دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاشت سبزی جعفری در باغچه و گلدان و آشنایی با شرایط رشد بهتر این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

چگونگی کاشت سبزی جعفری که اغلب افراد به دنبال دستور کشت آن هستند و به همین منظور در این مطلب سعی داریم تا شما را با چگونگی پرورش گیاه جعفری در محیط خانه آشنا نماییم.

همانطور که می دانید کاشت بذر جعفری و جوانه زنی آن برای اغلب افراد لذت بخش خواهد بود و مانند سایر گیاهان می توانید به راحتی به پرورش آن بپردازید. جالب است بدانید که این گیاه از خانواده بسیار نزدیک گیاه شوید به شمار می آید که برای سلامتی بسیار مفید خواهد بود و مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد که در ادامه شما را با نحوه کاشت سبزی جعفری آشنا خواهیم کرد.

کاشت سبزی جعفری

بهتر است بدانید که گیاه جعفری در واقع از دسته گیاهان یک ساله محسوب می شود که بومی قاره اروپا است و معمولا در سال اولیه کاشت گل می دهد. به طور کلی از این گیاه به عنوان سبزی پخته و یا خام استفاده می کنند. ارتفاع این گیاه در سال اولیه رشد بین ۳۲ الی ۴۲ سانتی متر خواهد بود و در سال دوم تولید نیز به تولید شاخه های گل دهنده می پردازد. جالب است بدانید که این گیاه انواع بسیار مختلفی دارد که از آن ها می توان به جعفری برگ صاف،جعفری مجعد و جعفری ریشه ای پرداخت که در بین این انواع متفاوت تنها نوع جعفری با برگ های صاف محبوبیت فراوانی در میان مردم دارد. این گیاه دارای ریشه ای نازک ولی محکم با عمق زیاد دارد که می تواند تا عمق یک متری نیز نفوذ پیدا کند و به همین خاطر می توان این گیاه را از دسته گیاهان مقاوم در برابر خشکسالی و کم آبی دانست. توجه داشته باشید که از خواص جعفری می توان به منبع اصلی ویتامین ث اشاره کرد و همچنین دارای املاحی مانند آهن،کلسیم،فسفر و پتاسیم به مقدار فراوان می باشد. بخش های مورد استفاده این سبزی برگ ها،ساقه و تخم آن است که دارای ارزش غذایی و خواص درمانی فراوانی می باشد.

چگونگی کاشت سبزی جعفری

به طور کلی سبزی جعفری در حالت وحشی رشد پیدا می کند و تنها در برخی از نقاط جهان کشت می شود. این گیاه دارای برگ های سبز رنگ و شفافی است که بر روی آن بریدگی هایی به شکل مثلث قابل مشاهده است. میوه های آن معمولا کوچک و دارای اندازه ای ۲ میلی متری می باشد که اغلب برای طعم دهی به غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. ریشه های آن معمولا نازک هستند که البته هیچ جایگاهی در ارزش غذایی ندارد.

مکان مناسب کاشت جعفری در منزل

به منظور کاشت سبزی جعفری در منزل یک نقطه آفتابگیر و یا نیمه سایه انتخاب نمایید که خاک مورد استفاده در کاشت جعفری باید به گونه ای باشد که آب را به خوبی رد نماید  و همچنین به منظور تقویت خاک کود حیوانی یا کود آماده گیاهی بیفزایید و البته این گیاه را می توانید در گلدان نیز بکارید و در اواخر فصل زمستان با کاهش سرمای هوا  و هنگامی که دما به ۲۵ درجه سانتی گراد رسید اقدام به پاشیدن بذر نمایید و با فاصله ۸ تا ۱۰ سانتی متر از هم و در عمق نیم سانتی متری بگذارید و بعد آن ها را آبیاری کنید.

نحوه کاشت گیاه جعفری:

بهتر است بدانید که بذر گیاه جعفری به کندی جوانه خواهد زد و روند جوانه زنی آن در شرایط محیطی مناسب حدود ۲۰ الی ۲۵ روز طول خواهد کشید و برای آشنایی شما با دستورالعمل کشت جعفری در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مرحله اول: توجه داشته باشید که در مرحله اول کاشت سبزی جعفری بایستی بذر ها را یک ساعت درون مایع ظرفشویی قرار دهید و پس از گذشت این مدت زمان بذر ها را خارج کرده و به مدت یک شب کامل درون آب خالص بخیسانید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار می توانید یک ظرف را پر آب ولرم نموده و تنها یک قطره مایع ظرفشویی بدان اضافه نمایید و سپس مخلوط را تکان دهید تا به طور کامل حل گردد. حالا تمام بذر ها را داخل ظرف قرار دهید و بهتر است بدانید که گرمای آب و مایع ظرفشویی کمک خواهد کرد تا پوشش سخت بذر گیاه به راحتی شکسته شود و روند رشد گیاه سریع تر انجام گردد.

مراحل کاشت گیاه جعفری

مرحله دوم: پس از گذشت مدت زمان تعیین شده بایستی بذر ها را از داخل ظرف خارج نمایید و به خوبی آن را شستشو دهید. پس از ۲۴ ساعت خیساندن بذر ها در داخل آب بایستی بذر ها را داخل یک صافی بریزید تا آب اضافی موجود در آن ها به طور کامل گرفته شود و خشک شوند. توجه داشته باشید که پس از اینکه بذر ها کامل خشک شدند زمان کاشت آن ها فرا رسیده است.

مرحله سوم: برای انجام کاشت بذر ها بایستی گلدانی با عمق مناسب انتخاب نمایید و سپس بذر ها را با فاصله ۱۰ الی ۱۵ سانتی متری و در عمق ۶ الی ۸ سانتی متری از خاک درون خاک لومی که با خاکبرگ مخلوط شده بکارید و توصیه می شود که حتما خاک دارای زهکشی مناسب باشد. همچنین بایستی پیش از کاشت خاک گلدان را کامل مرطوب نمایید. توصیه می شود که در این روند به هیچ وجه اقدام به عمل تعویض گلدان نکنید تا گیاهی شاداب و زیباتر پرورش بدهید.

مرحله چهارم: بهتر است بدانید که گیاه جعفری پس از کاشت و در صورت فراهم نمودن شرایط مناسب پس از گذشت مدت زمان سه هفته جوانه خواهد زد و پس از اینکه برگ های گیاه سه قسمتی شدند می توانید اقدام به برداشت بکنید.

اصول لازم برای کشت جعفری

شرایط لازم برای پرورش سبزی جعفری:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای طی کردن روند خود نیاز به فراهم کردن شرایطی دارند و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و قواعد لازم برای کاشت سبزی جعفری پرداخته ایم که شما می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

توجه داشته باشید که اگرچه گیاه جعفری در برابر آب کم مقاوم می باشد ولی در طول فصول گرم سال مانند تابستان توصیه می شود که برای داشتن محصولی شاداب و پر بازده آن را مادام آبیاری نمایید. دقت کنید که این آبرسانی باید به صورتی انجام شود که در فاصله دو آبیاری خاک بستر به صورت کامل خشک شده باشد و خیس نباشد. در مقابل نیز در فصول سرد سال گیاه نیاز به آبیاری کمتری دارد و بایستی در روند آبیاری نظارت کاملی داشته باشید.

آبیاری لازم برای پرورش گیاه جعفری

دما:

بهتر است بدانید که سبزی جعفری یکی از انواع مختلف سبزی های سرد سال است که در مناطق سردسیر رشد می کند و برای کاشت سبزی جعفری در چنین شرایطی بایستی در ابتدا بوته های گیاه را با پلاستیک و یا حصیری بپوشانید تا از سرمازدگی گیاه جلوگیری شود. توجه داشته باشید که بهترین دمای مناسب برای کاشت سبزی جعفری دمای ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد.

خاک:

توجه داشته باشید که بهترین خاک برای بستر گیاه جعفری خاک های سبک و شنی همراه با خاک پیت ماس هستند و به طور کلی می توان گفت که این گیاه در خاک های عمیق که دارای حاصلخیزی فراوانی می باشد رشد خوبی خواهد داشت و توصیه می شود که برای کاشت این گیاه از خاک های سنگین و شور استفاده نکنید.

استفاده از خاک غنی برای کاشت سبزی جعفری

نور:

بهتر است بدانید که جعفری در واقع از دسته گیاهان سایه دوست می باشد و توصیه می شود که از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید جلوگیری نمایید. به طور کلی بهترین مکان برای قرار دادن گلدان گیاه جعفری بالکن ها و پنجره های جنوبی است. در صورتی که محیط انتخابی دارای نور کافی نیست می توانید از چراغ های فلورسنت استفاده نمایید و گلدان را در فاصله ۵ سانتی متری چراغ ها قرار دهید.

کوددهی:

توصیه می شود که گیاه جعفری را یک مرتبه در طول ماه بایستی تغذیه نمایید تا گیاه بتواند به راحتی گل تولید کند. همچنین بایستی برای افزایش مواد مغذی موجود در خاک از خاک کمپوست در روند کاشت بذر های جعفری استفاده نمایید.

استفاده از کود مرغوب برای تغذیه گیاه جعفری

آفات و بیماری ها:

از مهم ترین آفاتی که می تواند در روند رشد گیاه اختلال ایجاد نماید کرم های پشه هویج و کرفس هستند و ایجاد خال هایی بر روی برگ ها و فاسد شدن ساقه گیاه از دسته بیماری هایی هستند که می توانند گریبان گیر گیاه شوند و توصیه می شود که برای جلوگیری از این بیماری ها از آبیاری بیش از حد گیاه پرهیز نمایید.

فواید دارویی جعفری

جعفری به دلیل داشت مقادیر فراوانی مواد معدنی و ویتامین ها  دارای ارزش غذایی بالایی می باشد و همچنین دارای ویتامین های A، C، آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر می باشد  که به منظور درمان بیماری های مرتبط با کمبود این املاح می توانید از این سبزی پرخواص استفاده کنید بنابراین استفاده از آن را در برنامه غذایی تان بگنجانید تا از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید.

در پایان به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم صورت تمایل با کلیک بر روی کاشت گیاهان می توانید با نحوه کاشتن گیاه مورد نظرتان آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *