دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خصوصیات و ویژگی های افراد خود شیفته را بهتر بشناسید

  • سحر هودانلویی
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

همه ما در طول زندگی معمولا با افراد خود شیفته سر و کار داشته ایم. افرادی که در هنگام بحث بر سر موضوعات مختلف، موقعیت را برای توضیح دادن از خود فراهم کرده اند. حداقل در بین همکاران و دوستان خود، فردی وجود دارد که دارای خود بزرگ بینی مطلق باشد. برای آشنایی بیشتر با افراد خود شیفته بهتر است این بخش از مجله آرگا را مطالعه نمایید.

ممکن است پیش آمده باشد که شما نیز با افراد خود شیفته در زندگی رو به رو شده باشید. افرادی که در هنگام بحث و یا گفت و گو شرایط را برای تعریف از خود آماده می کنند. همچنین موقعیت های بسیاری شاید پیش آمده باشد که هم کلاس تان از موضوع درسی که در آن مهارت دارد، با تکبر و غرور حرف می زند. نمونه دیگر از این عارضه را گاهی در منزل و اعضای خانواده نیز می توان مشاهده کرد، زمانی که در انجام کاری تبحر دارند و آن را به رخ شما می کشند.

در این مطلب قرار است به بیان ویژگی های افراد خود شیفته بپردازیم. گاهی امکان دارد که این نشانه ها در خود ما نیز وجود داشته باشد که با بررسی های لازم و آزمون های شخصیتی مربوطه مشخص می شود.

اختلال خود شیفتگی به چه معناست؟

ویژگی های افراد خود شیفته

  • افرادی که به خود شیفتگی دچار هستند، نسبت به خود باور و اعتقادات بسیار بزرگ دارند، طوری که خود را قادر به انجام هر کاری می بینند. آن ها فکر می کنند که به خوبی می توانند بر روی دیگران تاثیر بگذارند و دیگران را کوچک تر از خود می شمارند.
  • آن ها خود را دارای ویژگی های منحصر به فرد می دانند. به این شکل که فکر می کنند نام آن ها زیباتر از دیگر نام ها، زمان تولدشان نیکو ترین زمان و یا محل تولد آن ها در جایگاه بالایی از دیگر افراد قرار دارد. آن ها همواره توقع دارند که دیگران به آن ها احترام بگذارند و فردی منحصر به فرد بشمارند.
  • آن ها همیشه تمام حق را به خود می دهند و دیگران باید همیشه با آن ها هم نظر باشند. در جایی که این گونه افراد وجود دارند، هیچ جای بحث و گفت و گویی برای اختلاف نظر وجود ندارد.
  • این گونه افراد فکر می کنند که می توانند از دیگران سو استفاده کنند. کسانی که ویژگی افراد خود شیفته را دارا هستند برای مدت زمان کوتاهی به اطرافیان محبت می کنند. سپس که کارشان راه افتاد با خود خواهی تمام آن ها را رها می کنند.
  • آن ها این حق را به خود می دهند که باید دیگران در تمام وقت در اختیار آن ها قرار بگیرد. به این صورت که اگر شما یک ساعت به این گونه افراد کمک کنید و بازم هم نیاز به یاری تان داشتند، موظف اند که همواره کنار آن ها باقی بمانید.

نشانه های های افراد خود شیفته

  • افراد خودشبفته از قوانین همدردی باخبر نیستند و نمی توانند به خوبی با دیگران حرف بزنند. آن ها قادر نیستند که خود را جای دیگر افراد بگذارند و برای کمک آن ها قدمی بردارند. شاید به ظاهر و سطوحی احساس دلسوزی و همدردی داشته باشند اما واقعیت این است که از کودک چند ماهه نیز انتظارات بسیاری دارند.
  • این گونه افراد همیشه تظاهر می کنند که هیچکس در موقعیت آن ها نبوده و از همان ابتدا فردی خاص و منحصر به فرد بوده اند. خودشیفتگان راجع به موضوعات عمومی بی تفاوت هستند و نسبت به اتفاقاتی که برای آنان رخ می دهد به سرعت و شدت واکنش نشان می دهند. به این صورت که چرا باید من در چنین شرایطی باشم، چرا باید مریض شوم، چرا انجام کار های اداری من عقب افتاده است.
  •  این گونه افراد نیاز دارند که در مرکز دید و توجه باشند. آن ها همواره درباره هر موضوعی از تجارب شخصی خود حرف می زنند و بررسی و بیان سختی ها رشته تحصیلی و کارهایی که می کنند، می پردازند. آن ها انتظار دارند که همگان به آن ها احترام بگذارد و با بیان نظر های شخصی می خواهند که دیگران از آن ها پیروی کند.

آشنایی با خصوصیات افراد خود شیفته

  • از دیگر ویژگی های افراد خود شیفته تظاهر کردن است. به این صورت که در ظاهر افراد قوی و محکم هستند، اما در باطن افرادی دارای روحیه حساس و شکننده هستند. آن ها خیلی سریع توسط حرف های هر چند صحیحی که از دیگران راجع به خود می شوند، حالت تدافعی می گیرند. این گونه افراد بذر  خشم و کینه را در دل می کارند و با تنفری که از اطراف پیدا می کنند به فکر انتقام می افتند.
  • افراد خود شیفته تحمل شنیدن نقد و انتقاد از دیگران را ندارند. شما هیچ گاه نمی توانید با این گونه افراد هر چند به صورت محترمانه به هدفی مشترک برسید، چون همواره با واکنش های تند و خشمگینانه آن ها مواجه می شوید.
  • این گونه افراد بسیار تلاش می کنند که مورد تایید دیگران قرار بگیرند. هر کاری می کنند که دیگران آن ها را بپذیرند. همچنین از دیگر ویژگی های افراد خود شیفته این است که هیچ گاه قانع نمی شوند و باید دیگران را تحت سلطه خود داشته باشند.

معرفی ویژگی های افراد خود شیفته

  • خود شیفتگان علاقه بسیاری به تملق و چاپلوسی دارند و دروغ و زشت بودن هر چیزی برای آن ها هیچ ارزشی ندارد. همچنین از اینکه مورد ستایش و پرستش دیگران قرار بگیرند بسیار خوشحال می شوند.
  • خیلی سخت  مشغول زندگی خود و علایقشان هستند، همچنین قابل به ذکر است که انرژی بسیاری را صرف تمایلات روانی و درونی خود می کنند. این افراد اگر گرسنه باشند، دیگران نیز باید غذا بخورند و اگر خسته باشند، باید همه جا تعطیل شود و مهمانی ها جشن خود را کنسل کنند.
  • از دیگر ویژگی های افراد خود شیفته این است که بسیار مغرور و متکبر هستند. اگر جوان باشند به نیروی جوانی خود و اگر مسن باشند به تجاربی که از زندگی کسب کرده اند می بالند. به طور کلی این گونه افراد سراسر افتخار و سرافرازی نسبت به خود هستند.
  •  حسادت و رقابت از ویژگی های بارز افراد خود شیفته است. اگر از قابلیت و توانایی افرادی که آشنای او نیستند و یا در رشته تحصیلی دیگری مشغول هستند تعریف کنید به شدت بهشان بر خواهد خورد.
  • این گونه افراد معتقدند که باید با افراد سر شناس و معروف در ارتباط باشند. به طور مثال با گرفتن خانه ای در کنار این گونه افراد سعی می کنند که خود را شبیه آنان کنند و یا با تعریف در مقابل دیگر افراد خود را فردی سرشناس معرفی کنند.

ویژگی های افراد خود شیفته

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • افراد خودشیفته از دیگران انتظار دارند که با رفتاری متفاوت آن ها را سورپرایز کنند. به این صورت که اگر او را دیدند از جای خود برخیزند و به خوش آمد گویی مشغول شوند. همه باید افراد خود شیفته را تحسین کنند و از او به عنوان فردی دانا و منحصر به فرد یاد کنند.
  • از دیگر ویژگی های افراد خودشیفته توقع و انتظار بیجایی است که از دیگران دارند. همواره دوست دارند که اولین نفر دعوت شونده به جشن و میهمانی باشند و توقع دارند که اگر ۳ ساعت تاخیر در حضور به مهمانی مهم را داشتند دیگران منتظر او بمانند و دیگر کار ها را متوقف  کنند.
  • از دیگر انتظارات این گونه افراد به این صورت است که هم باید قدر او را بدانند و با تعریف و تمجید هایی که از او می کنند به خرسندی شان منجر شود. مخصوصا اگر این گونه افراد پدر یا مادر باشند، فرزندان موظف اند که همیشه از آنان تعریف کنند.
  • افراد خود شیفته همواره دیگران را به صورت شی یا کالا می بینند و برای حق و حقوق دیگران ارزش قائل نیستند. از دیگران به عنوان نردبانی برای رسیدن به خواسته های خود استفاده می کنند و بعد از این که کارشان تمام شد به دور انداختن و حذف کردن آن ها از زندگی شان می پردازند.

معرفی خصوصیات افراد خود شیفته

  • از نظر اخلاقی دارای نمره صفر هستند و به هیچ یک از قوانین حاکم اعتنایی نمی کنند. به صورت سطحی تظاهر می کنند که قانون مند هستند و همواره به رعایت تمامی موارد می پردازند، اما حقیقت این است که قانون و مقررات برای آنان بی معنی تلقی می شود.
  • در انجام کار ها بسیار اصرار دارند و عجولانه رفتار می کنند. همچنین با تحت فشار قرار دادن شما سعی می کنند که مجبور به انجام کار هایی که مورد علاقه تان نیست، بپردازید. آن ها از تحت فشار قرار دادن و یا به اصطلاحی تحت منگنه گذاشتنتان هیچ ناراحت نمی شوند و به تحمیل کردن امور بر دوش دیگران عادت دارند.
  • از دیگر ویژگی های افراد خود شیفته این است که به صورت واقع گرایانه به خود در آیینه نگاه نمی کنند. هیچ گاه به نقد و قضاوت اعمال خود نمی پردازند و فکر می کنند که درست کار ترین فرد بر روی زمین هستند. آن ها از تصور خیالی که نسبت به خود دارند لذت می برند و هیچ گاه با چشم آگاه به خود نگاه نمی کنند.
  • برای تمامی موارد توضیح و توجیه های پیوسته دارند و توانایی این که با وجود تمامی کار های خوب و بدی که انجام داده اند، باز هم ظاهری حق به جانب بگیرند را دارند.

معرفی نشانه های افراد خود شیفته

نشانه های افراد خود شیفته

مواردی که در ادامه بیان می شود از خصوصیات افراد خود شیفته است که می تواند به صورت تست نیز باشد. اگر هر یک از علائم زیر را هر یک از شما و یا همسرتان دارا باشید، قابل به ذکر است که احتمال وجود چنین عارضه ای در شخصیت شما وجود دارد.

  1. خود بزرگ بینی مطلق و بیان توانایی و مهارت های خود به صورت پررنگ و درشت که این اتفاق به صورت افراطی رخ می دهد.
  2. مشغول بودن ذهن در طی مدت های طولانی و خیال بافی در موارد پیشرفت و موفقیت های نا محدود که تقریبا امری غیر ممکن تلقی می شود.
  3. آن ها فکر می کنند که بسیار استثنایی و خاص هستند اما این موضوع را هیچکس باور نمی کند.
  4. نیاز بسیاری به تایید و ستایش شدن از طرف دیگران دارند.
  5. در اکثر موارد حتی با وجود عدم شواهد کافی باز هم رفتاری حق به جانب به بسیاری از مسائل دارند.
  6. دوست دارند که همواره دیگران تحت سلطه و مراقبت های او باشند.
  7. به خوبی قادر به همدلی با دیگران نیستند.
  8. حس حسادت را همانند بذر در دل خود آبیاری می کنند و فکر می کنند که دیگران نیز به آن ها حسادت می کنند.
  9. با منم منم کردن احساس غرور و تکبر را بسیار در وجود خود پرورش می دهند.

ارضه خودشیفتگی به چه معناست؟

خصوصیات افراد خود شیفته

با در نظر گرفتن برخی ویژگی های افراد خود شیفته می توان این عارضه را در وجود دیگر اطرافیان شناسایی کرد و به درمان آن ها پرداخت.

  1. خودشان را برتر و بهتر از دیگر افراد می دانند.
  2. همواره دوست دارند مورد توجه و تحسین دیگران قرار بگیرند.
  3. به طور پیوسته دنبال تایید شدن از جانب دیگران هستند.
  4. هیچ یک از اشتباهات خود را قبول نمی کنند.
  5. برای خود هیچ حد و مرزی ندارند، همچنین به حریم خصوصی دیگران نیز هیچ احترامی نمی گذارند.
  6. از دیگر ویژگی های افراد خود شیفته عدم همدردی است. این گونه افراد به هیچ وجه شنوندگان خوبی نیستند.
  7. برای خود ارزش و حق بسیاری قائل هستند.
  8. به دیگران به چشم ابزار نگاه می کنند.
  9. هیچ احساسی در آنان برای اشتراک گذاری با دیگران وجود ندارد.
  10. بدون اینکه دیگران بخواهند، به مشاوره و راه حل دادن به آن ها می پردازند.
  11. به تجملات اهمیت بسیاری می دهند.
  12. در رقابت کردن حرف اول را می زنند.
  13. در ابتدای رابطه بسیار توجه می کنند و عشق می ورزند و بعد از گذشت مدت کوتاهی که برایشان همه چیز تکراری می شود، همه چیز را رها می کنند.
  • دیگر ویژگی های افراد خود شیفته که قابل به شناسایی می باشد.

خود شیفتگی به چه معناست؟

  1. از روحیه کمال گرایی بالایی برخوردار هستند.
  2. ارتباطات آن ها به صورت سطحی شکل می گیرد و ادامه پیدا می کند.
  3. نسبت به دیگران از توقعات غیر منطقی برخوردار هستند.
  4. دیگر افراد را در سطح و جایگاه خود نمی بینند به همین علت از صمیمی شدن پرهیز می کنند.
  5. در بسیاری از موارد به صورت تدافعی عمل می کنند.
  6. افراد خود شیفته بسیار کاریز ماتیک به نظر می رسند.
  7. هیچ وقت به پیامد هایی که ممکن است تصمیمات آن ها در پی داشته باشد، فکر نمی کنند.
  8. خیلی زود خشمگین می شوند.
  9. هیچ وقت از احساس امنیت بالایی برخوردار نمی باشند.
  10. عادت به دروغ گویی در مورد دستاورد های خود دارند.
  11. همواره از احساسات درونی خود خجالت زده می باشند.
  12. در کار های تیمی چندان موفق عمل نمی کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *