دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مراحل رشد قورباغه و آشنایی با چرخه زندگی قورباغه ها

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب شما را با مراحل رشد قورباغه آشنا می کنیم و دلیل این که آن ها را دوزیست می نامند رابرای شما مطرح کرده ایم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

قورباغه یکی از دوزیستان می باشد. اکثر دوزیستان هم در آب زندگی می کنند و هم در خشکی می توانند زندگی کنند اما قورباغه ها یک تفاوت بسیار بزرگ با سایرین دارند این است که فقط می توانند در دوران جنینی در آب باشند و پس از تشکیل شش هایشان باید در خشکی زندگی کنند. در واقع با شکل گیری و تکامل شش های قورباغه ها مجبور هستند در خشکی زندگی کنند و نمی توانند با شش هایشان در آب باشند زیرا این توانایی آن ها با تبدیل آبشش به شش، از بین رفته است. با این حال به این جانوران باز هم دو زیست می گویند و آن ها را در این دسته قرار می دهند.

چرخه زندگی قورباغه

مراحل رشد قورباغه

همانطور که در کتاب های درسی مشاهده کرده اید زندگی قورباغه دارای مراحلی می باشد. ابتدا  زندگی در آب هستند و در نهایت وارد خشکی می شوند و در آن جا به زندگی خود ادامه می دهند. به همین دلیل هم هست که آن ها را جزء دوزیستان قرار می دهند.

تخم گذاری

قورباغه های بالغ برای تخم گذاری به سمت آب های کم عمق می روند و در آن جا تخم گذاری می کنند. تخم قورباغه ها مانند سایر جانورانی که در آب تخم گذاری می کنند با استفاده از لایه ضخیمی از جنس ژلاتین محافظت می شود که در درون آن تخم ها نوزاد قورباغه رشد می کند تا زمانی که وقتش برسد و از تخم ها خارج شود.

خروج از تخم و دوران بلوغ

قورباغه نابالغ زمانی که از تخم خارج می شود از طریق آبشش هایش تنفس می کند و با استفاده از دم بلندی که دارد شنا می کند. باید بدانید که ابتدا پاهای عقبی قورباغه ها رشد می کند و سپس پا های جلویی او شروع به رشد می کند. آبشش های قورباغه نابالغ با سیر دوره بلوغ تکامل پیدا می کند و پس از گذشت مدتی تبدیل به شش شده و قورباغه جوان می تواند بیرون از آب هم نفس بکشد در نتیجه به تدریج دم او کوتاه می شود و به این صورت قورباغه جوان بالغ می شود.

نحوه تخم گذاری قورباغه ها

  •  آرون گروپس

نحوه تخم گذاری قورباغه ها

یکی دیگر از مراحل رشد قورباغه ها باور شدن تخم های آن هاست. تخم گذاری این جانوران بسیار جالب می باشد و به این صورت است که قورباغه های نر و ماده در یک زمان به درون آب اسپرم ها و تخم های خود را رها می کنند و چون تخمک های آزاد شده سطحی چسبنده دارند می تواند اسپرم ها را به خود جذب کنند در نهایت تخم ها بارور می شوند و نوزاد قورباغه شکل می گیرد. با توجه به نوع قورباغه ممکن است تخم ها در سطح آب شناور باشند و یا به عمق آب بروند. البته در نظر داشته باشید که برخی قورباغه ها که شامل قورباغه های کوروبوری می باشند در خشکی تخم می گذارند و برخی دیگر از آن ها تخم های خود را به صورت یک حجم کف آلود و یا یک حجم ژله ای تولید می کنند. با توجه به نوع و گونه قورباغه ها ممکن است بعضی از آن ها به مقدار اندک و برخی دیگر به مقدار بسیار زباد تخم بگذارند. در نظر داشته باشید که برخی از تخم ها درون کپسول های ژله ای رشد کرده و برخی دیگر آزاد می شوند و به سطح آب می آیند و در همان محیط به رشد خود ادامه می دهند.

نکات جالب قورباغه ها

در نظر داشته باشید که این جاندار مانند سایر مخلوقات خداوند شگفت انگیز می باشد و علاوه بر چرخه زندگی قورباغه سایر اطلاعات زندگی این جاندار می تواند باعث شگفتی شما شود که در ادامه آن ها را برای شما مطرح می کنیم.

  • باید بدانید که این جانوران هم گیاه خوار و هم گوشت خوار می باشند.
  • باید بدانید که با توجه به مراحل رشد قورباغه این حیوانات می توانند حشرات، حلزون ها، عنکبوت ها، کرم ها، ماهی های کوچک و حتی موش ها را نیز می خورند. در نظر داشته باشید که حشرات منبع مناسبی برای این حیوانات هستند و آن ها می توانند از پروانه ها، سنجاقک ها و پشه ها نیز تغذیه کنند.
  • نکته جالب این جاست که قورباغه ها می توانند لاک پشت های کوچک و حتی قورباغه های کوچک تر را نیز بخورند.
  • این جانوران دقیقا مانند مار ها دندان ندارند و غذای خود را به طور کامل قورت می دهند.

قورباغه ها دندان ندارند

  • قورباغه ها از فک بالایی خود برای نگه داشتن طعمه خود استفاده می کند و نمی تواند طعمه ای را جویده و سپس آن را ببلعد.
  • زبان چسبنده آن ها بسیار جالب می باشد و طعمه به آن می چسبد و قبل از این که  بتواند واکنشی نشان دهد قورباغه زبان خود را جمع می کند.
  • باید بدانید که نوزادان این جانوران گیاه خوار می باشند و پوست این جانور پولک ندارد به همین دلیل شش قورباغه ها کوچک می باشد.
  • در نظر داشته باشید که این جانور دارای تنفس پوستی هم می باشد.

می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل سایر مقالات آرگا را در رابطه با دانستنی های حیوانات را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *