دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پیشگیری از یبوست با انواع داروهای خانگی و طبیعی معجزه گر

  • مهتاب علی پناه
  • ۹ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

یبوست از جمله مشکلات بسیار شایع در بین افراد می باشد که بنا به دلایل مختلفی در افراد ایجاد می شود که با راهکارهای موثر خانگی قابل رفع است، در این مقاله شما عزیزان را با روش های پیشگیری از یبوست بیشتر آشنا خواهیم کرد.

یبوست یکی از مشکلات گوارشی بسیار ناراحت کننده می باشد که در آن دفع مدفوع با درد و سختی همراه است که هر شخص در طول زندگی خود حداقل یک بار این مشکل ناراحت کننده را تجربه کرده است که اگر کمتر از سه بار در هفته دفع انجام شود و مدفوع خشک و سفت باشد از علایم یبوست می باشد که با ایجاد تغییراتی در زندگی و روش های موثر خانگی می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

روش های پیشگیری از یبوست

پیشگیری از یبوست با راهکارهای طبیعی

در یبوست فرد به منظور خروج مدفوع با سختی مواجه می شود که بنا به دلایل مختلفی در فرد این مشکل ایجاد می شود که در بیشتر مواقع به دلیل جذب فراوان آب توسط کولونی ایجاد می شود که از مواد غذایی گرفته و سبب آهسته تر حرکت کردن غذا از دستگاه گوارش می شود، در نتیجه تخلیه روده ها با درد همراه می شود، در ادامه مطلب شما عزیزان را با روش های پیشگیری از یبوست بیشتر آشنا خواهیم کرد.

  • نوشیدن آب فراوان

در پیشگیری از یبوست مصرف زیاد مایعات نقش مهمی را ایفا می کند که میزان مصرف دقیق آن و دیگر مایعاتی که باید هر روز مصرف کرد بسته به عواملی مانند جنسیت، سلامت میزان فعالیت و سن در افراد با یکدیگر متفاوت است و به خاطر داشته باشید که مصرف مواد دارای کافئین مانند قهوه سبب کاهش آب بدن می شود بنابراین بهتر است که مصرف این دسته از نوشیدنی ها را محدود کنید.

روش های جلوگیری از یبوست

  • مواد غذایی سرشار از فیبر

به منظور پیشگیری از بروز مشکل یبوست مصرف رژیم غذایی سرشار از فیبر مانند میوه و سبزیجات گزینه بسیار مناسبی است که به منظور جلوگیری و درمان یبوست میوه و سبزیجاتی مانند : آلو، گلابی، کاهو، هویج و برخی نان های سبوس دار بسیار موثر هستند که البته غذاهای حاوی قند و چربی و همچنین موادی که دارای فیبر کم هستند سبب تشدید یبوست می شود بنابراین بهتر است مصرف این دسته از مواد را کاهش دهید و به مرور زمان فیبر را در طول چند هفته در وعده های غذایی خود قرار دهید در صورتی که اینکار را خیلی سریع انجام دهید احساس نفخ شکم و باد کردن می کنید، به خاطر داشته باشید که امکان دارد مدت زمانی زیادی طول بکشد تا بدن تان سازگارهای لازم را به دست آورد.

  • ورزش

ورزش کردن علاوه بر اینکه سبب تناسب اندام در شما می شود بلکه باعث می شود غذا با سرعت از روده بزرگ حرکت کند که به منظور بهبود عملکرد روده و جلوگیری از بروز یبوست داشتن فعالیت بدنی منظم بسیار موثر خواهد بود، بنابراین توصیه می کنیم جهت پیشگیری از یبوست در اغلب روز های هفته حداقل به مدت سی دقیقه ورزش های مانند : دو چرخه سواری، پیاده روی، شنا و..انجام دهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

راهکارهای موثر جهت جلوگیری از یبوست

  • مصرف حبوبات

از دیگر راهکارهای موثر جهت پیشگیری از یبوست استفاده از حبوبات یا لوبیا به جای گوشت حداقل یک تا دو بار در هفته می باشد از این رو، می توانید به سالاد حبوبات پخته اضافه کند و همچنین بهتر است خورش حبوبات و سوپ را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

ساده ترین راه پیشگیری از یبوست

  • مصرف غلات

سعی کنید در بیشتر مواقع از جو دو سر کامل، دانه های غلات و گندم فرآوری شده استفاده کنید و البته دقت داشته باشید که این مواد دارای چربی و قند پایینی باشند و همچنین استفاده از ذرت فرآوری شده را جایگزین چیپس کنید و در زمان خرید غلات فرآوری شده از برند هایی استفاده کرده که حداقل دارای پنج گرم فیبر باشند.

راه های ساده برای جلوگیری از یبوست

  • استفاده از مکمل فیبر

در صورتی که قادر به اضافه کردن فیبر کافی در رژیم غذایی خود نیستید می توانید از مکمل های فیبر که به عنوان ملین های حجم دهنده نامیده می شوند استفاده کنید، فقط پیش از استفاده از این مواد حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

  •  مصرف مایعات گرم

استفاده از مایعات هم دما با دمای محیط یا مایعات گرم جهت تحریک روده به منظور هضم غذا بسیار مفید می باشد از این رو، در اول صبح از دمنوش های گیاهی، آب گرم با لیمو ترش و… استفاده کنید.

راهکارهای موثر جهت پیشگیری از یبوست

آشنایی با علل یبوست

یبوست بنا به دلایل مختلفی در فرد ایجاد می شود که به منظور درمان آن بهتر است در ابتدا علت آن را بدانید تا بتوانید از بروز آن پیشگیری و یا آن را درمان کنید در ادامه شما را با علت های بروز یبوست بیشتر آشنا خواهیم کرد.

۱. استرس

 از عوامل بسیار مهم در بروز یبوست استرس زیاد می باشد که سبب تغییر در تولید هورمون و انتقال دهنده عصبی می شود که در نتیجه تاثیر مستقیم بر روی تولید آنزیم، تنش عضلانی، التهاب و کل سیستم گوارشی دارد.

بررسی علل ایجاد یبوست

۲. تحرک نداشتن

همانطور که می دانید از حرکات مناسب جهت افزایش جریان خون ورزش می باشد که سبب تقویت ماهیچه های داخل دستگاه گوارش شده و همچنین به کنترل استرس کمک شگفت انگیزی می کند، به خاطر داشته باشید که کم تحرکی سبب بروز مشکلات گوارشی در فرد می شود بنابراین از کم تحرکی پرهیز نمایید.

۳. استفاده ار رژیم غذایی نامناسب

 مصرف رژیم غذایی نامناسب از عوامل بروز یبوست در افرد می باشد بنابراین مصرف غذاهای فرآوری شده، کربوهیدرات های تصفیه شده، چربی های ناسالم، شکر، الکل، مواد افزودنی مصنوعی حرکات طبیعی روده را با مشکل روبه رو می کنند.

بهترین راه پیشگیری از یبوست

۴. مصرف دارو های خاص

استفاده از بعضی دارو ها سبب بروز یبوست مکرر می شود که این دارو ها عبارتند از : دارو های ضد اسید معده، دارو های ضد تشنج، مکمل های غذایی کلسیم یا آهن، آنتی‌کولینرژیک‌ها، ادرار آورها و مواد مخدر.

جلوگیری از یبوست با روش های خانگی

۵. داشتن عادات بد در اجابت مزاج

در برخی از افراد عادات بد از جمله نشستن در موقعیت نامناسب و ناراحت کننده در توالت و عجله در بیرون آمدن از دستشویی سبب کامل نشدن حرکات روده و در نتیجه بروز یبوست در افراد می شود.

۶. تعادل نداشتن در فلور روده

پروبیوتیک باکتری های سالمی هستند که در دستگاه گوارش زندگی کرده و به بهبود عملکرد روده کمک می کنند به همین دلیل مصرف فیبر در سلامتی روده نقش مهمی را ایفا می کند زیرا، پری بیوتیک موجود در غذاهای گیاهی سبب رشد باکتری های پروبیوتیک می شوند.

آشنایی با علل یبوست

۷. مشکلات هورمونی یا تیروئید

 سندروم پیش از قاعدگی، دیابت، اختلال در غذا خوردن، اختلالات تیروئید و یائسگی سبب بروز یبوست می شوند و همچنین بیماری های دیگری مانند : بیماری پارکینسون و مشکلات مربوط به عصب که بر عصب دستگاه گوارش تاثیر گذار می باشد منجر به بروز یبوست می شود.

بررسی نشانه های یبوست

  • با سختی رو به رو شدن در زمان خروج مدفوع
  • مدفوع کمتر از حد معمول
  • معده درد
  • گرفتگی معده
  • از دست دادن اشتها
  • احساس سوزش و تهوع

آشنایی با نشانه های یبوست

درمان یبوست با روش های طبیعی و خانگی

به منظور درمان یبوست شدید استفاده از راهکارهای طبیعی و خانگی بسیار تاثیر گذار هستند که در ادامه با این روش ها بیشتر خواهید شد تا در مدت زمان کوتاه و با کمترین هزینه از شر یبوست خلاص شوید.

 لیمو :

استفاده از لیمو جهت درمان یبوست بسیار موثر می باشد از این رو، یک تا دو قاشق غذا خوری آب لیمو تازه را به همراه مقدار کمی نمک به مدت چند روز طولانی استفاده کنید تا یبوست درمان شود.

درمان یبوست با راهکارهای طبیعی

 انجیر :

از دیگر روش های درمان خانگی یبوست این است که دو تا سه عدد انجیر خشک و بادام را به مدت چند ساعت داخل آب قرار دهید سپس پوست بادام ها را گرفته و با انجیر ها له کنید حالا خمیر به دست آمده را در شب به همراه یک قاشق عسل مصرف کنید.

روش های درمان یبوست

 عسل :

به یک لیوان آب گرم یک قاشق غذا خوری عسل و آب لیمو اضافه کرده سپس هر روز صبح به صورت ناشتا میل کنید، همچنین مصرف دو قاشق چای خوری عسل به مدت سه بار در روز بسیار مفید می باشد.

 تخم کتان :

جهت درمان یبوست شدید می توانید از تخم کتان استفاده کنید بنابراین، یک قاشق غذا خوری تخم کتان را داخل قهوه خرد کن قرار دهید سپس تخم کتان پودری حاصل را به یک تا دو فنجان آب اضافه کرده و بگذارید مخلوط حاصل به مدت پانزده دقیقه بماند سپس قبل از خوابیدن این محلول را بنوشید در نتیجه حرکات روده شما در صبح بهبود پیدا می کند.

راهکارهایی جهت درمان یبوست

اسفناج :

به منظور از بین بردن یبوست می توانید در رژیم غذایی تان اسفناج بگنجانید که بسته به ذائقه تان می توانید آن را به صورت خام یا پخته مصرف کنید و در صورتی که دچار یبوست شدید هستید می توانید یک لیوان آب اسفناج و نیم لیتر آب را با هم مخلوط کرده سپس آن را دو بار در روز میل کنید و پس از چند روز تاثیر مثبت آن را مشاهده خواهید کرد.

رازیانه :

از دیگر روش های موثر جهت درمان طبیعی یبوست رازیانه می باشد بنابراین یک فنجان رازیانه را بو داده کنید و آن ها را خرد و الک کنید سپس این پودر خوشمزه را داخل یک کوزه قرار دهید و روزانه نصف قاشق غذا خوری از این پودر را با همراه با آب گرم بنوشید.

بهترین راه درمان یبوست

آلو خشک :

استفاده از آلو گزینه بسیار مناسبی جهت درمان یبوست می باشد می توانید دو تا سه عدد آلو خشک را داخل مقدار کمی شیر بادام قرار دهید و در شب به منظور تسکین یبوست مصرف کنید همچنین می توانید سه تا چهار عدد آلو خشک شده را تکه تکه کرده و هر روز همراه با یک فنجان ماست میل کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر نوع اختلال گوارشی در اکثر موارد با تغییرات سالم در رژیم غذایی و…بهبود می یابد اما در صورتی که به مدت سه هفته از روش های پیشگیری و درمان یبوست استفاده کردید اما تغییراتی در بهبود مشاهده نکردید با پزشک تان مشورت کنید که شاید به منظور عملکرد بهتر سیستم گوارشی تان به مدت کوتاهی برای تان ملین تجویز نماید، همچنین در صورتی که دچار کاهش وزن، معده درد و همچنین متوجه خون در مدفوع شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از یبوست و راه های درمان آن
امیدواریم مطالعه مطالب گفته شده در رابطه با روش های پیشگیری از یبوست و درمان آن برای شما دوستان مفید و سودمند بوده باشید، در پایان پیشنهاد می کنیم جهت  آشنایی با روش های درمان یبوست در نوزادان بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *