دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آه کشیدن کودک در خواب نشانه چیست؟ و چه دلایلی دارد؟

  • ساناز براتی
  • ۵ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

نوزادان برای کسب قوای از دست رفته و رشد کافی نیاز به خواب دارند. کودکان در خواب گاهی اوقات آه می کشند که دلیلی برای نگرانی نداشته بلکه سودمند می باشد. آه کشیدن کودک در خواب باعث رشد مغزی و فکری بهتر در او شده و فرایند نفس کشیدن را بهبود می دهد.

خواب به معنای فراهم کردن قوای از دست رفته برای کودکان می باشد و باعث رشد مغزی و جسمی در آن ها می شود. نوزادان در ماه های اولیه تولد خواب بیشتری دارند به گونه ای که میزان خواب در آنها بیشتر از بیداری می باشد. آه کشیدن نوزادان و کودکان در خواب یکی از مسائل نگران کننده در والدین است که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم.

آه کشیدن کودک در حین خواب

کودکان و نوزادان بسیار راحت و معصومانه می خوابند و این موضوع باعث شده تا والدین نسبت به برخی از عکس العمل های آنها در خواب نگران شوند. بیشتر مادرها فکر می کنند که آه کشیدن کودک در خواب به دلایل تنفسی و اختلالات خواب در آنها می باشد، اما باید بدانید که آه کشیدن نوزادان در خواب به خاطر مشکلات تنفسی نبوده و موضوعی نیست که باعث نگران والدین شود. اکثر والدین به ویژه مادرها صدای آه کشیدن نوزادشان در خواب را شنیده اند و در مورد این که این موضوع طبیعی است یا خیر فکر می کنند. حال اگر شما به عنوان یک مادر با این موضوع برخورد داشته اید و نگرانی هایی بابت آن دارید با مطالعه این مطلب می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نموده و نگرانی های بی مورد خود را کنار بگذارید.

آه کشیدن کودکان در خواب

دلایل آه کشیدن در خواب

نوزادان و کودکان در حین خواب به وفور آه می کشند، این موضوع نشان دهنده مورد خاص در کودکان نمی باشد و دلیلی برای نگرانی والدین در این باره وجود ندارد. آه کشیدن کودک در خواب به دلیل داشتن یک الگوی خواب سالم و مناسب در کودکان است یعنی نه تنها نشانه مشکل در نوزاد نیست بلکه نشان دهنده خواب درست و آرام در او می باشد. تحقیقات نشان دهنده نقش بالای آه کشیدن در رشد نوزادان می باشد. در ادامه با برخی از مهمترین دلایل آه کشیدن در نوزادان آشنا می شویم:

آه کشیدن کودک در زمان خواب

  • آه کشیدن نوزادان روشی ساده به جهت نفس کشیدن راحت در آنها می باشد.
  • آه کشیدن در نوزادان ممکن است باعث شکل گیری حافظه کوتاه مدت در آنها شود.
  • این مسئله باعث تحت تاثیر قرار دادن حرکات تنفسی و فاصله بین هر نفس آرام با نفس دیگر نوزاد می شود.
  • نوزاد با آه کشیدن پاسخ به سر و صدا و حرکات مختلف اطراف خود می دهد و به این روش راحت بودن خواب خود را بیان می کند.

آه کشیدن کودک در زمان خواب

  • آه کشیدن باعث افزایش رشد سیستم عصبی خودکار یا ANS در کودکان می شود و همچنین بیشتر حرکات اندام های داخلی او مثل گوارش، قلب و حرکات بسیاری از غدد داخلی از این طریق کنترل می شود. آه کشیدن باعث تنظیم ANS در نوزاد شده و به سالم سازی سیستم های بدن نوزاد کمک می کند و از بسیاری از مشکلات و اختلالات که باعث نقض در اندام های قلبی و تنفسی نوزادان می شود جلوگیری می کند.
  • آه کشیدن نوزاد در خواب باعث باز شدن راه های هوایی ریه ها شده و به جذب اکسیژن بیشتر کمک می کند. راه های هوایی نوزادان در حال رشد برای کامل شدن به پشتیبانی های طولانی نیاز دارند.

آه کشیدن نوزادان در خواب

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

حقایقی جالب درباره آه کشیدن نوزادان در خواب

چند حقیقت جالب در باره آه کشیدن نوزادان در خواب عبارتند از:

  • نوزادان نارس نسبت به نوزادان سالم بیشتر آه می کشند.
  • نوزادانی که در خواب عمیق نباشند بیشتر آه می کشند.
  • نوزادان روزانه ۱۰ تا ۱۸ ساعت خواب نیاز دارند.

آه کشیدن کودکان در زمان خواب

ارتباط بین چرخه خواب نوزاد و سلامتی او

بر طبق تحقیقات انجام شده خواب سالم و راحت در نوزادان باعث رشد ذهن و جسم نوزاد شده و تاثیرات مثبتی بر روی آن دارد. حال اگر نوزادتان در حین خواب آه می کشد مطمئن شوید که در خواب عمیق فرو رود تا رشد بهتری داشته باشد. مسئله مهم در این مورد نظارت همیشگی والدین بر خواب نوزادشان است و در صورت وجود اختلال در خواب به پزشک مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *