دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تکثیر گیاه قلب ارغوان و نکاتی برای نگهداری و پرورش این گل زیبا

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۵ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

گیاه قلب ارغوان که از دسته گیاهان زینتی و محبوب در میان افراد به شمار می آید و در این مطلب سعی داریم شما را با نحوه پرورش و تکثیر گیاه قلب ارغوان آشنا نماییم با ما همراه باشید.

گیاه قلب ارغوان که آن را با نام های مختلفی مانند برگ بیدی بنفش و ترادسکانتیا پالیدا نیز می شناسند در واقع از دسته گیاهان زینتی به شمار می آید که محبوبیت فراوانی در میان افراد کسب کرده و به دلیل شرایط نگهداری سازگار و راحتی که دارد مورد توجه اغلب باغبانان قرار گرفته است.

آشنایی با چگونگی تکثیر گیاه قلب ارغوان

بهتر است بدانید که در واقع گیاه ارغوان از دسته گیاهان گلدار خانواده بزرگ برگ بیدی به شمار می آید و علت این نام گذاری برگ های ارغوانی رنگ آن می باشد. این گیاه اغلب دارای گونه های مختلفی است که اکثریت آن ها را برای تزئین گلخانه و پنجره ها نگهداری می کنند و برای رشد نیاز به خاک مرغوب و تقویت کننده دارند. توجه داشته باشید که این گیاه اغلب دارای ساقه های رونده و برگ های بیضی شکل می باشد و با رنگ های متنوعی که دارد محیط اطراف را تزئین می کنند و مناسب برای پرورش و نگهداری در سبد های آویزان است. توجه داشته باشید که گیاه ارغوانی دارای رشد بسیار سریعی می باشد و در فصول بهار و تابستان به خوبی پرورش پیدا می کند. توصیه می شود برای اینکه گیاهی پرپشت و زیبا داشته باشید مرتبا سرشاخه های آن را بایستی قطع نمایید و در طول ماه یک مرتبه بدان کود تقویتی بدهید. گل های این گیاه اغلب در اواخر فصل تابستان رشد می کنند و بهتر است بدانید که این گیاه دارای گل های سفید سوسنی نیز می باشد که کاربرد تزئینی نخواهند داشت.

آشنایی با روش های تکثیر گیاه قلب ارغوان

به طور کلی می توان گفت که نگهداری از گیاه قلب ارغوان در فضای خانه باعث می شود که محیط اطراف بسیار زیبا شود و شما می توانید آن را درون یک گلدان خاص پرورش دهید و جذابیت آن را چندین برابر نمایید. به طور کلی در روند نگهداری و تکثیر گیاه قلب ارغوان بایستی دقت فراوانی نسبت به ساقه داشته باشید زیرا احتمال شکسته شدن ساقه ها بسیار بالا است. همچنین بهتر است بدانید این گیاه در فصل بهار شروع به شکوفه زدن خواهد کرد و توجه داشته باشید اگر قصد دارید تا گیاه قلب ارغوان را در فصل تابستان پرورش دهید توصیه می شود که از قرار دادن آن در برابر نور مستقیم خورشید پرهیز نمایید و همچنین هر یک روز بایستی عمل آبیاری را به درستی انجام دهید تا خاک بستر دچار خشکی نشود.

دستورالعمل تکثیر گیاه:

توجه داشته باشید که اغلب برای تکثیر گیاه قلب ارغوان از قلمه هایی استفاده می شود که دارای حداقل یک گره باشند و لازم است تا به صورت مستقیم درون خاکی سبک همراه با تقویت کننده های پیت ماس و پرلیت قرار بگیرد و بدین ترتیب به راحتی تکثیر خواهد شد. همچنین بهتر است بدانید که گیاه قلب ارغوانی هنگامی که در آب نیز قرار بگیرد ریشه دار خواهد شد و برای مدت ها قادر خواهد بود تا درون آب رشد نماید و حتی گلدهی خوبی را نیز در پی داشته باشد. توصیه می شود که در دوران رشد گیاه روند آبیاری را به دقت انجام دهید زیرا گل قلب ارغوانی در برابر خاک خشک و حتی بستر غرقابی شده حساس است و آسیب فراوانی خواهد دید.

دستورالعمل پرورش گیاه قلب ارغوان

شرایط مورد نیاز برای تکثیر گل قلب ارغوانی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه روند رشد خوبی را در پی داشته باشند نیاز به فراهم کردن شرایط و محیطی دارند و شما بایستی این اصول را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از نکات و اصول مهم در روند رشد و تکثیر گیاه قلب ارغوانی پرداخته ایم:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نور مورد نیاز:

توجه داشته باشید که اگرچه گیاه قلب ارغوانی در برابر سایه تا حدودی مقاوم خواهد بود اما به طور کلی برای رشد بهتر نیاز به محیط روشن و نور غیر مستقیم خواهد داشت. دقت داشته باشید که اگر گیاه در نور شدید و بسیار گرم قرار بگیرد به تدریج با ایجاد لکه های قهوه ای بر روی برگ ها مواجه خواهید شد و پس از مدت ها برگ ها به صورت کامل خواهند سوخت. همچنین این گیاه در صورت کمبود نور دچار تغییر رنگ خواهد شد و به تدریج فاصله برگ ها از یکدیگر بیشتر می شود و گیاه رشدی علفی خواهد داشت.

شرایط مورد نیاز برای رشد گیاه

آبیاری منظم:

توصیه می شود که در روند آبیاری این گیاه نهایت دقت را به کار بگیرید و لازم است تا در طول هفته دو مرتبه گیاه را آبیاری نمایید. البته توجه داشته باشید که اگر گلدان در محیط سرشار از آفتاب و هوای گرم قرار دارد بایستی میزان و دفعات آبیاری را افزایش دهید. همچنین بایستی در طول رشد گیاه خود را زیر نظر بگیرید و هنگامی که خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید. توجه داشته باشید که در طول فصل زمستان که گیاه به خواب زمستانی رفته است نیازی به آبیاری نمی باشد و همان آبیاری باران برای رشد گل ها مناسب و کافی خواهد بود و پس از این فصل و آغاز گرمی هوا و نزدیک شدن به بهار آبیاری گلدان را شروع نمایید.

آبیاری منظم گیاه قلب ارغوان

دمای لازم:

توصیه می شود که گیاه قلب ارغوانی را در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد قرار ندهید زیرا برگ های آن از بین خواهند رفت. به طور کلی می توان گفت زمانی که دمای هوا بیشتر از ۱۵ درجه سانتی گراد شد می توانید گیاه خود را در فضای آزاد نگهداری نمایید ولی توجه داشته باشید که از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید و ظهر های داغ پرهیز نمایید.

خاک مناسب:

بهتر است بدانید که گیاه قلب ارغوانی در کل گیاهی مقاوم است و در خاک های سنین هم می تواند رشد نماید. اما توجه داشته باشید که با اضافه نمودن مقداری شن و خاک برگ به خاک باغچه می توانید به بهبودی زهکشی خاک کمک کنید و گیاه خود را از پوسیدگی در امان نگه دارید.

تهیه خاک مرغوب برای تکثیر گیاه قلب ارغوان

تعویض گلدان:

توجه داشته باشید زمانی که مشاهده کردید ریشه های گیاه از قسمت نقاط زهکشی شده خارج شده اند می توانید آن را به گلدانی به اندازه ۲.۵ تا ۵ سانتی متر انتقال دهید و عمل تعویض گلدان را با خیالی راحت انجام دهید  و همچنین توصیه می شود از گلدانی استفاده نمایید که دارای زهکشی مناسبی باشد و از پوسیده شدن ریشه و گل شدن خاک جلوگیری نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *