دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه پارتیشن بندی ویندوز در ویندوزهای ۷، ۸ و ۱۰

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

با پارتیشن بندی هارد دیسک می توانید اطلاعات و داده های خود را سازماندهی نموده و با جداسازی این اطلاعات از سیستم عامل آن ها را بهتر مدیریت کنید. برای آشنایی با نحوه پارتیشن بندی ویندوز همره این مقاله از آرگا باشید.

پارتیشن بندی ویندوز باعث می شود به طور بهینه از فضای دیسک بهره برده و به اطلاعات دسترسی سریعتری پیدا کرد. امروزه نیز به دلیل افزایش حجم هارد دیسک ها پارتیشن بندی عملی اجتناب ناپذیر بوده چرا که در صورت خوب مدیریت نشدن این هارد دیسک ها با ظرفیت بالایی که دارند ممکن است برای کاربر مشکلاتی ایجاد شود.

آشنایی با نحوه پارتیشن بندی ویندوز

نحوه تقسیم بندی درایوها در ویندوزبه عمل تقسیم یندی فضای هارد دیسک به یک یا چند قسمت که از نگاه کاربر فضاهای مختلف به طور مجزا عمل می کنند پارتیشن بندی گفته می شود. پارتیشن بندی کمک می کند از فضای داخلی ویندوز استفاده بهینه تری برد و موجب کاهش از دست رفتن اطلاعات یا داده ها می شود.

مثلا چنانچه همه فایلها ،اطلاعات و نرم افزار های ویندوز را در درایو c ذخیره نمایید اگر اتفاقی برای ویندوز بیافتد همه برنامه های نصب شده و اطلاعات از دست می رود و احتمالا به بازیابی اطلاعات نیاز پیدا می کنید. اما اگر فضای هارد دیسک را تقسیم بندی نمایید به دیگر داده ها آسیبی وارد نخواهد شد و اطلاعات باقی درایوها تحت تاثیر قرار نمی گیرند. به این ترتیب می توانید اطلاعات شخصی خود را از برنامه های ویندوز جدا نموده و چنانچه برای ویندوز مشکلی ایجاد شد اطلاعاتتان را از دست ندهید.

نحوه پارتیشن بندی ویندوز

در ضمن با پارتیشن بندی قادر خواهید بود همزمان چند سیستم عامل را روی رایانه تان نصب کنید. در ادامه با نحوه پارتیشن بندی ویندوز ۷، ۸ و ۱۰ آشنا می شوید. قبل از شروع باید بدانید به طور معمول سه نوع درایو برای یک هارد وجود دارد اولی پارتیشن Primary بوده که ویندوز فایل های بوت را در آن جایگذاری می کند و نخستین درایو هارد می باشد. بقیه فضای هارد دیسک به عنوان فضای  Extended  یا توسعه یافته  شناخته شده و این فضا می تواند به فضای Logical یا منطقی تقسیم بندی شود.

جهت نصب ویندوز و درایو تخصیص داده شده به آن فضایی بین ۵۰ الی ۱۰۰ گیگابایت کافی بوده البته ظرفیت درایو مختص ویندوز به میزان برنامه های مورد استفاده و نوع کار شما بستگی دارد. و برای بقیه درایوها می توانید دلخواه حجم درایوها را تعین کنید. در ضمن اگر روی هارددیسک اطلاعات دارید و می خواهید حجم درایو را تغییر دهید حتما قبل از شروع یک بکاپ از اطلاعاتتان بگیرید.

نحوه پارتیشن بندی در ویندوز ۷، ۸ و ۱۰

۱. در ویندوز ۷ در دسکتاپ روی Computer  کلیک راست نموده  سپس Manage را انتخاب کنید تا گزینه Computer Managment را مشاهده نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مراحل پارتیشن بندی ویندوز

و در ویندوز ۸ و ۱۰ روی This PC کلیک نموده و مراحل بالا را اجرا کنید.

نحوه پارتیشن بندی ویندوز 10

حالا روی Computer Managment کلیک نمایید.

پارتیشن بندی ویندوز گام به گام

۲. سپس در پنجره باز شده در سمت چپ گزینه Storage را پیدا نموده و روی فلش کناری آن کلیک نموده تا منوی آن باز شود.

پارتیشن بندی در ویندوز هفت

۳. بعد در منوی موجود بر روی Disk Managment کلیک نمایید.

آموزش تصویری پارتیشن بندی ویندوز

۴. در این پنجره می توانید تعداد پارتیشن ها و فضای کل هارد دیسک را ببینید. رنگ آبی درایوها نشانه پارتیشن بندی آن ها است و رنگ سبز نیز میزان فضای خالی را نشان می دهد. در این قسمت می توانید یک درایو را پاک یا تقسیم نمایید. در ضمن توجه داشته باشید که درایو ویندوز را فقط می توانید تقسیم کنید.

چطور پارتیشن بندی ویندوز را انجام دهیم

۵. برای ایجاد تغییر در پارتیشن هایی که از قبل ایجاد کرده اید روی پارتیشن مد نظر راست کلیک نمایید. با انتخاب گزینه Delete Volume می توانید پارتیشن را حذف نموده  یا پاک کنید و در ادامه روی Yes  کلیک کنید.

روشهای پارتیشن بندی ویندوز

گزینه Shrink Volume را می توانید برای تقسیم فضای خالی درایو به یک درایو دیگر انتخاب کنید.

نحوه پارتیشن بندی ویندوز

از گزینه Change Drive Letter and Path برای تغییر نام اختصاری یا حرف مربوط به درایو استفاده کنید.

شیوه پارتیشن بندی ویندوز

۶. در ادامه جهت ایجاد درایو جدید باید فضایی خالی  پارتیشن بندی نشده وجود داشته باشد. برای این کار روی فضای خالی سبز رنگ پارتیشن بندی نشده یا پاک شده راست کلیک کرده و گزینه New Simple Volume را انتخاب نمایید.

چگونه پارتیشن بندی ویندوز را انجام دهیم؟

۷. سپس در پنجره باز شده بر روی Next کلیک نمایید.

نحوه پارتیشن بندی ویندوز

۸. حالا میزان فضایی را که می خواهید به درایو اختصاص دهید مشخص نمایید.

منظور از پارتیشن بندی چیست؟

۹.  در ادامه نام درایو را تعیین و سپس روی Next کلیک نمایید.

آموزش مراحل پارتیشن بندی ویندوز

۱۰. در مرحله بعد دو گزینه می بینید. گزینه Do not format this volume بعد از ایجاد درایو آن را فرمت نمی کند. و گزینه Format this volume with the following settings بعد از ساخت درایو به فرمت آن می پردازد.

روشهای آسان پارتیشن بندی ویندوز

۱۱. سپس روی Next کلیک نموده و در نهایت گزینه Finish را انتخاب کنید.

مدیریت اطلاعات با پارتیشن بندی ویندوز

نکته:

می توانید برای پارتیشن بندی از نرم افزار هایی کمکی فراوانی که در این زمینه وجود دارند نیز بهره بگیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *