دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کمبود ویتامین C چه علائمی دارد و کدام مواد غذایی این کمبود را جبران می کنند؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۳ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

ویتامین C یکی از ویتامین های ضروری برای بدن است که کمبود آن در بدن با مشکلاتی همراه می شود که بهتر است اطلاعات کافی در مورد کمبود ویتامین سی داشته باشید، به همین خاطر در این مقاله شما عزیزان را با کمبود ویتامین C آشنا خواهیم کرد.

یکی از مواد مغذی ضروری برای بدن ویتامین سی است که باید به شکل منظم مصرف شود تا بدن دچار کمبود این ویتامین نشود که عواملی از جمله : اعتیاد به الکل، بی اشتهایی عصبی، رژیم غذایی نامناسب، مشکلات ذهنی شدید، سیگار کشیدن و دیالیز خطر کمبود این ویتامین در بدن را افزایش می دهند که پس از چند ماه علایم کمبود ویتامین سی ظاهر می شوند و بهتر است مراقبت خودتان باشید تا دچار کمبود ویتامن C در بدن نشوید.

بررسی نشانه های کمبود ویتامین سی

بررسی علایم کمبود ویتامین C

ویتامین سی یک نوع ویتامین حلال در آب می باشد که بدن به منظور انجام فعالیت روزانه خود به آن احتیاج دارد و چیزی که باید بدانید این است که ویتامین C در بدن انباشته نمی شود به همین خاطر کمبود ویتامین ممکن است در بدن ایجاد شود که بسیاری از افراد بر این باورند که تنها ویتامین C مرکبات هستند.

بهتر است بدانید که بسیاری از میوه ها و سبزیجات هم دارای این ویتامین هستند مانند : کیوی، توت فرنگی، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، گل کلم و پاپایا که در حقیقت یک فنجان توت فرنگی یا کلم بروکلی دارای ۸۵ میلی گرم ویتامین سی است در حالی که میزان این ویتامین در یک پرتقال کوچک تنها ۵۰ میلی گرم است، میزان ویتامین سی مورد نیاز روزانه در زنان حداقل ۷۵ میلی گرم و در مردان حداقل ۹۰ میلی گرم است که طبق تحقیقات مقدار مطلوب این ویتامین روزانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم است.

مواد غذایی سرشار از ویتامین سی

ویتامین سی جهت رشد و ترمیم بافت تمام بدن یک ماده ضروری است که به تولید کلاژن کمک می کند و همچنین به منظور جذب آهن، حفظ سلامتی استخوان ها و ترمیم زخم ها ضروری است این ویتامین در واقع یک آنتی اکسیدان قوی است که سبب کاهش آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و پیشگیری از پیشرفت بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و سرطان می شود.

  • پوست ناهموار و خشک

کلاژن سبب انعطاف پذیری و ظاهری جوان در پوست می شود به همین دلیل بسیاری از محصولات زیبایی دارای کلاژن می باشند و هنگامی بدن دچار کمبود ویتامین C می شود سبب پوسته پوسته، زبری و قهوه ای رنگ شدن پوست می شود که در واقع به خاطر تولید کلاژن ناکافی این شرایط ایجاد می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نشانه های کمبود ویتامین سی

  • خونریزی از بینی

ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است زیرا، رگ های خونی در بینی به منظور حفظ استحکام خود به کلاژن احتیاج دارند، خونریزی از بینی زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی کوچک در بینی پاره می شود بنابراین خون دماغ شدن پشت سر هم علایم ضعف رگ ها خونی در بینی است.

علامت کمبود ویتامین سی

  • پیچ خوردگی موهای بدن

کمبود ویتامین C سبب ایجاد مشکل در ساختار پروتئین مو و در نتیجه به رشد موهای تاب دار و پیچ خورده منجر خواهد شد که از علایم کمبود این ویتامین در بدن پیچ خوردگی موهای بدن می باشد که خیلی راحت قابل تشخیص نیستند زیرا، این موها به خاطر نازکی خیلی می شکنند و می ریزند.

  • کبودی پوست

زمانی که رگ های خونی زیر پوست پاره شوند و در آن ناحیه خون پخش شود کبودی بدن ایجاد می شود که کمبود این ویتامین سبب کاهش تولید کلاژن شده و در نتیجه رگ های خونی ضعیف تر می شوند که این کبودی به دلیل کمبود این ویتامین در بدن امکان دارد به شکل نقطه های کوچک بنفش یا بسیار بزرگ بر روی پوست نمایان شود بنابراین، کبود شدن سریع از نشانه های اولیه کمبود ویتامین سی است.

علایم کمبود ویتامین سی

  • کند شدن روند بهبود زخم ها

زمانی که بدن با کمبود ویتامین سی مواجهه می شود سرعت تولید کلاژن کاهش پیدا می کند و در نتیجه زخم ها خیلی دیر بهبود می یابند که در برخی موارد زمانی که بدن با کمبود شدید این ویتامین مواجهه می شود ممکن است زخم ها کهنه مجدداً باز شوند و در معرض خطر عفونت قرار بگیرند بنابراین دیر خوب شدن زخم ها از نشانه های کمبود ویتامین سی در بدن است و این مشکل زمانی ایجاد می شود که بدن برای مدت زیادی دچار کمبود این ویتامین شده است.

آشنایی با علایم کمبود ویتامین C

  • ضعیف شدن استخوان ها

ویتامین C نقش مهمی را استحکام استخوان ایفا می کند و کمبود آن سبب پوکی استخوان در فرد می شود و در حقیقت مصرف کم این ویتامین خطر پوکی استخوان و شکستگی را افزایش می دهد همچنین این ویتامین در کودکان از مواد مغذی ضروری جهت سلامت استخوان ها و اسکلت بندی است زیرا، کودکان در حال رشد می باشند.

  •  خونریزی لثه ها

از دیگر علایم کمبود ویتامین سی خونریزی لثه، قرمزی و التهاب است و زمانی که بدن به میزان کافی این ویتامین را دریافت نمی کند سبب ضعیف و ملتهب شدن لثه ها شده و در نتیجه به خونریزی لثه منجر می شود و زمانی که کمبود این ویتامین در بدن خیلی شدید باشد با خراب و کبود بودن لثه ها همراه شود که در نتیجه به افتادن دندان ها منجر خواهند شد.

نشانه های نداشتن مقادیر فراوان ویتامین سی در بدن

  • خلق و خوی بد و خستگی

 کمبود ویتامین سی در بدن سبب خستگی و داشتن خلق و خوی بد می شود که پس از چند روز مصرف  این ویتامین به مقدار کافی یا حتی مصرف دوز بالای ویتامین در ۲۴ ساعت سبب رفع این مشکل خواهد شد.

  • تضعیف سیستم ایمنی بدن

طبق تحقیقات انجام شده مصرف ویتامین C داخل انواع مختلفی از سلول های ایمنی بدن جمع شده تا بدن بتواند با عوامل بیماری زا مبارزه کند و در صورت دریافت نکردن میزان کافی این ویتامین سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری هایی از جمله ذات الریه و عفونت ها افزایش پیدا می کند.

  • افزایش وزن

در صورتی که ورزش می کنید و از رژیم غذایی خوبی نیز استفاده می کنید اما باز هم دچار اضافه وزن هستید امکان دارد به دلیل سطح کم ویتامین سی در بدن باشد زیرا، کمبود این ماده مغذی سیستم سوخت و ساز بدن را کند می کند و در نتیجه سبب افزایش وزن در فرد می شود که با خستگی همزمان بروز می کنند.

نشانه های کمبود ویتامین C در بدن

  • قرمز شدن فولیکول مو

فولیکول های مو بر روی سطح پوست دارای عروق ریزی هستند که از طریق آنها خون و مواد مغذی جذب می شود، در صورتی که بدن کمبود ویتامین ث داشته باشد، این عروق دچار آسیب شده و خیلی راحت پاره می شوند، از این رو در اطراف فولیکول های مو، لکه های قرمز روشن پدید می آیند به این حالت خونریزی پریفولیکولار گفته می شود که مشخصه بارز آن کمبود ویتامین ث بوده و با مصرف مکمل ویتامین ث در طی دو هفته می توان این مشکل را برطرف کرد.

به طور خلاصه می توان گفت که فولیکول های مو دارای عروق خیلی ریزی بوده که با کمبود ویتامین ث پاره شده و پیرامون فولیکول ها، لکه های قرمز روشن دیده می شود.

  • قاشقی شدن ناخن ها با لکه یا خطوط قرمز

در این حالت ناخن ها به حالت مقعر درآمده و معمولا شکننده و نازک می شوند، قاشقی شدن ناخن اغلب به خاطر کم خونی ناشی از کمبود آهن می باشد، اما می تواند در نتیجه ویتامین ث نیز اتفاق افتد، ضمن اینکه احتمال ضعیف شدن عروق و پاره شدن آنها در نتیجه کمبود این ویتامین، لکه های قرمز با خطوط عمودی در ناخن مشاهده شده و موجب خونریزی اسپلینتر شود.

اگرچه از طریق ظاهر ناخن ها می توان به کمبود ویتامین ث پی برد، اما این تشخیص کافی نمی باشد. حال به طور خلاصه می توان گفت که ویتامین ث با قاشقی شدن ناخن ها و خطوط یا لکه های قرمز زیر ناخن می تواند ارتباط داشته باشد.

عوارض کمبود ویتامین ث

  • کم خونی ناشی از کمبود آهن مزمن

کم خونی ناشی از فقر آهن و ویتامین C اغلب با هم رخ می دهند  از علائم کم خونی ناشی از کمبود آهن می توان به رنگ پریدگی، خستگی زیاد، اختلال در تنفس به هنگام ورزش، خشک شدن پوست و مو، سردرد و قاشقی شدن ناخن اشاره کرد.

کم بودن میزان ویتامین ث به همراه کاهش جذب آهن از غذاهای گیاهی و تاثیرات منفی بر ری متابولیزم آهن منجر به کم خونی ناشی از کمبود آهن می شود.

آشنایی با مواد غذایی سرشار از ویتامین C

  • لیمو
  • کیوی
  • گوجه فرنگی
  • پرتقال
  •  جعفری
  • کلم بروکلی و بروکسل
  • توت فرنگی
  • فلفل دلمه ای شیرین
  • انگور
  • آناناس
  • گواوا
  • خرمالو
  • پاپایا

دلایل کمبود ویتامین ث

این نکته را به خاطر داشته باشید که این ویتامین ضروری بر اثر حرارت از بین می رود بنابراین بهتر است که سبزیجات و میوه ها را به شکل خام مصرف کنید، به دلیل اینکه بدن مقادیر فراوانی ویتامین سی در خود ذخیره نمی کند لذا توصیه می کنیم هر روز مصرف میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با علایم کمبود انواع ویتامین از جمله : کمبود ویتامین e، کمبود ویتامین a و همچنین کمبود کلسیم و کمبود روی بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *