دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

فعالسازی و استفاده از فرمان صوتی ویندوز ۱۰

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از قابلیت های کاربردی که شرکت مایکروسافت، ویندوز ۱۰ را به آن مجهز کرده است اجرای فرمان های صوتی از طریق دستیار صوتی آن به نام کرتانا می باشد. پس از اینکه کاربر ویندوز رایانه اش را به جدیدترین نسخه آن آپدیت کرد قادر خواهد بود با صدور فرمان صوتی به کورتانا،‌ همه کارهای خود مانند ارسال ایمیل ،آگاهی از شرایط آب و هوا، تعیین قرار ملاقات، جستجو و مواردی از این قبیل را انجام دهد. برای آشنایی با نحوه فعالسازی و استفاده از فرمان صوتی ویندوز ۱۰ همراه این مقاله باشید.

در حال حاضر دستیار صوتی ویندوز ۱۰ یا کورتانا یک نام شناخته شده برای کاربران ویندوز ۱۰ می باشد که خود را عضو جدانشدنی مجموعه مایکروسافت قرار داده است. این ویژگی استفاده از ویندوز را جذابتر ساخته است به این نحو که می توان توسط  آن از وضع آب و هوا خبردار شد،ایمیل فرستاد، یادآور تنظیم کرد، جوک شنید،فایل ها را جستجو کرد، جستجوی اینترنتی انجام داد و به اجرای موارد بی شماری از این قبیل کارهای روزانه از طریق فرمان صوتی، پرداخت.

آشنایی با نحوه فعالسازی فرمان صوتی ویندوز ۱۰

پاسخ به فرامین صوتی در ویندزو10

چنانچه از طرفداران بازی های رایانه ای باشید احتمالا با نام کورتانا آشنا هستید. این اسم از شخصیت کورتانا که نقش هوش مصنوعی را در بازی مشهور هلیو بر عهده داشت گرفته شده است. اولین بار کورتانا با ویندوزفون ۸.۱ پا به عرصه دیجیتال نهاد و بعد از دریافت محبوبیت مایکروسافت بر آن شد تا این دستیار صوتی قوی را در ویندوز ۱۰ خود به کار گیرد که دارای برخی قابلیت های کاربردی و خاص است از جمله این که جستجوی برنامه ها را سریعتر نموده و پاسخ به سوالات نیز راحتتر می شود.

آشنایی با قابلیت محبوب کورتانا در ویندوز 10

ممکن است برخی کاربران تصور کنند که کورتانا در ویندوز ۱۰، بسیار شبیه قابلیت جستجوی سنتی موجود در همه سیستم عامل ها باشد، اما این طور نیست . مایکروسافت آن را طوری طراحی کرده که دقیقا شبیه یک دستیار دیجیتال شخصی بوده و در انجام کارها به کاربر کمک کند. این قابلیت به طور پیش‌فرض بر روی ویندوز ۱۰ غیر فعال می باشد که با انجام مراحل زیر می توانید به فعالسازی آن بپردازید.

فعالسازی فرمان صوتی در ویندوز

فعال کردن کورتانا از طریق تایپ دستور

۱. ابتدا به بخش استارت ویندوز بروید. بعد گزینه All apps را انتخاب نمایید.

نحوه فعالسازی دستور صوتی ویندوز ۱۰

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پاسخ به دستور های صوتی در ویندوز 10 از طریق کورتانا

۲. در لیستی که مشاهده می کنید گزینه cortana را انتخاب و روی دکمه آن کلیک کنید.

طریقه فعالسازی دستور صوتی ویندوز ۱۰

دستیار صوتی ویندزو چیست؟

۴- سپس گزینه use cortana را انتخاب نمایید.دستیار صوتی ویندوز ۱۰

۵- چنانچه مایلید ابزارهایی مانند شخصی‌سازی تایپ و… را فعال نمایید بر روی yes و در غیر این صورت روی no thanks کلیک کنید. به این ترتیب کورتانا آماده کار شده تنها کافی است عبارت مدنظرتان را تایپ نموده و منتظر پاسخ آن باشید.

انجام فرمان صوتی ویندوز ۱۰

فعال کردن کورتانا از طریق فرمان صوتی

کورتانا کار را برای شما ساده تر از تصورتان ساخته به این نحو که تنها با فعال نمودن گزینه Hey cortana از این پس قادر خواهید بود از طریق فرمان صوتی با گفتن عبارت Hey cortana و سپس پرسیدن سوالتان همه کارهایتان از جمله جستجو در وب را به سادگی انجام دهید. برا فعال کردن این قابلیت مراحل زیر را انجام دهید.

۱. ابتدا کلیدهای ویندوز و s را فشار دهید تا کورتانا اجرا شود. سپس  طبق تصویر روی آیکون NoteBook  کلیک نمایید.

دستور صوتی ویندوز ۱۰

۲. در ادامه روی گزینه تنظیمات (setting) کلیک نموده و Hey cortana را روی حالت on بگذارید.

فرمان صوتی ویندوز ۱۰

فرمان صوتی ویندوز ۱۰

سفارشی کردن فرمان صوتی خودتان

ممکن است در محیط شلوغی نیاز داشته باشید از دستیار صوتی بهره بگیرید در این حالت کورتانا  به تمام صداها پاسخ خواهد دهد. بنابراین طوری کورتانا را آموزش دهید که فقط به صدای شما پاسخ بدهد. جهت این کار ابتدا به فضایی کاملا ساکت رفته و مراحل زیر را انجام دهید تا صدای خود را برای کورتانا سفارشی سازید.

۱. ابتدا همزمان کلیدهای ویندوز و S را بگیرید تا کورتانا اجرا گردد. سپس طبق تصویر روی آیکون کتابچه مانند کلیک نمایید. در ادامه گزینه setting را انتخاب کنید.

دستور صوتی ویندوز ۱۰

فرمان صوتی ویندوز ۱۰

۲.سپس گزینه learn my voice را انتخاب نموده بعد بر روی دکمه start کلیک نمایید. در ادامه کورتانا از شما می‌خواهد که شش جمله را واضح و بلند بیان کنید. بعد از انجام این کار دستیار صوتی صدای شما را به خاطر سپرده و تنها به فرمان های صوتی شما پاسخ می دهد.

آشنایی با قابلیتهای ویندوز 10

شناخت قابلیت دستیار صوتی ویندوز

از این پس با صدور دستور صوتی Hey cortana توسط میکروفون دستیار شخصی خود را فرا خوانده تا فرمان های صوتی شما را پاسخ دهد. به طور مثال what time is it (ساعت چند است؟)، What is today’s (امروز چندم است؟)، What’s on My Schedule Today (برنامه امروز من چیست؟)

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *