دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گرسنگی در بارداری چه دلایلی دارد و چطور رفع می شود؟

  • ساناز براتی
  • ۶ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

در دوران بارداری اکثر مادران خیلی زود گرسنه می شوند و احساس ضعف دارند، اگر این مشکل در مادران باردار حل نشود باعث چاقی و اضافه وزن بیش از حد شده و مشکلاتی در زایمان ایجاد می نماید. برای آشنایی و حل این مشکل در دوران بارداری همراه ما باشید.

یکی از عمده مشکلات شایع در دوران حاملگی ضعف و گرسنگی می باشد. برخی از مادران در طول دوره حاملگی خود با وجود خوردن غذای کافی همیشه احساس گرسنگی و ضعف دارند، اگر این موضوع کنترل نشود باعث اضافه وزن در مادر شده و زایمان را سخت می نماید.

بررسی علل گرسنگی در دوران بارداری

گرسنگی در دوران بارداری موضوعی عجیب و غیر معمول نیست. مادران باردار به دلیل تامین نیازهای جنین و رساندن مواد مغذی به او برای رشد بیش از قبل نیاز به مواد غذایی داشته و بیشتر از گذشته گرسنه می شوند. برای اینکه احساس گرسنگی و ضعف برطرف شود و همچنین افزایش وزن مناسبی داشته باشید باید در دوران بارداری روش های و راهکارهایی را به کار بگیرید که در این مطلب با علت این موضوع و روش های حل آن آشنا می شویم.

گرسنه بودن و ضعف در بارداری

گرسنگی به دلیل کمبود آب در بدن

یکی از دلایل احساس گرسنگی در زمان بارداری کم شدن میزان آب بدن می باشد. حتی اگر میزان آب بدن کمی کاهش یابد حس گرسنگی به سراغ مادر می آید. حس گرسنگی و تشنگی به وسیله هیپوتالاموس شکل می گیرد. وقتی که بدن لا مشکل کمبود آب مواجه می شود به نحوی سیم های هیپوتالاموس دچار اختلال شده و فرد ممکن است به جای خوردن آب، غذا یا خوراکی دیگری بخورد. با تامین آب بدن از بروز این اشتباه جلوگیری نمایید.

روش حل مشکل:

مادران باردار باید به میزان کافی نوشیدنی و مایعات مصرف نمایند. حال اگر بعد از خوردن کافی غذا باز هم حس گرسنگی به سراغتان آمد قبل از هر چیزی یک لیوان آب بنوشید و بیست دقیقه صبر کنید. اگر بعد از گذشت این مدت باز هم احساس گرسنگی داشتنید مقداری خوراکی سالم و مفید را انتخاب کرده و میل نمایید. گرپ فروت و پرتقال غنی از فیبر بوده و باعث به وجود آمدن حس سیری در شما خواهند شد.

بررسی گرسنگی در حاملگی

گرسنگی به دلیل بالا بودن میزان کربوهیدرات

استفاده از کربوهیدرات ها به میزان بالا باعث می شوند تا حس گرسنگی خیلی زود به سراغتان بیاید. کربوهیدرات های ساده مثل مواد غذایی تهیه شده از شکر و آرد، باعث افزایش سطح قند خون در بدن شده که به سرعت پایین می آید. پایین آمدن یکباره و ناگهانی سطح قند خون در بدن باعث تحریک گرسنگی در مادران حامله می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش حل مشکل:

کربوهیدرات ها غذاهای ناسالمی هستند که مفید برای بدن نمی باشند و احساس گرسنگی را در فرد ایجاد می کنند. برای حل این مشکل  مصرف غذاهای سرشار از فیبر مانند بادام، سیب، پسته و … را جایگزین کربوهیدرات های ساده نمایید. سوپ ها و سالاد ها بسیار مغذی بوده و دارای چربی های اشباع شده و شکر خیلی کم هستند که بسیار مفید برای مادران باردار می باشند.

گرسنه بودن در دوران بارداری

گرسنگی به دلیل کمبود خواب در مادران

یکی دیگر از دلایل گرسنگی در دوران بارداری نبود خواب کافی و با کیفیت در زمان شب است. اگر شب آرام و راحتی نداشته باشید، باعث می شود تا دو هورمون که مستقیما با اشتها سروکار دارند ترشح شده و حس گرسنگی را در شما ایجاد نمایند. کم شدن خواب باعث افزایش هورمون Gherlin که تحریک کننده اشتها می باشد شده و هورمون Leptin را که حس سیری ایجاد می کند کاهش می دهد. خوابیدن به مدت ۷ تا ۸ ساعت در طول شب باعث تنظیم هورمون ها می شود.

روش حل مشکل:

در زمان خوابیدن اگر به دلیل گرسنگی بیدار شدید غذاها و خوراک های سرشار از تریپتوفان را میل کنید، این ماده باعث افزایش سطح سروتونین و ملانین در بدن شده و خواب را تنظیم می کند. انواع غذاها مثل مرغ، بوقلمون، موز، انبه، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و بادام زمینی از غذاهای سرشار از تریپتوفان هستند که به شما پیشنهاد می شود.

گرسنگی و ضعف در حاملگی

گرسنگی به دلیل کمبود پروتئین در بدن

دلیل دیگر بر گرسنگی همیشگی کمبود میزان پروتئین در بدن می باشد. با مصرف پروتئین و چربی های سالم در وعده های غذایی مدت زمان بیشتری احساس سیری خواهید کرد. پروتیئن مدت زمان زیادی در معده باقی مانده و حس گرسنگی را از بین می برد.

روش حل مشکل:

مصرف تخم مرغ آب پز در زمان صبحانه روشی خوب برای کنترل گرسنگی است. پروتئین بالا و کالری کم در تخم مرغ بسیار نتیجه بخش است. مصرف جو دو سر نیز پیشنهاد می شود. در طول روز ۴۶ گرم پروتئین مثل ماست چکیده، گوشت، غلات سبوس دار و تخم مرغ را مصرف نمایید.

گرسنگی در حاملگی

گرسنگی به دلیل کمبود چربی

مصرف چربی های اشباع نشده مانند پروتئین در بدن حس سیری را به وجود می آورند. چربی ها بخش مهمی از رژیم غذایی می باشند و عدم مصرف آنها تصوری غلط در بین مردم می باشد. در زمان مصرف چربی های سالم هورمونی به اسم لیپتین افزایش یافته و حس گرسنگی را دور می کند. عدم وجود این هورمون حس گرسنگی را افزایش می دهد.

روش حل مشکل:

موارد صحیح را انتخاب نمایید از مغز ها، آووکادو و روغن های سالم برای تامین چربی مورد نیاز بدنتان مصرف نمایید. ۲۰ تا ۳۰ درصد از کالری مورد نیاز بدن باید از طریق چربی های سالم تامین شود. از مصرف چربی های اشباه شده که در غذاهای فراوری شده و آماده مثل چیپس وجود دارند پرهیز نمایید.

گرسنگی در دوران حاملگی به خاطر وجود استرس

داشتن استرس دائمی باعث گرسنگی در فرد می شود. وقتی که فرد تحت فشار استرس است، بدن هورمون های استرس یعنی آدرنالین و کورتیزون بیشتری تولید می نماید. با افزایش این هورمون ها بدن حس کمبود انرژی داشته و در نتیجه اشتها افزایش می یابد. بعلاوه استرس باعث کاهش سروتونین در مغز شده و گرسنگی کاذب را ایجاد می نماید.

روش حل مشکل:

با شرکت در کلاس های یوگا و یا انجام ورزش های سبک در منزل آرامش خود را حفظ نمایید.

علل گرسنگی در بارداری

گرسنگی به دلیل حذف یک وعده غذایی

با حذف یک وعده غذایی مثل صبحانه یا ناهار مطمئنا بیشتر گرسنه خواهید شد. وقتی معده برای مدت زیاد خالی بماند هورمون گرسنگی بیشتر ترشح شده و اشتها افزایش می یابد. بین وعده های خود ۴ تا ۵ ساعت بیشتر وقفه نیاندازید. اگر به خوردن صبحانه میلی ندارید می توانید مصرف ماست، کره بادام زمینی یا سیب را امتحان کنید.

روش حل مشکل:

به جای حذف وعده های اصلی غذای میزان مواد غذایی مصرفی خود در هر وعده را کاهش دهید. خوردن چند وعده غذایی مختصر بسیار بهتر از وعده های کمتر و غذای بیشتر است. با کوچک کردن بشقاب خود می توانید حس گرسنگی را کمتر کنید.

گرسنگی و ضعف در دوران بارداری

گرسنگی به دلیل نجویدن و قورت دادن غذا

به خوبی نجویدن غذا باعث ایجاد حس گرسنگی زود رس در فرد می شود. با قورت دادن غذا معده به سرعت پر شده و جایی برای غذاهای دیگر ندارد، با این وجود مغز هنوز گرسنه است و شما همچنان اشتها خواهید داشت.

روش حل مشکل:

تلاش کنید تا به آرامی غذا خورده و لقمه هایتان را کاملا بجوید. ۲۰ دقیقه زمان برای رسیدن سیگنال های سیری به مغز وجود دارد. از مواد غذایی استفاده کنید که نیاز به جویدن زیادی دارند.

گرسنگی در دوران بارداری

برای دور کردن ذهن خود از گرسنگی می توانید:

  • خود را با انجام کارهای مورد علاقه سرگرم کرده و حس گرسنگی را فراموش کنید.
  • در طول روز پیاده روی کرده و از هوای آزاد استفاده نمایید.
  • بدانید که بارداری به معنای خوردن بیش از حد مواد غذایی نیست.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *