید به مظور خشک کردن جوش ها از سرکه سیب استفاده کنید زیرا، ااری مالیک و لاکتیک اسید است بنابراین، به مقدار مساوی سرکه سیب و آب گرم را با هم مخلوط نمایید و با کمک گلوله پنبه آن را روی پوست تان نواحی دارای جوش اعمال نمایید و این نکته را فراموش نکنید که محلول را پیش از هر بار استفاده به خوبی تکان دهید.

مراجعه به متخصص پوست

مراجعه به یک متخصص پوست یا زیبایی برای تخلیه جوش های سر سیاه صورت و یا آکنه بهترین روش است، زیرا پزشک متخصص می داند که چطور این لکه ها را از بین ببرد، بدون اینکه آسیبی به پوست وارد شود.

تخلیه جوش صورت+عکس

متخصص پوست می تواند جوش های صورت به خصوص جوش های سر سیاه را بعد از چند مرحله بازدید رفع نماید، اما انجام این راه حل به دلیل هزینه های زیاد ممکن است استقبال زیادی نشود، زیرا این امکان برای خیلی ها مقدور نیست که به محض دیدن جوش به نزد متخصص مراجعه کنند.

استفاده از کمپرس آب گرم

در صورتی که جوش های صورت شما از نوع سر سفید و روشن می باشند می توانید برای رفع آنها از کمپرس آب گرم کمک بگیرید، برای این کار لازم است یک پارچه نرم را در داخل آب گرم خیس کنید و بعد از چند دقیقه پارچه را روی جوش بگذارید و بعد از سرد شدن آن را دوباره گرم کنید.

گرما موجب باز شدن و شُل شدن جوش ها و منافذ شده و نیز سر جوش ها نرم تر می شود، از این رو به طور طبیعی جوش صورت تخلیه خواهد شد. البته قبل از به کارگیری روش کمپرس گرم از وجود جوش سر سفید رو سطح پوست اطمینان حاصل کنید، زیرا در غیر این صورت پوست تان ملتهب و جای آن برجسته می شود.

تخلیه صحیح جوش صورت

انجام کمپرس گرم برای رفع جوش های سر سیاه راهکار خوبی نمی باشد، به این دلیل که هسته آنها سخت تر و سفت تر می باشد، در صورت عدم امکان مراجعه به متخصص می توانید با قرار دادن دستمال خیس بر روی جوش آن را نم دار کنید و از این طریق می توانید به خشک شدن جوش کمک کنید.

استفاده از دارو های بنزول پر اکسید، سالیسیلیک اسید و گوگرد در صورتی که حساسیت پوستی ایجاد نکنند برای رفع این نوع جوش ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند، البته باید ببینید کدامیک مناسب پوست تان می باشد و قبل از استفاده بهتر است با پزشک مشورت کنید.

همچنین درمان های خانگی با استفاده از روغن درخت چای، جوش شیرین، هیدورژن پراکسید و نیز ماسک زغال برای از بین بردن جوش های سر سیاه و دردناک پیشنهاد شده است.

خالی کردن جوش صورت

روش هایی صحیح برای رفع جوش های سر سفید

همواره باید این نکته را مدنظر داشته باشید که ترکاندن جوش آخرین مرحله می باشد. حال در صورتی که ترکاندن جوش سر سفید ضروری می باشد، باید این کار را به صورت ایمن انجام دهید، اما با این حال هیچ تضمینی برای عدم آسیب پوست بعد از فشار دادن آن وجود ندارد. برای کاهش آسیب و مشکلاتی که در اثر خالی کردن جوش های صورت ممکن است رخ دهد، نکاتی ذکر کرده ایم که در زیر آنها را می خوانید.

  • دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • سوزن را با استفاده از الکل ضدعفونی کنید.
  • به آرامی، سر سوزن را مقدار کمی در جوش وارد کنید، آن قدر عمیق نباشد که موجب خونریزی شود (تنها سطح ان را سوراخ کنید، به طوری که پوست آسیب نبیند، زیرا در صورت آسیب پوست امکان تخلیه جوش میسر نمی باشد.
  • دور انگشت هایتان را با پنبه بپیچید و سپس در دو طرف جوش قرار دهید، حال بدون فشار دادن، جوش به آرامی خارج شده و نیز امکان ورود مواد آلوده به داخل پوست نیز کاهش می یابد.

در صورتی که با این روش، جوش تخلیه شد، دیگر نیازی به فشار دادن آن ندارید، بنابراین می توانید جای آن را با استفاده از صابونی ضد باکتریایی پاکسازی کرده و نیز مقداری نرم کننده و یا سفت کننده استفاده نمایید.

روش های خانگی برای رفع جوش

نکته ۱ : مراحلی که در بالا ذکر کرده ایم، فقط برای جوشهای سفید که در نزدیکی سطح پوست قرار دارند، کارساز می باشند.

نکته ۲ : گاهی مواقع می توان جوش ها را به آرامی فشار داد، اما برخی جوش ها (جوش های قرمز، جوش بزرگ، ملتهب، عمیق و کیست) را نباید هرگز فشار دهید و با صبر کردن و با استفاده از درمان های خانگی می توانید آنها را التیام ببخشید.

روش هایی برای تخلیه جوش های سر سیاه صورت

امکان ایجاد عفونت و یا زخم در اثر فشار دادن جوش های سر سیاه به نسبت جوش های ملتهب کمتر می باشد، البته این موضوع به معنی تایید فشار دادن جوش ها برای رفع آن نیست، بلکه باید با درمان های صحیح و به آرامی پوست را التیام ببخشید.

برخی افراد ممکن است تخلیه جوش را بعد از حمام و بلافاصله بعد از دوش گرفتن انجام دهند که در این صورت با باز شدن منافذ پوست و نرم شدن جوش های سر سیاه، خالی شدن چرک از منافذ راحت تر انجام می شود.

ابتدا  دست هایتان را با آب و صابون بشویید و سپس به سر انگشتان خود پنبه بپیچید و آن را در دو طرف جوش قرار داده و به آرامی فشار دهید، باید عمل فشار را با دقت و از زیر جوش های سر سیاه انجام دهید.

ماساژ دادن پوست به جای فشار دادن ثابت به منظور شُل شدن منفذ های پوست و خروج کامل هسته توصیه بهتری می باشد، در مرحله آخر باید از نرم کننده در تمام قسمتهایی که جوش را فشار داده اید، استفاده نمایید.

خالی کردن آسان جوش صورت

استفاده از ابزار های کوچک فلزی که در وسایل مانیکور وجود دارند، نیز برای رفع جوش های سر سیاه مناسب هستند، البته در صورتی که توسط افراد غیر ماهر انجام شوند، ممکن است موجب آسیب دیدن پوست و کبودی در اثر فشار زیاد شود.

حال در صورتی که از این وسایل استفاده می کنید، ابتدا آنها را با الکل ضدعفونی کنید، ابزار را دو طرف جوش سر سیاه قرار داده و آن را به آهستگی فشار دهید، در صورتی که بعد از انجام این کار قرمزی بر روی پوست به جا بماند، یعنی اینکه فشار زیادی وارد کرده اید. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما همراهان گرامی مفید واقع شده باشد، در صورت تمایل با کلیک بر روی قسمت سلامت پوست می توانید از مطالب خواندنی این بخش دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *