دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی سوزوکی کیزاشی و آشنایی با ویژگی های این خودرو

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

سوزوکی کیزاشی یکی از شیک ترین و جذابترین محصولات کمپانی سوزوکی ژاپن است که در بدو ورود خود به بازار های جهانی با استقبال گسترده ای روبرو شد. این خودرو به کشورهایی چون استرالیا، امریکا، نیوزیلند و از جمله کشور ما عرضه شد. ولی به خاطر تحریم ها و کمبود قطعه با فروش خوبی در ایران مواجه نشد.  در این مطلب به بررسی بیشتر خودرو سوزوکی کیزاشی که با ظاهر تهاجمی اش سدانی مناسب جوانان و حتی خانواده ها می باشد، خواهیم پرداخت.

در نیمه پایانی سال ۱۳۹۰ گروه صنعتی ایران خودرو سدان جدیدی که حاصل دومین مشارکتش با شرکت سوزوکی بود را به نام سوزوکی کیزاشی به سبد فروش خود اضافه کرد. این خودروی زیبا و تهاجمی با هدف تولید انبوه روی خط تولید قرار گرفت و در آغاز تعداد کمی از آن روانه بازار شد و در ادامه دلایل متعددی موجب شد تولید آن متوقف گردد. در این مطلب به بازنگری جامع خودرو سوزوکی کیزاشی می پردازیم و به چند مورد از عواملی که موجب شدند این خودرو بازار نه چندان موفقی تجربه کند، اشاره می شود.

آشنایی و بررسی سوزوکی کیزاشی

آشنایی با پیشرانه سوزوکی کیزاشی  مزایا

  • کیفیت بالای ساخت
  • ظاهر اسپرت و هیجانی
  • کیفیت بالای سواری
  • امکانات رفاهی متعدد

معایب

  • قیمت تقریبا بالا
  • ضعیف بودن بازار دست دوم
  • ضعیف بودن خدمات پس از فروش

بازبینی کابین سوزوکی کیزاشی

سوزوکی کیزاشی از معدود خودروهای ژاپنی بود که در سال ۱۳۹۰ با هدف تولید انبوه روی خط تولید شرکت ایران خودرو قرار گرفت. ولی در ادامه این خودروی جذاب با امکانات متعددش به خاطر کمبود قطعه و وجود تحریم ها مدت کوتاهی به بازار کشور عرضه شد و نتوانست با استقبال خوبی روبرو شود در ضمن همزمان با سوزوکی کیزاشی خودروهایی مانند نیسان تینا، سوناتا و تویوتا کمری نیز به بازار ارائه شد که از قیمت های مناسبتری نسبت به آن برخوردار بودند و این عامل نیز بر بازار کمتر موفق سوزوکی کیزاشی بی تاثیر نبود. با این وجود قیمت این خودرو کاهش نیافت و تعداد کمی از آن فروش رفت.  می توان گفت عامل دیگر در محبوبیت کم این خودرو قیمت تقریبا بالای آن باشد.

موتور بکار رفته در سوزوکی کیزاشی

واژه کیزاشی به مفهوم بشارت و نشانه ای برای اتفاقات خوب در راه بیان شده و برگزیدن این نام نشان دهنده آینده نگری این شرکت ژاپنی در رقابت با خودروهای کلاس دی است. قابل ذکر است این خودرو در سال ۲۰۱۲ از موسسه IIHS‌ موفق به دریافت درجه کیفی خوب گردید. سوزوکی کیزاشی در سه مدل  دستی نیمه فول، نیمه فول و اتوماتیک فول به بازار کشور عرضه شد و در این مطلب مدلی از این خودرو مورد بررسی قرار می گیرد که دارای پیشرانه ۲.۴ لیتری و گیربکس اتومات است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بررسی پیشرانه قوی سوزوکی کیزاشی

طراحی بیرونی

از هر طرف که به این خودرو نگاه کنید،حس اسپرت بودن آن به شما القا می شود. کیزاشی در نمای جلو از طراحی تهاجمی و جسورانه ای بهره می برد. طراحی چراغ های جلو به چشم شباهت داشته و اندکی پایین تر از آن ها چراغ های راهنما تعبیه شده اند. چراغ های مه شکن نیز در پایینترین بخش جلوی بدنه و داخل محفظه ای با قاب کرومی جای دارند.

وارسی خودوری جذاب سوزوکی کیزاشی

می توان گفت طراحی چراغ بیضی شکل، رینگهای اسپرت و لوگوی بزرگ سوزوکی یادآوری می کند که با خودرویی ویژه روبرو هستید. هرچند همراهی چراغ‌ راهنما با چراغ های مه شکن اندکی ظاهر خودرو را را به اتومبیل های دهه ۸۰ میلادی متمایل ساخته ولی همراهی دو اگزوز با حاشیه کرومی و خطوط روی بدنه تا حدی این موضوع را برطرف ساخته است.

خودوری سوزوکی کیزاشی با ظاهر جسورانه

گلگیرهای برجسته و رینگ های مدرن، نقاط مثبت بخش جانبی سوزوکی کیزاشی محسوب شده و در نمای جانبی، تزیینات ویژه ای مشاهده نمی شود و می توان گفت این نما ساده ترین بخش طراحی بیرونی بدنه است. در بخش عقبی بدنه خودرو  برآمدگی چشمگیری مشاهده می شود. این برآمدگی حجیم روی صندوق عقب که به آن اسپویلر نیز می گویند باعث می شود این نما بیشتر به چشم آید. همانطور که در ابتدا گفتیم ظاهر کیزاشی اسپرت است و طراحان این خودرو با در نظر گرفتن دو خروجی برای اگزوز در سپر عضلانی اش این موضوع را تایید کرده اند. بررسی ها نشان می دهد که خطوط تزیینی در نمای عقبی سوزوکی کیزاشی بیشتر از دو نمای دیگر است.

بازنگری موتور سوزوکی کیزاشی

طراحی فضای داخلی

بررسی طراحی فضای داخلی سوزوکی کیزاشی نشان می دهد متریال استفاده شده در کابین مطلوب و قابل قبول بوده ولی در برخی قسمت ها از پلاستیک خشک و سفت استفاده شده است. طراحی داشبورد بسیار دقیق و منظم بوده و هر جزئی به خوبی در جای خود قرار گرفته و کنسول مرکزی اسپرت ، استفاده از تریم نقره‌ ای، شیارهای موجود روی بخش داخلی درب ها، دسترسی آسان به کنترلر ها و دریچه کولر متناسب از مواردی هستند که طراحی فضای داخلی را مطلوب ساخته اند.

بازنگری کابین سوزوکی کیزاشی

برای بیشتر ایرانیان، جادار بودن فضای داخلی کابین و صندوق عقب، نقاط قوت یک خودرو محسوب می شود که خوشبختانه طراحی کیزاشی به نحوی است که بیشترین فضا را برای سرنشینان و چمدان هایشان فراهم می سازد. به طوری که پنج سرنشین را به راحتی در آن جای می گیرند. ولی فضای کم پا و سر در ردیف عقبی به خاطر حضور سیستم انتقال قدرت بیش‌ از اندازه بلند خودرو، برای سرنشینان این ردیف اندکی آزاردهنده است. از نقاط مثبت در فضای داخلی حضور ۱۰ بلندگو راکفورد فوسگیت در این خودروی اسپرت است که نکته جذابی خصوصا برای قشر جوان می باشد ولی نباید از این سیستم صوتی انتظار سیستم صوتی Bose را داشت.

پیشرانه

سوزوکی کیزاشی در کشور از پشرانه ای ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه  بهره می برد که قدرتی برابر با با ۱۸۵ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه داشته و حداکثر گشتاور تولید آن ۲۳۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه می باشد. و برای انتقال این نیروی تولیدی، از گیربکس CVT و یا جعبه دنده ۶ سرعته دستی بهره می‌گیرد.

بررسی سوزوکی کیزاشی

بررسی ها حاکی از این است که سوزوکی کیزاشی جزو  اولین خودروهای موجود در بازار کشور بوده که به گیربکس CVT‌ مجهز شده است. این خودرو در بازارهای جهانی حدود ۳۷ هزار دلار به فروش می رسید و در حال حاضر در کشور ما فقط به صورت دست دوم در بازار وجود دارد. در ضمن سوزوکی کیزاشی ایران خودرو توانسته موفق به دریافت چهار ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP شود. شتاب صفر تا صد این خودرو در مدل دستی ۷.۸ ثانیه و در مدل اتومات ۸.۸ ثانیه می باشد.

آشنایی با سوزوکی کیزاشی

از جمله انتقادی که به کیزاشی می شود ورود صدا از قسمت جعبه دنده به درون کابین است قابل ذیکر است که معمولا گیربکس های اتومات کارکردنشان با صدا همراه است و بسته به نوع گیربکس استفاده شده در خودروها ممکن است این صداها بیشتر یا کمتر باشد. نوع گیربکس کیزاشی CVT بوده و به طور معمول این نوع گیربکس صدای بیشتری در مقایسه با دیگر دنده اتومات ها داشته و فرقی ندارد که در چه نوع خودرویی به کار گرفته شده است.

تجهیزات و امکانات رفاهی

بازبینی نمای ظاهری سوزوکی کیزاشی

 بررسی سوزوکی کیزاشی نشان می دهد که از تجهیزات و امکانات رفاهی خوبی بهره می برد از جمله هشت عدد کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه ای، سیستم کنترل پایداری (ESP)،سانروف شیشه ای برقی ، سیستم صوتی حرفه‌ای Rockford Fosgate، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۱۰ جهت  همراه با شیفتر پشت فرمان، غربیلک فرمان، سیستم استارت دکمه ای، سیستم کمک پارک جلو و عقب، سیستم تثبیت کننده سرعت یا کروز کنترل، صندلی سرنشین با تنظیم برقی در ۴ جهت، گرمکن صندلی راننده و سرنشین، آیینه های جانبی برقی گرمکن دار با قابلیت تاشوندگی، سنسور باران، سیستم یکپارچه نمایش اطلاعات و مدیریت پیمایش، کانال تهویه و انتقال گرمایش برای سرنشینان عقب، چراغ‌ های HID، روشن و خاموش شدن اتومات چراغ‌ ها، صندلی های عقب تاشونده ، ترمز ضد قفل ABS با توزیع الکترونیکی نیرو EBD ، سیستم کمکی ترمز ABS، ترمزهای عقب دیسکی و ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده ، ایمبولایزر( سیستم ضد سرقت) و… می توان نام برد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *