دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

افسردگی پس از ازدواج چرا اتفاق می افتد و چطور با آن مقابله کنیم؟

  • ساناز براتی
  • ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

افسردگی پس از ازدواج بنا به دلایلی مثل وابستگی بی اندازه به والدین، داشتن ازدواج اجباری، تغییر همسر بعد از ازدواج و افزایش مسئولیت ها اتفاق خواهد افتاد. زوجین برای حل این مشکل باید در مورد آن به گفت و گو پرداخته و در صورت نیاز از مشاور کمک بخواهند.

مشکل افسردگی بعد از ازدواج، موضوعی است که برای برخی از زوجین پیش بیاید. در بیشتر مواقع افسردگی کوتاه مدت بوده و بعد از یک یا دو هفته برطرف خواهد شد، اما در برخی شرایط ممکن است تبدیل به موضوعی بحران شود که نیاز به بررسی و مشاوره دارد. در این مطلب با این موضوع بیشتر آشنا می شویم.

افسردگی زوجین پس از ازدواج

مشکلات مختلفی بعد از ازدواج برای زوجین ممکن است اتفاق بیافتد که یکی از آنها افسردگی پس از ازدواج است که بیشتر خانم ها را درگیر خود می کند. در بیشتر موارد افسردگی بعد از مدت کوتاهی خود بخود با عادت کردن به شرایط بهتر خواهد شد و برطرف می شود، اما در برخی از زوجین بنا به شرایط به وجود آمده پس از ازدواج افسردگی تبدیل به مشکل بزرگی می شود که طولانی مدت آنها را درگیر خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم افسردگی بعد از ازدواج، علائم و روش های برای رفع آن را مورد بررسی قرار دهیم.

افسردگی بعد از ازدواج کردن

علائم افسردگی بعد از ازدواج

نشانه ها و علائم این نوع افسردگی شامل موارد زیر می شود:

  • نداشتن تمرکز بر فعالیت ها و کارهای زندگی مشترک
  • احساس بی کفایت بودن در زندگی مشترک و احساس گناه در رو به رو شدن با مشکلات زندگی
  • بدبین بودن نسبت به همسر و زندگی و ناامید بودن از بهتر شدن زندگی
  • حس غم و اندوه، اضطراب و پوچی در زندگی مشترک
  • تنها ماندن در مدت زمان زیاد و دور شدن از همسر، خانواده و سایر دوستان
  • علاقه نداشتن به چیزهایی که قبلا لذت بخش بوده، ممکن است رابطه جنسی دیگر برای فرد لذتی نداشته باشد.

لفسردگی زوجین پس از ازدواج

دلایل افسردگی و روش هایی برای حل آن بعد از ازدواج

افسردگی پس از ازدواج ممکن است به خاطر موارد زیر پیش بیاید:

  • افسردگی بعد از مراسم ازدواج:

افسردگی ممکن است بعد از مراسم عروسی پیش بیاید. با فروکش شدن هیجانات و برنامه ریزی های روز عروسی و شروع زندگی مشترک احساس افسردگی به سراغ فرد می آید. شاید حس افسردگی بعد از بهترین روز زندگی کمی عجیب باشد، اما همه فراز و نشیب هایی در زندگی خواهند داشت که بخصوص بعد از وقایع مهم و سرنوشت ساز به وجود می آید. برای مقابله با این افسردگی راهکارهای زیر را پیشنهاد می دهیم:

  •  آرون گروپس

به خود یادآوری نمایید که زندگی مشترک فقط جنس ازدواج نیست.

زندگی روز مره خود را با هیجان و مهم نمایید.

روابط با خانواده را باز تعریف نمایید، ادامه دادن زندگی به عنوان فردی مستقل را به خود گوشزد کنید.

افسردگی پس از ازدواج و درمان آن

  • داشتن ازدواج اجباری:

یکی از اصلی ترین دلایل افسردگی پس از ازدواج، ازدواج اجباری است که بنا به دلایلی مثل ترس از بالارفتن سن ازدواج، نبودن معیار و ملاک انتخاب یکسان بین خانواده و جوانان، فرار از شکست عاطفی پیش آمده ممکن است پیش آید که باعث می شود فرد با عجله و بدون فکر فردی را انتخاب کرده و بعد از ازدواج با شناخت های بدست آمده از طرف مقابل و یکسان نبودن آن با معیارهای خود، دچار افسردگی شود.

برای حل این مشکل باید این موضوع را قبول نمایید که شما نیز تا حدی در به وقوع پیوستن این ازدواج سهیم بوده اید. به جای سرزنش اطرافیان و ناراضی بودن تلاش کنید تا نقاط قوت همسر خود را ببینید و دلبستگی خود را به او افزایش دهید. افسردگی خود را بیشتر نکنید و بدانید که شما در قبال همسرتان و احساساتش مسئولیت دارد. در این مورد می توانید از روانشناس بالینی یا مشاور کمک بخواهید.

افسردگی های بعد از ازدواج

  • وابسته بودن به والدین:

افرادی که بیش از اندازه به والدین خود وابستگی داشته باشند، پس از ازدواج به خاطر کم شدن ارتباط با والدین اضطراب جدایی در فرد به وجود می آید، و به دلیل اینکه فکر می کند خیلی ناگهانی از والدینش جدا شده دچار کسالت و افسردگی می شود.

برای رفع این مشکل باید بدانید که حتی اگر در شهری خیلی دور از والدینتان باشید، راه های ارتباطی صوتی و تصویری بسیاری وجود دارد که بتوانید با والدین و خانواده خود ارتباط داشته باشید. بعلاوه در مورد وابستگی تان با همسر خود صحبت کرده و از او بخواهید در اوایل زندگی بیشتر به دیدن پدر و مادر خود بروید. شنا در حال حاضر زندگی جدیدی را آغاز کرده اید و مسلما تغییراتی در خانواده شکل خواهد کرد که باید به خوبی آن را بپذیرید. با قبول مسئولیت ها برای آینده برنامه ریزی کنید و با تفریح و سرگرمی وابستگی خود را به والدینتان کمتر نمایید.

مشکل افسردگی بعد از ازدواج

  • آماده نبودن برای ازدواج و مسئولیت سنگین:

مسلما وظایف هر فرد بعد از ازدواج تغییر خواهد کرد. دختران یا پسران بعد از ازدواج با مسئولیت های بیشتر و سنگین تری رو به رو خواهند شد. خانم ها وظیفه خانه داری و در برخی موارد کارد خارج از منزل و آقایان وظیفه تامین نیاز مالی خانواده را به عهده می گیرند. با افزایش وظایف و مسئولیت ها تا حدودی از آرامش و آسودگی دوران مجردی کاسته می شود و روابط با دوستان کمی محدود می گردد. بعد از ازدواج شاید نتوان به اندازه دوران مجردی تفریح کرد. حال اگر چنین شرایطی را نپذیرید و یا به آن فکر نکرده باشید ممکن است بعد از ازدواج دچار افسردگی شود.

برای حل این مسئله باید با همسرتان مشورت کرده و وظایف را تقسیم کنید. همچنین باید مسئولیت ها را به خوبی پذیرفته و انجام دهید تا کم کم با شرایط وفق پیدا نمایید.

افسردگی زوجین بعد از ازدواج

  • تغییر افراد پس از ازدواج

برخی از افراد بعد از ازدواج دچار تغییراتی می شوند که این موضوع باعث می شود تا طرف مقابل دچار افسردگی بعد از ازدواج شود. مثلا پسری که قبل از ازدواج بیشتر وقت خود را برای تفریح و در کنار شما بودن می گذرانده و یا کادو های زیادی برایتان می خریده با ازدواج کلا عوض شده و حتی در پایان هفته در خانه می ماند و حاضر به وقت گذرانی با همسر خود نیست، این موضوع مسلما باعث افسردگی می شود.

برای حل مشکل باید با همسر خود صحبت کرده و در مورد رفتارهایش با او گفت و گو نمایید و علت این موضوع را از او بخواهید. شاید برخی از تغییرات به دلیل افزایش مسئولیت ها و کار بیشتر برای همسرتان است که با فهمیدن این موضوع می توانید به او کمک کرده و وقت بیشتری را با هم بگذرانید. با فهمیدن علت رفتار طرف مقابل حس بی ارزش بودن از بین خواهد رفت و زوجین بهتر هم را درک می کنند.

افسردگی بعد از ازدواج

  • ناراضی بودن از زندگی بعد از ازدواج:

برخی از زوجین با وجود اینکه در یک خانه مشترک زندگی می نمایند و در همه مسائل با هم شریک هستند ممکن است رابطه ی گرم و صمیمی با هم نداشته باشند. با شروع زندگی مشترک زوجین برخی از نقاط ضعف و ایرادات طرف مقابل خود، که تا کنون به آن توجهی نداشته اند را خواهند فهمید و شاید با دیدن این ایرادات در ازدواج خود دچار شک و تردید شده و حس نارضایتی از زندگی را پیدا کنند. عدم تفاهم باعث خواهد شد تا روابط سرد شوند و زوجین با هم اختلاف پیدا کرده و یا دچار افسردگی پس از ازدواج شوند.

در این مورد باید بدانید که هیچ فردی کامل نیست و هیچ تضمینی وجود ندارد که فرد دیگری برای زندگی مناسب تر باشد. باید اختلافات خود را مدیریت نموده و مسائلی که باعث عدم تفاهم شما می شود را شناسایی نموده و حل نمایید.

دلایل افسردگی پس از ازدواج

نکته پایانی:

افسردی با علائمی مثل بی خوابی یا اختلال در خواب، نا امیدی، گوشه گیری، زود رنجی و نداشتن علاقه به سرگرمی های گذشته همراه است. با برنامه ریزی برای ماجراهای روزانه مثل آماده کردن یک شام ویژه و گفت و گو با همسر و همچنین برنامه ریزی برای تقسیم مسئولیت ها می توانید تا حدودی با افسردگی پس از ازدواج مقابله نمایید و زندگی با آرامشی در کنار همسر خود داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *