دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم اوتیسم در کودکان و نشانه هایی که والدین باید جدی بگیرند

  • ملیحه بال افکن
  • ۶ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

بیماری اوتیسم در واقع اختلالی از طیف عصبی و رشد است که معمولا خود را در دوران کودکی نشان می دهد و به همین منظور در این مقاله سعی داریم تا شما را با علائم اوتیسم در کودکان و روش های درمان آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که بیماری اوتیسم در واقع یکی از بیماری های جدی گروه بیماری های اختلالات طیف است که اغلب در دوران کودکی خود را نشان می دهد. اگرچه که علائم و نشانه های این بیماری در افراد متفاوت خواهد بود اما تمامی انواع اوتیسم بر روی قدر و توانایی افراد برای برقراری ارتباط با دیگران تاثیر خواهد گذاشت.

علائم اوتیسم در کودکان

توجه داشته باشید که بیماری اوتیسم یکی از انواع اختلالات عصبی و رشد است که از طریق روش های مختلفی بر روی پردازش بدن تاثیرگذار خواهد بود. بهتر است بدانید که کودک مبتلا به این بیماری دارای مشکلات ارتباطی است و قادر نیست به راحتی با دیگران تعامل برقرار نماید و علاوه بر این ممکن است که نقص های حسی و ناهماهنگی های عضوی نیز در فرد مبتلا به اوتیسم مشاهده شود. این افراد اغلب رفتار های تکراری از خود نشان می دهند و درصد علایق در آن ها بسیار کم است. بهتر است بدانید که شیوع این بیماری اغلب در سن دو سالگی علائم خود را نشان می دهد و گسترش آن در میان مردان بیشتر از زنان می باشد. از آنجایی که اوتیسم نشانه های خود را از حدود ۶ الی ۱۲ ماهگی نشان می دهد اما سن مناسب برای تشخیص قطعی این بیماری معمولا ۱۸ الی ۲۴ ماهگی است که کودک شروع به برقراری ارتباط کلامی می کند و تعامل با محیط در او افزایش پیدا می کند.

توجه داشته باشید که ممکن است علائم اوتیسم در کودکان خود را تا سن ۴ سالگی نیز نشان ندهد و در این صورت روند درمان نیز به تعویق خواهد افتاد و درصد بهبود فرد کاهش پیدا خواهد کرد. به طور کلی هرچه تشخیص این بیماری در سنین کمتر صورت بگیرد و اقدام به درمان و آموزش زود تر باشد کودکان پیشرفت بیشتری خواهند داشت زیرا کودکانی که به موقع درمان و آموزش دیده اند عملکرد هایشان به کودکان عادی نزدیک تر می باشد.

علائم اوتیسم در کودکان

نشانه های بیماری اوتیسم:

همانطور که متوجه شدید تشخیص این بیماری در سنین زیر ۳ سال کامل قطعی نیست و قطعیت ندارد اما از آنجایی که بیماری اوتیسم در نوزادان زیر ۱ سال با علائمی همراه است در کودکان بیشتر از ۱ سال نیز می تواند دارای علائمی باشد. توجه داشته باشید که حتی برخی از نشانه ها ممکن است در کودکانی که هیچ گونه مشکلی نیز ندارند دیده شوند و به همین منظور بررسی کودک توسط یک پزشک متخصص بسیار ضروری خواهد بود و بر اساس علائم اوتیسم در کودکان دو ساله و بیشتر ممکن است علائمی را که در ادامه بیان کرده ایم داشته باشد:

کودک تاخیر زبانی دارد: توجه داشته باشید که کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است برای بیان نیاز ها و خواسته های خود مشکل داشته باشد و هستند کودکانی که اصلا نمی توانند حرف بزنند ولی برخی از کودکان قادر به یادگیری زبان خواهند بود ولی توانایی لازم برای شرکت در گفت و گو ها را نخواهند داشت.

کودک الگوهای گفتاری غیر عادی دارد: بهتر است بدانید که کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است تامل کنان و با صدای تیز و یکنواخت اقدام به صحبت کردن بکنند و به جای استفاده از جملات تنها از یک کلمه خاص در صحبت های خود استفاده نمایند و آن را بارها و بارها تکرار کنند. همچنین ممکن است به جای پاسخ به سوال مجدد آن سوال را تکرار کنند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شیوع بیماری اوتیسم در کودکان

متوجه حرف هایی که به او گفته می شود نخواهد شد: کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است به اسمش پاسخ ندهد و یا نتواند دستورات شما را دنبال کند و یا امکان دارد به شکل نابجایی بخندد و یا گریه کند.

کودک خیلی کم تقلید خواهد کرد: توجه داشته باشید که کودک مبتلا به این بیماری به ندرت از کارهای شما تقلید خواهد کرد و اغلب در بازی های ساختگی و وانمودی شرکت نمی کند.

کودک به شکل خاصی تمرکز می کند: بهتر است بدانید که کودک مبتلا به اوتیسم اغلب با دقت زیاد و هر سری نیز بر روی یک شی مثلا اسباب بازی تمرکز خواهد کرد.

به نظر می رسد که کودک از تنها بازی کردن راضی است: معمولا کودکان اوتیسمی علاقه بسیار کمی به سایر کودکان دارند و حاضر به تقسیم کردن چیزی با آن ها نیستند و یا نوبتی بازی نمی کنند.

رفتارهای انعطاف پذیری در برابر تغییرات از خود نشان می دهند: توجه داشته باشید که کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است به برنامه روزانه و شرایط روتین وابستگی فراوانی داشته باشد و در صورت تغییر در آن دچار مشکل خواهد شد. این کودک معمولا در مورد چیز هایی که مصرف می کند و یا چیز هایی که مصرف نمی کند بسیار دقیق و سختگیر باشد و ممکن است دوست داشته باشد هنگام خوردن غذا یا میان وعده تشریفات دقیق و منظمی را برای خود ایجاد کند.

بیماری اوتیسم در کودکان

به شکل غیر معمول با اشیاء و اسباب بازی ها بازی می کند: توجه داشته باشید که کودک ممکن است زمان زیادی را صرف ردیف کردن اسباب بازی ها در یک خط و یا چیدن آن ها طبق یک نظم خاص بکند. معمولا کودک اوتیسمی از باز و بسته کردن در لذت می برد و علاقه فراوانی به فشار دادن مادام یک کلید و یا دکمه روی اسباب بازی دارد.

در برابر عوامل مختلف تحریک بسیار حساس است: این کودک ممکن است در برابر لمس شدن مقاومت فراوانی از خود نشان دهد و از سر و صداهای محیط آشفته شود یا از خوردن برخی از غذاها اجتناب کند. همچنین کودک اوتیسمی ممکن است دوست داشته باشد که تنها لباس هایی را که با پارچه خاصی دوخته شده اند و یا دارای برچسب هستند را بپوشد.

واکنش های متفاوتی در برابر ترس از خود نشان می دهد: کودک اوتیسمی ممکن است بدون هیچ دلیلی بترسد و در مقابل هنگامی که دلیلی برای ترس وجود دارد احساس ترس نکند. برای مثال ممکن است از یک شئ بی خطر مانند بادکنک بترسد اما از ارتفاع و پرش از آن هیچ ترسی نداشته باشد.

واکنش های غیر معمولی در برابر درد از خود نشان می دهد: توجه داشته باشید که این کودکان ممکن است به برخی از درد ها واکنش فراوانی و به برخی از آن ها واکنش کمتری نشان بدهند. برای مثال کودک ممکن است وقتی صدای بلندی می شوند گوشش بگیرد اما زمانی که در حال کندن پوست زانوی خود است متوجه نشود.

علائم بیماری اوتیسم در کودکان

کودک دچار اختلالات خواب است: بهتر است بدانید که اغلب کودکانی که دچار بیماری اوتیسم هستند معمولا در به خواب رفتن مشکل دارند و اکثر آن ها مادام در طول شب بیدار می شوند و یا بسیار سحرخیز هستند.

مشکل رفتاری از خود نشان می دهد: کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است بسیار نافرمان باشد و با شما همکاری نکند و یا در مقابل بیش از حد پیش فعال باشد و رفتار هایی مانند پرخاشگری و یا تکانشی از خود نشان دهد.

کودک کار های تکراری انجام می دهد: توجه داشته باشید که کودک مبتلا به اوتیسم اغلب کار های تکراری مانند بال زدن به سمت بالا و پایین مانند پرنده ها انجام دهد.

کودک به خودش آسیب می زند: توجه داشته باشید که برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم دارای اختلال طیف اوتیسم یعنی رفتار خود آزارانه هستند و برای مثال خود زنی می کنند و یا گاز می گیرند.

آشنایی با نشانه های بیماری اوتیسم

روش های درمانی بیماری اوتیسم:

بهتر است بدانید که متخصصین برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم روش های درمانی خارق العاده ای را در پیش گرفته اند که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت:

دارو درمانی: توجه داشته باشید که این روش اغلب برای جلوگیری از خشم، عصبانیت، پیش فعالی، مشکلات حواس و مشکلات خواب مورد استفاده قرار می گیرد.

تجزیه رفتار های کاربردی: توجه داشته باشید که این روش بایستی درون منزل انجام گیرد و اغلب برای تقویت مهارت مختلف کودک مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان و تدریس به کودک اوتیسمی: توجه داشته باشید که بر اساس این روش بایستی به کودک از طریق عکس های مختلف نشان دهید که باید چه کارها و چه مهارت هایی را انجام دهد.

صحبت درمانی: بهتر است بدانید که بر اساس این روش بایستی با کودک خیلی واضح و روشن صحبت کنید و اگرچه که ممکن ساعت ها طول بکشد تا یک جمله را به کودک بیاموزید و از این طریق علائم اوتیسم در کودکان را کاهش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *