دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرز تهیه باقالا قاتق شمالی و نکات طعم واقعی

  • ندا خوشرو
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

باقالا قاتق یکی از انواع خورشت ها خوشمزه گیلانی است که در همه رستوران های این شهر موجود است شما می توانید این نوع خورشت گیلانی را در منزل به راحتی تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه باقالا قاتق را به همراه نکاتی برای ایجاد طعم واقعی مشاهده خواهید کرد.

باقالا قاتق به خورشت باقالا نیز معروف است که یکی انواع خورش های بسیار خوشمزه  می باشد، این خورشت به غیر از گیلان در دیگر شهر های شمال نیز طبخ می شود و یکی از انواع غذا های معروف و پرطرفدار است که در این بخش از غذای ایرانی مجله آرگا طرز تهیه باقالا قاتق را مشاهده خواهید کرد.

باقالا قاتق و خورشت ماست از انواع خورشت های محلی ایران هستند که در این مطلب دستور پخت باقالا قاتق را ملاحظه خواهید کرد که این خورشت را با شوید و پاچ باقالا و تخم مرغ تهیه می کنند و در مدت زمان کمی و به راحتی می توانید این خورش بسیار خوشمزه را در منزل تهیه و نوش جان کنید بنابراین اگر شما نیز به غذاهای شمالی علاقه خاصی دارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

باقالا قاتق خوشمزه

مواد لازم

  • پاچ باقالا گیلانی : ۳۰۰ گرم
  • شوید خشک : ۳ قاشق سوپ خوری
  • سیر : ۴ حبه
  • کره : ۱۰۰ گرم
  • تخم مرغ : ۳ عدد
  • نمک و فلفل : به میزان لازم
  • آب : ۱ لیتر
  • زرد چوبه و دارچین : به میزان لازم

طرز تهیه باقالا قاتق

در مرحله اول ابتدا پوست باقالا ها را جدا کنید.

کندن پوست باقالا ها

سپس در درون قابلمه ای مناسب مقداری کره بریزید و باقالا ها را در درون کره به خوبی تفت دهید بعد از این که باقالا ها تفت خوردند، شوید و سیر له شده را به همراه نمک و زردچوبه به باقالای تفت خورده اضافه کنید.

تفت دادن باقالا با شوید و سیر و کره و نمک و زرد چوبه

  •  آرون گروپس

 بعد از این که مواد باقالا تفت خوردن ۱ لیتر آب را به مواد خورشت اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید.

اضافه کردن آب به خورشت باقالا

بعد از این که باقالا ها نیم پز شدن تخم مرغ ها را به خورشت باقالا اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا تخم مرغ ها بسته شوند.

ریختن تخم مرغ در خورشت باقالا گذاشتن درب قابلمه بعد از ریختن تخم مرغ ها در خورشت

در دو دقیقه آخر طبخ خورشت باقالا قاتق دارچین و فلفل را به خورشت اضافه کنید.

طرز تهیه باقالا قاتق گیلانی    طرز تهیه باقالا قاتق به صورت مرحله به مرحله

نکاتی برای طبخ بهتر باقلا قاتق

  1. پاچ باقالا ها دو نوع هستند : باقالا محلی و باقالای کشاورزی به طور کلی پاچ باقالا های محلی بعد از پخته شدن شکل خود را حفظ می کنند ولی باقالای کشاورزی زود پز است و اگر زیاد پخته شود شکل خود را حفظ نمی کند و له می شود.
  2. تخم مرغ را نباید در درون خورشت بهم بزنید بعد از اضافه کردن تخم مرغ ها به خورشت درب قابلمه را ببندید تا تخم مرغ ها به خوبی پخته شوند.
  3. شوید این خورشت را به اندازه بریزید ریختن شوید بیش از اندازه لازم خورشت را تلخ می کند.
  4. پاچ باقالای خشک را می توانید از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید.
  5. از باقالای مازندرانی در طرز تهیه خورشت باقالا قاتق استفاده نکنید زیرا این باقالا را در تهیه باقالا وابیج به کار می برند.
  6. اگر از باقالا تازه محلی استفاده می کنید نباید آن را خیس کنید ولی اگر از باقالا خشک استفاده می کنید حتما آن را خیس کنید.
  7. می توایند تخم مرغ را از این خورشت حذف کنید.

روش طبخ باقالا قاتق با آسان ترین روش

نحوه تهیه باقلا قاتق با باقالی سبز

با باقالی سبز نیز می توانید باقلا قاتق تهیه کنید که در ادامه مطلب دستور تهیه آن را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد که بسیار ساده و راحت است فقط کافی است طبق مراحل تهیه آن پیش بروید.

مواد لازم :

  • باقلا سبز : سه پیمانه
  • سیر تازه : سه حبه
  • تخم مرغ : دو عدد
  • شوید تازه یا خشک : یک پیمانه
  • روغن آفتاب گردان : به میزان لازم
  • نمک و زردچوبه : به مقدار لازم

آموزش تهیه باقلا قاتق

نحوه تهیه:

در روش تهیه باقلا قاتق با باقالی سبز ابتدا باقلا ها را پوست کنید سپس به دو قسمت تقسیم نمایید حالا سیر را نیز ریز خرد کنید و کمی روغن داخل تابه بریزید.

حالا سیر ها را داخل تابه تفت داده تا طلایی رنگ شوند سپس به آن باقالی سبز تازه، زردچوبه و شوید تازه بیفزایید و تفت دهید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند.

در این مرحله دو لیوان آب به تابه بیفزایید تا بجوشد سپس درب تابه را گذاشته و اجازه دهید به مدت پانزده تا بیست دقیقه مواد بپزد.

در مرحله آخر بعد از پختن باقلا ها کمی نمک به تابه بیفزایید و به خورش تخم مرغ ها را نیز اضافه کنید، اجازه دهید تا تخم مرغ ها بسته شوند سپس خورش را داخل ظرف مناسبی بریزید و با نان یا کته آن را نوش جان کنید.

نحوه تهیه باقلا قاتق

باقلا قاتق را با ماهی شور و زیتون پرورده و سیر ترشی و ماست و خیار و برنج که به صورت کته طبخ می شود سرو می کنند. امیدواریم از تهیه باقالا قاتق در منزل و میل کردن آن در کنار سایر اعضای خانواده نهایت لذت را ببرید، برای مشاهده طبخ انواع خورشت می توانید بر روی لینک کلیک کنید تا با دستور تهیه انواع خورش های مورد علاقه تان آشنا شوید و آن ها را در مهمانی و دور همی ها تهیه و نوش جان کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *