دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص شلیل و میزان تاثیر آن بر درمان بیماری ها

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

شلیل یکی از میوه های بسیار خوشمزه و پرطرفدار در سراسر جهان است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. یکی از مهمترین خواص شلیل کمک به کاهش وزن و لاغری است. به همین دلیل توصیه می شود در رژیم غذایی قرار بگیرد.

شلیل یکی از میوه های خوشمزه و پرطرفدار است که شبیه هلو بوده اما فواید متفاوتی با آن دارد. این میوه کم کالری منبع خوبی از تعدادی مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر در رژیم غذایی به شمار می رود. در این مطلب با خواص شلیل و میزان تاثیر گذاری آن بر درمان بیماری ها آشنا می شویم.

خواص شلیل این میوه خوشمزه اما کم کالری

خواص شلیل

شلیل یکی از میوه های کم کالری به شمار می رود. ۱۰۰ گرم از این میوه ۴۴ کالری دارد. هیچ گونه چربی اشباع شده ایی در شلیل وجود ندارد و آن سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و بسیار مغذی است. مهمترین ترکیبات موجود در شلیل آنتی اکسیدان ها هستند. در واقع بسیاری از خاصیت های شلیل ناشی از این ترکیبات می باشد. همان طور که می دانید آنتی اکسیدان ها با عوامل بیماری زا از جمله رادیکال های آزاد مقابله می کنند و از این رو موجب حفظ سلامتی بدن و پیشگیری از بسیاری بیماری ها می گردند. رادیکال های آزاد از جمله عوامل سرطان زا در بدن هستند که موجب تخریب سلول های سالم و DNA می شوند. بنابراین هلو با خاصیت آنتی اکسیدانی خود, موجب پیشگیری از بسیاری بیماری های جدی و خطرناک از جمله سرطان ها می شود.

شلیل دارای مقادیر کمی ویتامین C است. ۱۰۰ گرم از این میوه, حدود ۹ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را برای بدن تامین می کند. ویتامین C نیز دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و برای تشکیل بافت همبند درون بدن انسان مورد نیاز است. در واقع مصرف میوه های غنی از این ویتامین موجب تقویت بدن در برابر عوامل عفونی می شود و به جلوگیری از سرطان ها، بیماری های قلبی و برخی از شرایط پزشکی مانند آرتریت کمک می کنند.

پتاسیم یکی دیگر از مهمترین مواد مغذی موجود در شلیل است که بخش مهمی از سلول و مایعات بدن به شمار می رود. بسیاری از خواص شلیل ناشی از این ماده مغذی می باشد. یک شلیل متوسط حدودا ۲۸۵ میلی گرم پتاسیم دارد. پتاسیم یک ماده معدنی می باشد که برای عملکرد الکتریکی و سلولی در بدن لازم است. این ماده معدنی نقش مهمی در سوخت و ساز بدن, تنظیم تعادل pH, کمک به سنتز پروتئین و هضم کربوهیدرات ها ایفا می کند. یکی از مهمترین خواص شلیل ناشی از وجود پتاسیم, تنظیم ضربان قلب و فشار خون است.

اگرچه میزان هر یک از آنتی اکسیدان ها در شلیل پایین است اما هر یک از آن ها غلظت مناسبی دارند. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین ویتامین E و آنتی اکسیدان های لوتئین پلی فنولی فلاونوئید، زیگزانتین و کریپتوکسانتین از جمله این آنتی اکسیدان ها می باشند. هر یک از این مواد مغذی برای بدن ضروری و فواید بسیاری برای آن دارند. در ادامه به شرح هر یک از خاصیت های شلیل ناشی از این انتی اکسیدان ها می پردازیم.

  •  آرون گروپس

فواید شلیل برای بارداری

فواید شلیل برای بارداری

یکی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز در طول بارداری, ویتامین های گروه B است. شلیل منبع خوبی از این ویتامین ها به شمار می رود. نیاسین، اسید پانتوتنیک، تیامین و پیریدوکسین از جمله این ویتامین ها می باشند. به علاوه یک نسبت مناسب از مواد معدنی و الکترولیت ها مانند آهن، روی، مس و فسفر در شلیل وجود دارد. آهن برای تشکیل سلول های قرمز خون مورد نیاز است. از جمله خاصیت شلیل برای زنان باردار می توان به کاهش خطر نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفید در جنین اشاره کرد. این خاصیت شلیل به دلیل همان مواد معدنی موجود در آن است. پتاسیم موجود در شلیل به تسکین گرفتگی عضلات در طول بارداری کمک می کند. همچنین فیبر این میوه در سلامت دستگاه گوارش زنان در طول بارداری موثر است و محتوای ویتامین C آن به رشد مناسب عضلات, دندان ها و رگ های خونی جنین درون رحم کمک می کند.

مقابله با بیماری های پوستی و محافظت از چشم

ارزش غذایی شلیل

رنگ گوشت میوه شلیل به دلیل محتوای بالای بتا کاروتن در آن است. بتا کاروتن که یک آنتی اکسیدان است به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند. مقادیری از بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند. اگرچه بدن بیشتر این ترکیب را به ویتامین A تبدیل نمی کند با این حال این ترکیب برای سلامتی بدن لازم است. ویتامین A به ساخت و حفظ سلامتی پوست, دندان ها, بافت استخوان, بافت نرم و ترشحات مخاطی کمک می کند. بنابراین یکی از مهمترین فواید شلیل, پیشگیری از انواع بیماری های پوستی می باشد. همچنین ویتامین ث موجود در شلیل قسمتی از یک پروتئین را که مسئول تولید پوست و بافت اسکار، تاندون ها و رباط ها است را می سازد و موجب بهبود زخم ها و شادابی و جوانی پوست می شود. بیوفلاونوئید در شلیل به مراقبت از پوست کمک می کند.

یکی دیگر از مهمترین فایده های شلیل, کاهش خطر ابتلا به بیماری مانند دژنراسیون ماکولا وابسته به سن است. از دیگر فواید این میوه برای چشم می توان به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید هسته ای اشاره کرد. بنابراین مصرف این میوه برای حفظ سلامتی چشم نیز توصیه می شود. شلیل از بیماری هایی مانند کوری و رمد چشم نیز پیشگیری می کند. 

فواید شلیل برای دستگاه گوارش

خواص شلیل

شلیل تازه و یا خشک منبع خوبی از فیبرهای غذایی به شمار می روند که برای حفظ سلامتی بدن ضروری می باشند. فیبرها موجب افزایش میل سیری در فرد می شوند. از این رو فرد تمایل کمتری برای دریافت کالری دارد. این مسئله به کاهش وزن و لاغری کمک می کند. در واقع شلیل یکی از بهترین میوه ها در رژیم لاغری علمی محسوب می شود. همچنین فیبرها از یبوست جلوگیری می کنند و به هضم بهتر غذا کمک می کنند. یک شلیل متوسط حاوی ۲.۴ گرم فیبر خوراکی است. بنابراین یکی از موثرترین خواص درمانی شلیل, بهبود عملکرد دستگاه گوارش می باشد.

خواص شلیل

بهبود سلامت قلب

شلیل به دلیل داشتن مقادیر فراوانی فیبر و پتاسیم نقش مهمی را در سالم نگه داشتن قلب ایفا می کند زیرا، پتاسیم به نگه داشتن سطح تپش قلب در دامنه معمولی و همچنین فیبر موجود در آن سبب کاهش ایجاد لخته در رگ های خونی می شود.

پیشگیری از ریزش مو

وجود مواد مغذی در شلیل به تغذیه پوست سر کمک می کند و همچنین سبب افزایش ریشه مو می شود بنابراین مصرف منظم شلیل سبب تقویت مو شده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

خاصیت شگفت انگیز میوه شلیل

رفع کم خونی

بسیاری از افراد از داشتن کم خونی رنج می برند که با کمک شلیل می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، این میوه سبب افزایش تولید گلبول قرمز خون شده و همچنین وجود ویتامین C در آن سبب افزایش جذب آهن در بدن می شود، از این رو مصرف این میوه برای درمان کم خونی و همچنین پیشگیری از آن بسیار مناسب است.

درمان سرطان

طبق تحقیقات انجام شده شلیل به دلیل داشتن اسید کلروژنیک و بتاکاروتن برای درمان انواع سرطان ها به خصوص سرطان کولون و سرطان ریه و همچنین پیشگیری از آن بسیار مفید می باشند.

فواید بی نظیر شلیل

درمان سرماخوردگی

وجود مقادیر فراوانی ویتامین C و آنتی اکسیدان در شلیل سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه کمک زیادی به درمان سرماخوردگی و مالاریا می کند و همچنین وجود منیزیم در شلیل برای درمان برونشیت و سرفه مفید است.

کاهش چین و چروک

بروز چین و چروک بر روی پوست از جمله مشکلات آزار دهنده پوستی می باشد که با استفاده از میوه شلیل می توانید پوستی به دور از چین و چروک داشته باشید زیرا، این میوه ویتامین C فراوانی در خود دارد و باعث جوانسازی پوست صورت تان خواهد شد.

فواید شلیل بر سلامت پوست

درمان ناراحتی معده

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که از ناراحتی های معده از جمله : درد معده، نفخ، حالت تهوع و… رنج می برید می توانید شلیل مصرف کنید زیرا، دارای فیبر است که ناراحتی های معده را بهبود می بخشد و در نتیجه احساس راحتی خواهید کرد.

کاهش نشانه های آرتروز

همانطور که می دانید آرتروز از بیماری هایی است که مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه سبب بروز درد شدید می شود که می توانید به منظور کاهش علایم آرتروز از میوه شلیل کمک بگیرید.

خواص درمانی شلیل

بررسی مضرات شلیل

۱. مصرف شلیل در برخی از افراد سبب بروز واکنش های آلرژیک خفیف می شود که با علایمی مانند : تورم پلک، لب ها و خارش دهان و گلو و همچنین صورت بروز می کند.

۲. استفاده از شلیل امکان دارد باعث تشدید نشانه های بیماری سندروم روده تحریک پذیر شود.

۳. هسته شلیل دارای مقادیر کمی سیانید می باشد که زیاده روی در مصرف آن سبب ایجاد مسمومیت خواهد شد.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *