دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قرص کلسی دی ژل و نگاهی به ویژگی های این دارو

  • ساناز براتی
  • ۵ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

کلسی دی ژل نوعی مکمل دارویی است که حاوی مقادیر بالایی از کلسیم، ویتامین D و منیزیم مورد نیاز بدن می باشد. برای پیشگیری از پوکی استخوان و سلامت دندان ها و استخوان ها و همچنین تقویت و افزایش روشد موها می توانید از این کپسول مصرف نمایید.

قرص کلسی دی ژل زهراوی دارویی است آلمانی و همانطور که از نامش مشخص است در ایران توسط شرکت زهراوی پخش می شود. این دارو نوعی مکمل است که برای پیشگیری و بهبود مشکلاتی مثل پوکی استخوان و افزایش تراکم استخوان ها و همچنین دندان ها تجویز و استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با این دارو در ادامه مطالب همراه ما باشید.

معرفی قرص کلسی دی ژل

یکی از مشکلات شایع در افراد به ویزه بزرگسالان و افراد مسن، بیماری پوکی استخوان است که بنا به دلایلی مثل کمبود کلسیم در بدن اتفاق می افتد. کلسیم ماده ای برای مستحکم شدن استخوان ها می باشد و باید به میزان کافی در وعده های غذایی نوجوانان به ویژه قبل بلوغ وجود داشته باشد این ماده بسیار حیاتی در تراکم استخوان های کودکان می باشد و باعث می شود تا در آینده دچار پوکی استخوان نشوند. همچنین کلسیم به جهت عملکرد صحیح عضلات ضروری و واجب است و بدون آن حرکت انجام نخواهد شد. از دیگر کارایی های کلسیم تنظیم سیستم اعصاب بدن و انتقال تحریکات می باشد، در واقع انتقال پیام های عصبی در بدن به عهده یون کلسیم می باشد. همچنین کلسیم باعث کاهش ضربان قلب شده و بی خوابی را بهبود می دهد. منیزیم نیز یکی از موارد مهم مورد نیاز در بدن می باشد. کپسول کلسی دی ژل حاوی کلسیم و منیزیم مورد نیاز بدن می باشد.

بررسی قرص و کپسول کلسی دی ژل

ویژگی های کپسول کلسی دی ژل

قرص کلسی دی ژل دارای ویژگی های زیر برای سلامت بدن می باشد:

  • این کپسول افزایش دهنده استحکام استخوان ها، دندان ها، مو و ناخن ها می باشد.
  • استفاده از این مکمل دارویی باعث سلامت مادر و جنین در دوران بارداری می شود.
  • این کپسول باعث پیشگیری و همچنین درمان پوکی استخوان می شود.
  • مصرف این دارو باعث می شود تا جذب کلسیم بیشتری در بدن انجام شود.

نحوه مصرف قرص کلسی دی ژل

 

ترکیبات موجود در هر کپسول

ترکیبات این مکمل شامل موارد زیرر می شود:

  •  آرون گروپس

کلسیم ۳۳۳.۳ میلی گرم در هر کپسول، ویتامین IU 133.3 D، ویتامینmcg 3.33  K ، منیزیم ۱۱۵ میلی گرم، بورن ۰.۳۳ میلی گرم، عصاره اکوزیتی ۸.۳۳ میلی گرم

عملکرد کپسول کلسی دی ژل

روش مصرف و شرایط نگهداری

مصرف این مکمل باید توسط پزشک تعیین شود اما در حالت کلی روزانه ۱ تا ۳ عدد از کپسول مصرف می شود و بیشتر از آن توصیه نمی شود. دارو در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتی گراد و بدور از نور، رطوبت و یخ زدگی محافظت شود، کپسول ها باید در بسته بندی اصلی مورد مصرف قرار گیرند و فقط در زمان مصرف خارج شوند. کلسی دی ژل را باید بعد از غذا و با یک لیوان آب میل کرد.

پوکی استخوان و کپسول کلسی دی ژل

مصرف کپسول در زنان باردار

خانم های باردار بیشتر از هر زمانی برای پیشگیری از پوکی استخوان و تامین کلسیم مورد نیاز جنین خود نیاز به دریافت کلسیم دارند. مکمل و قرص کلسی دی ژل برای خانم های باردار مشکلی نداشته، اما میزان مصرف و مجوز استفاده از آن را پزشک صادر می کند. در حالت کلی خانم های باردار نباید هیچ دارویی را بدون مشورت پزشک دریافت کنند.

کپسول کلسی دی ژل

کلسیم

کلسیم نقش مهم و حیاتی در فیزیولوژی سلول ها در بدن را بر عهده دارد. حدود ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها قرار دارد و همچنین یون کلسیم باعث انتقال پیام های عصبی و هورمونی، ترشح پیام رسان های عصبی از نرون ها، انقباض عضلات و باروری نقش بسزایی دارد. در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی بدن دارای بیشترین تراکم کلسیم در بدن می باشد ولی بعد از آن کم کم از میزان کلسیم در بدن کاسته می شود بهترین راه مقابله با تحلیل کلسیم در بدن استفاده از مکمل ها و ذخیره کلسیم در بدن می باشد. کلسیم باید در تمامی مراحل رشد و زندگی به میزان کافی وارد بدن شود تا از خطرات پوکی استخوان و مشکلات ناشی از آن پیشگیری نماید.

دریافت کلسیم کافی با مکمل کلسیی دی ژل

منیزیم

یکی ار مواد طبیعی معدنی واجب در بدن انسان منیزم می باشد که باید با تغذیه مناسب وارد بدن شود. منیزیم در بیش ازز ۳۰۰ وامنش متابولیک در بدن شرکت می نماید و وجود آن برای فعالیت های اصلی مانند تولید انرژی سلولی، تولید نوکلئیک اسیدها و پروتئین ها واجب است. از نشانه های منبود کلسیم در بدن می توان کاهش اشتها، تهوع، اسهال و استفراغ، اسپاسم عضلانی، گیجی، تشتج های عمومی و افزایش فشار خون و بسیاری از مشکلات دیگر را نام برد. منیزیم موجود در قرص کلسی دی ژل منشا دریایی داشته و از آب دریا بدست آمده است. این منیزیم به همراه ۹۰ ریز مغذی دیگر می باشد که برای انجام واکنش های بیولوژیک در بدن واجب هستند. منیزیم کافی علاوه بر پیشگیری از پوکی استخوان از مشکلات بزرگ کرامپ های عضلانی، pms و یبوست جلوگیری کرده و آنها را کاهش می دهد. با استفاده از این کپسول کلسیم و منیزیم مورد نیاز بدن خود را تامین نمایید.

عوارض قرص های کلسیم

 مصرف زیاد کلسیم همیشه به معنای گرفتن نتیجه بهتر نیست به ویژه برای افرادی که از قرص های کلسیم برای افزایش قد استفاده می کنند، از این رو داشتن رژیم غذایی حاوی کلسیم به همراه مصرف مکمل های کلسیم می تواند موجب افزایش کلسیم در بدن شود، بنابراین لازم است کل کلسیم مصرفی خود را از طریق لیبل غذاها و مکمل ها چک کنید تا بدانید در طول روز چه مقدار کلسیم مصرف می کنید.

داروی کلسی دی ژل

از این طریق می توانید مقدار کلسیم مصرفی خود را کنترل کرده و به عوارض مصرف بیش از حد قرص کلسیم دچار نخواهید شد، یکی از عوارض استفاده بیش از حد قرص های کلسیم ابتلا به بیماری های قلبی است، ضمن اینکه مصرف بیش از اندازه این قرص ها در بروز هایپرکلسمی با سرطان پروستات موثر است.

مصرف کلسیم و رزیم غذایی

از آنجا که کلسیم در بدن تولید نمی شود، بنابراین باید از طرق دیگر آن را دریافت کرد، حال کلسیم در غذا های فراوانی وجود دارد که در زیر به معرفی آنها می پردازیم :

  • در لبنیاتی مثل شیر، ماست و پنیر
  • سبزیجات دارای برگ سبز پر رنگ مثل بروکلی و کلم پیچ
  • ماهی هایی با استخوان های نرم خوراکی مثل ساردین و سالمون کنسروی
  • غذا ها و نوشیدنی های غنی از کلسیم مانند فرآورده های سویا، غلات صبحانه، آب میوه ها و خوراکی های جانشین شیر

قرصهای کلسی دی ژل

بدن شما به منظور جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد، برخی غذا های طبیعی از میزان کمی از ویتامین D برخوردار هستند؛ سالمون کنسروی با استخوان و زرده تخم مرغ از این قبیل است، همچنین می توانید ویتامین D مورد نیاز بدنتان را از غذا های غنی شده و یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید جذب نمایید، مقدار ویتامین D مورد نیاز در روز برای افراد بزرگسال تقریبا ۱۵ میکروگرم می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *